Praga RN / Attimon / 1:24 / Hotovo

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Praga RN / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od yvan »

Předpokládám, že o "eReNě" už snad většina místního osazenstva někdy slyšela, ale kdo by přece jenom nevěděl, oč se jedná, tak je to Rychlý Nákladní (RN) automobil, který značka Praga vyráběla 20 let (1933 - 1953). Vyrobilo se jich asi 40 000 a ve své době byla nejpoužívanějším nákladním vozem v Československu. Kromě základního valníku se vyráběla řada dalších nástaveb a s mnoha z nich našla Praga uplatnění i u armády. Velmi oblíbená byla také jako autobus nebo jako součást vozového parku hasičských jednotek. Více info určitě najdete sami.

Model nakreslil Attimon a vydal Ondra Hejl. Tehdy jsem měl možnost slepit si před vydáním kabinu a překvapilo mě, jak se to dobře lepilo. Později jsem lepil Brněnský autobus Praga RND (Rychlý Nákladní Diesel) a k vojenským jsem se chtěl vrátit. Okamžik nastal dlouho po vydání a ještě později došlo na dokončení. Začal jsem totiž oblými díly. A moc se nedařilo. Zadní blatníky dobrý, ale tvar střechy jsem moc netrefil, takže mi nesedl tvarem poklop na kabině. Taky se mi nedařilo nacpat dovnitř strop, takže jsem ho tak dlouho zmenšoval, až to bylo moc. Interiér mi vevnitř trochu plaval, tak jsem to odložil. Časem jsem se rozhodl mrtvolu oživit a dotáhnout to. Slepil jsem všechno kromě kulatých partií základu auta (bez nástaveb). Pak jsem práci zase přerušil a letos v srpnu opět exhumoval.

I když to neodpovídá mému postupu, vezmu to tady pro přehlednost podle čísel. První je rám. Řekl bych, že buď první nebo druhá příčka měla širší žebra k podlepení. Oprava je jednoduchá, platí rozměr zelených dílů. Při kompletaci chce pak profil nosníků trochu přemlouvání v místě druhé příčky, protože její dolní tvar je trochu kratší, než vodorovné plochy nosníků. Ovšem nic tragického. Listová pera jsou mírně prohnutá, ale z návodu jsem nepoznal o kolik. Vepředu mi to vyšlo na 3 mm, vzadu tuším na 4 mm (bráno od roviny přilepení náprav po rovinu přilepení k držákům na rámu). K této fázi mám jenom jednu fotku, protože odpružení jsem kompletoval až po slepení všeho ostatního, abych věděl, jak moc pera prohnout.

Obrázek

Přední náprava původně vypadá tak, že k nosnému I profilu přijdou přilepit natupo na koncích válečky, kterými se provleče osa zalepená do náboje kola za brzdou. Je to tak i na autobusu RND a taky na jiných modelech jiných autorů (například na nedávno nedokončeném Russo-Baltovi našeho předsedy a topiče v jedné osobě) a podle zkušeností nás obou je to řešení bohužel v čase silně nestabilní. Hmotností auta se ty válečky od profilu prostě dřív nebo později utrhnou (Russo-Balt už se v prach obrátil a autobus sedí na blatnících). Tak jsem to zkusil takto.

Žebro z vystřihovánky jsem podlepil. Z pásků papíru jsem smotal trubičky o výšce a průměru trubiček z pásků 18d z vystřihovánky. Průměrem tak akorát, aby se v nich oska ztuha otáčela. Trubičky jsem přilepil k plochám žebra. Pásek 18d jsem vyřízl výškově podle vystřihovánky, na délku jsem ale nechal z obou stran bílou plochu cca 1 cm, s výškou cca 2 cm. Takto upraveným dílem jsem omotal trubičku a vyšší konce jsem přilepil plošně přes žebro X5. Na druhé straně jsem postup zopakoval a vzniklý schod uprostřed jsem vyrovnal jednou vrstvou papíru. Po proschnutí jsem vyřezal znovu tvar žebra, zaretušoval čep a žebro přelepil barevnými díly 18a. Zbytek nápravy je lepený klasicky. Jeden nákres od ruky (ta šrafovaná plocha je později viditelná část barevného pásku) a fotka hotové nápravy, tehdy ještě bez spojovací tyče, protože jsem se nechtěl nechat překvapit, pokud by mi neseděla třeba šířka. V kolech je pouze vyřezaný vzduch z disků, jinak jsou bez úprav.

Obrázek Obrázek

Účel doufám splněn. Sice nestojí plnou hmotností na kolech moc dlouho, ale vůle vzniká spíš v místě osky v trubičce. Na autobusu to bylo křehký ještě než to bylo na kolech. Vizuální rozdíl žádný a řešení kompletně papírové. Pokud by byl model těžší, prolití sekunďákem před přelepením barevnými díly by myslím pevnost zajistilo. V tomto konkrétním případě jsem bohužel netrefil natvarování blatníků a aby to nevypadalo blbě, zužoval jsem nápravu o pár milimetrů, takže jestli mi to někde rupne, tak asi tam :roll: Tím je zároveň zodpovězena otázka, jestli jsem udělal dobře, když jsem počkal s tou tyčí řízení... Mimochodem žebro X5 je větší, než barevné přelepy, které opět mají pravdu.

Na zadní nápravě přidána oska skrz celou nápravu, nic víc netřeba. Kola ve dvojmontáži na fotce zatím položená, proto nelícují.

Obrázek

S nárazníkem jsem počkal až budou blatníky s rámem napevno kvůli tvarování, ale problém s ním nebyl. Další na řadě je tedy motor s chladičem. Chladič jsem vyztužil kartonem, jinak bez úprav. Při kompletaci jsem následně přišel na to, že aby chladič seděl na prvním nosníku, je potřeba opět trochu přemlouvání, tentokrát horních vodorovných ploch rámu, které s chladičem po stranách trochu kolidují. Ale stačí přitlačit pinzetou a je to. Do záznamu uvedu, že při následné kompletaci jsem musel odříznout vrtuli, která se ukázala jako kolizní bod při kompletaci, protože motor s převodovkou jsem měl na kabině (včetně masky a blatníků) a chladič na podvozku. O čemž později.

Obrázek

Motor jsem nechtěl schovávat, ale zároveň jsem nechtěl sundávací kapotu. Z autobusu vím, že může velmi pěkně sedět, ale rozborku jsem zavrhl. Takže levý bok s průduchy bude sundaný, levá polovina kapoty vyklopená nahoru a pravá část celá napevno. V duchu prořezu vzduchu v kolech jsem pokračoval v sice vylepšování, ale ne nijak přehnaném, abych zachoval charakter modelu. Žebra s tenkými stěnami se mi zdály moc, tak jsem plochy vyřezal a plochu pod nimi zatmavil.

Obrázek

V tomto místě ještě upozorním na riziko další úpravy, a sice na vyřezání přední masky. To jsem udělal taky a přišel jsem tím o spojovací hranu se zaoblením před kapotou. Aby to opticky líp navazovalo, následně jsem tu oblou špičku zase od kapoty odřezal, v zadní části (ve spoji s kapotou) tuším o milimetr zkrátil a přilepil zpátky. Špička tím nevypadá, že vystupuje před masku.

Pro dnešek to zakončím sudem a kanystrama :)

Obrázek
Naposledy upravil(a) yvan dne stř 19.9.2018 15:28, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od kaktusak »

yvan píše:
je to tak i na autobusu RND a taky na jiných modelech jiných autorů (například na nedávno nedokončeném Russo-Baltovi našeho předsedy a topiče v jedné osobě) a podle zkušeností nás obou je to řešení bohužel v čase silně nestabilní.

Řešení které vymyslel Ivan je jednoduchý a bude i funkční . To že to bude kriticky bod jsem u Rusooa věděl , ale doufal jsem že když to zalepím na "tvrdo" tak to bude držet . Nedrželo a to jsem to lepidlem doslova zalil a to že nebude zatáčet jsem oželel asi po třetím odpadnutí kol . Doporučuji proto použít Ivanovo řešení .
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od yvan »

Veterány jsou bohužel v tomto dost subtilní. Uvidíme jak moc problémů to přenese na listová pera.

Kabinu jsem začal střechou. Spojil jsem paprsky a pak dolepil rámy oken a do nich pak sklo, abych si ho nezašpinil tak moc. Silně nedoporučuji. Když to uschne bez roviny dané pevností skla, už se to nepodaří srovnat a ta střecha to stáhne podle sebe. Hodně natvrdo jsem to pak přemlouval, aby byly tenké rámy rovné. Vlivem toho mi taky nesedl tvar průlezu na kabině. Je tedy upravený a při té příležitosti o něco snížený (zdál se mi trochu moc vysoký). Pak přišel na řadu pás s vnitřky bočních oken a zadní stěny, pak vnitřní rám čelního skla a jako poslední strop. Tam se mi to podařilo parádně zprasit. On totiž asi sedí dobře, jenom jsem se párkrát netrefil při zkoušení a po seříznutí výřezů už tam chyběl materiál. Takže v rozích zabarveno a snad to nebude vidět. V této fázi jsem zpracoval podlahu interiéru a zkusil přiložit dovnitř. Spodní plocha sedí dobře a ta vnitřní menší bude sedět taky, když se tam vlepí vnitřní spodek kabiny. Vzpomněl sem si, že tento problém byl už u prvního pokusu před lety, takže jsem vnitřek vyříznul vyšší o sílu podlahy (původně díl začíná nad podlahou) a zaretušoval. Přidal jsem přístrojovku, dodělal sedačky a volant, zavřel kabinu, zvenku přidal stěrače a držáky zrcátek, náběh na kapotu a dopadlo to takhle.

Obrázek Obrázek

Maska je velká zábava. Podlepil jsem ji plochou z rezervy pro barvu a pevnost a šlo to. Zkompletováno s kapotou (což jsem tady nelogicky přeskočil, kapotu je potřeba tvarovat podle kabiny samozřejmě). Na fotce vylezl barevný rozdíl špičky kapoty a zbytku osazenstva, ale při normálním světle to není tak rušivé.

Obrázek

No a pak nastaly ty blatníky. Řekl bych, že by měly být vytvarované víc do šířky v přední části, aby pěkně seděla šířka nápravy a kola nelezly ven. Jde to, ale moc se tomu nechce, když už je to celé a suché, takže proto jsem nápravu o pár milimetrů zužoval. Navíc by to pak líp navazovalo na nárazník. To jenom tak pro příště...

Obrázek Obrázek

No a pak jsou nástavby. Chtěl jsem si zkusit obě. U sanitní jsem zavrhl systém žeber, kvůli nutné přesnosti na sílu kartonu (prostě jsem neměl ten správný). Takže nejdřív jsem na přesnou šířku vytvořil podlep pro podlahu, jako obdélník, podlepil, a vyřezal tvar podběhů. Podle podlahy jsem změřil výšku podlepů pro boční stěny (na délku až ke krajům), podlepil, vyřezal oblouky. Podlepy pro přední a zadní stěnu jsem vytvořil z originálních žeber, akorát jsem odřezal místa se zámky (podlep je teda o sílu kartonu menší než díl samotný, kromě horního oblouku, kde je přesně). Střechu jsem natvaroval a podlepil zaobleným kartonem, kratším o síly kartonu. Následně kompletace - podběhy do podlahy, podlahu k levému boku, čela k podlaze a levému boku, střechu k čelům, pravý bok podběhem k podlaze, pravý bok k čelům, a nakonec pravý bok k podlaze pomocí barevných chlopní. Když už má kabina zasklení, hodilo by se to i u nástavby. Na interiér jsem to neviděl tak jsem zvolil levé přední okno za otevřené a ostatní za zavřené. Do okýnka za kabinou nebude vidět jinak než přes kabinu, takže je tam sklo a kousek za ním černý papír. S bočním jsem trochu laboroval, ale žádný výsledek mi nepřišel dost dobrý, takže je to tam nakonec stejně jako za kabinou. V předním čele jsem trochu rozšiřoval výřez pro rám.

Obrázek Obrázek
Obrázek

Valník počítá se spojením rohů pomocí chlopní, u mě ovšem natupo. U blatníků je potřeba vnější hranu zaoblit hodně hodně, aby tvar nevyšel jako uzavírající se (tedy aby to byl půloblouk a ne víc). Následně ovšem se mi blatníky s držáky nechtěly vejít mezi nosníky. Vyřešil jsem to tak, že je na držácích pod nosníky nástavby ještě jeden ohyb směrem od blatníků. Jinak žádný problém. Mezi prkny jsem protlačil spáry, třeba to někdo uvidí.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2378
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od Brzdič »

Nádhera chlape. Tvoje čistota lepení mě nikdy nepřestane udivovat. :shock:
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od zkooter »

Opravdu parádní a perfektně čistá prácička :)
Uživatelský avatar
haageeman
Příspěvky: 726
Registrován: stř 4.2.2015 23:15
Bydliště: Náměšť nad Oslavou

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od haageeman »

Krásné tvary, boží práce :!: Parádička...
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od kaktusak »

Nádherná čistá stavba - A to se mu prý nedaří . Jak by to vypadalo kdyby se mu dařilo ?
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 985
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od VašekS »

Moc pěkná práce. ;)
Uživatelský avatar
Standa F.
Administrátor
Příspěvky: 1206
Registrován: pon 5.12.2011 16:02
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od Standa F. »

Též se přidám s tleskačem - Ivan lepí opravdu kouzelně, přímo STERILNĚ! 8-)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od yvan »

No pánové, děkuju za takový ohlas, ale řekl bych, že tady hodně zapůsobil faktor zelené a dosti nízké rozlišení fotek, protože naživo tam toho teda vidím dost a dost :)

Mimochodem kdybych to dělal příště, asi bych zkusil ještě navlhčit na blatnících pás mezi prořezy a trochu bych ho zkusil vybombírovat. Potenciál by tam byl a pak by to mohlo udělat celkově pěkný oblouček.

Než sem dám finální fotky, bude ještě jedna mezifáze. A sice usazení kabiny, stupaček, kapoty, blatníků, motoru, rámu, nápravy a nárazníku dohromady. Kabina s kapotou, maskou a blatníky už je pohromadě z minula. Zkompletoval jsem teda rám a přilepil stupačky a chladič. Dlouho to vypadalo velice nadějně, že bych mohl přilepit motor ke kabině a pak to sesadit. Trochu jsem to pozkoušel a zdálo se, že to půjde. Ale ukázalo se, že to je ježek, který se všemi ostny do klece nepude. Takže jsem musel odříznout vrtuli na chladiči (možná bych nemusel, ale měl sem ji přilepenou zrovna lopatkou hodně nahoře a prostě se tam nechtěla vejít. Následoval konflikt držáku motoru, který má vlézt dovnitř profilu rámu. To jsem nezabodoval, protože to mě vůbec nenapadlo, čili jsem ho musel trochu přihnout a po usazení zase do rámu narovnat. Položeno střechou na stůl, natřeny plochy na stupačkách, připlácnuto, drží to. Pak jsem přilepil kola na nápravu, přirovnal k blatníkům, pomačkal blatníky, rozřezal nápravu, zanadával si, zkrátil, slepil, vyzkoušel, změřil na výšku potřebný průhyb per, slepil pera, prohnul za mokra, nechal uschnout, přilepil pera, přilepil nápravu a to nejhorší je snad hotové. Průhyb per jsem popisoval už nahoře, takže tohle všechno možná nebudete muset absolvovat :)

Obrázek

Je tam teda už i výfuk, byť není moc vidět. Dvě trubky a tlumič, nic složitého.

No a pak ta bižuterie. Tak předně jsem znovu zkoušel ještě roztáhnout blatníky a nakonec jsem ten nárazník vytvaroval jak to vyšlo, aby to vypadalo, že to patří k sobě. Zasunuty zrcátka, přilepený notek, přilepena druhá půlka kapoty, kliky, směrovky a pak další úprava na modelu. Zkusil jsem předělat světla, podle fotek auta a fotek jiných modelů. Předně jsem je zkrátil. Zepředu jsem paraboly ořízl až po značku pro přilepení nožičky. Zadruhé jsem rámeček kolem světla vyřezal asi tak o poloviční tloušťce. Zatřetí jsem nožičku udělal výškově asi poloviční a začtvrté jsem zazelenil místa pro přilepení na blatnících a dal jsem světla dál od sebe. Levé je až u notku (jako na fotce na obálce) a pravé zhruba snad plus minus analogicky stejně daleko od masky. Úprava je to tedy poměrně jednoduchá a přitom bych řekl, že má teď sama sobě trochu podobnější výraz :) Zkusím to pak na finálních fotkách vzít míň shora.

Obrázek Obrázek

Což nastane příště.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Praga RN / Attimon / 1:24

Příspěvek od yvan »

Tak finální fotky. Nástavby jsou položené, podvozek mám samozřejmě jenom jeden :)

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Markulin
Příspěvky: 1274
Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Bydliště: Hodonín

Re: Praga RN / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od Markulin »

Prostě paráda Ivane....K tomu není co dodat
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Praga RN / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od kaktusak »

Tohle je přesně ten typ modelu , který nikdy nebudu lepit . Je to hrozně kulaté a když se nepovede střecha a nebo ty blatníky tak to pokazí celý model .
Ivan to zvládl parádně . Gratuluji .
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: Praga RN / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od zkooter »

Jj zvládnuté to je na 1*, parádně oblé tvary, čisté zpracování, prostě perfektní celý model. Gratuluji k dokončení :)
Uživatelský avatar
JakubSDK
Příspěvky: 1663
Registrován: stř 5.6.2013 15:44
Bydliště: Nymburk

Re: Praga RN / Attimon / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od JakubSDK »

Krásná modelářská práce Yvane, také gratuluji k dokončení ;)

Jakub.
Odpovědět

Zpět na „Vojenská technika“