MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1:32

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1:32

Příspěvek od yvan »

Nejen chlapi blbnou po světě ve velkých autech přes duny, šutry, bahno a prach. Portugalka Elisabete Jacinto s tím začala už v roce 1992 a za tu dobu najela se svou posádkou spousty kilometrů mezi checkpointy dálkových soutěží několika kontinentů. V současné době je spojena hlavně s nepřehlednutelně bleděmodrým MANem, se kterým se účastní jak Africa Eco Race (2014 verze zpracovaná Spíďou) tak i laikům méně známých dálkových soutěží, jako byla například Oilibya du Maroc Rally 2013.

Obrázek

Tuto soutěž Elisabete vyhrála a tento úspěch bude připomínat model, který Spíďa vytvořil úpravou dříve vydaného MANa. Složitost zpracování zůstává na úrovni původního modelu, tedy model konstrukcí motoru a podvozku spíše jednodušší. Taková oddechovka mezi Twinem a Liazem, dalo by se říct. Model přesto vzhledem neurazí, neboť ze statického pohledu na model tu nic důležitého nechybí. Kromě jiného startovního čísla a podobných kosmetických detailů se verze od vydaného kusu liší zpracováním nástavby s interiérem.

V mém podání se tentokrát nejedná ani tak o test, takže se pokusím zveřejnit po dlouhé době i něco málo ze stavby. Jako obvykle sešitová čistostavba bez úprav, tentokrát s nějakým tím pro mě novým postupem.
Uživatelský avatar
muf10
Příspěvky: 178
Registrován: sob 10.3.2012 12:50
Bydliště: Březnice

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od muf10 »

Těším se na výsledek!
Dostane se i tato verze do prodeje?
spida
Moderátor
Příspěvky: 735
Registrován: pon 12.12.2011 12:20
Kontaktovat uživatele:

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od spida »

Pouze v případě že si jí objedná Elizabeth
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od yvan »

Jako ve většině případů, i tady byly kola tím, čím začala stavba. Není na nich nic až tak zajímavého, pouze jsem do nich smotal víc pásků, než obvykle. Model mi nezůstane a nebudu na něj moct dávat pozor, takže konstrukčně jsem se snažil kde co řádně vyztužit, hlavně ve vertikálním směru. Kdyby někdy náhodou. Kromě dezénu jsou použity díly z archu, takže u digitisku vzniká "problém" v tom, že dezén má dosti odlišný charakter povrchu, než bočnice. Přetření barvou by sice sjednocení přineslo, ale ztráta grafiky na bočnicích se mi nelíbí a proto to jako řešení dlouhodobě zamítám. Šel jsem proto jinou cestou a po napuštění běhounů zředěným herkulesem (což bych dělal i u inkoustových bočnic kvůli zpevnění vzorku a fixaci struktury) jsem kola přestříkal hedvábným lakem na dřevo (Würth). Povrch tím není zcela matný, ale jako imitace nové pneumatiky bych to hodnotil jako vhodné. Sice by mohl být ještě o něco matnější, ale strukturou není zcela hladký (nevyleštěný), takže dobrý. V každém případě je jasně patrný rozdíl mezi pneumatikou a digitiskovým zbytkem auta, o což šlo především.

Ke čtyřem kolům patří ještě dvě rezervy. Nakolik jsou to gumy bez disků, použil jsem na rub bočnic černý papír a tentýž jsem v malém množství ještě vmotal do běhounu. Povrchovka samozřejmě stejná.

Není bez zajímavosti, že na tom laku bez větších problémů drží herkules. Fotky bohužel poněkud horší, toho času nebyl funkční kvalitní hardware :roll:

Obrázek Obrázek Obrázek
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od yvan »

Další bod byl podvozek. Konstrukčně je to jednodušší celek, takže nejde o žádnou vědu. Rám je plný lehkého kartonu, listová pera taktéž. Nápravy jsou vyplněny kartonem kolem os tak, aby ve svislém zatížení nebyla od rámu ke kolům nikde mezera, která by si mohla "sednout". Přední náprava je proto konstrukčně upravená. Vzhledem k tomu, že model bude statický a trvanlivost je na prvním místě, nepoužil jsem otočnou verzi nápravy, ale seřízl jsem statickou tak, aby byla kola mírně natočená. Přední osa je pevný ohnutý drát zabalený v papíru.

Obrázek Obrázek Obrázek

Ke stavu na fotkách upozorním, že v této verzi modelu jsou rozlišené přední a zadní tlumiče. Na fotkách to mám blbě, protože větší jsou ty přední. Jinak by přesahovaly držáky nástavby a nastal by problém (což nastal a proto jsem to následně předělal).

Na podvozek přijde výfuk, bedna s akumulátory, nádrže a zadní část předních blatníků. Ty nemají původně zpracovanou vnitřní plochu, která je taktéž modrá, takže jsem využil barevnou plochu z vystřihovánky (původně rub rámu nástavby). Podobná situace se ještě vyskytla u kabiny na deflektorech, nicméně plochy je dost a dost. Fotky opět nic moc barevným podáním, což bude v tomto případě bohužel provázet celý report.

Obrázek
spida
Moderátor
Příspěvky: 735
Registrován: pon 12.12.2011 12:20
Kontaktovat uživatele:

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od spida »

S napětím sleduji :-D ;)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od yvan »

Já ti rozumim, taky hořím nedočkavostí, co z toho vzejde :lol:

Takže kabina. Vzhledem ke tvaru a přístupnosti jsem zvolil následující postup. Z vnějšího pláště kabiny jsem odřízl zadní svislou stěnu. Slepil jsem vnější plášť a vlepil vnitřní bočnice a střechu. Vzadu jsem ještě přidal mezichlopně ve spodní části. V nejvyšším místě skla je vodorovný ohyb, takže v tom místě to byla poněkud opatrnější práce. Jak sem ale později zjistil, díky cloně to bude po kompletaci velmi obtížně pozorovatelné, takže chyba by vzhled výrazně neovlivnila. Na vnitřním plášti jsem oddělil zadní stěnu i se zadním rohem, což pak poslouží jako chlopeň. Následně jsem vlepil podlahu a blatníky. Ty jsou prozměnu z rubu černé. Deflektory s modrým rubem se lepí líp, když se profil rohu kabiny z horizontálních ploch vyřízne až po slepení. Na fotkách podepřeno sedadly s pásy, připravenými do interiéru.

Obrázek Obrázek

Dál jsem slepil vnitřní rám (drát z černou bužírkou), zatím bez zadních příček. Po zakomponování přístrojovky jsem to vsunul dovnitř a zalepil. Potom tunel, budíky, řadičku, sedačky a na závěr jsem dolepil zadní příčky rámu. Po proschnutí jsem přilepil zadní stěnu na horní ploše, vnitřek dole ke chlopním a vnější plášť na bočních hranách. Zavřeno spodní hranou vzadu, která bude nejmíň vidět. Nástavba ve finále není od kabiny moc daleko, takže zadní stěna celkově nemusí být uplně "ťip ťop", kdyby něco.

Obrázek Obrázek

Obrázek

Na kabině už jsou vidět držáky vnějšího rámu. Ten je z ocelového drátu převlečeného bílou smršťovací bužírkou. Spoje a konce jsou zakápnuty bílou agamou. Držáky jsou ze smrštěné bužírky bez drátu, aby se daly případně pružně zkrátit. Po přilepení na střechu jsem ještě lehce přetřel spoje u kabiny. Z této fáze ovšem použitelnou fotku nemám, takže rám na kabině bude k vidění až na finálních fotkách.

Obrázek
Pavel M.
Příspěvky: 533
Registrován: pát 20.1.2012 22:52
Bydliště: Liberec

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od Pavel M. »

Ahoj
máš to pěkné z fleku by jsi mohl být další betař.
Prosim tě jak pracuješ s tou bužírkou?

Ahoj Pavel M.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od yvan »

Použil jsem bílou, která se prodává jako trubička po metrech. Na rozdíl od těch "splácnutých" na roli jsou ty trubičkové matné a méně ostré ohyby vytvarují bez krabacení. Líp se přizpůsobí rohům, než ty lesklé. Ale tím pádem se zase na nějakou složitější konstrukci hůř natahují, protože jsou měkkčí.

Drát vytvaruju (bužírka se snadno poškodí, čemuž jsem se stejně nevyhnul, takže kleštěma na bužírku rozhodně ne) a bužírku na něj natáhnu. Pak nahřeju zapalovačem nebo horkým vzduchem (bacha u zapalovače, jak to začne smrdět, je to nenávratně špatně, protože to poškodí povrch a v případě bílé i zbarví lehce do žluté) a odříznu konce až k drátu (je potřeba si nechat rezervu, je to prostě smršťovací). Jednotlivé prvky slepím vteřiňákem a spoje případně zakápnu barvou.

Držáky na kabinu jsem dělal stejně. Na drátu nahřátá bužírka, nařezaná a z drátu zase stažená.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od yvan »

Poslední je tedy nástavba. Patří do ní pár nezbytností, jako lopaty, hasičáky, rezervy, kanystry a podobně.

Obrázek

Po přilepení podlahy na podvozek šel jako první ochranný rám. Je to výživná konstrukce, kdo rád dráty, ten by si užil. Mě se to několikrát rozpadlo, než jsem na to přišel, ale nakonec dobrý. Zpracováno z ocelových drátů, takže to i něco váží. Stříknuto autolakem v patřičné bleděmodré. Po přilepení k podlaze došlo na nádrže a veškerou výbavu. Trochu schopnou fotku mám z této doby jednu, druhá je mizerná, takže jenom pro představu o rozvržení.

Obrázek Obrázek

Plášť nástavby je konstrukčně jednoduchý, složitější je zadní stěna a vzhledem k velikosti se tam po kompletaci trochu blbě lepí některé lamely v zadních rozích. Po kompletaci přilepeno na podlahu, potom dolepeny otevřené prvky a vzpěry. Model bude statický a neukázat interiér by byla škoda, takže zvoliv pohledovou stranu levou, domluvili jsme se s Romanem, že napevno otevřený bude levý panel a zadní dveře. Nakonec přilepeny zámky. Některé hrany ještě nejsou stoprocentní a zámky taky nejsou srovnané, takže to čeká ještě po kompletaci úprava.

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Na příští poslední várku fotek už se bude dát trochu dívat :roll:
Marian
Příspěvky: 86
Registrován: ned 26.2.2012 9:35

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od Marian »

Sledujem od začiatku máš to parádne.
A čo tá diera na motore?
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od yvan »

Díky. Díra je důsledkem konfliktu rámu s trubkou k filtru, nešlo mi to tam moc dobře nacpat, tak šla z druhé strany.
Tomino
Příspěvky: 50
Registrován: ned 17.11.2013 17:10

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od Tomino »

Ahoj Yvan, máš to pěkně slepené. Jen by mě zajímalo, jestli se počítá s vydáním nástavby na tento model.
Myslím si, že by stálo zato to vydat.
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1054
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od rybak »

Tak to je dobrá pecka. Hodně slušný.
Uživatelský avatar
Tomys
Příspěvky: 1059
Registrován: pon 12.12.2011 10:56
Bydliště: Sparta, Greece

Re: MAN TGS 18.480 4x4 Rally du Maroc 2013 / Spidamodels / 1

Příspěvek od Tomys »

To není normální toto.....
Odpovědět

Zpět na „Sport a Dakar“