Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32 / HOTOVO

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32 / HOTOVO

Příspěvek od jenčik »

Ještě v době, kdy jsem lepil Totalku jsem od maželky dostal dvě Spidovy stavebnice a sice Tatru 815 6X6.1 (rok 1986) a ještě Tatru 815 6X6.1 "Clay Regazzoni" Jelikož počasí stále nepřeje architektuře, nastal čas střihnout aspoň do jednoho auta, los vyšel na "naší" Tatřičku.
Model je zde notoricky znám, tak jen v rychlosti připomeneme že se jedná o model závodního speciálu, který se zúčastnil 8. ročníku Rallye Paříž - Dakar, který se konal v roce 1986. Vystřihovánka nabízí možnost postavit vůz s interiérem nebo bez a volby výběru je i u startovího čísla - 634 nebo 635. Já se rozhodnul pro méně slavnější 635, s interiérem. Posádku tohoto vozu tvořili Kahánek, Gumulec a navigátor a dnes již žijící legenda této netěžší rally ing. Kalina. Závod tehdy oba vozy dokončily bohužel mimo klasifikaci, přesto si za pomoc velké části startovního pole v předpolslední etapě si jejich posádky vysloužili "Cenu výjimečnosti města Versailes" Takže tolik něco málo z poslední stránky sešitu, který jinak nabízí 2xA4 návodové kresby, 9xA4 dílů a 2xA4 psaného návodu.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

K obou modelům mám laserové dezénky a k Regazzonce i ostatní nabízené doplňky. Zde bych se chtěl zeptat - nejlépe asi samotného Spíďy - zda je možné ty laserové doplňky aplikovat i na tu "českou" Tatru? (Mám na mysli hlavně stupačky a přední mřížku)
K reportu se budu vždy snažit přidat nějaké zajímavosti z průběhu závodu, čerpat budu z knihy "Paříž - Dakar" od pánů Fencla a Hlaváčka, knížka se sice věnuje hlavně účasti liazek, ale sem tam se o tatrách něco najít dá.

...Začátkem roku 1985 přijíždí do jablonce nad Nisou tým odborníků z n.p. Tatra. Důvodem jejich návštěvy jsou zkušenosti liazáckých posádek z Dakaru. VIII. ročník totiž pojedou i dvě tatrovky. Skupina konstruktérů pod vedením ing. Krpce nejdřive udělala podrobnou studii vozu s použitím agregátů z běžných sériových vozů. Volba výchozího typu padla na T 815, exprotní vlaník s pevnou korbou. Kompletní dokumentaci dokončili kopřivničtí konstruktéři koncem února 1985. Při konstrukci vycházeli ze všech dostupných článků v zaharničních časopisech a z vlastních zkoušek v náročných provozech na Sibiři a v našich lomech. Nikdo však nevěděl, jak se budou vozy chovat při ostré jízdě v terénu a jaká budou mít jízdní vlastnosti. To se mělo vyzkoušet na nově postaveném nultém autě dakarského prototypu...
Naposledy upravil(a) jenčik dne stř 15.5.2019 7:33, celkem upraveno 4 x.
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

Stavbu jsem začal motorem. Ze začátku mě překvapil trochu slabší papír, než jak jsem byl zvyklý od RW, ale rychle jsem se přeladil a dělá se s tím pěkně, díly sedí, jen sem tam je trochu zmatek v návodovce a značení, ale nic co by komplikovalo stavbu. Výfukové potrubí plánuji udělat z drátu, tak jako na Totalce.
Dále pracuji na drobnostech, které se osazují na rám - nádrže, vzduchojemy apod.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

...Funkční vzorek upraveného vozidla T 815 VE (tzv. nulté auto) s motorem o výkonu téměř 400 koňských sil, dosahující rychlostiaž 150km/h, vyjel z dílny vývojové montáže v červnu1985. Kabinu knostruktéři upravili pro tříčlenou posádku a vybavili ji ochraným rámem a přídavnými reflektory. Testování vozu začalo ihned, využívala se tatrovácká zkušební dráha, v Pustevnách pod Radhoštěm se zkoušela stoupavost, na dálnici maximální rychlosti. Zkušební jezdci najeli na dálnici nonstop více než dvanáct set kilometrů. Několik soutěživých řidičů osobních aut, které na dálnici předjel nákladní vůz, se snažilo porážku oplatit, jenomže na výkon tatrty neměl s osobní škodovkou nikdo :) Po zhruba 15000 km zkoušky nultého vozu dopadly na výbornou. Pečlivě se vybírali i posádky a po zvážení všech možných faktorů se stanovilo definitvní složení -první posádka: Gumulec, Kahánek, Kalina, druhá posádka: Krpec, Stachura, Loprais. Vaněk a Buchtyár byli náhradníky. Pak začala příprava posádek na soutěžní podmínky...
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

Po hooodně dlouhé době prezentuji trochu pokroku - nějakou tu droboť na podvozek.

Obrázek

...Hlavní příprava se rozdělila do několika etap. Na patnáctikilometrovém okruhu cvičného prostoru ve Vyškově, kde se střídaly dlažební kostky, zatáčky, šotolina a bláto si jezdci zvyklai na dlouhý zápřah. První den jezdili čtyřiadvacet hodin a zbytek týdne dvanáct až patnáct hodin denně. Aby mohli souběžně trénovat obě posádky, jezdilo se s nultým vozidlem a běžnou sériovou tatrou. Šlo taky o to, aby si na sebe jednotliví členové posádek zvykli, aby se dokonale poznali, aby u nich později nepropukali nenávisti a ponorkové nemoci. Všichni spali na korbách vozů a snažili se co nejvíce simulovat podmínky Dakaru. Další část přípravy probíhala v pískovnách u Bzence. Čtyři dny tu tatry jezdily v hlubokém písku, a kdo právě neseděl za volantem, ten se staral o nákup, nebo vařil. Poslední etapa zkoušek měřila 1200km a jela se podle itineráře po nejrůznějších komunikacích na trase: Kopřivnice - Olomouc - Svitavy - Brno - Uherské Hradiště - Banská Bystrica - Brezno - Prievidza - Jihlava - Kopřivnice. Start byl ve 12.00 a příjezd v pět ráno...
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

Další prací na voze jsou kola. Z poklic jsem vysekal vzduch a snažil se naimitovat šrouby, až později mě napadlo, že v reálu to je vlastně trochu jinak - šrouby by neměli být tolik utopené, no co už. Vylepšil jsem maličko bočnice, ale zřejmě jsem je měl nejdříve alespoň trochu podlepit, aby to více vyniklo. V důsledku toho boky přebarvuji - zestejní se tím i barevně popvrch s běhouny; na ty jsem použil vypalované dezény dodané spolu s modelem. Na boky pneumatik po přebarvení ještě osadím bílé obroučky, znázorňující přesah disku.

Obrázek Obrázek

...Nejvíce informací získavali tatrováci od liazáků. Minulí účastníci dakaru je strašili hlubokým pískem a nbezpečím zapadnutí, už věděli, kolik práce a námahy stopjí vyproštění zapadlého kamionu. A tak tatrováci přemýšleli, jak ze zapadnutí nejrychleji ven. A jednoho dne přišel kopřivnický technik ing. Bohumil Fiala s myšlenkou zhotovit samovyprošťovací zařízení, které by využívalo vlastní sílu vozu - revoluční myšlenka, která za celou dobuexistence rallye ještě nikoho nenapadla!
Šlapadla - jak se začalo tomuto zařízení začalo říkat, se skládají z profilovaného AL plechu, jakési lyžiny na které jsou dvě kulová pouzdra. V každém z nich je kulový čepem uchyceno rameno, namontováné kolovými maticemi na jedno ze zadních kol. Po obou stranách vozu v klidové montážní poloze visí na dvojici ramen nad terénem vedle kol lyžiny. Pak stačí jen zařadit všechny uzávěrky diferenciálu a nejnižší rychlostní stupeň a desky se ve vodorovné poloze začnou spolu s koly otáčet, až se celou plochou opřopu o terén - v tu chvíli se kolové vozidlo mění na kráčející. Celý vůz se nadzvedne a udělá krok, sice dlouhý jen 10 - 30 cm, ale krok jistý. Elegantně, bez dřiny a hlavně bez časových ztrát. Montáž a demontáž trvá dohormady 12 minut.
Však se taky při prvním ostrém použití všichni soupeři, kteří podlkádali kola plechy divili, že tatrováci vyskočili z auta a místo házení lopatou začali odmontovávat ze zadních kol matice :)
spida
Moderátor
Příspěvky: 735
Registrován: pon 12.12.2011 12:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od spida »

Krásná práce ;)
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

děkuji za pochvalu přímo od autora, to vždycky potěší :)
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

Referuji drobný postup - dokončil jsem kola, i s poklicemi, ty však osadím na kola až nakonec. U kol jsem se pokusil zvýraznit přesah disků, tentokrát však ne drátkem, ale pouze za pomoci obrouček z papíru, nevím, zda-li je to z obrázků dostatečně patrné.

Obrázek Obrázek Obrázek

A dále jsem pokračoval prací na podvozku, valnou většinu částí k páteřové rouře mám hotovou, a pomalu začínám s kompletací. U dílu 57 (kulisa torzních tyčí) jsem se uplně nedržel návodu, nejprve jsem ho oblepil dílem 56, a až potom opatrně vypíchal otvor pro rouru, díl tak pěkně držel tvar a pohodlně jsem pak selou sestavu nasunul na místo.

Obrázek Obrázek

...Během zkoušek a přípravy posádek dokončovaly dílny vývoje montáž dvou "ostrých" vozů. Všude vládlo mimořádné pracovní nadšení, každý se snažil uplatnit maxium svého umu a zkušeností. Zajíždění vozů skončilo v Kopřivnici v říjnu a už v listopadu začaly posádky upravovat korby pro rozmístění potřebného materiálu. Čtyři kompletní náhradní kola, nádrž na vodu, elektrický agregát, svářečka, objemná bedna s pečlivě vybraným sortimentem náhradních dílů, vyprošťovací zařízení, skříň pro výbavu posádky, pitná voda a jídlo. To všechno bylo třeba nejen pečlivě umístit, ale hlavně upevnit. Práce bylo víc než dost, pracovalo se přesčas, o sobotách i nedělích , jen aby byly vozy 8. prosince připravené na odjezd do Francie. Časový harmonogram byl dodržen.
Ve Francii se opět u firmy M.A.M. Strager prováděly poslední kosmetické úpravy vozidel Tatra a Liaz. Československé obchodní oddělení v Paříži pak uspořádalo tiskovou konferenci, na níž představilo naše soutěžní vozy. Reakce zahraničních sdělovacích prostředků byla velice lichotivá. Potom všechny československé vozy v Paříži osiřely a jejich posádky se vrátily do vlasti, strávit společně s rodinami část vánočních svátků. Zpět do Paříže se odjíždělo 26. prosince 1985. Jednotlivým posádkám a vozům přidělili organizátoři tato startovní čísla:
Liaz 631 - Joklík, Tyl, Stohr
Liaz 632 - Moskal, Krejsa, Vojtíšek
Liaz 633 - Brzobohatý, Heritier, Fencl
Tatra 634 - Loprais, Krpec, Stachura
Tatra 635 - Kahánek, Gumulec, Kalina...
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

Pokračoval jsem slepením rámu, tam jsem odřezal všechny chlopně a obvodové díly rámu jsem podlepil na potřebnou tloušťku, slepil k sobě a spodním a vrchním dílem jsem celý rám uzavřel. Rám je teď pěkně tuhý. Dodělal jsem podle návodu i zadní část, nárazník, světla atd.

Obrázek Obrázek

Pokračoval jsem kompletací hlavní roury a nyní tvořím veškeré zbývající části na podvozku. Nápravy, "brzdy", zatáčecí mechanismus, listová pera, tlumiče... Začal jsem dělat prachovky, ale zvolil jsem špatnou technologii (chtěl jsem nejprve celé prachovky slepit a pak najednou vyvrtat otvory pro osy kol - tudy cesta nevede) a budou muset letět do sběrných surovin, musím vytvořit nové.

Obrázek Obrázek

...RežieVIII. ročníku se velmi podobá minulému roku. Jedinou změnou je místo technické a administrativní přejímky vozů. Není to jako dosud na Tour Eiffel, ale v Rouenu. Přístavní město na Seině tak má poprvé možnost seznámit se i se začátkem slavné rallye. Dosud sem vozidla v útrobách lodí připlouvala až po soutěži. Letos naopak. Letos jsou čistá, napulírovaná a nepomlácená. Po přejímce odjedeme všichni formou spojovací etapy do sto kilometrů vzdáleného Versailes. V oploceném parkovišti na jednou z rouenských náměstí je vysoká nájezdová rampa, na kterou postupně najíždějí všechny motocykly a auta a reportér je i s posádkami představuje publiku. Představujeme se tak i my. Tři liazky a dvě tatrovky. Tatra poprvé v historii. Ve Versailes pak předáváme auta do uzavřeného parkoviště.
Dva dny před Silvestrem máme stejně jako loni předvést jezdecké umění při prologu na trati v Cergy Pontoise u Paříže. Ve slovníku cizích slov je pod pojmem prolog napsáno: proslov, úvod, vstup a taky předmluva k dramatu. Ano, to je to pravé vysvětlení, to je pravý význam prologu k nejtěžší automobilové soutěži rallye Paříž - Dakar...
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

Dalším postupem ve stavbě bylo zkompletování podvozkových částí, nápravy přilapeny na rám, stejně jako přídavné nádrže, hlavní nádrž, vzduchojemy a ostatní drobnosti. Taky už jsem osadil kola, zatím bez poklic. V současné době pracuji na předním nárazníku a stupačkách, pak mám v plánu dodělat a osadit motor, ale to je při mém tempu ještě hudba daleké budoucnosti... :)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Ráno se všichni chystají do spojovací etapy, k přejezdu na trať prologu. startuje se v půlminutových intervalech. Kdosi přináší zprávu, že kvůli sněhové bouři je prolog na chvíli přerušen. Než naše vozy dorazí na samotný prolog, počasí se umoudřuje a občas vysvitne i sluníčko. Trať je uplně zmrzlá, spíš připomína kluziště. A už se dostáváme na start, nejprve Liazy a pak i Tatry. Sedmikilometrový úsek zdolávají všichni naši bez problémů, přesto nervozita udělala své - Karel Loprais může v cíli ždímat košili :) Výsledky jsou vynikající, nejlépe si vedl favorizovaný Jan de Rooy, umístění našich - 5. místo Liaz 631, 7. místo Liaz 632, 11. místo Liaz 633, 21. místo Tatra 635, 22. místo Tatra 634. Prolog je tak za námi a na druhý den ráno se odjíždí do přístavu. Na africkém pobřeží jsme po všech příjezdních peripetiích připraveni ke startu spojovací etapy 3. ledna v 17.00 Celou cestu propršelo, přestalo pršet až asi 150km před cílem spojovačky, kam dorážíme pozdě v noci, do spacáků se uléhá v půl druhé ráno. Zítra nás čeká první africký speciál, 250 km. K tomu ještě 197 km spojovací etapy.
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

Prezentuji jen malý progres - konečně něco barevného :) světla příjdou ještě zasklít a zamřížovat rámečkem, ale to až při finálním "zdobení"

Obrázek Obrázek
spida
Moderátor
Příspěvky: 735
Registrován: pon 12.12.2011 12:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od spida »

No Zatím paráda, ale pokud mám být upřímný tak mě se více líbí originální textura světel než toto.
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

Textura je určitě povedená, o tom žádná. Já si myslím, že až to bude zasklený a bude tam ochraná mřížka, tak to celý pěkně vynikne.
jenčik
Příspěvky: 324
Registrován: ned 22.1.2012 16:01
Bydliště: Region 1866

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32

Příspěvek od jenčik »

Ač by se to mohlo zdát nemožné, jsem zpět i s dokončeným modelem. :roll: Nějak jsem se k tomu zase vrátil a během minulých vánoc, jsem model doklepnul a dorazil do cíle. Malinko jsem poladil nástavbu (zaplachtování), kabinu jsem zasklíval pomocí oboustranky a pracoval jsem podle návodu, tj. kabinu jsem uzavíral předním sklem a přišlo mi to docela v pohodě.
Takže děkuji spidovi za pěkný model a teď už pár fotek, doufám že se bude líbit.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
MatesHK
Příspěvky: 678
Registrován: čtv 9.3.2017 22:17
Bydliště: Pardubice

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32 / HOT

Příspěvek od MatesHK »

Moc pěkná práce... palec nahoru klobouk dolu ;) Gratuluji k dokončení :!:

Mám tam taky rozdělenou tatru kterou stavím průběžně už 3 roky ;)

Martin
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1054
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Tatra 815 VD 13 350 6X6.1 "635" /Spidamodels/ 1:32 / HOT

Příspěvek od rybak »

Tak tohle můžu, nádhera.
Odpovědět

Zpět na „Sport a Dakar“