Právě je sob 19.10.2019 2:10

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 22.1.2019 20:57 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Příspěvky: 1049
Bydliště: Praha
Název modelu: Spider Metalex 2-01
Autor: Radek Šťastný
Vydavatel: Svět motorů č. 15–17/74, tj. roč. 28 (vyšlo 12.–26. 4. 1974)
Měřítko: 1:32, karosérii lze použít na autodráhový model
Počet dílů: 19 číslovaných / 26 fyzických papírových + volitelné nepapírové díly

Nastal čas přepsat vzpomínky! Trvalo to bezmála 45 let.
Táta-motorista odbíral dlouhá léta časopis Svět motorů a coby robátku zvídavému mi neunikla nová časopisecká rubrika určená dětem,
DOSPĚLÝM vstup ZAKÁZÁN. V ní se velmi sporadicky objevovaly i vystřihovánky – jejich přehled najdete v článku na webu Papírové archeologie.

Obrázek Obrázek

Atraktivní žlutý závodní speciál Spider Metalex určený k vlastnímu sestavení zapůsobil v mých tehdy devítiletých očích omračujícím způsobem. Měl jsem ještě pramalé zkušenosti s vystřihovánkami, k časopisu ABC a k albatroskám jsem se právě v té době zrovna přibližoval a objevoval je – čili s nadšením jsem se pustil do nerovného boje s touto papírovou závodničkou.

Dodnes se vidím, jak coby třeťáček základní školy sedím na zemi a patlám ten vůz Kanagomem. Konstrukce vozu, žel, není z dílny arch. Vyškovského, jinými slovy, prostě se to nelepí samo, a i když jde celkově o nesložité autko, není snadné ho sestavit. Je třeba každý krok promýšlet, poněvadž konstrukce je velmi svérázná, navíc na tenkém novinovém papíru vyžadujícím podlepení, což celou věc jen komplikuje.

Obrázek Obrázek

A tu jsem zničehonic začal vidět rudě a v návalu dětského vzteku jsem žluté torzo na zemi rozšlápl. Kupodivu mne tento fatální neúspěch bez možnosti opravné stavby neodradil od papírové modela-dřiny.

45 let si říkám, že Spidera musím slepit znovu. Ta chvíle teď nastala. Nová doba mi dovoluje udělat si kopii ze vzácného originálu na pevný papír, čili eventuální podlepování už bude jen místně cílené.

Avízo na tento model se objevilo už v SM č. 1/74 hned zkraje toho roku, dokonce s působivým obrázkem modelu s modrou karosérií (obr. výše). Textík slibuje, že návod bude otištěn už v některém lednovém čísle, po ověření prototypu – nestalo se tak, testování vystřihovánky se protáhlo až do dubna a docela by mne zajímal názor „mladých redaktorů Aleše a Romana“, patrně hochů školou povinných, kteří test prováděli. Jak se jim dařilo, co říkají na celkovou konstrukci modelu. V čísle 15/74 jsou totiž snímky mohutně lepících školáků.

Obrázek

Z nějakého důvodu se finální vystřihovánka liší oproti prototypu barevností i startovním číslem. Rozhodl jsem se proto, že postavím autka obě, po drobné grafické úpravě vystřihovánky si vytisknu i modrou verzi s číslem 35. Když přepsat vzpomínky, tak pořádně! 8-)

Nuže, začínám karosérií:

Obrázek Obrázek

Původně bílé podběhy předních kol 3 jsem před tiskem zabarvil žlutě, jelikož vykukují u přední kapoty a musely by se zamalovávat.

Obrázek

Tak držte palce, ať to zase nerozšlapu! ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 3.2.2019 17:55 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Příspěvky: 1049
Bydliště: Praha
No, lepší by bylo si dnes zasáňkovat, než lepit tohle, vždyť to vůbec není pro děti 8-).

Narazil jsem na místo, kde jsem se skoro jistě jako capart zadrhnul, nemohl dál a dosavadní dílo zlikvidoval: zadní vodorovný kryt motoru. Je o dost širší, než by měl být, a na své místo mezi boky karosérie sedne jen po dotvarování, čemuž ovšem brání příčná chlopeň (ta přijde přilepit k zadnímu čelu), čili chlopeň je třeba z obou stran zastřihnout a celý díl natvarovat do tvaru mělkého širokého U.
Takovou úpravu jsem si v dětství ovšem vůbec nedokázal představit a marně jsem hledal své vlastní lepičské pochybení, proč mi to na zádi tak bolestně nevyšlo. Jako dítě jsem vystřihovánky pokládal za dokonalá díla a že se autor někde pořádně hvízdnul, nepřicházelo v mém chápání světa v úvahu.

Přední nástavba s chladičem len-tak-tak že nezakrývá startovní číslo 18 na přední karosérii, spíše lehce zakrývá a musel jsem chladič nalepit co nejvíce dolů, což je v rozporu s návodným obrázkem (viz výše), ovšem v souladu se vzhledem modrého prototypu.

Začal jsem paralelní stavbu i modrého prototypu, který existuje jen na dvou obrázcích ze SM. Karosérie jsou více-méně hotové - uf uff:

Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 16.2.2019 19:05 
Offline

Registrován: stř 24.8.2016 14:56
Příspěvky: 3
Zdravím,

tuto vystřihovánku ze SM sháním již několik let, ale pořád se mi nepodařilo ji sehnat. Měl bych žádost, zda by nebylo možné ji naskenovat, anebo zda nevíte, kdo ji má.
Díky, Milan


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 17.2.2019 17:46 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Příspěvky: 1049
Bydliště: Praha
Milane,
ta vystřihovánka je v podstatě neslepitelná. Při vší úctě k dávnému autorovi a tehdejším chlapcům-testerům – je to opravdu běs se silným akcentem na do-do. Pokud to nesháníš jako sběratelský kousek (asi ne, když Ti stačí sken), mrkni na náhled vystřihovánky výše, tvary to nemá složité a zkus si to namalovat sám, dopadne to určitě lépe. Tenhle spider nelze brát jinak než jako historickou zajímavůstku, vysloveně pro ty, co ji pamatují z dětství. Což je můj případ 8-).
*******

Času málo, po dvou týdnech nepatrný pokrok - přilepena vana kokpitu, což byla teda pakárna ji vlepit do karosérie, a přístrojová deska:

Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 19.2.2019 21:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Příspěvky: 1627
Bydliště: Kyjov
Krásně se na to dívá . Co obdivuji je ta Tvoje retuš . Perfektně trefený odstín , nikde nic přetáhlého a nikde nevidím ani zbytek černé linky .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 3.3.2019 18:47 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Příspěvky: 1049
Bydliště: Praha
Díky, Zbynďo, no, moc ke chlubení to ale zblízka není, trochu je to třeba tak nějak všechno k sobě domastit 8-).
*******

Vnitřek karosérie jsem zpevnil kousky pevného papíru a boky podepřel výztuhami, ať se nepromačkávají při uchopení modelu. A přidány sedačky – no, ty jsou echt-sporťácké 8-) :

Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 24.3.2019 18:53 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Příspěvky: 1049
Bydliště: Praha
Na řadě jsou kola:

Obrázek

Všechna kola se mají k vozu přilepit napevno, což mne tedy neuspokojuje - každý, kdo uchopí jakékoli autíčko do ruky, vždy vyzkouší, zda se mu točí kola, že 8-). Takže i tady tomu dáme kola otáčivá.

Zadní kola se mají přilepit na takovou pofidérní vnitřní konstrukci, kterou hážu do koše. Dávám tam poctivý papírový kvádřík s osou z párátka zajištěnou proti osovému pohybu zákolníčky.
Přední kola se mají přilepit přímo na vnitřní stěnu podběhů, což mi též moc neleze do palice, navíc tam koliduje ten sešikmený barevný pruh (tunel) z karosérie. Lepím tam takové poloosky z kousku párátka a na nich se budou moci kola otáčet:

Obrázek Obrázek

Podvozek jsem jen tak lehce zakrytoval a spidery jsou konečně na všech čtyřech:

Obrázek Obrázek

Následuje náročnější finiš na „ochlupení“ kolem vozu, a vše dvakrát, pro dvě autka. Je toho celkem dost:
:arrow: členitější ochranný rám
:arrow: přední průhledný štítek
:arrow: zpětná zrcátka

Dále autor v návodu píše: „Ti šikovní ještě zabudují volant (třeba ze staré hračky), řadicí páku, pedály, bezpečnostní pásy a hasicí přístroj. Ale i ti méně šikovní jistě budou mít radost ze svého díla.
No, i když se řadím spíše k méně šikovným, radost bych jistě neměl; na mne autor nevzpomněl. Takže se to pokusme postupně pořešit:

:arrow: Ochranný rám s hasičákem - rám dělám z vázacího drátu Ø1,8 mm. Rozměrový náčrtek rámu ve vystřihovánce vůbec nepasuje, je příliš velký - celkově mám podezření, že celý ten model nějak velikostně ujel oproti záměru autora či oproti prototypu (... ten hasičák jsem mohl udělat trochu štíhlejší... ale tak, je to jen hračka):

Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.3.2019 18:54 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Příspěvky: 1049
Bydliště: Praha
Blížíme se zvolna k cíli - přidány bezpečnostní pásy (jen u pilota), řadicí páka ála Škoda 100 L 8-), volantík a přední průhledný štítek:

Obrázek Obrázek

Obrázek
Obrázek

Zbývají zpětná zrcátka. Tak - snad příště už naposled... ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.3.2019 20:33 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: pát 20.1.2012 23:27
Příspěvky: 1363
Bydliště: doma
Jseš normálně démon. :) Jenom tak, čistě od boku - není ten rám trochu moc vysokej?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 31.3.2019 21:12 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Příspěvky: 1049
Bydliště: Praha
Dík 8-) . Ano, rám je příliš vysoký (dle náčrtku ve vystřihovánce měl být ještě o 2 mm vyšší). I vůz samotný je neproporční, poněkud krátký... celé je to trošku parodie. Na netu se dá najít skutečný vůz - inu, vypadá malinko jinak ;) .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 6.4.2019 12:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14.3.2016 15:52
Příspěvky: 110
Inak celkom pekná spomienka. Pamätám, že môj starší brat používal túto karosériu na jeden zo svojich dráhových modelov :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 7.4.2019 18:21 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Příspěvky: 1049
Bydliště: Praha
Díky, Roberte, tak přece se našel pamětník. Skutečně bych se rád podíval na nějaký dobový snímek modelu. V SM č. 15/74 se píše: Práce na vystřihování a lepení, jakož i hotový model jste mohli vidět tento čtvrtek v televizní Auto-moto-revui. Takže: hledám záznam Auto-moto-revue ze čtvrtka 11. 4. 1974! 8-)

Mezitím finišují dokončovací práce za pomoci odbornic na slovo vzatých...

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 1.5.2019 15:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 10.3.2012 12:50
Příspěvky: 178
Bydliště: Březnice
Pěkný model. Pohrál jsis s ním.
Mám dojem že s tím jezdil na eccehomo snad mtx 02 ještě vloni.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 23.8.2019 21:41 
Offline
Administrátor
Uživatelský avatar

Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Příspěvky: 1049
Bydliště: Praha
muf10 - díky!
*******

Zbývá mi tady tuto ne moc příjemnou stavbu nějak důstojně ukončit. Takže - po 45 letech hotovo 8-) , jak žlutý model z vystřihovánky, tak pokus o rekonstrukci modrého prototypu:

Obrázek

Dodělány drobné krabičky, ať autka mají nějaký ten pelech (délka modelu je 110 mm):

Obrázek Obrázek
Obrázek

Se Světy motorů opatrně, pokud jste zvyklí třeba na vyškovánky - je to bitva s každým tamním dobovým kouskem:

Obrázek Obrázek
Obrázek

Podrobný stavební report je též na webu Papírové archeologie.

Děkuji za pozornost! -StF-


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 24.8.2019 19:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 30.1.2012 21:28
Příspěvky: 343
Mno, teď můžeš ty autíčka vlastně už taky rozšlapat, stejně jako jsi to udělal v tom sedmdesátémčtvrtém. Vzhledem k tomu, jaké obrázky máš na krabičkách, tak ty autíčka už stejně není ani potřeba vyndávat.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz