Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25, HOTOVO

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Odpovědět
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 989
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25, HOTOVO

Příspěvek od VašekS »

Tak došlo na nejhorší a já se pouštím do tohoto velemodelu. Myslím, že si toto pojmenování, vzhledem k rozsahu a velikosti, zaslouží.
Složku s celkem čtyřiceti šesti tiskovými stranami modelu, dvaceti stranami návodových kreseb, dvoustranou s výkresy podvozku tahače, šesti velkými a čtyřmi menšími archy laserových doplňků, mám doma už někdy od loňského října. Oficiálně ve svých rukou až od Vánoc, protože jsem si to nechal nadělit od Ježíška.
V rámci přípravy na stavbu jsem podrobně prošel šmiknu a vytvořil si přehled dílů. Zpracoval jsem ho do formátu pdf., takže se o něj mohu podělit s případnými zájemci.

Obrázek

Začínám samozřejmě stavbou tahače. Mimo návodu mi bude vodítkem i report z beta stavby Mistra Ondry, ale tak rychle jako jemu, mi to bohužel přibývat nebude.
Před zahájením stavby jsem si připravil barvy na retuš. Základní pískovou jsem si pořídil podle rady Umberta. Šel jsem ještě trochu dále a k té C45 jsem pořídil i vodovou H85. Podle názvu jde o stejný odstín, je však tmavší, což jde snadno vyřešit příslušným podílem bílé. Odstín sedí dokonale, ale přeci jen není tahle barva dělaná na aplikaci štětcem, takže práce s ní není moc pohodlná. Dál jsem si namíchal „černou“ na přední část podvozku. S tou jsem to samozřejmě přehnal, takže jí mam celou butylku.
Stavbu jsem začal od jedničky, tedy rámem. Na to, abych mohl narýhovat a vyřezat podélné nosníky, jsem musel sáhnout do jiného šuplíku pro čtyřiceticentimetrové pravítko. Svislé stěny nosníků jsem vyztužil kartonem 0,5mm. K lepení výztuh i rubů zadní části nosníků (díly 2 a 4) jsem použil oboustrannou pásku. To, abych se vyhnul pohybu lepených částí nežádoucími směry.
Postupně jsem zpracovával další větší či menší součástky, některé už skoro na mé hranici slepitelnosti (např. dorazy pérování).
Následovalo sestavení nárazníku. Na paraboly, tak jak jsem zvyklý je dělat, bylo za držáky světel málo místa, takže šly skrz a zezadu jsem dotvořil kryty.

Obrázek Obrázek Obrázek

Osazením nárazníku získal rám ucelený tvar. Stupačky jsem mírně upravil a zatím odložil. Osazovat je budu až na závěr s kabinou. Stejně tak ochranný rám.

Obrázek Obrázek

Pokračoval jsem návěsovým sedlem. Raději jsem vyztužil nosník (díl č. 112) a do čepů (113 – 116) jsem natočil proužek papíru. Na vnitřním líci obruby sedla (díl č. 127) jsou přehozené otvory. Já to zjistil až při lepení, tak jsem to přetřel barvou. Po osazení sedla na rám je to však navždy schovaný, takže opravdu nepodstatná věc :) .

Obrázek Obrázek Obrázek

Na hraní je toho dost a daleko víc toho ještě bude. Zatím velice chválím kvalitu papíru. Je tenčí, na šupleře malinko přes jednu desetinu, ale je dostatečně pevný a nemá tendenci se příliš třepit a odírat.
Naposledy upravil(a) VašekS dne pon 23.11.2020 17:17, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od Lukáš »

Tak na toto se hodně těším; jak na stavbu, tak na tradičně poutavé reporty. Ať se daří.
Uživatelský avatar
Krejcak
Příspěvky: 176
Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Bydliště: Českokrumlovsko

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od Krejcak »

Určitě budu sledovat. Mám ji také připravenou, ale ještě jsem na ni nenašel odvahu. Budu čerpat inspiraci. Přeji ať se dílo vydaří.
Uživatelský avatar
Shagrath
Příspěvky: 549
Registrován: ned 6.3.2016 20:38
Bydliště: Žilina u Kladna

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od Shagrath »

No tohle bude veledílo.. Usedám do první řady.
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od zkooter »

Beru si oříšky do misky, pivo do sklenice a cpu se do první řady, aby mi něco neuteklo ;). Tento krasavec mi taky odpočívá v archivu, tak se budu inspirovat a už se těším jak se s tím popereš. Držím palce...
Markulin
Příspěvky: 1274
Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Bydliště: Hodonín

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od Markulin »

Další pacient :lol:
Ale těším se na to jak si s tím poradíš a určitě budu sledovat
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2563
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od kaktusak »

Myslím že tohle bude hodně navštěvované vlákno . Pár věcí je jistých už teď .
1. Model je ve správných rukách .
2. Nikdo si nemůže stěžovat , že má model málo koleček . :D :D :D :D
3. Už ten nárazník vypadá suprově .

Držím palce a budu sledovat .
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 989
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od VašekS »

Díky moc, chlapi, za krásná slova chvály a podporu. Pokusím se vás nezklamat. ;)
Uživatelský avatar
Vojta S
Příspěvky: 631
Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Bydliště: Jablonné nad Orlicí

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od Vojta S »

Pěkný začátek,držím palce a budu také pozorně sledovat.
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od Brzdič »

Opravdu parádní start.

Chválím podlepení rámu, já udělal to samé, ani nevím jestli jsem to zmiňoval při stavbě, ale při takové délce rámu je to nutnost. :)

Tu točnu jsi zvládl parádně, já jsem se při její stavbě dost navstekal. Je to docela složitý díl a já jej lepil tak, že jsem si jednotlivé dílky ještě rozřezal na více částí a evidentně mi ta chybička unikla, nebo jsem jí zapomněl nahlásit Spíďovi. Snad už to bude jen lepší. :lol:
spida
Moderátor
Příspěvky: 735
Registrován: pon 12.12.2011 12:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od spida »

Hmmmmmm. budu sledovat ;) díky za stavbu
Pavel M.
Příspěvky: 533
Registrován: pát 20.1.2012 22:52
Bydliště: Liberec

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od Pavel M. »

Ahoj
jak postupuješ se stavbou??
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 989
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od VašekS »

Ahoj.
Pomalu postupuju. Pracuju na podvozku, ale zase jsem se strhnul k vymýšlení pitomin. Až to bude k ukazování, tak to sem dám ;) .
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 989
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od VašekS »

Brzdič píše: Tu točnu jsi zvládl parádně, já jsem se při její stavbě dost navstekal. Je to docela složitý díl a já jej lepil tak, že jsem si jednotlivé dílky ještě rozřezal na více částí a evidentně mi ta chybička unikla, nebo jsem jí zapomněl nahlásit Spíďovi. Snad už to bude jen lepší. :lol:
Ten hlavní díl točny/sedla je opravdu lepší rozřezat na části. Především rubové části zadních rohů je třeba trochu okrájet, aby se tam vešly kvůli náběhu tloušťky papíru.




Konečně další pokračování.
Začátek prací na podvozku byl trochu zásek, protože na místo toho, abych lepil a práce odsýpala, začal jsem vymýšlet koniny. Původně jsem si předsevzal, že nebudu řešit, co a jak má být, a budu ctít autorské řešení. Nakonec mi stejně cvaklo a žádný respekt. Takže od předku bude mírně pozvednuto v nápravách a když už tedy, tak i vyosení polonáprav, doplnění přírub na skříně rozvodovek a plný počet matek/šroubů na přírubách nosné roury. To je tedy hodně práce navíc a bohužel i ztráta čistoty tisku.

Obrázek Obrázek

Následovalo slepení nosníků a všech segmentů nosné roury. Tady je jedna drobnost. Pod číslem 263 jsou vedeny dvě různé součástky. V prvním případě jsou to silentbloky mezi nosníky a rámem (6 ks), v druhém případě horní část držáku střední stupačky (2 ks).
Rouru jsem vyztužil trubičkou stočeného papíru. U převodovky mě překvapila její velikost, slepení bylo bez potíží. Obě části páteře jsem postupně sestavil měřením a přikládáním na rám.

Obrázek Obrázek Obrázek

U prachových manžet mi nevyšla skladba dle doporučeného podlepení. Mezikolečka jsem musel vyrobit z tenčího papíru.

Obrázek

Vidlice předních ramen jsem vyztužil částečným podlepením. Díky tomu šly celkem snadno sestavit, i když díky upevňování čepů jsem se neubránil jejich uprasení.
Počítám s tím, že přední kola budou zatáčet. Jak psal Ondra: „Je to jen trochu práce navíc“. Je především potřeba ohlídat správné natočení kloubů poloos. Ty jsou hezky znázorněny. Pokusil jsem se stvořit klouby dvojité, jako ve skutečnosti, ale vzdal jsem to.
Náboje kol jsem vyrobil otáčivé pro možnost korekce natočení „podfouklého“ kola do správné polohy. Zas jen trochu práce navíc.

Obrázek Obrázek Obrázek

Třmeny pérování vypadají po sestavení parádně. Pera bez problémů, doplnil jsem čepy uchycení.

Obrázek Obrázek Obrázek

Nyní mě čeká dost výživná záležitost, mechanismus řízení. Při studování návodu této části jsem dostal škytavku. Nevím, jestli to něco znamená, uvidíme. ;)
spida
Moderátor
Příspěvky: 735
Registrován: pon 12.12.2011 12:20
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra 815-6 VWN9T + Kögel Kamag / Spida Models /1:25

Příspěvek od spida »

Tady je někdo tak trošičku chycenej ne? :D . Jako paráda. To že nectíš autorské řešení není vůbec na škodu. Jen se trošku bojím co ti to udělá pak při s pasování blatníku na kabině i vzadu. Já jsem si v PC samozřejmě zkoušel i variantu kupředu levá, ale až po konstrukci jiných dílů které bych musel zase předělávat a to už se mi nechtělo. Takže drřím palce a sleduju
Odpovědět

Zpět na „Vojenská technika“