Právě je ned 25.10.2020 20:35

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 3.4.2020 17:07 
Offline

Registrován: pát 20.1.2012 23:01
Příspěvky: 764
Big Shock Racing připravil pro Dakar 2020 nový kamion. Kapotované Iveco Powerstar 6400, lépe známé pod jménem Karel, nahradilo závodní Liaz "Frantu" z roku 2019 a Martin Macík Jr. s Františkem Tomáškem a Davidem Švandou s ním zajeli páté místo v kategorii kamionů v novém terénu Arabského poloostrova. Jirka Vintr to samozřejmě nepřešel autorským mlčením a už během roku 2019 připravoval nový model. Po velice atraktivním Frantovi je tak na řadě i Karel.

V současnosti je sešit ve fázi tisku a v řádu týdnů se dá očekávat jeho dostupnost včetně oblíbeného comfort packu. Pomalu je tedy na čase připravit případným zájemcům k tomu lepení i nějaké počtení ;) Kromě verze Dakar 2020 bude sešit obsahovat i alternativní díly pro zbarvení používané v sezóně 2019. Ta se liší pouze chybějícím obloukem nástavby za kabinou a grafikou, takže report bude určitě použitelný pro stavitele obou variant. Upozorňuji, že na fotkách bude sem tam možná vidět něco, co bude v sešitu upraveno. Na takové místa si zkusím vzpomenout.

Model už byl v Brně hotový a na stole, takže tempo prezentace rozhodně nebude odpovídat tempu stavby ;) Ze stavby podvozku nemám moc fotek, nemyslel jsem si, že by mohly být nutně potřeba, protože na podvozku nebude nic moc skrytého. Takže před fotkami hotového rámu ze všech možných úhlů mám na rozjezd pár dílčích celků.

Jako vždy na začátek kola. Vůbec nic nestandardního, jsou stejné, jako u Franty. Na fotce zatím v plném lesku před nástřikem matným lakem.
Obrázek

Podle čísel je jako první na řadě chladič, přičemž na fotce je rovnou i s krytem.
Obrázek

No a protože na dalších fotkách bude motor už v rámu, tak by něco z této fotky mohlo zaniknout.
Obrázek

Příště bude teda skok o několik týdnů a hotový podvozek 8-)


Naposledy upravil yvan dne pon 27.7.2020 15:39, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 7.4.2020 16:26 
Offline

Registrován: pát 20.1.2012 23:01
Příspěvky: 764
Podvozek komplet. Na první pohled to asi vypadá, že by se něco postupnějšího hodilo, ale řekl bych, že to nakonec takto nebude na škodu. Některé prvky jsem trochu posunoval oproti pozicím, takže to aspoň v kompletu nebude tak matoucí. Ze dvou sad fotek sem se snažil vybrat tak, aby tam byl skutečně vidět každý detail, teda orientace grafiky a co kde je na čem přilepené. Barva lakovaných částí je RAL 7021 "černošedá", která naživo poměrně dobře odpovídá odstínu testovacího tisku. Lepší souhru jsem ani podle kódu barvy podvozku nenašel.

Do kardanů doporučuju dodělat si křížky (nemusí to být vyloženě křížek, klidně čtvereček, nebude to vidět). Jde to i bez nich (to byl první pokus), ale to se mi tolik nelíbilo co do přesnosti. Nádrže jsou lepené do držáků natupo, nepoužil jsem na nich chlopně (přišlo mi to jednodušší), ale sedí to i s nimi a problém v tom nebude. Plechy pod nimi budou asi trochu jiné oproti fotkám, musí v nich být výřez pro přední hrany nástavby. Značka pro přední blatníky asi bude taky jiná, stejně jako plošky pro zadní držáky kabiny (ty s číslem 192).

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Vyzdvihnu poslední dvě fotky, kde je vidět vzpěra mezi předními držáky tlumičů (byla pozapomenuta, takže na jiných fotkách není) a uchycení rezerv.

Obrázek Obrázek

V této fázi stavby se v prach (přesněji popel) obrátil jeden z dříve mnou testovaných modelů, takže další postup stavby už mám preventivně nafocený podrobněj. Tak příště nástavba.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.4.2020 17:44 
Offline

Registrován: pát 20.1.2012 23:01
Příspěvky: 764
Tak si dáme něco barevnějšího. Pro začátek černé blatníky 8-) Asi to nebude pro nikoho novinka, ale kdyby to mělo uchránit jeden výtisk před spálením...

Chlopně u blatníků nepoužívám. Bočnice podlepím jednou vrstvou papíru a začerním. Následně podle síly dvou vrstev papíru seříznu vnitřní pruh z každé strany, aby tam zůstalo místo na hranu bočnice. Rub a líc blatníku slepím k sobě.

Obrázek Obrázek

Za mokra decentně natvaruju do obloučku přibližného průměru a nechám uschnout. Zaretušuju hranu vnitřního pláště a plochu pro přilepení bočnice. Bočnice vyřežu, přičemž stejně jako u plášťů nechám na koncích materiál. V tomto případě na předních, protože vzadu je délka daná výřezem pro rezervy a pro chlopeň na zástěrky.

Obrázek

Přilepím bočnice (odzadu dopředu), oříznu co kde přebývá (případně doretušuju, co kde chybí, což ale není tento případ), zkontroluju a zaretušuju hrany a je to. Důležité je hlídat při lepení neustále správný oblouk podle bočnice, protože ne uplně suchý plášť má tendenci se svírat a oblouk pak nesedí. Stejně tak u případného dořezávání (tam by to zase mohlo vyjít kratší).

Obrázek Obrázek

Nástavba má zevnitř bílé boky, stropní plachtu v grafice (v mém případě s posunutou reklamou, ovšem to bude opraveno) a zadní stěna se podlepuje. Takže nejdřív kompletace stěn naplacato. V rozích na vnitřcích trochu materiálu ubírám.

Obrázek

Zadní stěna zkompletovaná (včetně horní vodorovné plochy), zaretušovaná a polepená placatými prvky (světla, RZ). V této verzi ještě nemá zadní dekl grafiku podpisů.

Obrázek Obrázek Obrázek

Hlavní díl vyřezán, osazeny plastické prvky a přilepeny připravené hrany. V tomto případě retušuju až po jejich přilepení, protože jinak bych si mohl zaprasit bílý vnitřek. Zaretušováno a připraven oblouk (ten bude jenom pro verzi Dakar 2020).

Obrázek Obrázek Obrázek

Následně zadní stěna k jednomu boku a pak ke druhému a dopředu oblouk. Vzadu bude nahoře mezera. Nahoře vzadu mají místo dvě rohové výztuhy.

Obrázek Obrázek Obrázek

Na vnitřní stranu zadní stěny přijde nosná konstrukce.

Obrázek Obrázek

Zbývá osadit blatníky, panty (na boky do rohových výřezů - smotaný váleček nebo drát v černé) a osvětlení RZ a je to. Reflexní prvek vzadu vpravo je u mě opačně (vím o tom a bude opraveno).

Obrázek

Tak zase příště ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.4.2020 21:51 
Offline

Registrován: čtv 9.3.2017 22:17
Příspěvky: 245
Tohle je parádní práce. Samozřejmě že je čistá, přesná atd jak je u tebe zvykem ale hlavně jde o report a fotky ze stavby. Pro mě důležité informace až budu stavět Karla. Takže díky Yvane ;)

Martin


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 10.4.2020 23:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Příspěvky: 1837
Bydliště: Kyjov
Proč mám pocit ,že si myslíš že ten jeden výtisk spálím já ;)

Yvane slepené to máš parádně , krásně čistě . Prosím tě pro jednoho """ kamaráda """ trošku víc rozfot kabinu . Nebo dej fotky jen do galerie on si je tam najde . To je hrozný člověk ,on je schopný to zmuchlat když mu ta kabina nesedne .

Díky moc


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 11.4.2020 12:12 
Offline

Registrován: čtv 9.3.2017 22:17
Příspěvky: 245
Yvane na kolikrát jsi podlepoval nástavbu? Jinak koukám že ji pak lepíš natupo...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 11.4.2020 13:36 
Offline

Registrován: pát 20.1.2012 23:01
Příspěvky: 764
Neboj se nic předsedo, ke kabině mám 37 fotek a podrobný komentář, takže jestli to pak spálíš, tak tě uškrtím ;)

MatesHK: Jak myslíš podlepovaná? Plášť se podlepuje jenom rubem (bílé stěny a vrch s potiskem), takže tam podlep žádný nemám. Zadní stěna se nasiluje uprostřed na 0,5 mm, boky mají opět jenom rubovou bílou. Samozřejmě to jde slepit i s chlopněma, ony tam jsou a sedět to bude, ale chlopeň by mi mohla vylézt a zároveň dvě vrstvy jsou jako hrana natupo akorát.

Chlopně jsou dobré do neuzavřených nepravidelných tvarů spojovaných do ostrých nebo tupých úhlů, případně jako podchlopně na spojování ploch, nebo tam, kde je velké pnutí. Protože jak se jednou usadí, tak drží. A pak nejdou rozlepit, takže když se chytí špatně, tak už se to nedá bez poškození rozlepit a opravit, pokud to nejde odříznout. Když se nepřichytí správně celé a kus se odlepí, většinou se něco musí trochu zdeformovat, jinak se tam lepidlo nedá dostat. Natupo to stačí trochu vyhnout a přikápnout, nebo zalepit z druhé strany. Ovšem natvarování je nutnost, což u této krabice není vůbec problém.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 11.4.2020 23:25 
Offline

Registrován: čtv 9.3.2017 22:17
Příspěvky: 245
No... panečku... vyčerpávající odpověď :shock: Ptal jsem se protože mě mátla síla zadní stěny proti ostatním.
Díky


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 16.4.2020 19:56 
Offline

Registrován: pát 20.1.2012 23:01
Příspěvky: 764
Podlaha kabiny začíná přípravou dílů. V mém případě je přední čelo kabiny (takové to žluté Učko s šedými chlopněmi po stranách) a vnitřní přední stěna interiéru (to světlešedé vlevo nahoře na fotce) podlepené kartonem. Líp se s tím dělá, akorát je potřeba na té šedé stěně ve spodních rozích karton nedávat, nebo seříznout, protože by tam zavazel prvkům ve spodních předních rozích kabiny (to sem na fotce ještě netušil).

Obrázek

Následně zkompletován tunel,

Obrázek Obrázek

a připojena přední stěna.

Obrázek Obrázek

Přidány vnější díly podlahy.

Obrázek

Dovnitř následně doplněna vnitřní stěna a vnitřní díly podlahy.

Obrázek

Klubová vsuvka: Doufám, že v tomto duchu je to dostatečně podrobné :twisted:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 17.4.2020 8:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Příspěvky: 1837
Bydliště: Kyjov
O.K. zatím chápu . To podlepování je vyznačené i ve vystřihovánce a nebo je to čistě tvoje úprava . To je snad milimetrový karton nebude to ve finále nějak vadit při slepování kabiny ? Ta podlaha přece logicky naroste o ten milimetr .


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 17.4.2020 9:42 
Offline

Registrován: pát 20.1.2012 23:01
Příspěvky: 764
:shock: Tak ještě jednou 8-)

Podlepení je můj nápad (viz obrat "v mém případě") a v návodu není. Není tam ani potřeba, normálně jsou tam chlopně, ale podle mě je to takhle přesnější. Rozdíl ve stavbě nebo v návaznosti dílů nevzniká. Podlepené mám jenom ty dvě čela (to sou ty Učka na té první fotce) a tu větší plochu na hrbu vzadu v tunelu (aby byl ten tunel pevnější). Konflikt vzniká jediný - šedou stěnu v interiéru (to je to Učko, jak je na něm místo pro přilepení sloupku volantu 359 a je v kuse s tou plochou ke sklu) je potřeba nepodlepovat celou, ale nechat nepodlepené spodní vnější rohy té svislé plochy, kde budou až nadoraz díly rohů.

Zkusím ještě nahrubo nákres do fotek. Podlepené místa vyznačuje červená barva. Nic víc sem tady nepodlepoval.

Obrázek Obrázek

Kde mi naroste podlaha o milimetr?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 17.4.2020 11:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Příspěvky: 1837
Bydliště: Kyjov
Už jsem to asi pochopil. Měl jsem na mysli tuhle vzdálenost . Která by se zkrátila o ten cca 1 mm.

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 17.4.2020 12:25 
Offline

Registrován: pát 20.1.2012 23:01
Příspěvky: 764
Jo tak. No tak ta se nezmění, protože oba kartony jdou do mezery, která je velká dost. Je to vidět na této fotce:

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 18.4.2020 14:33 
Offline

Registrován: pát 20.1.2012 23:01
Příspěvky: 764
Už je to venku, tak abych s tím tady trochu pohnul.

Pro plášť kabiny sem zkusil trochu jiný postup, než je v návodu. Nepochybuju, že ten bude taky v pohodě funkční, zvlášť pokud budete mít comfort pack s potištěným sklem. Ten sem pochopitelně k dispozici neměl, takže sem zkusil udělat skla z jednoho kusu s myšlenkou, že se mi pak nebudou lámat sloupky pnutím bočních ohybů čelního skla. No, bylo to asi celkem zbytečné, pokud bych měl tenčí fólii, tak by se asi nic nestalo ani s děleným sklem. Takže nemůžu říct, že bych tento postup nade všechno doporučoval, ale třeba se bude hodit u jiných modelů, kde je tvar čelního skla složitější, nebo sloupky subtilnější.

Nejprve tedy spojení čelního skla a boků kabiny. Nic na tom není, jenom pásek tenkého papíru a lepidlo i na hranách. Většinu podrží oboustranná páska, takže čím tenčí papír, tím líp.

Obrázek

Následně z rubu zatřeny okraje skel černou vodovkou, tedy barvou těsnění. Pásku mám transparentní, takže když bych netrefil vnitřek na venek, tak to nebude tak rušivé.

Klubová vsuvka: Znovu opakuji, vodovkou. V žádném případě ne fixou na tabule nebo čím to. To by se totiž mohlo stát, že se to propije a v záchvatu agrese bych to mohl rozškubat a hodit do kamen. Nebo jako já asi ne, ale rozumíme si.

Obrázek

Následně na papír přenesu kontury budoucího skla, dorýsuju a šablonku vyřežu.

Obrázek Obrázek

Přenesu na oboustranku a vyřezaný tvar přilepím na skla. Nad bočními okny jsou výřezy pro držáky zrcátek. Následně okna vyřežu, přičemž čelní sklo si nechám jako šablonu tvaru. Těsnění skel zaretušuju. Z fólie vyřežu podle šablonky sklo, vyřezané čelní sklo vrátím zpátky a nalepím sklo. Uhladím a papírové čelní sklo zase vyndám.

Obrázek Obrázek Obrázek

Fólie a páska mají určitou sílu, kterou vyrovnám papírem, aby na stěně nebyly odskoky. Z toho ale vynechám oblouky předních rohů, takže si tam přenesu rysku konce oblouku a zbytek rovné plochy vylepím papírem na odpovídající tloušťku - tedy do roviny, se sklem, ideálně ještě o jednu sílu pásky víc (té, která bude na vnitřních stěnách). Po sklem i nad sklem nechávám výřezy (dole označeno zeleně, nahoře je výřez na fólii), kam zahnu držáky zrcátek. Dráty trčící dovnitř interiéru se mi nelíbí a lepit to bodově na dveře není nikdy dost pevné a čisté. Jeden výřez je svislý a druhý vodorovný, aby to bylo ve všech směrech pevnější, navíc úhel držáků ke kabině lze následně mírně korigovat přihnutím toho spodního a není nutné ohýbat oba (což by se dělalo blbě). Samozřejmě kdybych se snažil, tak to vytrhnu, ale lehkým kontaktem například s krabicí, to neuletí. Nechám velmi dobře pod zátěží proschnout.

Obrázek Obrázek

Nachystám si podle šablon držáky zrcátek (měděný drát 0,4 + barva - měď pro to, že kdyby byla stěna moc tenká a drát moc silný, je dost měkký na smáčknutí kleštěmi a zplacatění). Držáky nasunu do dveří, zalepím vnitřkem a ořežu tvar.

Obrázek Obrázek

Pochopitelně se to dá upravit i tak, že tam zůstanou chlopně, k podlaze i k zadní stěně. Záleží na postupu každého, čím chce uzavírat. V takovém případě bych samozřejmě lepil vnitřky podlahy až po přilepení boků kabiny k podlaze.

Následuje dotvarování skla a přilepení k podlaze. Nejlépe, podle mého, je postupovat od zadních rohů, tedy přilepit rovné boky k podlaze a k vnitřní stěně na podlaze (to šedé Učko) a následně dotvarovat sklo a přilepit ho spodní hranou k vyznačené křivce. Zelená ryska před sklem není středová, bacha. Přenesl sem si tam rysku umístění pravého stěrače, který na středu není. Odřezáním chlopní se ryska středu na skle ztratí. Jako poslední dolepeny kliky.

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 18.4.2020 15:06 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Příspěvky: 1837
Bydliště: Kyjov
Tak model je objednaný . Budu ho muset lepit přes léto , aby to dopadlo dobře :D . Na druhou stranu ten tvůj foto návod je super a podle něj to půjde samo a jsem přesvědčený , že bude motivovat i jiné modeláře k lepení .


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz