BMW 2002 touring / Jaroslav Kašpar, ABC / ~1:32 – HOTOVO

Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek

Odpovědět
Uživatelský avatar
Standa F.
Administrátor
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

BMW 2002 touring / Jaroslav Kašpar, ABC / ~1:32 – HOTOVO

Příspěvek od Standa F. »

Název modelu: BMW 2002 touring
Autor: Jaroslav Kašpar
Vydavatel: ABC č. 22 / roč. 20 (vyšlo 21. 7. 1976)
Měřítko: neuvedeno, délka modelu: 137 mm
Rozsah: 1,3 str. A4
Počet dílů: 16 číslovaných / 30 fyzických
Autorský kód modelu: JK-00-01
Lepeno: z ábíčkovského originálu v červnu 2016, dokončeno 26. 6. 2016

Vybavuji si, že tento papírový model, který se zjevil v našich dětských tlapkách o prázdninách roku 1976, byl překvapením: zaujala vysloveně letní jásavá barva, neznámé jméno konstruktéra a hlavně atraktivní předloha – západoněmecké bavoráky rozhodně nepatřily k běžným zjevům na našich silnicích. Člověk by očekával spíše Škodu 100 L.

Obrázek

Vozy značky BMW se vždy pyšnily parádním, originálním designem, svižným výkonem a pověstnou německou kvalitou výroby. To vše by na nás mělo dýchnout i z této drobné vystřihovánky. A dýchlo? Inu, zjistěmež. Model zobrazuje vůz vyráběný v letech 1973-75 (ač u nadpisu vystřihovánky vidíme vročení 1971-75).

Obrázek

Vystřihovánku jsem jako mládě slepilo, ale až o několik let později – myslím, že to bylo v době dlouhých prázdnin po maturitě, čili až sedm let po vydání. Atraktivita předlohy za tu dobu nijak neutrpěla – pořád to byl báječný, nadčasový bavorák. Tehdy poskládaný model se kupodivu dožil dneška a jeho současný vzhled najdete níže. Ovšem pro celkovou vysloužilost, která koresponduje se sešlostí svého stavitele, nadešel čas model slepit iščo adín raz. Znovu a lépe!

Obrázek

Jméno konstruktéra modelu Jaroslava Kašpara mi není, bohužel, nijak povědomé. V časopise ABC publikoval jen tuto jedinou vystřihovánku. Jeho autorský kód je vyveden dle zvyklostí na espézetce a praví výmluvně JK-00-01, ano, první model. Ovšem nikoli dlouhé řady.

Dle konstrukce, kvality kresby a znalosti polovičního řezu použitého v návodné kresbě soudím, že v době vydání vystřihovánky šlo o průmyslováka, technicky (strojnicky) vzdělaného mladíka. Základní principy tvorby papírových modelů měl zmáknuté, přesto se v konstrukci karosérie dopustil řady zjednodušení a chybiček, které vedou k tomu, že díly k sobě až tak perfektně nesednou. Rovněž v samotné grafice, ve vykreslení dílů, mu chyběl určitý nadhled a vcítění se do pozice modeláře-stavitele. Celkovou kvalitou provedení bych tento model přiřadil k tvorbě Ladislava Müllera – ovšem ten by si jistě pohrál i s interiérem vozu.

BMW 2002 touring – stavba modelu

Návod nás hned zkraje ubezpečuje, že „k lepení se nejlépe hodí lepidlo Kanagom“. No, kurnik šopa, to teda jo, modely jím lepené jistě lépe hoří, ale v roce 1976 jsem toto kritérium už dávno nepovažoval za prvořadé. Takže – jdeme na to, lepím z ábíčkovského originálu – papír je příjemné déčkovské kvality a pevnosti, navíc z rubu nepotištěný, což je prima.

Začínáme kabinou 1. Její rozvinutý tvar není u předního skla vyřešen konstrukčně správně – napojení předního skla ke střeše a bočním stěnám je zjednodušené a dělá to trochu binec. Rovná chlopeň uprostřed předního skla dole přijde nalepit na díl 4 – na něm je ale nalepovací plocha do oblouku (?!?). Chlopeň u skla proto prostřihávám na několik trojúhelníčků, aby šel vytvarovat mírný oblouk předního skla:

Obrázek Obrázek

Co chtělo od autora trošku estetického nadhledu: na žluté karosérii je spousta doslovných a nepříjemných čárkovaných ohybových čar, na několika místech navíc nemají co pohledávat, jelikož plynulé napojování rovné plochy na oblouk neprochází žádným ostrým ohybem. Na zádi je všech šest násilných ohybových čar zhola zbytečných:

Obrázek

Určité potíže zaznamenávám u komplikovanějšího natvarování boků karosérie do přechodového oblouku, který má navazovat na oblé hranky zádě – no, mírnému přistřižení jsem se nevyhnul. Konstrukčně dokonalé není ani napojení přední masky 5. Ale nakonec z toho karosérie jakž-takž vylezla (velká plocha střechy je podlepena kartonem):

Obrázek Obrázek

Následuje spodní podvozkový díl 16. I zde bych měl drobnou konstrukční výtku, a sice že vzniklá podvozková vana má lehkou tendenci se svírat. Proto jsem ji rozepřel a zpevnil několika silnými špejlemi (nevyfoceno).

Obrázek Obrázek

Můžete trochu zaváhat, jak vlastně podvozkový díl vlepit do karosérie – zda dnem vany dolů, nebo naopak dovnitř. Po zauvažování nad psaným návodem, návodkou a výsledným vzhledem mi vyšlo, že díl patří dnem dolů – tak, ať je podvozek tvořen hladkou rovinou a osy kol skryty. Podvozkový díl je bílý, což není ideální => plochy, které budou vykukovat zpoza kol, jsem zabarvil tmavošedou:

Obrázek

Psaný návod zcela ignoruje zpracování několika drobných dílů: registrační značky 11+15 a dva díly předních nárazníků 14. I když jsou obě SPZ zcela shodné, bůhvíproč jde o různě číslované díly (11 a 15). A naopak, držáky zadních nárazníků tvoří dvojice zrcadlově odlišných dílů, všechny ale mají stejné číslo 12. Autor si zřejmě této chybky dodatečně všiml a čísla 12 jsou odlišena horním a dolním podtržením.

V textu návodu se trošku rozparádil šotek a celkem 3× zde čteme zkomolený výraz drážky nárazníků, místo držáky. Držáky zadních nárazníků 12 mají příliš široké chlopně, kterými se držáky lepí na nárazník – přesahují => držáky zastřihuji.

Přední i zadní nárazník se mají svými ohnutými konci přilepit na boky karosérie 2+3. U zadního nárazníku jsem to provedl, u předního ale ne – nějak mi to nevyšlo, konce nárazníku mi od karosérie trochu odstávají, tak jsem je netrápil a nechal ve vzduchu. Na bocích karosérie stejně nejsou naznačené plochy pro nalepení konců nárazníků, takže se nic vážného neděje.

Drobná chybka je u držáků předního nárazníku 13: chlopně dosedající na nárazník jsou vybarveny také hnědě, ale tyto plošky jsou nalepovací – vybarven má být jejich rub.

Obrázek

Zbývají kola. Použil jsem svou oblíbenou metodu triangless, tedy beztrojúhelníčkovou, tj. běhounům ušmikávám chlopničky a dovnitř dávám delší pásek stejně širokého papíru. Boky kol lepím k běhounům natupo. Délka běhounů je zkonstruována přesně. Osy kol jsem provedl z tenčích kulatých párátek, lehce obroušených.

A to jest vše. Na závěr jsem ještě zatřel všechny svítilny a blinkry kapkou Herkulesu, aby získaly skleněný odlesk. Hotové BMW 2002 touring ála ABC se skví:

Obrázek

Jak jsem vyhrožoval v úvodu, v mých bednách od bot se dožil dneška i model lepený někdy v roce 1983. Byl jsem už tehdy, ehm, děsně pokročilý modeller a vystřihovánku jsem poněkud graficky dotáhl, jelikož se mi zdála nedotažená. Dopadlo to… všelijak:

Obrázek

:arrow: Snížil jsem posez vozu, což vyznělo tak, že vůz dřepl, jako by západní Němec-šmelinář vezl do Čech pět metráků dresů Bayernu Mnichov poschovávaných po celém voze (průšvih);
:arrow: trubičkovým perem a tuší jsem dorýsoval zdvojené lišty kolem všech oken a prokreslil stěrače (jo, to se mi povedlo);
:arrow: tužkou naznačil na všech oknech průhledy do imaginárního interiéru (OMG…);
:arrow: začernil jsem tuší celý spodek vozu (hmm, ale spodek se tím mírně zvlnil);
:arrow: tuší jsem obtáhl nevýraznou přední masku (budiž, rýsoval jsem obstojně);
:arrow: zcela nahradil SPZky novými, většími a skutečnými západoněmeckými, dle obrázku v ábíčku, tedy s číslem M-YY 321, s věrným napodobením písma (budiž, i psát strojnickým písmem tuší od ruky jsem zvládal);
:arrow: prolisy na přední haubně jsem vystínoval okrovou (OK);
:arrow: bůhvíproč jsem kola otočil vnitřními hnědými disky ven a vnějšími modrými dovnitř (už si nevzpomenu, jaký myšlenkový pochod tehdy vedl mé pazury k tomuto faux pas).
:arrow: Po pár letech na výstavce ve vitrínce model vybledl, a tak jsem jej celý přemaloval tlustým štětcem nažluto vodovkami, při kteréžto děsivé operaci jsem několika vrstvami zatřel i dlouhý prolis (čáru) vedoucí přes celý bok vozu pod klikou dveří (uf uff…).
:arrow: A propós, klika dveří – pod klikou na dveřích šoféra jsem domaloval tuší kolečičko, tedy klíčovou ďourku (dokonalé!)
:arrow: A úplně na závěr jsem to celé přestříkal lakem na nábytek, aby měl vůz lesk jak za výlohou Tuzexu (urghh…).

No, musíte uznat, že jsem k modelu tehdy přistoupil sebevědomě a odvážně – inu, dynamické, kreativní a flexibilní mládí, které se nebojí jakýchkoli challenges. Přesně tomu všemu jsem se nyní chtěl vyhnout a mým záměrem bylo poskládat model jako mnohem větší old-school-srab – tak, jak nám autor a ábíčko autko předložili. A takto vypadají oba bráchové vedle sebe – oba jsou ze stejného matroše, ze stejné matičky, ze stejného lůna, stejnými paznehty vydobyty z ničeho, jen je dělí od sebe třetina století:

Obrázek

Tak z dálky metr od monitoru bych řekl, že se bavoráku více podobá to žluté nadělení vpravo. Příšerka vlevo vypadá spíš jak fáro z předměstí Havany.

Co říci závěrem: v historii ABC jde o zajímavý a ojedinělý počin neznámého, zavátého autora (nevíte někdo něco o Jaroslavu Kašparovi?). Modýlek se nestaví příliš vesele, je to takové do-do. Ale tak – stal se již trvalou součástí našich vzpomínek na ty báječné hodiny strávené lepením v mládí. (… kurnik, že jsem raději nechodil do posilovny!)

Obrázek Obrázek
Obrázek
JoseFxx
Příspěvky: 869
Registrován: sob 21.1.2012 15:51
Bydliště: Liberec

Re: BMW 2002 touring / Jaroslav Kašpar, ABC / ~1:32 – HOTOVO

Příspěvek od JoseFxx »

Hezké retro.
Autor uvedl správný rok výroby serie 02 Touring se vyráběla v letech 1971- 1975.
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“