Peugeot 405 Turbo 16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek

yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Peugeot 405 Turbo 16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od yvan »

Naživo jsem to sice těsně nezažil, ale i tak je podle mě tento lev jedním z nejikoničtějších aut motorsportu. Určitě i díky filmu, který byl sestřihem z několika jízd pořízen, čímž přiblížil atmosféru závodu, tehdy opravdového motoristického svátku. Atmosféra z toho uplně dýchá.

Jedete nahoru. To jako do kopce. Začínáte v 1440 metrech a jedete necelých 20 km skrz 156 zatáček do 4300 metrů. Slunce svítí do očí. V autě jenom vy a motor. Nemá sice ani dva litry objem, ale stejně má 447 kW při 7000. Takže třeba dvoustovkou. 880 kilo bez vás, takže to je hned. Je to ocelový střed, pár rámů a laminát. Do kopce. Na asfaltu a šotolině. Tak to dáte za 10 minut a 47 sekund a 220 tisícin. Což je první místo. Bomba, no ne?

Ari Vatanen to s číslem 2 v roce 1988 zvládl. Kdo ten film neviděl, nenechte si ujít a pusťte si zvuk. Climb Dance Remaster.

Ve videu je zaznamenáno víc aut z let 1988 i 1989. Nejvíc slávy samozřejmě pobral Ari za vítězství, takže zvolit předlohu pro případný model zřejmě nebylo složité už pro vydavatelství Pacar, které tento stroj v polovině devadesátek vydalo v měřítku 1:20. Ručně kreslený a době poplatný, přesto tehdy řekl bych velmi atraktivní model, který bych našel ještě někde slepený. Byť byl hodně zjednodušený, je si dost podobný a svou velikostí velmi atraktivní. Konečně na stránkách papírové archeologie ho můžete najít na fotkách.

Dnes už se tento model sehnat v podstatě nedá a složitostí ani přesností by se dnes už tolik asi nechytil. Takže mě velmi potěšilo, když jsem zjistil, do čeho se Michal Ružička pustil po tolika ikonických Lanciích ;)

Tak se pustíme do díla. Nebo teda Michal už se pustil dávno, teď je řada na mě. Verze bude přímo vítězná z roku 1988 s číslem 2:
Obrázek

Z většiny fotek je auto známější s druhým typem disků. Možná, že se je podaří narvat do sešitu jako alternativu, pokud budou v tomto měřítku slepitelné. Každopádně Speedliny z fotky výše slepitelné jsou a brzdy taky:
Obrázek

Červená je samozřejmě nalevo, modrá napravo. Kdo vybíráte hezčí bombírované boky na vnějšek a horší na vnitřek, tak tady je to popsané. G jako levá, D jako pravá, V jako přední a R jako zadní. Micheliny jsou směrové. Lepí se to parádně, nic na tom není. Podlepený kroužek se vsune do disku, na něj se položí natvarované paprsky, dolepí se jejich 32 výztuh (pásek se dvěma trojúhelníčky) a je to.

Funkční zatáčení samozřejmě bude. Ale trochu složitější, protože tohle auto umí co? ;)
Obrázek
Naposledy upravil(a) yvan dne pon 30.7.2018 17:18, celkem upraveno 1 x.
Jarda F.
Příspěvky: 260
Registrován: ned 22.1.2012 19:57
Bydliště: Velká Dobrá
Kontaktovat uživatele:

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od Jarda F. »

Tak na tohle se moc těším... :!: ;)
Uživatelský avatar
Ali
Příspěvky: 331
Registrován: sob 21.1.2012 11:32
Bydliště: Lysice

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od Ali »

Nádhera a ještě jednou nádhera :o
Jelikož autorem je Mishko doufám, že se můžeme těšit i na interiér a motor.
Že by po sérii Lancií, začala další zajímavá série...
Uživatelský avatar
=M@trix!=
Příspěvky: 157
Registrován: pon 30.1.2012 17:16
Bydliště: Žďárské Vrchy

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od =M@trix!= »

jo to byly časy ... dneska už je asfalt až na vrchol .... ale pořád to považuju za jeden z grálů motorsportu :) :)
na modýlek se moc teším .. ;) :)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od yvan »

Systém zpracování zůstává stejný, takže bude interiér, bude motor a kdo si vymění papírové mřížky v nárazníku za opravdové, uvidí pod maskou mezichladič ;-)

Model nebude mít psaný návod, ale podle návodovek by to opět neměl být problém. Stejný s Lanciemi je i systém stavby. Já mám zažitý nejdřív spodek odzadu dopředu (motorový prostor, kokpit, předek) a pak karoserii a to buď odpředu dozadu, nebo předek od čelního skla dopředu samostatně a zbytek dohromady, spojit a usadit na spodek (vepředu, pak vzadu a nakonec boky).

Tady je odzadu jako první konstrukce zadní nápravy a difuzoru. Díly níže jsou pro jednu stranu a střed:
Obrázek

Variant lepení je určitě víc, určitě bych se ale držel u podběhu toho, aby jako první byla kompletní vnitřní strana (tedy to, co bude vidět od kola - uložení tlumiče, svislá stěna s otvory pro nápravu a hnědá část podběhu) a potom teprve oblepování vnějšími díly, po retuši všech hran, které by mohly být vidět. Slepením vnějších dílů difuzoru v modré barvě je daný tvar. Přesto bych jeho vnitřní žlutou plochu lepil až po připojení obou podběhů, aby vám tam někde nesvítila vnitřní hrana, kterou už třeba nezaretušujete.

Obrázek Obrázek

Žlutý obdélník, který leží vedle, je přelep horního nosníku nápravy a přijde na řadu později. Jako poslední jsem přidal lem výfuku. Zevnitř jsem ho sice zatřel modrou, ale po instalaci výfuku se ukázalo, že to vůbec není vidět.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od kaktusak »

Když vím jaké auto si šperkuješ v garáži tak tohle musí být pro tebe legenda . Mě to zase až tak moc neříká , ale rád se podívám na perfektní stavbu jak je u tebe dobrým zvykem . Navíc to bude super návod pro budoucí stavitele . Držím palce a budu sledovat .
Uživatelský avatar
Ali
Příspěvky: 331
Registrován: sob 21.1.2012 11:32
Bydliště: Lysice

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od Ali »

copak že si to yvan šperkuje v garáži? Pochlub se.... ;)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od yvan »

Ali: Nic velkého, doslova :) Menšího bráchu v civilním provedení. Takže ano, sdílím nadšení pro rozšíření série ;)

Systém řiditelných náprav už jsem fotil v prvním příspěvku. Pochopitelně tam ještě chybí táhla z drátu, aby to opravdu fungovalo. Podlaha je jednoduchá, jedna plocha zespodu, jedna shora a pod sedadly vyztužený prvek. Před zadní nápravou ještě prolis a to je všechno. Po přilepení předešlého celku k podlaze se zasunou vodorovné nosníky zadní nápravy, zevnitř zalepí, přidají se tlumiče s pružinami a pak je dobré to nechat proschnout. Pohyblivé prvky se přidají hned potom, protože převodovka s rozvodovkou budou zakrývat táhlo. Ještě uvidíme, co z toho ve finále bude vidět, možná bude potřeba přidat nějaké krytí. Z tohoto fotky nemám, není na tom nic až tak světoborného.

Další na řadě je navýšení podlahy, motor, převodovka, rozvodovka, sání s filtrem z levého boku, turba a výfuk. Už se to plní ;)

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od kaktusak »

jedna plocha zespodu, jedna shora

Jaké lepidlo dáváš mezi ty plochy , aby se ti to nezkroutilo ?
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od yvan »

Standardně podlepuju tyčinkovým herkulesem a nechávám proschnout klidně dva dny. Tentokrát jsem pro zpevnění mezi plochy přidal ještě vrstvu tenkého papíru (cca jako volební lístky, já ho mám z ikei, kde byl jako ochrana mezi deskami skříně v krabici, čili zásoba na několik let). Používám ho i na podchlopně. Zpevnění se dostavilo, kroucení se nedostavilo, zato co do přesnosti jsem moc nezabodoval, protože horní plocha se mi natáhla při natírání trochu do délky. Klika, že tam není žádná kresba a z plochy nebude vůbec nic vidět :roll:

Kokpit má hranatý základ a přímo vybízí k podlepení. Doporučuji zadní plochy podlahy a přední čelo. Jde podlepit i tunel, ale u toho opatrně, protože se tam musí vejít to táhlo řízení. U předního čela je potřeba nepodlepovat až ke krajům, případně seříznout boční hrany. Vadilo by to podběhům, což mě napadlo až po těchto fotkách a ukázalo se, že je to tak :roll: První fotka je záměrně trochu přejasovaná, aby byl vidět vnitřní tvar. Podlaha se vepředu mírně zvedá.

Obrázek Obrázek

Zcela vzadu jsou bílé pásky jako místa pro přilepení nasílení přepážky k motoru a svislé konstrukce vnitřního rámu za sedadlem. U Lancií byly rámy papírové, tady je rám nad motorem k dispozici také z papíru, stejně jako svislá část rámu interiéru za sedadlem. V sešitu budou i nákresy jak pro rám nad motorem, tak pro kompletní klec v interiéru z drátu/profilu/čehokoliv kulatého, takže kdo si bude chtít zablbnout, nebude muset tolik improvizovat ;)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od yvan »

Kokpit uzavírá zadní přepážka. Dole je nasílená ještě o výztuhu s kulatými otvory, stejného charakteru jako na výztuze za sedadlem, která tvoří současně spodní příčku hlavního vnitřního ochranného rámu. Je na ní držák na hasičák a bude ve dvou provedeních. Kdo nebude chtít dělat kompletní klec, bude mít svislou část rámu z papíru v jednom kuse s touto příčkou. Kdo bude chtít klec, použije alternativní díl příčky se zkosenými rohy pro trubky rámu. Ze sešitu to bude patrné. Takže hrubá konstrukce kokpitu takto. znovu upozorňuji, že u toho podlepení přední stěny je potřeba počítat se zkosením boků, protože jinak to bude vadit podběhům. Na těchto fotkách to ještě není.
Obrázek

Klec samotná má dost neuzavřených konců. Krátké zadní uprostřed jdou k zadní stěně a měly by navazovat pozicí na místo, kde bude pokračovat rám nad motorem. Vepředu jdou horní tyče na přístrojovku, zatímco spodní do otvorů v kokpitu ve zkosení k podběhům (takže nejdřív zasunout vepředu a pak povytáhnout dozadu). Zkouška nanečisto:
Obrázek Obrázek

Zpátky ven a dovybavit kokpit. Hasičák, řazení, opěrka, přístrojovka, volant, pedály (barvou do zelena je spojka, děravý nášlap má plyn), popruhy místo dorazů otevření dveří, popruhy pro zavírání dveří a pár dalších věcí. Se sedačkou jsem ještě počkal, netušil jsem, jak se sejde s rámem. Jinak nic záludného.
Obrázek Obrázek Obrázek

Na fotkách je trochu vidět rámeček ze strany motoru kolem skla v přepážce. Já mám sklo vevnitř v rámci podlepení, byť je na straně motorového prostoru. U předlohy je stěna kompaktní a na ní je z motorové strany sklo přes rámeček přišroubované. Vylepšení se přímo nabízí. Stačí vyříznout tvar skla podle vnější hrany rámečku, protlačit ho za mokra do dílu zadní stěny, aby vylezl ven o sílu skla a přilepit na podlepenou stěnu z druhé strany. Mě to napadlo až potom :roll:

Kokpit přijde na podvozek. Lepí se zadní stěnou k podlaze a navýšení pod motorem a na plochy pod nohama pilota (a analogicky vpravo).
Obrázek

Nad motor přijde rám, tentokrát bílý. V sešitu budou papírové díly jako u Lancií, stejně jako nákresy pro něco realističtějšího.
Obrázek

No a po přilepení to vypadá takhle. Na přepážce jsou ještě nahoře směrem dopředu krycí plochy, které budou později z obou stran černé. Dovnitř přijde ještě sedadlo (spodní a boční pásy doporučuju přilepit před přilepením do kokpitu, zatímco horní popruhy přes ramena kotvené k přepážce musí přijít samozřejmě až po tom). Poslední je příčka nad čelním sklem se zrcátkem. Odvážnější si můžou vyřezat otvory (teoreticky i v přístrojovce), konstrukce je vyzkoušena a já už to trhat nebudu 8-)
Obrázek Obrázek
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od yvan »

Přední náprava s podběhy je téměř celá bílá. K hlavnímu dílu středu jsem lepil svislé podběhy a potom trojúhelníkové plochy nosníků, které budou vidět od kol. Celek přilepen na podlahu jednu stranu po druhé, pak střed před přístrojovkou a nechat zaschnout. Následují díly nápravy se sestavou řízení a jako poslední přední svislá příčka, na kterou přijde spodní plochou křídlo.

Obrázek

Podlaha pak vypadá takto. Zatáčení funguje 8-)
Obrázek

Kromě zadního chladiče, který patří na spodní příčku rámu za motorem, už jsou zbylé díly k té horní části. Pod přední kapotou je sestava dvou velkých výdechů, chladiče a mezichladiče. Konstrukce vypadá na první pohled dost složitě, ale sedne si to samo.
Obrázek

Mezichladič bude vidět v případě, že v nárazníku vyměníte papírové síťky za opravdové. Je to výzva s těmi stříkanými nápisy, ale mohlo by to vypadat fakt dobře ;) Nakonec přijde vlepit příčka s trubkou a hlavní chladič se třemi vrtulemi (jsou za ním, takže ukážu později skrz kapotu).
Obrázek

No a teď to už bude pestřejší ;)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od yvan »

Dneska je na řadě horní část karoserie. Po zasklení a zpracování jednotlivých boků a střechy jsem boky přilepil k čelnímu sklu, pak přidal střechu, pak klesající záď a pak "víko kufru". Jako poslední jsem lepil zadní okýnko, které je skoro rovné, ale zato kolem něho to není rovné vůbec, takže má zoubky.
Obrázek

Takže vcelku to vypadá takto.
Obrázek

Dostikrát jsem řešil problém, jak lepit fólii oboustrankou na díly, které nejdou tou oboustrankou podlepit po celé ploše (chlopně na okrajích rámů atp.). Přes různé lepení kousků pásky po obvodu rámů i skel, které pořádně nedrží a částečné odměřování a polepování, vyhýbání chlopní do líce a lámání zpátky... jsem teprve tady u čelního skla vymysel postup, jak to udělat čistě, rychle, přesně a jednoduše. Je dost možné, že objevuju ameriku a dávno to tak všichni děláte, ale nikde sem to tu neviděl, tak kdyby to někoho štvalo jako mě, tak to sem dám i s rizikem, že budu poslední, kdo na to přišel 8-)

Nejdřív vyříznu sklo z fólie podle šablony o něco menší, aby se při případném prohnutí nedostala do konfliktu s chlopněmi. Pak ze skla s co největším množstvím plochy kolem (kvůli zachování tvaru) vyříznu přesně plochu okna:
Obrázek

Vyříznutou plochu okna přilepím na oboustranku rubovou stranou
Obrázek

Obstřihnu tvar skla s tak akorát přesahem podle síly rámu okolo...
Obrázek

...a sklo přilepím zpátky do rámu. Pořádně přihladím a přitlačím, aby se páska dobře chytla.
Obrázek

Znova sklo vyříznu...
Obrázek

...a výsledkem je přesně to, co jsem doteď u všech čelních oken takovou dobu zkoušel docílit. Obvodový pásek oboustranky souvisle po celém obvodu okna z jednoho kusu pásky (nebo ze dvou, záleží na její šířce), který se netrhá, neklouže po papíru, protože drží celou plochou a vůbec mě tak nějak ničím nevytáčí k nepříčetnosti jako doteď.
Obrázek

Stačí zaretušovat těsnění, přilepit sklo a je to. Malý krok pro lidstvo, ale pro mě...
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2378
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od Brzdič »

Moc pěkná práce chlape. :)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Peugeot 405 T16 GR Pikes Peak 1988 / RSC / 1:24 / Test

Příspěvek od yvan »

Díky :)

Horní a spodní část karoserie spojuje díl tvaru U, který jde odzadu směrem dopředu k pantům dveří do ztracena. Doporučuju nejdřív přilepit k vrchu a pak oříznout tvar dílu načisto. Pásek papíru kolem navíc se při lepení určitě hodí. Boky se už lepí snadno. V levém je vdech, který po zamřížkování povede do sání, takže případná úprava poměrně jednoduchá a efektní.
Obrázek Obrázek

Dozadu přijde zadní čelo s mřížkou a ke "kufru" protažení pod křídlo. Dole je pak trochu kulatě tvarovaný nárazník, byť ho tam kolem difuzoru moc nezbylo. Boky a rohy samozřejmě s podchlopněmi a dole zakončení malými ploškami, které pak přijdou zboku přilepit k difuzoru.
Obrázek Obrázek

Pohled zespodu a tím je až na světla hlavní kus karoserie hotový.
Obrázek

Základ přední části, zatím bez spoileru a světel. Stoupání nahoru za světlo je hodně dobrý detail. Jak už jsem psal dřív, mřížky se dají lehce upravit výměnou za děravé, pak bude vidět na chlazení za nimi. Jsou černé, ale s bílými nápisy PIONEER a PEUGEOT, takže to bude pěkný detail ;) Přes masku je ale něco málo vidět taky, rozhodně to vypadá dobře i takto.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Sport a F1“