Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO

Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek

Odpovědět
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od Tomáš M. »

Kolegové modeláři,

rád bych se vám na úvod svého prvního příspěvku představil. Jmenuji se Tomáš, je mi 23 let, pocházím ze severních Čech a v současné době studuji VŠCHT v Praze. Modelařině jsem se začal věnovat někdy v první třídě základní školy. Nejprve jsem postavil několik miniboxů, pod rukama mi prošla i dvě plastová letadla. Obojí dopadlo docela katastrofálně, ale nůžky jsem nezahodil (zato plasťáky mě moc nezaujaly a dodneška mě nechávají docela chladným :) ). Pak jsem stavěl různé modely z ábíčka, asi čtyři roky jsem měl i předplatné. Někdy v kvintě gymplu mě modelařina nějak přestala bavit, odložil jsem nůžky a lepidlo a nevěděl jsem, jestli se k tomu ještě vrátím...

Tuším že ve čtvrťáku, před maturitou, jsem (už ani nevím proč) narazil na toto fórum, prohlédl si několik příspěvků a začaly mě svrbět prsty, že bych si zase mohl něco slepit. V té době vyšel v ABC model vozu Tatra 80 od pana Vyškovského, mého oblíbeného autora, který se mi podařilo celkem úspěšně slepit (resp. dokončil jsem ho ;) ). Následovaly další modely, např. Zřícenina hradu, Červená Lhota, kostel v Damníkově od Milana Bartoše či kostel Nanebevzetí Panny Marie v Mohelnici n. Jizerou od Ondry Hejla a další.

Myslím, že jsem se od svých začátků (ať už od toho úplného nebo "druhého začátku" ve čtvrťáku gymplu) hodně zlepšil (což neznamená, že jsem dobrý modelář ;) ), a to především díky vašim radám a postřehům. Pořídil jsem si skalpel a řezací podložku, oprášil vodovky z prvního stupně základky a černou fixu začal používat pouze na tvarování oblých dílů. A nyní, protože mám po zkouškách ve škole a více volného času, rozhodl jsem se uveřejnit svůj první report ze stavby. Třeba pomůže někomu dalšímu podobně jako dříve jiné příspěvky pomohly mě.

Dosti bylo povídání o mně, přistupme k vlastní stavbě.

:arrow: Nejprve ale pár slov o předloze modelu:

Obrázek Obrázek Obrázek

Opel 4/8 PS byl dvousedadlový vůz vyráběný německou firmou Adam Opel KG v letech 1909 - 1910. Určen byl především pro střední třídu a hodně byl využíván vesnickými doktory, pročež si vysloužil označení "Doktorwagen". Součástí propagačních materiálů byla prohlášení typu "nejjednodušší mechanismus", "nejsnadnější zacházení" a především "bez potřeby profesionálního řidiče" ("einfachster Mechanismus", "leichteste Handhabung", "ohne Chauffeur zu benutzen").

Vystřihovánka vznikla jako doplněk k encyklopedii Papírová archeologie, vyšla v ABC č. 1/2013 a jejím autorem je Ing. arch. Richard Vyškovský. Spolu s dalším modelem, Prince Henry Vauxhall, doplňuje původní řadu veteránů od autorské dvojice Blecha - Vyškovský, kteří se při tvorbě inspirovali kovovými modely Matchbox.

:arrow: A nyní už k vlastní stavbě:
Při lepení postupuji klasicky podle psaného návodu a návodných kreseb. Velice příjemně mě překvapil papír, na kterém je vystřihovánka vytištěna. Je tak akorát silný a ani jsem se nebál toho, že bych ho prořízl při nařezávání ohybových čar.

Pro zatraktivnění modelu jsem se rozhodl vyřezat veškerý "vzduch". S touto možností autor zřejmě nepočítal a rubové a lícové části dílů spolu moc dobře nesedí, jak ukazují např. následující fotky dílu 5:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Problém jsem vyřešil tak, že přesahující papír rubové části jsem z lícové strany odřezal a přesahující papír lícové části jsem z rubové části zaretušoval. Snad je to, co jsem napsal, patrné z obrázků výše. První dva ukazují díl 5 před úpravami a retuší, druhé dva po zaretušování.

Dalším problémem byla návaznost dílů 1 a 2 v oblasti přístrojové desky. Díl 2 je zde o cca 1 mm delší a o 0,5 mm na každé straně užší. Řešením bylo seříznutí horní hrany podle dílu 1 a zaretušování stran příslušnou barvou:

Obrázek

Před slepením celků z dílů 1, 2 a 3, 4, 5 jsem je řádně vyztužil 8-) (1 mm karton, oboustranná lepicí páska):

Obrázek

Po jejich slepení se objevila chybka v podobě většího přesahu dílu 2 oproti dílu 3. Problém opět vyřešilo zaretušování:

Obrázek Obrázek

A poslední foto v tomto příspěvku - současný stav:

Obrázek

:arrow: Pokračování příště.
Naposledy upravil(a) Tomáš M. dne úte 5.2.2013 15:16, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

K pokračování ve stavbě jsem se dostal už dnes.

Nejprve jsem k celku přilepil nějakou tu drobotinu - jakousi krabičku u přístrojové desky :| a zadní SPZ. Místo pro její přilepení na dílu 2 je asi o 1 mm kratší, než by bylo potřeba.

Obrázek Obrázek Obrázek

Na posledním snímku výše uvedené trojice fotek je detail podvozku, konkrétně listových per u zadní nápravy. U rubové části byl nakreslen pouze "vzduch" a místo pro vyříznutí otvoru pro osu, u lícové části je navíc šedý disk. Proto jsem si okopíroval díl 1, disk vyřízl a nalepil na rubovou stranu.

Další v pořadí bylo slepení kapoty. Zde se vyskytlo několik nepřesností. Díl 8 (čelo s mřížkou chladiče) je o trochu menší než vlastní kapota. Přečnívající chlopně jsem zaretušoval. Také místo pro přilepení kapoty na dílu 1 je o dost menší, což vede k zakrytí části zlatého lemu. Posledním problémem v této části je přečnívající část šedé lišty dílu 8 přes podvozek.
Všechny výše zmíněné nepřesnosti u této části modelu však nejsou tak zásadní, aby si s nimi i trochu zkušený modelář neporadil.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

(Omlouvám se za kvalitu posledních dvou snímků, ale fotoaparát nejspíš zaujala více podložka za modelem :? )

A na závěr fotka současného stavu modelu:

Obrázek

:arrow: Pokračování příště
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32

Příspěvek od Lukáš »

Tož tedy vítej. Pojetí prvních dvou tvých příspěvků na fóru je excelentní, tak ať se daří dál.
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Na úvod tohoto příspěvku bych rád poděkoval Lukášovi za přivítání na fóru :) .

Práce na modelu pokračovaly osazením předních reflektorů. V jejich držácích jsem vyřezal vzduch a upravil jsem i vlastní reflektory. Odstranil jsem z nich "papírové sklo", které jsem nahradil průhlednou fólií a pod ni jsem nalepil vrstvu papíru barvy, kterou mělo sklo. Vznikly tak tři vrstvy - papír-fólie-papír:

Obrázek Obrázek Obrázek

Další na řadě bylo přilepení blatníků, které seděly poměrně hezky. Jediným problémem, který je způsobený dost možná mýma rukama, je zakřivení stupaček do oblouku. Zkusím to ještě nějak dorovnat. Z obrázků v ábíčku je však vidět, že stavitel měl podobný problém.

Obrázek Obrázek Obrázek

Konečně začíná autko vypadat jako správný oldtimer 8-) .

:arrow: Pokračování příště.
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Další prací na modelu bylo slepení sedaček. Seděly poměrně hezky, menší problém nastal při jejich montáži k celku. Jak je vidět z první fotky, sedadla jsou trochu menší než vyznačené místo pro přilepení na dílu 2. Chyba vznikla buď díky mým nešikovným rukám nebo už u autora. Těžko říct :) . Každopádně jsem se s tím pokusil nějak vyrovnat. Jak se to povedlo, se můžete přesvědčit podle druhého snímku:

Obrázek Obrázek

Poslední věc, co jsem dnes stihl, bylo vyřezání a přilepení volantu. Osu jsem nebarvil na černo, jak radí autor, ale na žluto. Podle mě to tak lépe sedí ke zbytku modelu.

Obrázek Obrázek Obrázek

:arrow: Pokračování příště
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Posledními doplňky, které jsem na auto přilepil před kompletací kol, byly boční světla, kde jsem stejně jako u předních světel nahradil "papírové" sklo fólií, a řadicí páka:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Pak přišla na řadu kola, která jsem trošku upravil. Vyřezal jsem vzduch mezi paprsky a posunul je do středu kola (jak je vidět z níže uvedeného nákresu - vlevo je původní varianta, vpravo moje úprava):

Obrázek Obrázek

Kola lepím metodou "namotávaných pásků". Nejdéle trvá vlepení paprsků do ráfku, pak už jde práce celkem rychle.

Obrázek Obrázek Obrázek

Auto bych mohl dorazit do konce zítra. Uvidíme :) .

:arrow: Dokončení příště.
Uživatelský avatar
Standa F.
Administrátor
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32

Příspěvek od Standa F. »

Práce na kolech svědčí o tom, že si umíš s modelem vyhrát - pěkné. Škoda proto několika nevyužitých šancí:

- Ten zakrytý zlatý lem u krytu motoru - to je dost kruté a zjevně chyba autora, ale šlo by se s tím poprat;
- tyč volantu je příliš fest, zkus příště tuhu do pentelky 1 mm;
- obruč volantu => drátek;
- osy kol - dle děr vidím, že tam dáš rovněž špejli či tlusté párátko - možná časem oceníš rovněž tuhy 1 mm. Autko je to subtilní, tuhy spolehlivě postačí a nekoukají tak očobijně z kol;
- hranu čalouněných sedadel (pod stehny) nezlomit ostře (nenařezávat z líce), ale naříznout z rubu, naslinit a ohnout přes hranu nože - vznikne dostatečné ostrý ohyb, který bude ale měkčí, kulatější, jaký bychom očekávali u měkké sedačky. Zaretušovat červenou.

Budu se těšit na dokončení tohoto modýlku, jehož předlohou byl jiný modýlek ;) - ať se daří!
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32

Příspěvek od Tomáš M. »

Děkuju, Stando, za rady a připomínky. Tenhle veterán od Mistra určitě není poslední, který stavím, takže příště vyzkouším něco udělat tak, jak radíš. Jsou to sice poměrně jednoduché, ale vcelku atraktivní modely (hlavně, když jich je víc pohromadě :) ) a mě se líbí.

- co se týče zlatého lemu u motoru, nasadil jsi mi brouka do hlavy. Zkusím ještě něco vymyslet, snad přijdu na něco použitelného a dobře vypadajícího.
- tuhu do pentelky na osu a drátek na obruč volantu vyzkouším příště. Trochu jsem se bál, aby to příliš nerušilo "ráz vyškovánky", ale když prohlížím veterány, co jsi stavěl, tak to vypadá opravdu dobře.
- osy kol jsou zakončeny válečky z papíru, takže do očí snad tolik bít nebudou. I když tenčí osy by asi opravdu modýlku trochu dodaly na křehkosti. Takže - taky příště.
- děkuju za tip, jak na kulatější hrany, když je to potřeba :) .
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od Tomáš M. »

Přibližně po týdnu lepení můžu prohlásit: HOTOVO! DOBOJOVÁNO, nebo jak by možná řekl klasik: DOMUCHLÁNO!

Model jsem vlastně dokončil už včera, dokonce jsem jej i pár krát vyblejsknul (samozřejmě bez blesku, na denním světle). Když jsem pak ale viděl fotky, docela jsem se zhrozil. Ale o tom později.

Nejdříve se zmíním o zlatém lemu kolem krytu motoru, který Mistr nakreslil tak, že po přilepení kapoty byl zakrytý. Hodně na mě zapůsobila slova Standy F., a to především tato:"Ten zakrytý zlatý lem u krytu motoru - to je dost kruté".... Nevím, jestli krutým myslel mé počínání, tj. že jsem ten lem prostě přelepil, nebo fakt, že je ten lem špatně nakreslený. Tak jako tak mě to dohnalo nikoli k slzám, ale k rozhodnutí s tím ještě něco udělat.
Vzal jsem tedy druhý výtisk vystřihovánky (celkem mám tři, když jsem je kupoval, prodavač v jednom nejmenovaném obchodě na Chodově se mě nevěřícně ptal: "A to kupujete třikrát to stejný?") a naskenoval díly 8 (mřížka chladiče) a 1 (díl s inkriminovaným zlatým lemem). Následně jsem ve Wordu "obkreslil" díl 8 a porovnal s dílem 1. Skutečně je lemování na něm menší, než by být mělo. Poté jsem nějak odhadnul barvu, aby to sedělo ke zbytku modelu (na podruhé jsem se trefil :) ) a vytisknul na inkoustové tiskárně na kancelářský papír (80 g/m2). S výsledkem jsem spokojený, jsem rád, že jsem se do toho pustil.

Obrázek

Zvláštní kapitolou byla retuš pneumatik. Jaká to je vlastně barva? Černá to není, šedá - to už je blíž, ale měl jsem ale pocit, že je potřeba "doladit" kapkou tmavě zelené. Při vlastním retušování to vypadalo vcelku slušně, i při běžném pohledu to bylo ok, ale když jsem potom viděl fotky, ze kterých na mě KŘIČELA taková ošklivá zelenošedá (spíš zelená, než šedá), tak jsem se to rozhodl opravit. Teď už to vypadá o dost lépe. Během opravy došlo k lehkým zraněním (utržené boční světlo, dvě kola...), ale kapka Herkulesu to spravila.

Dost ale povídání, zde jsou finální fotky:

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A ještě snímek celé party, nikoliv Timurovy či Karhanovy, ale mých veteránů. Z nich je vidět, že Opel je pěkný drobek:

Obrázek

Co říct na závěr? Model se stavěl velice dobře i přes výše zmíněné nepřesnosti, se kterými je ovšem nutno u ručně kreslené vystřihovánky počítat. Výsledkem je drobné, až křehce působící autíčko, které neuspokojí člověka toužícího co nejpřesněji ztvárnit realitu (jako ostatně asi žádný model od RV), ale určitě potěší. Mě rozhodně.
Uživatelský avatar
Majo71
Příspěvky: 368
Registrován: pon 30.1.2012 17:56
Bydliště: Sány, okr.Nymburk

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od Majo71 »

Máš to moc pekné! Nostalgická "pastelkovofarebná RV-klasika" :-) Ja končím v inom vlákne starší model od RV+PB (ten je ale trochu inej veľkosti ako Matchbox), momentálne sa zaoberám vypletanými kolesami. Je fakt, že pri súčasne vydávaných modeloch RV veterány (a aj iné jeho modely) pôsobia "detsky", ale tie modely sú proste krásne. Obzvlášť, ak sú tak pekne zlepené ako od Teba.
Uživatelský avatar
Standa F.
Administrátor
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od Standa F. »

No vida, vítej ve zdejším Veteran Car Patlix Clubu 8-).

Skvěle, že jsi ten lem spravil - pocit dobře udělané práce se jistě dostavil a tak to má být.

Autko jak z ladovské pohádky 8-) - fajne! Takže příště ještě ty klády dřeva nahraď něčím subtilnějším a bude to jak dortíček.
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 720
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od Jirka Z. »

Gratuluji k povedenému modely. Ne každý začíná na fóru tak povedeným modelem, ještě s drobnými úpravami. Jen tak dál. A doufám, že Tvoje modely uvidíme i někde naživo...
Uživatelský avatar
Tomáš S.
Příspěvky: 998
Registrován: sob 21.1.2012 21:39
Bydliště: Uherský Brod

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od Tomáš S. »

Jak už tady píšou ostatní, pěkný model a jen tak dál ;) .

Jinak, plánuješ dělat i Vauxhall a stojan?
Uživatelský avatar
Tomáš M.
Příspěvky: 57
Registrován: ned 27.1.2013 16:59
Bydliště: Velký Šenov / Praha

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od Tomáš M. »

Děkuju všem za ohlasy. Prezentování stavby modelu tady na fóru mě velice bavilo a těší mě, že jsem se tímto způsobem mohl podělit o výsledek s vámi, ostatními modeláři.

:arrow: Majo71: vlákno s Tvou stavbou sleduji a jsem zvědavý, jak auto bude vypadat s vylepšenými koly. V dohledné době plánuji postavit Prince Henry Vauxhall (vyšel v ABC spolu s Opelem), tak se u Tebe budu inspirovat.

:arrow: Jirka Z.: minimálně na Chodově se chci ukázat. Byl jsem tam i minulý rok a byla to velice pěkná výstava, kterou jsem si užil.

:arrow: Tomáš S.: Vauxhall mám v plánu určitě, co se týče stojanu, ještě uvidím. Teď se ale vrhnu na něco, co nemá kola (a loď to nebude ;) )
Uživatelský avatar
Aki
Moderátor
Příspěvky: 1731
Registrován: pát 20.1.2012 23:27
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

Re: Opel Coupe 1909 / Richard Vyškovský / 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od Aki »

krásná, čistá práce, dobře, že jsi ten lem opravil, tleskám :)
Odpovědět

Zpět na „Veterány“