Právě je stř 13.12.2017 17:45

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 5.12.2016 7:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Příspěvky: 420
Bydliště: Písek
Zdravím vespolek.
Po delším čase jsem opět položil na stůl řezací podložku s chutí něco začít lepit. Mám sice co dodělávat, ale do pontonů nějak nemam chuť.
Vzal jsem tedy novou šmiknu, kterou mam v hlavě už od doby, kdy jsem si jí pořídil. To už je asi dva roky. Tehdy jsem jí odložil, že snad někdy, až toho víc slepím. Sice jsem toho o moc víc neslepil, přesto do toho říznu, a buď to dopadne, nebo ne.
Tuhle potvoru mám rád už od klukovských let. To auto je tak ošklivý až je krásný a možnost mít jeho model musím aspoň zkusit.

Teď k samotné šmikně. Je to z mého pohledu hodně složitý a detailní model a zároveň můj první od pana Sochora, takže si budu během práce zvykat především na trochu jinou grafiku. Tady jen malý povzdech ohledně kontrastu barev, hlavně šedá vs. zelená se někde úplně vytrácí.

Originál

Obrázek

Prvním krokem stavby bylo označení dílů, které se mají podlepovat. Čísla dílů, spolu s tloušťkou podlepení, jsou vypsána v návodu, takže bylo nutné archy s díly několikrát prohlídnout a díly najít. Přitom jsem nejméně ve dvou případech narazil na dvojice různých dílů se stejným označením. Chápu, že se to v tom zmatku stane. Tak snad jich nebude moc.

Odpalovací zařízení
Stavbu modelu jsem začal tou nejnápadnější a podle mého i nejnáročnější částí. To je odpalovací zařízení, čili blok čtyřiceti raketnic. V případě modelu tedy čtyřicet papírových trubiček průměru cca. 4mm a délky 95mm. Byla to hned na začátek zkouška zručnosti, ale bral jsem to tak, že pokud tohle nedám, nemá cenu pokračovat.
Raketnice jsou natištěny na papíře, který má barvu i z rubu. Výborné řešení. Odpadá tím barvení vnitřní části. Jsou poskládány ve dvou řadách mírně šikmo. To je záměr. Po stočení má zakřivená spoj imitovat vodicí drážku, která raketě po odpalu udělí rotaci.
Před vyřezáním jsem na díly narýsoval linky polohy držáků a kolmice pro správnou polohu při stáčení. No, a přišlo na řadu samotné stáčení. Na to jsem si zhotovil jednoduchý přípravek, který se mi velmi osvědčil.
Nemám rád u válcových dílů spoj s chlopní, proto se mu snažím tam, kde je to vidět, pokud možno vyhnout. Tady by to bylo vidět hodně, zvlášť při pohledu dovnitř, takže jsem díly raketnic vyřezal bez chlopní, ale s přesahem na koncích pro možnost fixace při lepení. Vnitřní průměr raketnice by v měříku měl být 3,8mm. Pokus shánět kulatinu tohoto průměru jsem vzdal a použil svářecí drát o průměru 3,2mm, a ten navýšil natočením izolepy.
Po dokončení první trubičky jsem zjistil, že má opačné vinutí. Tedy, že spoj (drážka) se točí doleva, kdežto správně se má stáčet doprava. Díly raketnic by měly být vytištěné zrcadlově obráceně. Díky oboustrannému potisku listu to však byla snadná náprava. Stačilo přerýsování linek na rubovou stranu a po vyřezání stáčet lícem dovnitř.
Šlo to nakonec celkem dobře, jen mě docela bolely prsty a taky čas u toho strašně utíkal. Jedna raketnice mi trvala zhruba 15 minut. Hodně chválím kvalitu papíru, který i při dost násilném zacházení drží, příliš se neodírá ani nedělí na vrstvy.
Po stočení všech trubiček následovalo odříznutí přesahujících konců, dolepení přírub a náběhu vodicí drážky.
Následovalo sestavení raketnic do bloku. Bohužel vystřihovánka nijak neřeší, čím a jak vymezit mezery mezi jednotlivými trubkami. V návodné kresbě je bokorys odpalovacího zařízení 1:1 vůči modelu, který trochu napoví. Důležitější je však šířka bloku. Ta musí odpovídat šířce nosníku. Takže, držeje se rozměrů dílu c97, jsem si vyrobil ohrádku pro jednu vrstvu raketnic. V místě držáků (linky na trubkách) jsem vložil proužky kartonu odpovídající tloušťky a prolil lepidlem. Po zaschnutí otočil a prolil z druhé strany. Takto postupně všechny čtyři řady. Hotové řady pak přelepil v místě držáků proužky papíru a celé to slepil dohromady. Prozatím hotovo. S výsledkem jsem spokojen, jen mohly mít raketnice tak o desetinku menší průměr. Postup výroby raketnic je fotograficky zde .

Podvozek
Další postup už plánuji dle návodu, takže přišel na řadu rám. Tady jsem si tak trochu, jak by řekl Brňák, vylágroval kelcny. Model má, stejně jako skutečná Tatra, nosníky rámu profilu U. Stojina je vyztužena dílem a3 podlepeným dle návodu kartonem 1 mm. První náraz. Mezi díly a1 a a2 se vejde 1 mm jen tak tak. Takže buď je třeba říznout proužek samotného kartonu, anebo díl a3 podlepit materiálem o tloušťce 0,8 mm. Uvažoval jsem o použití plastové destičky namísto kartonu, lepené oboustrannou páskou. Nakonec jsem se rozhodl pro klasické řešení. Chyba. Herkules začal s těmi třemi pruhy papíru neuvěřitelně cvičit. Boj s pravým nosníkem jsem po chvíli vzdal a celé to putovalo do koše. Jasně, špatný postup a moje nešikovnost.
Musel jsem si nakreslit nové díly ručně. Naštěstí rám nebude téměř vidět a po nabarvení se to ztratí. U kartonové výztuhy jsem sice zůstal, ale pomohl jsem si páskou a sestavení rámu se jakž takž zdařilo.

Obrázek

Dále jsem pokračoval podvozkem. Rozhýbaný podvozek tentokrát nebude, avšak některé věci, jako je třeba vyosení polonáprav, si ani tady odpustit nechci. Je to řešeno posunutím otvorů v hlavním dílu rozvodovky a tzv. etáží na ose nápravy, která je z drátu 1,5 mm. Mám tam i mírné „přepružení“ pro charakteristické podseknutí kol. Na hotové skříně rozvodovek jsem doplnil příruby a šrouby.
Přední ramena polonáprav s čelistmi jsou vlastní výroby, stejně jako imitace homokloubu. Prachovky jsem původně zamýšlel z mých oblíbených o-kroužků, ale zaujalo mě autorské řešení, které jsem mírně upravil a vypadá to dobře. Nosníky per jsem zevnitř vyztužil vlepením balzového špalíčku. Autor dokonce nepominul to, že přední pera jsou v podélné ose vozidla k sobě blíž, než ty zadní. Nepodstatný detail, ale přesto palec nahoru.

Obrázek Obrázek

Neškodilo by, kdyby v návodu byly nákresy náprav. Jde hlavně o celkovou šířku neboli rozchod kol. Mohl bych se zkusit spolehnout na díly znázorňující osy (a80, a81), ale raději jsem nechal malou vůli na nastavení bubnů kol.
Trochu jsem vytunil i převodovky, doplnil brzdové válce a celý podvozek postupně sestavil.

Obrázek Obrázek Obrázek

Trochu jsem se zasekl na dorazech per. Nepochopil jsem, jak se mají sestavit a osadit. Vyrobil jsem podle fotek vlastní.

Obrázek

Některé části, jako nádrže, zadní světla a závěs jsem nechal na později.

Motor
Jelikož nebude téměř vidět. moc jsem se s ním nepáral. Doplněna pouze příruba olejové vany. Osadím jej až s kabinou.

Obrázek

Toť zatím vše. Nyní pracuji na kabině.


Naposledy upravil VašekS dne pon 14.8.2017 17:56, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: pon 5.12.2016 8:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 4.2.2015 23:15
Příspěvky: 235
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
Opět krásná práce, jak je u Tebe zvykem a super postup na stáčení trubiček. Hoskóóóšíme! A budu dál načumovat, ať se ještě něco naučím ;) :!:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: pon 5.12.2016 15:15 
Offline

Registrován: stř 12.11.2014 12:51
Příspěvky: 132
To auto je opravdu vošklivý, ale tak krásně vošklivý, že jsem ho prostě musel mít. Ale v mém případě hóóódně dlouho zůstane placatý :( Ovšem v tvém případě to je precizní práce. Jen tak dále.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: pon 5.12.2016 18:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 3.1.2012 20:10
Příspěvky: 113
Bydliště: skoro Ostrava
Vašku, směle do toho.
Zatím to vypadá moc dobře. Rád budu nakukovat, tento model je taky na mém seznamu modelů které bych si rád slípnul.
A až se do toho někdy pustím, tak budu rád za tvůj "průzkum".
Ať se daří!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: pon 5.12.2016 22:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Příspěvky: 1172
Bydliště: Kyjov
Lepení takových trubiček na tupo . Kdyby tam nebyl vyfocený ten návod tak snad neuvěřím . Tady se klube veledílo . Budu s otevřenou hubou sledovat .


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: stř 7.12.2016 8:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Příspěvky: 291
Bydliště: Břeclav
Tak to je paráda, neokoukaný model, krásně čistě slepeno s dokonalým návodem na stáčení trubiček. Ten vážně stojí za vyzkoušení. A když tak o tom přemýšlím, mohlo by se to lepit možná i lépe než varianta s chlopní. To se mi vždycky všelijak rozjíždí, kroutí jak klubko hadů a výsledek je kolikrát upatlaný a ožmoulaný. Každopádně držím palce a konečně se mám taky na co těšit, když už jsi pontony uložil k ledu :)

P.S. co se týče dílu a94, tak já si tipuji, že chybí naznačení zoubků na chlopních v horní části dílu. Polovina polovina chlopní je zubatá a druhá bezzubá, i když se díl bude tvarovat do ohybu ;)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: stř 7.12.2016 13:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Příspěvky: 420
Bydliště: Písek
Díky moc, pánové, za chválu a podporu. Budu se snažit to dodělat a nepodělat :) .

zkooter: S chlopní bych ty trubičky určitě nedal. Dělalo by mi to přesně to, co píšeš. Navíc by to při pohledu dovnitř nevypadalo hezky.

S dílem a94 je to přesně tak. Prdlo mi to do očí hned, jak jsem díl vyřízl z archu, tak mi to nedalo a vyfotil jsem to. Je to prkotina. Já ty chlopně stejně uříznul a lepil to natupo, páč jsem ty boky podlepoval kartonem kvůli tuhosti.
Byl to takový pokus o vtipnou vsuvku, ale ne na adresu autora. Před ním, i přes drobné chybičky, klobouk dolů.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: stř 7.12.2016 18:32 
Offline

Registrován: sob 21.1.2012 11:46
Příspěvky: 20
Bydliště: Plzeň
Ve vašem podání to bude opět paráda.
Model mám také zrovna na stole,hotový podvozek a kabinu,pár zádrhelů na kabině také bylo,ale nic s čím by si modelář neporadil.Na raketnice jsem sbíral odvahu,teď s tímto návodem to bude asi veselejší,už vyrábím přípravek,takže každopádně díky za nápad i návod.také bych udělal prezentaci,ale s počítačem moc kamarád nejsem.
Budu sledovat a sbírat inspiraci.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: pát 9.12.2016 20:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 3.1.2012 20:10
Příspěvky: 113
Bydliště: skoro Ostrava
Jen pro zajímavost, právě dnes, se mi dostal do rukou časopis Modelář - Listopad 2016 a je v něm pěkná recenze a postup stavby "příbuzné mašiny" BM-21 Grad na podvozku Ural 4320. Pokud se někomu tyhle raketomety líbí tak neváhejte.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: pon 12.12.2016 11:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 20.4.2014 15:47
Příspěvky: 37
Bydliště: Číčov
Ahoj, tak tohle budu pečlivě sledovat, pro mě srdcovka z předchozí služby vlasti :-) Narazil jsem i na pár fotek, tak jestli již něco podobného nemáš a pokud by ti při stavbě byly užitečné, zde je odkaz: http://rebel8.rajce.idnes.cz/Tatra_813_RM_70/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: úte 13.12.2016 20:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Příspěvky: 420
Bydliště: Písek
Díky za odkaz. Z těhle fotek už čerpám. ;)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: čtv 19.1.2017 21:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Příspěvky: 420
Bydliště: Písek
Tak další pokračování.

Kabina

Dle návodu jsem se pustil do spodní částí kabiny – nárazník, podlaha, kryt motoru, podběhy, sedačky atd. Vše sedlo téměř dokonale. Trochu problém s udržením geometrie hlavně díky kroucení vlhkostí lepidla. Nepoužil jsem díl b20, který dle návodné kresby měl jít na vršek palubní desky. Nikam se mi tam nevešel.

Obrázek

Plášť budky má ve šmikně tři vrstvy. Vnější (díl b18), vnitřní (b42, 43 a 44) a mezivrstvu (b39, 40 a 41). Nikde není nic v návodu psáno o podlepení některé z nich, ale po letmém přeměření se mi tomu nechtělo věřit.
Všechny díly pláště budky jsem nejdříve pečlivě vyřezal. Díly mezivrstvy a vnitřního pláště jsem nalepil na oboustrannou lepicí fólii. Zvolil jsem jí na místo lepidla. Chtěl jsem se vyhnout nežádoucímu kroucení. Používám reklamní fólii 3M, která se prodává v plachtě cca. formátu A1 a lepicí vrstva má tloušťku jen 50 mikronů.

Obrázek Obrázek

Stavbu kabiny jsem pak začal slepením vnějšího pláště. Pomohl jsem si přidanými chlopněmi tam, kde nebyly.

Obrázek

Po vložení dílů mezivrstvy jsem zjistil, že díl b41 je o 2,5mm užší. Neseděla okna ani poklop. Stačilo jej však v ose rozříznout a nastavit. Bočnice naopak seděly bezvadně. Po vložení dílů vnitřního pláště bylo jasné, že bude nutné podlepování. Bohužel jsem tloušťku podlepování musel řešit jen odhadem, navíc mi to zkreslovala tloušťka krycího papíru lepicí fólie. Podlepil jsem tedy díly b42, 43 a 44 120g papírem a nalepil je na díly mezivrstvy. Do mezivrstvy zalepil okénka a postupně díly vlepil dovnitř. Přitom se ukázalo, že podlepovat bylo potřeba víc. Díl b44 jsem tedy rozdělil na více částí pomohl si další vrstvou. Ideálně je tedy dle mého poznatku díly vnitřního pláště třeba podlepit kartonem 0,5mm.
Ještě zbyly dveře. Ty jsem osadil do otvorů a zevnitř nalepil vnitřní plášť. Docela mi daly zabrat panty dveří. Čtvrt hodiny mi zabralo hledání spodního pantu, který má na návodné kresbě jiné číslo než na listu a že jde vlastně jen o dvouvrstvý obdélník, který funguje ohybem papíru. Ten horní je větší sranda. Pokus vyrobit ty droboučké díly při zachování funkčnosti z papíru dopadl špatně, takže jsou plastové.

Obrázek

Měl jsem choutky doplnit nějaké vnitřní detaily, když už je do kabiny vidět, ale zvítězila lenost, takže jediný detail navíc jsou dýchací hadice u stropu. Slepení budky a podlahy kabiny proběhlo bez větších komplikací.

Obrázek

Následovalo vnější vybavení. Pohrál jsem si trochu více s detaily na lafetě kulometu, doplnil anténu a udělal plastické prolisy na krytech ventilace. Žaluzie na čelní mřížce jsou jen z jedné vrstvy papíru. Dvouvrstvé, jak jsou konstruovány, by byly moc tlusté. Více drobností jsem doplnil na vnitřek dveří, aby nebyly tak ploché po otevření.

Obrázek Obrázek Obrázek

Po zkusmém nasazení kabiny na rám jsem zjistil rozdíl mezi šířkou rámu a roztečí dosedacích ploch kabiny více jak 3mm. Nevím, kde se stala chyba. Řešením v této chvíli bylo přilepení příruby na hranu krytu motoru.

Obrázek

Další zapeklitou věcí je „kastlíček“ chlazení. A to, jak tam s ním. Slepil jsem ho jen tak, pro zajímavost. Není třeba ho tak dávat. Vidět ho není.

Obrázek

Několik detailů jsem odložil na konečnou kompletaci, jako třeba policajty, závěs apod. Při manipulaci by se beztak ulámaly, jako třeba kryty čelních oken.
Kabinu jsem nakonec stříkl polomatným lakem. Hlavně kvůli sjednocení povrchu originálních a dobarvovaných částí.
Následovalo nalepení na rám a další etapa je za mnou.

Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: čtv 19.1.2017 23:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Příspěvky: 1172
Bydliště: Kyjov
Dokážeš prosím tě říct proč je ve šmikajdě ten mezikus ? Má to z tvého pohledu logiku ? Mě přijde , že je tam úplně zbytečný .

Co se týká samotné stavby tak to je paráda bez diskuze .


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: pát 20.1.2017 8:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Příspěvky: 420
Bydliště: Písek
Jo, tak to jsem do textu zapomněl dodat. Ten mezikus se zdá být zbytečná práce navíc. Stačí v podstatě víc podlepit díly vnitřního pláště a tohle vynechat. Podruhé bych to asi taky tak řešil.
Já ho tady využil k vlepení oken tak, že jsou v mezikusu zvětšené otvory a fólie tak lícuje a nehrozí vykreslení hrany oken na vnějším plášti. Je to patrné z této fotky. Druhé řešení bez mezikusu je pak nalepení fólie na celou plochu.
Ono toto vychází z konstrukční filozofie pana Sochora. Často jsou podlepované díly řešeny tak, že jsou další vrstvy přikresleny a skládá se to na sebe, na místo podlepení např. 0,5mm kartonem.

Děkuju za pochvalu. ;)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: RM 70 GRAD, T 813 /Firebox/ 1:32
PříspěvekNapsal: pát 20.1.2017 9:29 
Offline

Registrován: stř 12.11.2014 12:51
Příspěvky: 132
Sleduji a slintám. Líbí se mi tvoje oboustranná fólie. Myslím, že ušetří soustu nervů při podlepování.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz