Stránka 1 z 1

Kolejiště TT/ novostavba / 1:120

Napsal: stř 3.6.2015 21:14
od Listy
Na úvod jen dvě poznámky. Tou první bych chtěl zarazit moderátory, popřípadě všechny pravověrné patlaly, kteří se už už chystají odkázat mě s tímto vláknem do patřičných mezí, nejlépe na nějaké to specializované vláčkařské fórum. Konec konců, je snad modelové kolejiště něco jiného, než vlastně jen jedno velké dioráma? A protože podstatný charakter kolejiště, které se chystám představit, je dán použitím velkého množství papírových modelů, věřím, že by tento můj příspěvek mohl zajímat a snad i trochu inspirovat i ty, kteří nenosí v hlavě kompletní seznam řadových čísel lokomotiv obsluhujících traťový úsek z Dolní Lhotky do Mračíkova v létech 1963 – 1995, nedokáží zpaměti citovat kteroukoli pasáž ze Služebního předpisu D a čas na záchodě si nekrátí pročítáním jízdních řádů :lol: .
Ta druhá je adresována právě výše jmenovaným železničním odborníkům mezi námi. Toto kolejiště není a, už vzhledem ke svým rozměrům, ani nemá být přesným modelem. Jsem si až bolestně vědom mnoha chyb a opomenutí, jež vznikly dílem z nedostatku místa a času, dílem nezkušeností a neschopností autora :oops: . Prosím o shovívavost, mějte na paměti, že hlavním účelem stavby bylo pokud možno co nejrychleji a (jak už jsem několikrát rovněž zdůrazňoval) také co nejlevněji dát dohromady něco, s čím bychom se mohli jakožto klub presentovat na akcích pořádaných převážně pro laickou veřejnost. K dokonalosti to má daleko už proto, že pro většinu členů našeho klubu představovala stavba jedinečnou možnostpoprvé vyzkoušet některé technologie, metody a postupy, jež by mohly být v budoucnu využity při realizaci náročnějších a serióznějších projektů. Já osobně jsem to pojal jako jasnou výzvu: jak obstojí běžný lepič s klasickými papírově-patlalskými postupy v oboru tak prodchnutém snahou o maximální detailnost a věrohodnost, jakým je právě železniční modelářství? Posuďte samy.

Pro ty, kdo nezaznamenali mé reporty ze stavby jednotlivých objektů, postupně zveřejňované na tomto fóru v minulých měsících, uvádím krátké shrnutí. Zmíněné kolejištěmá již ledacos za sebou. Původně plochá deska s jednoduchým oválem kolejí byla postupněpřestavována a vylepšována, převážena i přenášena, vystavována i skladována a to většinou za zcela nevyhovujících podmínek, takže vlhkost, měnící se teplota a ne vždy šetrné zacházení vykonaly svoje! Také je nutno říci, že ti, kteří jej kdysi dávali dohromady, pojali svůj úkol tak trochu v retrostylu(na druhou stranu je spravedlivé uznat, že v podmínkách v nichž tehdy kladenštíželezniční modeláři působily, či spíše přežívali, to možná ani lépe nešlo). Jenže, co si budeme povídat - zástavba z domků, které jistě pamatují staré dobré časy SVAZARMU, trávní porost zpodobněný obarvenými pilinami a „les“ ze stromků, připomínajících vypelichané štětky na čištění lahví, vysázených v hustotě tři kusy na decimetr čtverečný, tím na výstavě možná oblbnete nějakou maminku s kočárkem („Jé podívej, malinkej vláček – a jezdí!“), nebo tatínka nostalgicky vzpomínajícího na své mládí („Tenhle baráček jsem měl taky slepenej, než ho brácha polil Kanagonem a zapálil…“) ovšem ten, kdo se v oboru aspoň trochu orientuje a ví, jaké možnosti skýtají technologie a materiály používané dnes, nad ním v lepším případě jen mávne rukou :roll: .

Obrázek

Proto jsem v loni na jaře jako svůj osobní vklad při vstupu do klubu navrhl kolegům možnost revitalizace, spočívající v nahrazení původních „enderáckých“ domečků novými a také v jistém vylepšení krajinky, no prostě uvedení kolejiště do stavu odpovídajícímu druhé dekádě jedenadvacátého století.Můj návrh byl přijat a na důkaz důvěry ve mně vložené bylo přistoupeno k totální destrukci všeho postradatelného, takže nám nakonec zbyly jen koleje a holý kopec se dvěma tunelovými portály! Následující rok byl pak vyplněn postupným vytvářením modelové krajiny a jejím osazováním různými z velké části na míru navrženými objekty. Některé již byly představeny, jiné budou mít na tomto fóru premiéru. Ještě několik snímků, dokládajících stav kolejiště téměř před rokem, tedy v momentě, kdy už nebylo cesty zpátky…

Obrázek

… a letos časně na jaře, když už probíhalo rozvržení umístění jednotlivých objektů:

Obrázek

Tak a pojďme na to! Začínáme kde jinde než na nádraží. Původně vystřihovánka nádraží Bezdružice Ondry Hejla během stavby přetmelená a přebarvená, s přidanými doplňky (okna, dlažba), byla už dříve presentována v sekci malé architektury:

ObrázekObrázek

Totéž platí o dvojici stavědel, jejichž konstrukce je pro změnu mým vlastním dílem:

ObrázekObrázek

Typické staniční skladiště, které má svůj původ na stránkách http://www.GleiMo.de(díky Hanku :) ):

ObrázekObrázek

… stejně jako tato výtopna, jejíž okolí je vylepšeno několika nezbytnými maličkostmi – popelový kanál, figury (ohrady pro skladování uhlí), lampy, dopravník pro zbrojení uhlím. Vše vzniklo svépomocí z balsy, drátů, plastových profilů … Pouze vodní a portálový jeřáb jsou postaveny z nakoupených stavebnic:

ObrázekObrázek

A do třetice GleiMo.de. Odstraněním původního ovládacího panelu vzniklo dost místa na krátkou vlečku obsluhující „průmyslovou zónu“. Budova kotelny pochází z výše jmenovaných stránek, její protějšek tvoří objekt palivového hospodářství – vlastní návrh s využitím torz dvou kotlových vozů. Dopravník je z leptu, nakladač z rezinové stavebnice.

ObrázekObrázekObrázek

Opouštíme nádraží a hurá do vesnice. Dvojice rodinných domků, obchod s hospodou a kostel se hřbitovem jsou jistě pro většinu čtenářů fóra staří známí. Tak aspoň pár obrázků, jak jim to sluší po zakomponování do terénu a vegetace:

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

A opět tu máme příspěvek ze stránek GleiMo.de. Zbrojnice dobrovolných hasičů skvěle doplňuje vesnickou zástavbu:

ObrázekObrázek

Jak už to tak na modelových kolejištích bývá, na kopci, který se tyčí nad vesnicí, nesmí chybět nějaká ta turisticky atraktivní dominanta. Na hrad ani zříceninu nebylo dost místa a tak nám tu uprostřed hustého lesa (mimochodem i veškeré stromy jsem v rámci úspor vytvářel sám) ční alespoň rozhledna. Opět vlastní konstrukce inspirovaná kombinací posedu a strážní věže. Stavební materiál papír a plastové profily:

Obrázek

Na kopci se nachází rovněž rozcestí turistických tras a v jeho blízkosti v nízkém podrostu usazená hájovna (jak jinak – GleiMo.de):

ObrázekObrázek

Aniž jsem to dopředu plánoval, vznikla na kolejišti čtyři různá tematická zákoutí, v každém rohu jedno. Už jsme navštívili výtopnu, továrnu a hájenku, zbývá kout, který já osobně považuju za nejvíce „atmosférickou“ část kolejiště. Říkám jí Malé Posázavía doufám, že je poznat proč. Přiznanou inspirací mi byla krajina okolo Jílového, Prosečnice nebo Krhanic. „Génius loci“ tohoto místa je také do velké míry výsledkem spoluprácevětšiny členů klubu – zatímco já slípnul chajdu, druhý kolega přispěl návrhem totemu, který třetí vyřezal společně s lavičkami. A než naše omladina provedla zatravnění, dostal další z násskvělý nápad – do hraničky na ohništi je zabudována dioda z hřbitovní elektrosvíčky, vyznačující se ideálním odstínem teplého světla a nepravidelným poblikáváním. Iluze plápolajícího táboráku je natolik dokonalá, že já sám, v době kdy jsem v okolí ohniště upravoval detaily vegetace, jsem instinktivně uhýbal prsty v přesvědčení, že se prostě musím každou chvilku popálit :!:

ObrázekObrázek

A na závěr ještě pár blbinek, které laika potěší a odborníka (snad) neurazí.Kromě již zmíněného ohniště, sem počítám také provizorní skladiště traťové údržby…

Obrázek

… a hlavně parčík v sousedství nádražní budovy. Tato místa určená ke zpříjemnění času čekajících cestujících vždy bývala výkladní skříní, na níž personál stanice vybíjel své okrašlovací pudy. Takže: pečlivě sestříhané túje, hrad (možná poněkud naddimenzovaný, ale co – přednosta je zkrátka maximalista) a kapradí (z leptu):

Obrázek

A ještě pár foteček, které by se asi opravdu vyjímaly spíše někde u vláčkařů, ale já si prostě nemůžu pomoct. Rušný provoz ve výtopně (jen škoda, že ještě nedorazily objednané figurky, ale i na ty jistě brzo dojde):

Obrázek

Dopravní ruch, jaký dnes už na podobně velké stanici neuvidíte

Obrázek

Posun na vlečku aneb: „Haló vrátnice? Tady nádraží, máte tady tu opičárnu! Ať mi to tu dlouho nesmrdí!“ 8-)

Obrázek

No řekněte, že to taky slyšíte: Do noci před tunelem zahouká, poslední vlak co veze opožděný nádražáky domů spát…

Obrázek

Místo závěru: Papírová architektura se na modelových kolejištích objevuje stále častěji a v nabídce ji má i stále rostoucí počet domácích výrobců. V naprosté většině se však jedná o stavebnice, jejichž součásti jsou pomocí laseru vypáleny ze silného kartónu, filozofie jejich stavby je tedy stejná, jako u klasických kitů. Své plastikové souputníky dohánějí (a nutno uznat, že leckdy i předhánějí) nejen vzhledem, ale bohužel i pořizovací cenou. Mým záměrem při tomto dlouhodobém projektu bylo pokusit se dokázat, že svou roli mohou v tomto případě důstojně sehrát i běžné papírové modely a že vystřihovánky lze použít i jinak, než pouze jako nouzové řešení k rychlému zaplnění prostoru na dětských „vláčkodráhách“. Heslem dne bylo: s minimálními náklady maximální efekt. Proto jsem (s výjimkou nádraží) použil buď stavbičky, které lze stáhnout jako free download, nebo jsem si potřebné objekty rovnou navrhnul a nakreslil sám. Uznávám, že můj postup má zejména ve druhém případě své rezervy. Pokud by se například konstrukce domků chopil někdo vybavený lepším grafickým softwarem a většími odbornými znalostmi a jejich stavby někdo obdařený větší trpělivostí, aby si vyhrál s detaily jako okapy, hromosvody či dvojitá, skutečně zasklená okna, mohl by být výsledek ještě o pár levelů výš.

Jestli se můžeme s naším klubovým kolejištěm chlubit, to nechť posoudí jiní. I když samozřejmě spousta věcí dopadla nakonec jinak, než bylo na počátku plánováno, považuji výsledek za uspokojující a odpovídající vyložené námaze. Úspěchem je jistě už to, že se nám podařilo dílo dotáhnout do stanoveného termínu. Premiéra ne veřejnosti je naplánována na 5. – 7. června na TILLIG víkend do Peček. Pravdou je také, že několik posledních týdnů bylo opravdu hektických – ono smysluplně pokrýt krajinkou kolejiště o výměře dvou čtverečných metrů je přece jen něco jiného, než stavba běžné diorámy či podstavce pod tank o rozměrech třicet na třicet.Teď si dám od mašinek minimálně na pár měsíců padla, takže příště snad u něčeho úplně jiného a klasické papírničině bližšího nashledanou!

Obrázek

Re: Kolejiště TT/ novostavba / 1:120

Napsal: ned 7.6.2015 10:47
od Brzdič
Paráda Listy. Něco podobného jsem si chtěl taky postavit jako děcko, ale nakonec jsem od toho upustil. :)

Re: Kolejiště TT/ novostavba / 1:120

Napsal: ned 7.6.2015 13:44
od mahdy
Krásné kolejiště a ještě v tétéčku - u mě taky krásná vzpomínka na dětství.

Re: Kolejiště TT/ novostavba / 1:120

Napsal: ned 7.6.2015 13:52
od Daniel
Tak to je veliká paráda - jak jednotlivé objekty, tak i celkový koncept a nakonec i ten report je taky hodně zajímavý 8-) Za mně 1* a moc se těším na případné pokračování.

Re: Kolejiště TT/ novostavba / 1:120

Napsal: pon 8.6.2015 16:49
od Ondatra
Kolejiště se mi líbily od jakživa a toto je moc hezky vytvořeno!

Re: Kolejiště TT/ novostavba / 1:120

Napsal: úte 9.6.2015 8:13
od Aki
nádhera :)

Re: Kolejiště TT/ novostavba / 1:120

Napsal: čtv 11.6.2015 6:52
od Gerry
Sebral jsem spodní čelist ze země....nádhera!!

Re: Kolejiště TT/ novostavba / 1:120

Napsal: čtv 11.6.2015 16:35
od AmatER
Paráda. Sice pár vlakodromických detailů (a vůbec, plechový kolejivo BTTB, no fuj :D ), ale výsledek je... prostě Obrázek

Re: Kolejiště TT/ novostavba / 1:120

Napsal: ned 14.6.2015 17:02
od Kovář
Paráda, zhmotněný dětský sen. Dobrá práce.