Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Kolega mne poprosil o postavení tohoto modelu. Chvíli jsem kolem něj kroužil jako sup a přemlouval se, že mám rozdělanou "světlušku", ale neodolal jsem. Začal jsem podle některých tím nejobtížnějším, tedy pneumatikami, ale mně nedělají žádný problém. Dobře se mi u nich relaxuje...
Tady je výsledek:
Docela se mi povedly, byl jsem spokojený. Když jsem ale vyrobil disky, které se mají vložit do pneu, tak jsem zjistil, že je někde chyba. Disky propadávají...Navíc vnitřní otvor v základu pneu je o dost větší než nalepená bočnice. Budu to muset nějak vyřešit, asi vložením zpevňujícího pásku.
Zde je vidět, že vnitřní otvor je o dost větší než bok pneu:
A tady je vidět, že disk propadává skrz:
Tady je výsledek:
Docela se mi povedly, byl jsem spokojený. Když jsem ale vyrobil disky, které se mají vložit do pneu, tak jsem zjistil, že je někde chyba. Disky propadávají...Navíc vnitřní otvor v základu pneu je o dost větší než nalepená bočnice. Budu to muset nějak vyřešit, asi vložením zpevňujícího pásku.
Zde je vidět, že vnitřní otvor je o dost větší než bok pneu:
A tady je vidět, že disk propadává skrz:
- Zdeněk-TEO
- Moderátor
- Příspěvky: 1292
- Registrován: pon 12.12.2011 10:16
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Ahoj Romane. Kontaktoval jsem autora modelu a malinko si s ním prodiskutoval otázku, jak by mělo kolo u tohoto modelu ve výsledku vypadat. Na pravém i levém kole je patrné jak je vnitřní hrana bombírované bočnice propadlá dovnitř celkového korpusu pneumatiky.
Zde je fotka slepených kol samotným autorem....
A zde je nákres toho jak jsem pochopil konstrukci kola a jak by mělo ve výsledku být slepené....je to čistě jen schematický nákres, nic přesného. Ve výsledku to vypadá, že šířka disku je menší než šířka běhounu dezénu.
Zde je fotka slepených kol samotným autorem....
A zde je nákres toho jak jsem pochopil konstrukci kola a jak by mělo ve výsledku být slepené....je to čistě jen schematický nákres, nic přesného. Ve výsledku to vypadá, že šířka disku je menší než šířka běhounu dezénu.
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Zdendo, takže je bud špatně vypočítaná šířka bočnice nebo je disk moc malý. Chtělo by to opravit a opravu poslat do Orliku, aby ji vyvěsili mezi opravy. Jinak váha celého modelu bude dosti vysoká a kdyby měl stát pouze na čtyřech párech vydutých bočnic ( protože ty budou držet model místo podlepených základů boků kol), tak je to i špatně navržené.
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
To skoro vypadá, jakoby tam chyběla ještě jedna "pomocná lepenková bočnice", směrem dovnitř pod tu co už tam je, průměrem až k disku pod ráfek.
- Zdeněk-TEO
- Moderátor
- Příspěvky: 1292
- Registrován: pon 12.12.2011 10:16
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Ivane, až se někdy dostanu k lepení této tatřice, tak si každopádně ještě jednu pomocnou bočnici dovnitř kola s otvorem pro disk udělám.
-
- Příspěvky: 43
- Registrován: sob 7.4.2012 14:39
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Tak pozeram na tvoje fotky co sa tyka kolies nejak mi uniklo ako sa ti podarilo ich vybombirovat do tak sisateho tvaru ale to je este ok problem vsak je ze tym ze si nepresne nabombiroval bok sa stalo to ze nasledne bok kolesa nema spravny priemer ani na vrchu a ani na spodku .
Ak sa ti to neda lepsie skus vlepit do oboch bokov pomocne chlopne a to v tvare kruzku z vnutornym priemerom vnutra disku a vonkajsim o nieco vecsim ako je stavajuca diera .
Inak pri takto vytvarovanych bokoch budes mat problem aj z sirkou diskov
Model je presny dokonca by som povedal ze tak presny ze kazde lajdactvo ci uz pri rezani ohybani alebo kompletovani okamzite bude vidno .
inak na mojom kanali na youtube si mozes pozriet ako bombirujem ja zhodou okolnosti boky na tuto tatru
moj kanal je losllanos11
Ak sa ti to neda lepsie skus vlepit do oboch bokov pomocne chlopne a to v tvare kruzku z vnutornym priemerom vnutra disku a vonkajsim o nieco vecsim ako je stavajuca diera .
Inak pri takto vytvarovanych bokoch budes mat problem aj z sirkou diskov
Model je presny dokonca by som povedal ze tak presny ze kazde lajdactvo ci uz pri rezani ohybani alebo kompletovani okamzite bude vidno .
inak na mojom kanali na youtube si mozes pozriet ako bombirujem ja zhodou okolnosti boky na tuto tatru
moj kanal je losllanos11
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Peter, když budu bombírovat jakkoli, tak vnitřní průměr zůstane skoro stejný, spíš o něco větší než menší, takže střed bude propadávat pořád. Kdybych bombíroval více, tak otvor pro střed bude ještě o něco větší. Navíc si myslím a i podle skutečnosti vypadají moje pneu autentičtěji než Tvoje s příliš vyboulenými boky. Když se ted nebudu bavit o bombírování, proč je vnitřní otvor o tolik velký oproti ráfku? viz foto
Každopádně začínám dovnitř kol na kartonový základ namotávat pásek, abych zmenšil vnitřní otvor a mohl do něj zasunout střed.
Každopádně začínám dovnitř kol na kartonový základ namotávat pásek, abych zmenšil vnitřní otvor a mohl do něj zasunout střed.
-
- Příspěvky: 43
- Registrován: sob 7.4.2012 14:39
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
ok
staci zmenit vnutorny priemer dielu 301 z toho co tam je na priemer disku respektive je celi schovany cim to neutrpi
je mozne ze sa stala chyba ale myslim ze
nie je az taka zasadna
staci zmenit vnutorny priemer dielu 301 z toho co tam je na priemer disku respektive je celi schovany cim to neutrpi
je mozne ze sa stala chyba ale myslim ze
nie je az taka zasadna
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Od toho tady ten web je aby se nalezené chyby odstraňovaly. Chtělo by to i mírně zvětšit ráfky a kola by měla být OK. Jinak výroba těchto kol a konečný výsledek stojí za to.
- Zdeněk-TEO
- Moderátor
- Příspěvky: 1292
- Registrován: pon 12.12.2011 10:16
- Bydliště: Havlíčkův Brod
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Je pravdou, že kdyby Roman neupozornil na tento nedostatek, tak by mě ani nenapadlo, že může tento problém nastat. Nedalo mi to a zkusil jsem si kolo slepit s opravami co jsem si v rychlosti promyslel.
Berte prosím můj příspěvek, jako možný postup a návod, jak předejít potížím při lepení kol k tomuto krásnému modelu. Je to prostě určité řešení, kterého se nemusíte držet.
Jde o to, že běhoun pneumatiky je široký 16mm, kdežto plášť disku jen 13mm. Dále průměr otvoru bombírované bočnice, jak píše i Roman, je cca stejně velký jako je průměr hrany(ráfku) disku. Tímto pádem pomocná bočnice, číslo dílu 301 ve vystřihovánce, je pro tuhost konstrukce kola málo. Jak tedy docílit přesného osazení disku na střed pneumatiky? Jde to udělat z použitím druhé pomocné bočnice do korpusu pneumatiky, kdy se zde vyřízne otvor pro disk (mě vyšel otvor s průměrem 20,1). A jelikož je nutné disk vycentrovat do pneumatiky i na šířku, bylo potřeba si vnější pomocnou bočnici (otvor v bočnici jsem použil stejný jako u díly 301) vyříznout z lepenky tloušťky 1,5mm. Na tuto bočnici jsem nalepil tu s otvorem pro disk (stačí lepenka tl.1mm), kdy mi vzniklo odskočení vhodné pro následné osazení disku do pneumatiky. Tyto dvě pomocné bočnice jsem zalepil do předem stočeného pláště.
Na hranu nalepen kroužek se zářezy pro přechod vzorku s bokem kola. Dále bombírovaná bočnice tak, aby vnitřní hrana u disku byla propadlá dovnitř pneumatiky. Bočnice nalepena na korpus. Zde je vidět, že mi vnitřní pomocná bočnice dělá doraz pro disk, který jsem do pneumatiky nasunul.
Bohužel mi disk neprolezl až na druhou stranu. Tak jsem zjistil, že vnější pomocnou bočnice je potřeba z 1,5 mm nasílit ještě tak o 0,2 mm. Dojde ke zúžení pneumatiky v prostoru pro disk.
A zde nový řez kolem při použití dvou pomocných bočnic do korpusu pneumatiky.
Berte prosím můj příspěvek, jako možný postup a návod, jak předejít potížím při lepení kol k tomuto krásnému modelu. Je to prostě určité řešení, kterého se nemusíte držet.
Jde o to, že běhoun pneumatiky je široký 16mm, kdežto plášť disku jen 13mm. Dále průměr otvoru bombírované bočnice, jak píše i Roman, je cca stejně velký jako je průměr hrany(ráfku) disku. Tímto pádem pomocná bočnice, číslo dílu 301 ve vystřihovánce, je pro tuhost konstrukce kola málo. Jak tedy docílit přesného osazení disku na střed pneumatiky? Jde to udělat z použitím druhé pomocné bočnice do korpusu pneumatiky, kdy se zde vyřízne otvor pro disk (mě vyšel otvor s průměrem 20,1). A jelikož je nutné disk vycentrovat do pneumatiky i na šířku, bylo potřeba si vnější pomocnou bočnici (otvor v bočnici jsem použil stejný jako u díly 301) vyříznout z lepenky tloušťky 1,5mm. Na tuto bočnici jsem nalepil tu s otvorem pro disk (stačí lepenka tl.1mm), kdy mi vzniklo odskočení vhodné pro následné osazení disku do pneumatiky. Tyto dvě pomocné bočnice jsem zalepil do předem stočeného pláště.
Na hranu nalepen kroužek se zářezy pro přechod vzorku s bokem kola. Dále bombírovaná bočnice tak, aby vnitřní hrana u disku byla propadlá dovnitř pneumatiky. Bočnice nalepena na korpus. Zde je vidět, že mi vnitřní pomocná bočnice dělá doraz pro disk, který jsem do pneumatiky nasunul.
Bohužel mi disk neprolezl až na druhou stranu. Tak jsem zjistil, že vnější pomocnou bočnice je potřeba z 1,5 mm nasílit ještě tak o 0,2 mm. Dojde ke zúžení pneumatiky v prostoru pro disk.
A zde nový řez kolem při použití dvou pomocných bočnic do korpusu pneumatiky.
-
- Příspěvky: 43
- Registrován: sob 7.4.2012 14:39
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
super teo som rad za pomoc urobim opravu az budem doma co sice bude az o dva mesiace ale skor sa mi neda nakolko nemam pri sebe programy a ani subory z tatry nasledne odoslem do orlika nech to daju ako opravu
Este raz dakujem Teovy za rychlu stavbu kolesa a za vyriesenie problemu
Este raz dakujem Teovy za rychlu stavbu kolesa a za vyriesenie problemu
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Pustil jsem se do rámu.
Doporučuji stavět rám podle čísel, tedy od č.1 po č.18.Je zde navíc díl č.84, ale z plánu je to jasné, že se musí osadit už při stavbě rámu. Napřed je nutné spojit základy bočnic č.1 a č.2 spojovacími nosníky. Hlavně s předním nosníkem si musíte pohrát a naohýbat jeho díly podle obrysů kde přijde nalepit. Nezkoušejte rám dělat jiným způsobem, sám jsem to zkusil a nedosáhnete rovnoměrného zakřivení v přední části rámu.
Tvarování hlavních nosníků jsem začal zepředu, protože není nikde naznačené, jaký přesah mají mít a zde je jedno místo, podle kterého se to dá odvodit
A zde je hotový rám. Ted mi zbývá najít pár dílů, které se musí osadit na rám, ale to zase příště...
Doporučuji stavět rám podle čísel, tedy od č.1 po č.18.Je zde navíc díl č.84, ale z plánu je to jasné, že se musí osadit už při stavbě rámu. Napřed je nutné spojit základy bočnic č.1 a č.2 spojovacími nosníky. Hlavně s předním nosníkem si musíte pohrát a naohýbat jeho díly podle obrysů kde přijde nalepit. Nezkoušejte rám dělat jiným způsobem, sám jsem to zkusil a nedosáhnete rovnoměrného zakřivení v přední části rámu.
Tvarování hlavních nosníků jsem začal zepředu, protože není nikde naznačené, jaký přesah mají mít a zde je jedno místo, podle kterého se to dá odvodit
A zde je hotový rám. Ted mi zbývá najít pár dílů, které se musí osadit na rám, ale to zase příště...
-
- Příspěvky: 43
- Registrován: sob 7.4.2012 14:39
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
este na jednu vec upozornim
Vyska dezenu ma byt 1mm a diel 303 sa ma obstrihat asi to pribalim do opravy
Vyska dezenu ma byt 1mm a diel 303 sa ma obstrihat asi to pribalim do opravy
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
A kde a jak bude oprava dostupná?
Re: Tatra 815-7 4x4 HMHD ORLIK
Takže znovu a snad lépe, uvidíme....
Je potřeba si nakopírovat jednu sadu kol navíc a i tu podlepit do tlouštky 1mm. V původní sadě vyřežeme vnitřní otvory dle vystřihovánky do nakopírované sady se musí vnitřní otvory vyřezat o dost menší. Já je dělal 20mm velké, přičemž počítám s tím, že je budu mírně zvětšovat pilníčkem po dolepení vypouklých boků a dopasovávání ráfků. Kola slepíme na sebe a po zaschnutí oblepíme vnějším dílem.
Vyřežeme boční zuby (boky dezénu). A nalepíme na kolo.
Vyřežeme krajní kostky dezénu a dolepujeme je na boční zuby.
Po odstřižení přebývajícího papíru dolepujeme dvě řady vnitřních kostek dezénu.
Po dolepení vnitřních kostek nalepíme dvě nebo tři kostky poslední čtvrté krajní řady. To je proto, aby se přesně nalepila druhá strana bočních zubů. Musíte kontrolovat zda vám sedí přesně střed a ještě aby vám seděly ty dvě kostky na zubech. Kdybyste nalepili více krajních kostek najednou nebude vám to přesně sedět.
Dolepí se zbytek krajních kostek a po zaschnutí se opět odstřihne přebývající papír
Nalepí se bombírovaný bok, na fotce je výška boku zvýšena o cca 2mm aby mi nepropadával ráfek
Je potřeba si nakopírovat jednu sadu kol navíc a i tu podlepit do tlouštky 1mm. V původní sadě vyřežeme vnitřní otvory dle vystřihovánky do nakopírované sady se musí vnitřní otvory vyřezat o dost menší. Já je dělal 20mm velké, přičemž počítám s tím, že je budu mírně zvětšovat pilníčkem po dolepení vypouklých boků a dopasovávání ráfků. Kola slepíme na sebe a po zaschnutí oblepíme vnějším dílem.
Vyřežeme boční zuby (boky dezénu). A nalepíme na kolo.
Vyřežeme krajní kostky dezénu a dolepujeme je na boční zuby.
Po odstřižení přebývajícího papíru dolepujeme dvě řady vnitřních kostek dezénu.
Po dolepení vnitřních kostek nalepíme dvě nebo tři kostky poslední čtvrté krajní řady. To je proto, aby se přesně nalepila druhá strana bočních zubů. Musíte kontrolovat zda vám sedí přesně střed a ještě aby vám seděly ty dvě kostky na zubech. Kdybyste nalepili více krajních kostek najednou nebude vám to přesně sedět.
Dolepí se zbytek krajních kostek a po zaschnutí se opět odstřihne přebývající papír
Nalepí se bombírovaný bok, na fotce je výška boku zvýšena o cca 2mm aby mi nepropadával ráfek