Stránka 1 z 2

Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: stř 20.2.2019 10:25
od yvan
Brno se blíží, novinky se vyjevují... a do série RSC přichází další legenda, tentokrát klasické rallye z klasických let.

Renault 5 Turbo se svým 1397 ccm motorem byl rozhodně příkladem správně použitého turba. Stošedesát koní před zadní nápravou ani ne tunového hot hatche vytvořilo jednu z ikon motorsportu, která nasbírala řadu závodních úspěchů. Ještě než přišel na svět evoluční typ Maxi, který svým mohutným bodykitem měřil síly s Peugeoty a Lanciemi ve skupině B, jezdili Jean Ragnotti a Jean-Marc Andrié s dřívější a o něco mírnější verzí v týmu Renault Elf. Výrazným bodem v jejich kariéře bylo bezpochyby vítězství v Rallye Monte Carlo v roce 1981. Renault Elf měl tehdy velmi atraktivní žluto-černo-bílé zbarvení, které se bude na poličce určitě pěkně vyjímat.

Autorem modelu je Attila "Attimon" Csákvári. Model sice není tak kulatý, jako bylo například Porsche 911, ovšem zajímavé partie tomuto na první pohled hranatému francouzi určitě nechybí. Interiér bude a vzhledem k jeho poloze i ten řadový čtyřválec. A protože se jelo i potmě, oživí to přídavná světla v zakryté verzi.

Začínám koly, jako ostatně vždy. Na těch předních celkem nic složitého není, zato na zadních jsou trochu složitější paprsky. Konstrukce je z velké části stejná, jako u předních, jenom základ paprsků je hlouběji v disku a na něj se lepí obloukové části. Ty jsou na archu rozvržené tak, aby se daly pohodlně zpracovat hromadně. Po zohýbání a zaretušování stačí vlepit kartonové výztuhy, uzavřít tvar a po proschnutí poodřezávat a povlepovat do jinak hotových kol.

Obrázek Obrázek

Další na řadě je motorový prostor, který v zadní části dozná drobných úprav. Je to několik poměrně složitě tvarovaných dílů, protože je to rub a líc vaničky. Zpracoval jsem nejdřív plochy podlahy s vyztuženými nosníky a následně zbylé části odspodu nahoru. Celé se to ještě bude dát vyztužit, až to bude propojené s podlahou a interiérem.

Obrázek Obrázek Obrázek

Motor je velice estetická část, provedení je komplet papírové, včetně svodů, které jsou podle mě velmi dobře vymyšlené, protože kdo se nebude chtít prát s drátem, dostane i tak velmi efektní provedení, které pokrývá všechny úhly, ze kterých budou svody vidět. To ostatně platí i pro výfukové potrubí. Jeho držák (takové to skoro žluté s otvorem) mám přilepený blbě, tak až se vám to dostane do ruky, tak neopisovat. Nebude vodorovně, ale do strany víc nahoru. Určí to koleno do tlumiče výfuku a instalace držáku může počkat až po osazení motoru do auta. Koncovku výfuku tady nemám přilepenou kvůli poloze spoje, ale protože je model už hotový, tak můžu zmínit, že koncovka leze z pod nárazníku dost, takže spoj bude lepší zespodu.

Obrázek Obrázek

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: stř 20.2.2019 14:18
od Ali
Skvělá novinka. Mám chápat, že tento model bude v prodeji už v Brně?

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: stř 20.2.2019 14:19
od pahejl69
Bohužel tato novinka v Brně ještě nebude.

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: stř 20.2.2019 14:52
od Ali
Už jsem se lekl, že by to byla taková rychlovka. Každopádně rád si počkám na tuto rallye legendu...
Série RSC mi dělá čím dál větší radost ;)

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: stř 20.2.2019 15:57
od Majo 73
Znova super predloha.To bude parádny model.

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: pát 22.2.2019 11:28
od yvan
V Brně bude jeden slepený na stole ;)

Po zpracování podlahy bych asi doporučoval přilepit základ interiéru, následně přepážku motorového prostoru, následně přidat motorový prostor samotný a nechat dobře proschnout. Do této fáze může být podlaha rovná. Následně bych přidal zpracovanou přední nápravu, která podlahu prohýbá směrem dolů a vybavil interiér.

Obrázek Obrázek Obrázek

Levou stranu interiéru jsem si na to nechal otevřenou, abych tam dostal pedály. Čili přístrojovka, části tunelu, středovou konzoli, řadičku, sedačky a volant. Oproti stavu na fotkách budou sedačky trochu víc vepředu a po stranách bude víc místa, aby se tam vešla drátěná klec, pokud by měl někdo chuť se do ní pustit.

Obrázek Obrázek Obrázek

Místo nákresů pro klec nabízí model její papírovou podobu, tedy zesílenou placatou. Hodí se pro každého, kdo není s takovými konstrukcemi kamarád a kdo je, pro toho to je dobrá šablonka. Já jsem samozřejmě použil papírovou, abyste se mohli podívat, jak to bude vypadat a podle toho zvážit, co případně použít. Každopádně klec patří až na závěr, tedy po instalaci motoru, zadní nápravy a výfukové soustavy.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Pokračování po Lužánkách ;)

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: pon 25.2.2019 7:44
od Tapan
Krása, krása! Další skvělá předloha. K úplnému štěstí už mi bude chybět jen Audi Quattro S1, Peugeot 205 T 16 a Colinovo Subaru Legacy Turbo :-)

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: pon 11.3.2019 14:52
od yvan
To máš dobré, že máš ten seznam tak střízlivě krátký :lol:

Ostrava se blíží, třeba to klapne, tak to trochu oživím. Přední nárazník je konstrukčně celkem jednoduchý (bude graficky trochu vylepšený a na fotce nejsou značky pro přídavné světla), zato ten zadní je tvarově zajímavější. Takové pěkné obloučky, do kterých okolní díly přesně navedou.

Obrázek

Pokud jde o karoserii, asi bych doporučil nejdřív zkompletovat zadní blatníky a prahy s dveřmi, následně přidat přední blatníky, pak vytvarovat zadní stěnu, zkompletovat C sloupek, spojit s blatníky, vytvarovat podle nárazníku a až potom vlepit prolisy s výdechy vedle světel. Vepředu uzavřít A sloupky, spojit blatníky kapotou a spojit kapotu se sklem. Chybějící dveře nalevo jsou kvuli tiskové chybě (foceno před opravou).

Obrázek Obrázek

Mimochodem ty prolisy vzadu mají chlopně, ale bez nich je to lepší. Levý se mi moc nepovedl, ten pravý je o hodně lepší, takže můžu doporučit nejdřív lepit do karoserie vnější a spodní hranu a po proschnutí zevnitř přilepit tu vnitřní rovinu u světla, kde případný posun dovnitř nebude vidět, zatímco posun toho celého ven by vidět byl. To se mi stalo, řezal sem to nalevo pryč a... ta pravá strana je prostě hezčí :roll:

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: čtv 14.3.2019 17:29
od yvan
Tak model je v tisku a snad bude do Ostravy, tak přihodím finální fotky.

Podvozek, interiér a motorový prostor:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek

A komplet mazlík:
Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: čtv 14.3.2019 18:59
od mahdy
Teda jak ty to děláš, že jsi tak dobrý :shock:

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: čtv 14.3.2019 19:08
od Shagrath
To by mě také zajímalo. Ta čistota mi až udivuje. Gratulace

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: pát 15.3.2019 10:15
od Tapan
Krásná práce autora i stavitele. Díky za pěkný, podrobný report!

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: pát 15.3.2019 16:09
od komar
...krásně slípnutá kára, hezké fotky...Jako živej ;)
Obrázek

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: sob 16.3.2019 18:23
od Ali
Model vypadá skvěle.
yvane prozradíš jak jsi provedl to vyhřívání zadního okna- nějak to nedokážu identifikovat, zda se jedná o tisk na folii, nebo jen narýhování.
Pokud je to vyřezaný z papíru- tak jsi nejhustokrutopřísnější betatester :lol:

Re: Renault 5 Turbo 1981 / RSC / 1:24 / Test

Napsal: sob 16.3.2019 21:57
od yvan
Díky, to si ani nezasloužím :)

mahdy: Asi mi tu otázku bude potřeba upřesnit :)

Ali: Přiznávám, že teda z papíru ten výhřev není :) Vodorovné tenké linky jsou řezy skalpelem, svislé silnější sou podle pravítka vypilované malým pilníkem, aby tam byl hrbatý povrch a pak je to celé zatřené hnědožlutoněco vodovkou a po zaschnutí utřené papírovým kapesníkem. Barva zůstane v řezech a na nerovnostech a z hladkého skla se setře. Samozřejmě je to z rubu. Je potřeba to nenařezávat moc, aby se to sklo moc nekroutilo.