Spider Metalex 2-01 / Svět motorů, 1974 / 1:32 – HOTOVO
Napsal: úte 22.1.2019 20:57
Název modelu: Spider Metalex 2-01
Autor: Radek Šťastný
Vydavatel: Svět motorů č. 15–17/74, tj. roč. 28 (vyšlo 12.–26. 4. 1974)
Měřítko: 1:32, karosérii lze použít na autodráhový model
Počet dílů: 19 číslovaných / 26 fyzických papírových + volitelné nepapírové díly
Nastal čas přepsat vzpomínky! Trvalo to bezmála 45 let.
Táta-motorista odbíral dlouhá léta časopis Svět motorů a coby robátku zvídavému mi neunikla nová časopisecká rubrika určená dětem, DOSPĚLÝM vstup ZAKÁZÁN. V ní se velmi sporadicky objevovaly i vystřihovánky – jejich přehled najdete v článku na webu Papírové archeologie.
Atraktivní žlutý závodní speciál Spider Metalex určený k vlastnímu sestavení zapůsobil v mých tehdy devítiletých očích omračujícím způsobem. Měl jsem ještě pramalé zkušenosti s vystřihovánkami, k časopisu ABC a k albatroskám jsem se právě v té době zrovna přibližoval a objevoval je – čili s nadšením jsem se pustil do nerovného boje s touto papírovou závodničkou.
Dodnes se vidím, jak coby třeťáček základní školy sedím na zemi a patlám ten vůz Kanagomem. Konstrukce vozu, žel, není z dílny arch. Vyškovského, jinými slovy, prostě se to nelepí samo, a i když jde celkově o nesložité autko, není snadné ho sestavit. Je třeba každý krok promýšlet, poněvadž konstrukce je velmi svérázná, navíc na tenkém novinovém papíru vyžadujícím podlepení, což celou věc jen komplikuje.
A tu jsem zničehonic začal vidět rudě a v návalu dětského vzteku jsem žluté torzo na zemi rozšlápl. Kupodivu mne tento fatální neúspěch bez možnosti opravné stavby neodradil od papírové modela-dřiny.
45 let si říkám, že Spidera musím slepit znovu. Ta chvíle teď nastala. Nová doba mi dovoluje udělat si kopii ze vzácného originálu na pevný papír, čili eventuální podlepování už bude jen místně cílené.
Avízo na tento model se objevilo už v SM č. 1/74 hned zkraje toho roku, dokonce s působivým obrázkem modelu s modrou karosérií (obr. výše). Textík slibuje, že návod bude otištěn už v některém lednovém čísle, po ověření prototypu – nestalo se tak, testování vystřihovánky se protáhlo až do dubna a docela by mne zajímal názor „mladých redaktorů Aleše a Romana“, patrně hochů školou povinných, kteří test prováděli. Jak se jim dařilo, co říkají na celkovou konstrukci modelu. V čísle 15/74 jsou totiž snímky mohutně lepících školáků.
Z nějakého důvodu se finální vystřihovánka liší oproti prototypu barevností i startovním číslem. Rozhodl jsem se proto, že postavím autka obě, po drobné grafické úpravě vystřihovánky si vytisknu i modrou verzi s číslem 35. Když přepsat vzpomínky, tak pořádně!
Nuže, začínám karosérií:
Původně bílé podběhy předních kol 3 jsem před tiskem zabarvil žlutě, jelikož vykukují u přední kapoty a musely by se zamalovávat.
Tak držte palce, ať to zase nerozšlapu!
Autor: Radek Šťastný
Vydavatel: Svět motorů č. 15–17/74, tj. roč. 28 (vyšlo 12.–26. 4. 1974)
Měřítko: 1:32, karosérii lze použít na autodráhový model
Počet dílů: 19 číslovaných / 26 fyzických papírových + volitelné nepapírové díly
Nastal čas přepsat vzpomínky! Trvalo to bezmála 45 let.
Táta-motorista odbíral dlouhá léta časopis Svět motorů a coby robátku zvídavému mi neunikla nová časopisecká rubrika určená dětem, DOSPĚLÝM vstup ZAKÁZÁN. V ní se velmi sporadicky objevovaly i vystřihovánky – jejich přehled najdete v článku na webu Papírové archeologie.
Atraktivní žlutý závodní speciál Spider Metalex určený k vlastnímu sestavení zapůsobil v mých tehdy devítiletých očích omračujícím způsobem. Měl jsem ještě pramalé zkušenosti s vystřihovánkami, k časopisu ABC a k albatroskám jsem se právě v té době zrovna přibližoval a objevoval je – čili s nadšením jsem se pustil do nerovného boje s touto papírovou závodničkou.
Dodnes se vidím, jak coby třeťáček základní školy sedím na zemi a patlám ten vůz Kanagomem. Konstrukce vozu, žel, není z dílny arch. Vyškovského, jinými slovy, prostě se to nelepí samo, a i když jde celkově o nesložité autko, není snadné ho sestavit. Je třeba každý krok promýšlet, poněvadž konstrukce je velmi svérázná, navíc na tenkém novinovém papíru vyžadujícím podlepení, což celou věc jen komplikuje.
A tu jsem zničehonic začal vidět rudě a v návalu dětského vzteku jsem žluté torzo na zemi rozšlápl. Kupodivu mne tento fatální neúspěch bez možnosti opravné stavby neodradil od papírové modela-dřiny.
45 let si říkám, že Spidera musím slepit znovu. Ta chvíle teď nastala. Nová doba mi dovoluje udělat si kopii ze vzácného originálu na pevný papír, čili eventuální podlepování už bude jen místně cílené.
Avízo na tento model se objevilo už v SM č. 1/74 hned zkraje toho roku, dokonce s působivým obrázkem modelu s modrou karosérií (obr. výše). Textík slibuje, že návod bude otištěn už v některém lednovém čísle, po ověření prototypu – nestalo se tak, testování vystřihovánky se protáhlo až do dubna a docela by mne zajímal názor „mladých redaktorů Aleše a Romana“, patrně hochů školou povinných, kteří test prováděli. Jak se jim dařilo, co říkají na celkovou konstrukci modelu. V čísle 15/74 jsou totiž snímky mohutně lepících školáků.
Z nějakého důvodu se finální vystřihovánka liší oproti prototypu barevností i startovním číslem. Rozhodl jsem se proto, že postavím autka obě, po drobné grafické úpravě vystřihovánky si vytisknu i modrou verzi s číslem 35. Když přepsat vzpomínky, tak pořádně!
Nuže, začínám karosérií:
Původně bílé podběhy předních kol 3 jsem před tiskem zabarvil žlutě, jelikož vykukují u přední kapoty a musely by se zamalovávat.
Tak držte palce, ať to zase nerozšlapu!