Spyker 1904 / R. Vyškovský + P. Blecha / 1:40

Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek

Odpovědět
Uživatelský avatar
RoBertino
Příspěvky: 25
Registrován: pon 13.2.2012 10:54
Bydliště: Praha

Spyker 1904 / R. Vyškovský + P. Blecha / 1:40

Příspěvek od RoBertino »

Název modelu: Spyker 1904
Autoři: Richard Vyškovský a Pavel Blecha
Vydal: ABC č. 18/roč. 15 (vyšlo 20. 5. 1971)
Měřítko: Neuvedeno, cca 1:40
Rozsah: 0,9 str. A4
Počet dílů: 39 fyzických
Autorský kód modelu: BV-0.10

Další info:
- desátý model dvojice BV, z těch navržených podle „angličáků“ osmý (a předposlední).
- zkonstruován podle předlohy Matchbox Models of Yesteryear, kód Y-16, první vydání 1961
- rozdíly proti kovovému modelu: vystřihovánka má jen dva držáky stupátek namísto tří, prostor mezi podvozkem a stupátky je volný – matchbox jej má plný.

* * * * * *

Pln elánu a nadšení jsem se chopil vozu, který v roce 1904 slynul čtyřválcovým motorem o obsahu 2,5 l, a jehož sláva se filmových hvězd dotýká. Tohle skutečné autíčko si totiž zahrálo ve známém britském snímku Genevieve (1953), kde představovalo jedno z přibližovadel dvou partnerských párů svádějících prestižní boj na trati Brighton/London. Žel přírodo pro náš model, Spyker patří té méně sympatické dvojici a také hanebně prohraje naprosto banálním způsobem – zapadne těsně před cílem do tramvajových kolejí a ty ho v rozhodující okamžik vychýlí ze správného směru. Na snímku je však dobře vidět nejen houkačka na straně u řidiče, ale také část bedničky na nářadí u předního blatníku, které na matchboxu zcela chybí.

Obrázek
Jeden z mála dochovaných snímku z filmu Geneviéve (archiv CINEMA)

Pokud se podíváme na tento a několik dalších dochovaných vozů, zaujme nás především rozdíl v čelním sklopném sklu, které oproti vystřihovánce není dělené uprostřed, nýbrž podélně asi v polovině (filmový spyker ho například nemá vůbec). Varianta, které se chopili tvůrci Vyškovský a Blecha vychází striktně ze zmíněného Matchboxu, zejména po barevné stránce. Přitom původní série spykerů byla vyrobena v zelené barvě, která byla pro spykery typická, ale nakonec se vůbec nedostala na pulty, dnes jde o naprostou sběratelskou raritu. Dochovaný spyker má rovněž nepůvodní houkačku, nesmyslně protaženou až na přední blatník a zakončenou jakousi podivnou tlamou (komu se asi tak podobá???). Také skříňka na nářadí na fotografiích „putuje“ po levém stupátku od zadního k přednímu blatníku. Na některých verzích je dokonce vidět na zadním sedadle složená střecha, která však opět chybí v angličákovém provedení.

Obrázek
Spyker už jako stoletý kmet při jízdě veteránů (foto vypůjčeno z internetu)
Obrázek
Matchbox neměl ani houkačku, ani bedničku na nářadí, ani střechu na zadním sedadle.

Tolik na úvod. Vozítko s atypickým jedním předním reflektorem se rozhodlo ABC zasvětit chlebodárci bezezbytku doslovnému – na bocích vozu a zádi nad rezervou se skví emblém Pražských pekáren a mlýnů. V kratičké synopsi u samotné vystřihovánky čteme, že spyker dostávají čtenáři díky Výzkumnému provozu oborového ředitelství mlýnů a pekáren v Praze, a aby byli mladí modeláři ještě ve větší euforii a případně si mohli při stavbě něco lehkého hryznout na ukojení hladu, model skrze tuto reklamu upozorňuje na novou bombu potravinářského trhu – toastový chléb! U návodové kresby pak můžeme číst dvousloupcové pojednání o poživatině a vedle něj se krčí jednosloupkové pokyny pro sestavení autíčka.

Obrázek

Už jsem se zde prezentoval jako nechutný zlatokop – tedy modelokop, takže podklady pro svého spykera jsem mohl vybírat ze tří exemplářů. Oproti tradičnímu Standovu huhlání jsem měl poměrně štěstí na soutisk, takže jsem pouze vymazal dobové advertisementy MP (nikoli Military Power či Městská policie, ale už zmíněné Mlýny a pekárny) a maličko upravil nevhodné stínování. Leč ouha, při scanu jsem zapomněl stisknout kouzelné tlačítko a slepený holandský veterán vypadal jako skutečný vrak napadený rzí na všech místech současně.

Obrázek

Takže znova a lépe. Mumlajíc si kletby ve čtyřech světových a patnácti národních nářečích (například сволоч такая, 本邮件为 信息发送过程的一部分)jsem se pustil znovu po prošlapané cestičce, ale přiznávám, že s mnohými inovacemi. Začínáme pochopitelně podvozkem neboli chassis, tak se také kouzelně nazýval v ABC podvozek.

Obrázek

Dalším bodem byl kryt motoru, leč ouha, po jeho slepení a snaze přiklížit jej ke kolmé přední desce s ochranným sklem jsem konstatoval, že se mistrovi povedl poněkud větší, takže zcela zakrývá ozdobnou linku na štítu a o nějakou tu setinku mm přetéká i přes základní desku. Nuž tedy maličké zmenšení, tisk a opět do boje. Podruhé už je to lepší, i když pořád je ten červený štráfek téměř neviditelný.

Obrázek
Uživatelský avatar
RoBertino
Příspěvky: 25
Registrován: pon 13.2.2012 10:54
Bydliště: Praha

Re: Spyker 1904 / R. Vyškovský + P. Blecha / 1:40

Příspěvek od RoBertino »

Dalším krokem jsou blatníky a jejich držáky. S hrůzou jsem si všiml, že na prvním spykeru jsem ty zadní udělal ganz schlecht, tedy úplně blbě. Také jsem si uvědomil, že jestliže odstraňuji „vzduch“ mezi podvozkem a pery, měl bych to udělat i u držáků blatníků, jenže to mi vyjde proužek papíru o síle necelého milimetru. Géniové jiných modelů všeho druhu s touto obrmírou pracují určitě stejně lehce jako ráno kupují pečivo pro svačinku ve svém zaměstnání, ale já prodělal dva infarkty a šest maniakálních záchvatů, při nichž jsem jen díky zásahu mé milé přítelkyně nerozbil rodinný servis po babičce či tetičce. Jsouce letory prchlivé jsem tedy zvolil kancelářské svorky a udělal radikální řez – a držáčky netradiční.

ObrázekObrázek

Jistě, okolí držáčků je ještě silně nevzhledné, ale i ono čeká na kultivaci jako zahrádka na slovutného Bédu Trávníčka i s celým jeho arzenálem společnosti HorskéPole.
Uživatelský avatar
RoBertino
Příspěvky: 25
Registrován: pon 13.2.2012 10:54
Bydliště: Praha

Re: Spyker 1904 / R. Vyškovský + P. Blecha / 1:40

Příspěvek od RoBertino »

A jsme zase o kousek dál. Sedadla šla kupodivu „zkroutit“ sympaticky jednoduše, seděla jak nočníček na dětském pozadí, tak potom už jenom udělat „vzduch“ pro držák rezervy a vytvořit pohlednější řadicí a brzdnou páku. Ty placaté by vypadaly opravdu nehezky. Taktéž volantek bylo nutno pořešit, sáhl jsem opět pro svorku, ale v červeném provedení. Tady budu asi jako arabský cizoložník otlučen kamennou smrští, ale lépe jsem opravdu neuspěl.

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
RoBertino
Příspěvky: 25
Registrován: pon 13.2.2012 10:54
Bydliště: Praha

Re: Spyker 1904 / R. Vyškovský + P. Blecha / 1:40

Příspěvek od RoBertino »

Teď už to jen všechno sesadit k sobě, prodělat dalších pár kolapsů kde co nesedí a hurá na kolečka. Naštěstí nejsou drátěná, to by mi hráblo definitivně, proto čtyřikrát to samé a spyker můžeme slavnostně postavit na kola.

(Foto: 4× Standa F.)
Obrázek Obrázek

Oooops, hlava děravá, berlu mrazilku zapomněl doma a rezervu vložit na záď, Hanba, šestkrát hanba (jen houšť a větší kapky, není třeba šetřit). A když už jsem byl v dobrém rozmaru z hotového díla, zalaškoval jsem si maličko s řešením spodku vozu – opravdu mi připadal moc fádní.

Obrázek Obrázek

Hotovo, konec, jdu se vrhnout na nějakou komplikovanou ŠOKovánku. Třeba tahle se určitě bude líbit...

Obrázek
Uživatelský avatar
Standa F.
Administrátor
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Spyker 1904 / R. Vyškovský + P. Blecha / 1:40

Příspěvek od Standa F. »

Vítej ve Veteran Car BV Fan Clubu, Robi. Hezké, pestré, milé, více hračka než MODEL - tak tomu je u těchto starých matchboxů.

Foto modýlku se objeví v právě připravovaném pokračování knihy Papírová archeologie, což asi tušíš - neboť ji sám skládáš dohromady, že 8-).

Jen houšť!
bernie
Příspěvky: 690
Registrován: úte 14.2.2012 11:15

Re: Spyker 1904 / R. Vyškovský + P. Blecha / 1:40

Příspěvek od bernie »

Mě fádní přijdou akorát osy v provedení "natural Holz". I těm by červená slušela mnohem víc.

Jinak je to takově pěkné pestré jako akuální příroda za oknem :D
Gratulace
Odpovědět

Zpět na „Veterány“