ShKH vz. 77 DANA / RipperWorks / 1:32
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
- TOm.a.s.h.
- Příspěvky: 186
- Registrován: sob 21.1.2012 0:50
- Bydliště: Chýně
ShKH vz. 77 DANA / RipperWorks / 1:32
Po malém nátlaku jsem se rozhodl, že to sem přišoupnu...
Jde o stavbu u nás všeobecně známé mašiny - Samohybné Kolové Houfnice vzor 77 Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky. Jde o pravděpodobně jedinou Tatru se "sportovním" podvozkem... (motor za zadní nápravou! ) Její stavba je pro mě téměř povinnost neb na jedné takové sloužím. Jediné co mě mrzí, že model není v aktuální "camo" verzi využívané AČR. Klasickou khaki už mají pouze výcvikové stroje ze základny Vyškov.
Text vypůjčen z http://www.palba.cz
Vývoj SHKH vz 77 DANA (Delo Automobilní Nabíjene Automaticky) začal v podniku ZŤS Dubnica nad Váhom na prelome 60. a 70. rokov. Vývojové prace na húfnici skončili v roku 1976. Do výzbroje ČSLA sa dostala v roku 1977. V ČSLA bola zavedená v počte 408 ks, po rozdelení Československa získala ČR 273 a SR 135 ks. Sériovo bola vyrábaná do roku 1989? v Dubnici nad Váhom, kde sa vyrobilo celkovo 672 ks húfnic .
Konštrukcia samohybnej húfnice DANA je na svoju dobu dosť netradičná kvôli použitiu kolesového podvozku Tatra 815 VP31 29 265 8x8.1R, ktorý má pancierovú vzduchotesnú kabínu, ktorá chráni vodiča a velitela pred účinkami zbraní hromadného ničenia. Na vystupovanie slúžia 2 stropne prielezy. Filtroventilačné zariadenie sa nachádza za kabínou. Prevodovka a motor Tatra T3-930.52V-12 s výkonom 265 kW sa nachádzajú v zadnej časti vozidla. Stabilizáciu vozidla počas strelby zabezpečujú tri hydraulické podpery, dve po bokoch vozidla a jedna vzadu. Vozidlo je aj napriek svojej dosť velkej hmotnosti v teréne dosť mrštné. Len niektorý vodiči mali problém zvyknúť si na to, že musia jazdiť podľa prístojov keďže nepočuli motor .
V otočnej veži, ktorá je vyzbrojená automaticky nabíjaným kanónom ráže 152.4 mm, pripadne aj 12.7mm protilietadlovým guľometom DŠKM, je rozdelená na 2 časti. Vo veži sedia traja členovia obsluhy v pravej časti veže je stanovisko časovača, v ľavej časti veže sú stanoviská mieriča a nabíjača. Miesto medzi oboma časťami veže je využité na záklz hlavne pri výstrele a je tam umiestnený dopravník na odvoz použitých nábojníc. Mierič používa pri mierení otočnú vežičku s ďalekohladom a dvomi typmi zameriavačov. Húfnica môže viesť priamu aj nepriamu palbu. Munícia je vezená vo veži v počte okolo 40 ks. Húfnica má z bežným strelivom maximálny dostrel 18 700 metrov, z diaľkovým granátom 20 000 metrov. Rýchlosť strelby je 5 rán v prvej minúte s automatickým nabíjaním, ručným nabíjaním vystreli 2 rany za minútu. Do palebnej pozície sa dostane asi do 2min. Posádku tvorí 5 členov: vodič z velitelom v kabíne, mierič, nabíjač a časovač vo veži.
Húfnica bude slúžiť v AČR pravdepodobne do roku 2014 kedy skončí ich technická životnosť, zatial nieje známa jej náhrada u AČR. V OSSR má už náhradu v podobe 16ks húfnic vz. 2000 Zuzana. Húfnice Dana boli exportovane v roku 1983 do Polskej ľudovej republiky v počte 111 ks. Dany používala aj Sovietska armáda ktorá odobrala 126 húfnic v rokoch 1987-89 , po rozpade ZSSR zostaly Dany v Kazachstane. 27ks vlasní aj Líbia ktorá ich aj použila vo vojne proti Čadu niekedy v 80. rokoch. Bolo to prvé bojove nasadenie húfnice vz. 77 Dana . Ďalej ich použila Gruzínska armáda v boji proti Rusom (2008). Od toho isteho roku operujú Polské Dany v Afganistane na zakladni Ghazní .
Stavba zahájena dle návodu. Hlavní rám a momentálně pracuji na nosné rouře a podvozkové skupině. Fotky budou kvůli osvětlení až ráno. Na ochutnávku na čem že to dělám přidávám zatím fotku z našich materiálů k ní
Jde o stavbu u nás všeobecně známé mašiny - Samohybné Kolové Houfnice vzor 77 Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky. Jde o pravděpodobně jedinou Tatru se "sportovním" podvozkem... (motor za zadní nápravou! ) Její stavba je pro mě téměř povinnost neb na jedné takové sloužím. Jediné co mě mrzí, že model není v aktuální "camo" verzi využívané AČR. Klasickou khaki už mají pouze výcvikové stroje ze základny Vyškov.
Text vypůjčen z http://www.palba.cz
Vývoj SHKH vz 77 DANA (Delo Automobilní Nabíjene Automaticky) začal v podniku ZŤS Dubnica nad Váhom na prelome 60. a 70. rokov. Vývojové prace na húfnici skončili v roku 1976. Do výzbroje ČSLA sa dostala v roku 1977. V ČSLA bola zavedená v počte 408 ks, po rozdelení Československa získala ČR 273 a SR 135 ks. Sériovo bola vyrábaná do roku 1989? v Dubnici nad Váhom, kde sa vyrobilo celkovo 672 ks húfnic .
Konštrukcia samohybnej húfnice DANA je na svoju dobu dosť netradičná kvôli použitiu kolesového podvozku Tatra 815 VP31 29 265 8x8.1R, ktorý má pancierovú vzduchotesnú kabínu, ktorá chráni vodiča a velitela pred účinkami zbraní hromadného ničenia. Na vystupovanie slúžia 2 stropne prielezy. Filtroventilačné zariadenie sa nachádza za kabínou. Prevodovka a motor Tatra T3-930.52V-12 s výkonom 265 kW sa nachádzajú v zadnej časti vozidla. Stabilizáciu vozidla počas strelby zabezpečujú tri hydraulické podpery, dve po bokoch vozidla a jedna vzadu. Vozidlo je aj napriek svojej dosť velkej hmotnosti v teréne dosť mrštné. Len niektorý vodiči mali problém zvyknúť si na to, že musia jazdiť podľa prístojov keďže nepočuli motor .
V otočnej veži, ktorá je vyzbrojená automaticky nabíjaným kanónom ráže 152.4 mm, pripadne aj 12.7mm protilietadlovým guľometom DŠKM, je rozdelená na 2 časti. Vo veži sedia traja členovia obsluhy v pravej časti veže je stanovisko časovača, v ľavej časti veže sú stanoviská mieriča a nabíjača. Miesto medzi oboma časťami veže je využité na záklz hlavne pri výstrele a je tam umiestnený dopravník na odvoz použitých nábojníc. Mierič používa pri mierení otočnú vežičku s ďalekohladom a dvomi typmi zameriavačov. Húfnica môže viesť priamu aj nepriamu palbu. Munícia je vezená vo veži v počte okolo 40 ks. Húfnica má z bežným strelivom maximálny dostrel 18 700 metrov, z diaľkovým granátom 20 000 metrov. Rýchlosť strelby je 5 rán v prvej minúte s automatickým nabíjaním, ručným nabíjaním vystreli 2 rany za minútu. Do palebnej pozície sa dostane asi do 2min. Posádku tvorí 5 členov: vodič z velitelom v kabíne, mierič, nabíjač a časovač vo veži.
Húfnica bude slúžiť v AČR pravdepodobne do roku 2014 kedy skončí ich technická životnosť, zatial nieje známa jej náhrada u AČR. V OSSR má už náhradu v podobe 16ks húfnic vz. 2000 Zuzana. Húfnice Dana boli exportovane v roku 1983 do Polskej ľudovej republiky v počte 111 ks. Dany používala aj Sovietska armáda ktorá odobrala 126 húfnic v rokoch 1987-89 , po rozpade ZSSR zostaly Dany v Kazachstane. 27ks vlasní aj Líbia ktorá ich aj použila vo vojne proti Čadu niekedy v 80. rokoch. Bolo to prvé bojove nasadenie húfnice vz. 77 Dana . Ďalej ich použila Gruzínska armáda v boji proti Rusom (2008). Od toho isteho roku operujú Polské Dany v Afganistane na zakladni Ghazní .
Stavba zahájena dle návodu. Hlavní rám a momentálně pracuji na nosné rouře a podvozkové skupině. Fotky budou kvůli osvětlení až ráno. Na ochutnávku na čem že to dělám přidávám zatím fotku z našich materiálů k ní
Re: ShKH vz. 77 DANA / Ripper-Works / 1:32
No konečně se někdo do toho pustil. Těším se na pěkné pokoukání..
Re: ShKH vz. 77 DANA / Ripper-Works / 1:32
Ty jo konečně Dana a jeden odvážlivec ...
Držím palce a budu koukat...
Držím palce a budu koukat...
Re: ShKH vz. 77 DANA / Ripper-Works / 1:32
Budu též sledovat. Dana je jeden z nejlepších kousků z doktorovy tvorby, taky dost složitý.
Re: ShKH vz. 77 DANA / Ripper-Works / 1:32
Budu určitě sledovat.
_____________________________________________________________
Hotovo: MPR I, Švihov, StuH 42 1:35, Wirbelwind 1:35, Sd.kfz. 251/1D 1:35, Pz.Kpfw IIc 1:35, LT 40 1:35, sIG 33 1:35, Škoda Fabia 1:24, Jeep scout car T25 1:35, Škoda Roomster 1:32
Ve stavbě: MPR II (45%) - STOP, Centaur IV 1:35 (80%) - STOP, JAGDTIGER 1:35 (80%), Sherman M4AE2 Jumbo 1:35 (5%)
_____________________________________________________________
Hotovo: MPR I, Švihov, StuH 42 1:35, Wirbelwind 1:35, Sd.kfz. 251/1D 1:35, Pz.Kpfw IIc 1:35, LT 40 1:35, sIG 33 1:35, Škoda Fabia 1:24, Jeep scout car T25 1:35, Škoda Roomster 1:32
Ve stavbě: MPR II (45%) - STOP, Centaur IV 1:35 (80%) - STOP, JAGDTIGER 1:35 (80%), Sherman M4AE2 Jumbo 1:35 (5%)
Re: ShKH vz. 77 DANA / Ripper-Works / 1:32
Mimochodem, jak je to vlastně s použitým podvozkem? Tatra 815 v té době přeci ještě nebyla vyráběná, byl tedy použit podvozek, který byl tehdy ve vývoji pro novou řadu nákladních vozů?
- TOm.a.s.h.
- Příspěvky: 186
- Registrován: sob 21.1.2012 0:50
- Bydliště: Chýně
Re: ShKH vz. 77 DANA / Ripper-Works / 1:32
V té době se snad testovala ověřovací série T 815. Tzn. podvozek už existoval. A ano DANA je až na ověřovacé sérii první 815.
EDIT: Dle Šuman-Hreblaye vznikly v roce 1976 2 ověřovací prototypy T 815 a v roce 1977 vznikla ověřovací série.
Sorry kluci, ale fotky budou až příští týden, protože sestřička zašantročila foťák a doveze mi ho až příští víkend. S tím jsem nějak nepočítal a mobil už použít nechci.
EDIT: Dle Šuman-Hreblaye vznikly v roce 1976 2 ověřovací prototypy T 815 a v roce 1977 vznikla ověřovací série.
Sorry kluci, ale fotky budou až příští týden, protože sestřička zašantročila foťák a doveze mi ho až příští víkend. S tím jsem nějak nepočítal a mobil už použít nechci.
Re: ShKH vz. 77 DANA / Ripper-Works / 1:32
Souhlasím TOm.a.s.h.y, moderní 3-color kamufláž AČR jí tak sluší! Model by to posunulo ještě o úroveň víš (a že už je hodně vysoko ).
http://farm6.staticflickr.com/5140/5476 ... 6ba8_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
(http://www.flickr.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
http://farm6.staticflickr.com/5140/5476 ... 6ba8_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
(http://www.flickr.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
Re: ShKH vz. 77 DANA / Ripper-Works / 1:32
Tak jak to vypadá? Fotky měly být ráno, ale jaký den, měsíc a rok?
- TOm.a.s.h.
- Příspěvky: 186
- Registrován: sob 21.1.2012 0:50
- Bydliště: Chýně
Re: ShKH vz. 77 DANA / Ripper-Works / 1:32
Fotky mám, ale tak na nich velezla retuš, že to nejdřív opravím a udělám znovu. Mám teď docela dlouhou dovolenou, teakže se k tomu dokopu. Mám z 99% hotový Boeing 737, kterému dodělám zadní podvozek a hodím sem ty fotky. Slibuju!
Re: ShKH vz. 77 DANA / RipperWorks / 1:32
Jo,jo, už je to skoro rok, co tahle potvora sjela z mého testovacího stolu a kde nic, tu nic ! Tak tedy hodně štěstí. Jinak co se týče zvolené kamufláže, asi není žádným tajemstvím, že autor při úvahách o případném obchodním uplatnění modelu tak trochu pošilhával i za naše východní a severní hranice. Samozřejmě, každá z armád používala i DANY kamuflované, ovšem každá jinak, takže se jevilo jako nejlepší zvolit kompromis ve formě továrního zbarvení ( proto jsou samostatně nalepovací i armádní znaky).
- TOm.a.s.h.
- Příspěvky: 186
- Registrován: sob 21.1.2012 0:50
- Bydliště: Chýně
Re: ShKH vz. 77 DANA / RipperWorks / 1:32
Člověk míní, osud mění... Ve chvíli kdy jsem psal svou poslední zprávu jsem netušil co za martyrium mě čeká... Vzdal to počítač který sebou vzal prakticky všechno co jsem v něm měl uložené. A teď když jsem se dostal k novému, tak můžu ukázat jenom 4 nepříliš prokazetelné fotky z postupu. Ale ukázat něco musím, protože přece jenom neplácám prázdnou slámu ne? Momentálně jsem kousnutý ve fázi instalace motoru do šasi (všimněte si, že jde o jedinou "sportovní" verzi Tatry s motorem vzadu - což sebou přínáší zajímavé drobnůstky jako zrcadlově obrácená převodovka kdy jednička se řadí od sebe dozadu).
Omluvte kvalitu retuše, která je počkozená od neustálé manipulace. Další fotky budou až budou, protože teď jsem ve fázi likvidace kostlivců, takže v nejbližší době ukážu fotky hotového Hetzera od Modeliku a Me 262 od GPM.
EDIT: Pár chyb modelu se našlo - teď z hlavy si vzpomínám na jeden chybějící vzduchojem, jeden chybějící díl 12p, nesedící obšícky s vnitřkem u schránek na nábojnice a ignorace radiostanice v modelu. Až najdu seznam kde to mám vypsané všechno, tak to udělám podrobněji.
Omluvte kvalitu retuše, která je počkozená od neustálé manipulace. Další fotky budou až budou, protože teď jsem ve fázi likvidace kostlivců, takže v nejbližší době ukážu fotky hotového Hetzera od Modeliku a Me 262 od GPM.
EDIT: Pár chyb modelu se našlo - teď z hlavy si vzpomínám na jeden chybějící vzduchojem, jeden chybějící díl 12p, nesedící obšícky s vnitřkem u schránek na nábojnice a ignorace radiostanice v modelu. Až najdu seznam kde to mám vypsané všechno, tak to udělám podrobněji.
-
- Příspěvky: 193
- Registrován: ned 29.7.2012 6:03
- Bydliště: Brno
Re: ShKH vz. 77 DANA / RipperWorks / 1:32
Jak Ti vyšly držáky motoru?
Ja motor nedostanu do rámu,protože z každé strany mám o cca 1mm!!! delší držáky.
Ja motor nedostanu do rámu,protože z každé strany mám o cca 1mm!!! delší držáky.
- fantomas666
- Příspěvky: 151
- Registrován: sob 21.1.2012 12:43
- Bydliště: Olomouc
Re: ShKH vz. 77 DANA / RipperWorks / 1:32
Nechci dělat chytrého, ale mám pocit, že delší držáky motoru jsou u každé ripper tatry Já mám hotové tři a zkracoval jsem pokaždé
Re: ShKH vz. 77 DANA / RipperWorks / 1:32
Fantomas666 má pravdu. Aj ja som pri 8-kolke (RW-11) musel skracovať držiaky (a myslím, že podobný problém mal aj Brzdič pri tom istom modeli) - asi bude problém v tom, že sa pri konštrukcii nepočítalo s hrúbkou papiera. Asi je najlepšie tie držiaky ešte pred zlepením skrátiť o cca 0,5 mm, možno by šli potom napasovať do rámu lepšie. Treba skúsiť.