Steyr 1500A / Modelik / 1:32 (úprava)

Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 720
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Steyr 1500A / Modelik / 1:32 (úprava)

Příspěvek od Jirka Z. »

Již před dokončením „Matesa“ jsem si netrpělivě říkal – „do čeho se to pustím“. Protože v příštím roce se Model Hobby ponese v duchu výročí konce druhé světové války, rozhodl jsem se pro model spadající do tohoto období. Při listování archivem mi jako jeden z prvních padla do ruky vystřihovánka vozu Steyr 1500A, která vyšla v Modeliku v roce 2012 pod číslem 20.

Původně jsem o stavbě ani psát nechtěl. Důvodem je fakt, že model nebudu stavět z originálu, ale z upravené kopie. Model je standardně v měřítku 1:25. Neboť toto měřítko je pro mě nezajímavé, budu stavět zmenšeninu na 1:32. Když jsem ale zjistil, že tento model zatím nemá na fóru prezentovanou stavbu, názor jsem změnil.

Něco málo z historie. Na počátku druhé světové války byla německá armáda, oproti jiným armádám své doby, značně motorizovaná. Disponovala nepřebernou škálou lehké i těžké kolové techniky. Nedostatkem byl ovšem fakt, že často stejný typ vozu se vyráběl v několika různých továrnách. Následkem toho se na stejných podvozcích pod stejnými nástavbami objevovaly různé motory a převodovky. To na frontě komplikovalo pravidelnou údržbu a servis kvůli nutnosti zásobování náhradními díly, které byly pro vozy různých výrobců odlišné. V rámci snahy o unifikaci zadalo velení německé armády nedlouho po vypuknutí války několika společnostem zakázku na vývoj a výrobu podvozku pro 1,5 tunový lehký nákladní automobil. Jednou z poptaných firem byla i rakouská společnost Steyr-Daimler-Puch. Steyr navázal v roce 1940 spolupráci se společností Ferdinanda Porscheho. Výsledkem spolupráce byl podvozek továrního typu 270, který ale do povědomí přešel zejména pod vojenským označením 1500A (1500kg je maximální hmotnost nákladu, písmeno A znamená pohon všech kol). Výroba probíhala od roku 1941 v rakouském závodě Steyr (vyrobeno zhruba 12 450ks) a v německých firmách Audi a Wanderer (dalších zhruba 5 600 podvozků). Na podvozky se montovaly nástavby pro přepravu mužstva, štábní, sanitní, skříňové a další. Přibližně 20 kusů dostalo speciální nástavbu Kfz.21, což byl kabriolet pro vyšší štábní důstojníky a generály. Právě tato verze je předlohou pro vystřihovánku.

Stavbu jsem začal zhruba před dvěma týdny, v podstatě bezprostředně po dokončení „Matesa“. Postupuji podle čísel celků, takže jsem nyní (ještě na docela dlouho) v zajetí práce na podvozku. Vystřihovánka je zcela v polském stylu provedena bez chlopní, takže u některých dílů si je doplňuji. Na žádné úskalí jsem zatím nenarazil. Aktuální situace - zpracováno po celek 16, celkem 96 dílů a 15 dní práce. S ohledem na nastávající Svátky jde model do krabičky, tak doufám, že tam nezůstane stejně dlouho jako "Mates". :twisted:


Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“