Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32 HOTOVO

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Toptop
Příspěvky: 379
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32 HOTOVO

Příspěvek od Toptop »

Přeji krásný den.
Krátce po dokončení estrojky mi zaměstnavatel dopřál ne zrovna příjemnou čtrnáctidenní služební cestu, která ovšem vygenerovala ty správné modelářské abstinenční příznaky. Takže jsem se hned po návratu vrhl na další kousek - vojenskou velkoobjemovou cisternu CA-18 na podvozku Tatry T815.

Něco o předloze(zdroj:valka.cz):
Cisternový automobil určený k přepravě automobilového i leteckého benzínu, motorové nafty a leteckého petroleje. Cisterna je vybavena čerpací a měrnou jednotkou. Čerpací jednotka je poháněna od motoru vozidla a umožňuje plnění a vyprazdňování vlastní nádrže na pohonné hmoty. Nádrž je vyrobena z polyesterového skelného laminátu o tloušťce stěny kolem 7,5 mm.
Technicko-taktická data
Hmotnost:
- celková mimo veřejné komunikace: 23 400 kg
- celková na veřejných komunikacích: 27 400 kg
- pohotovostní: 13 100 kg

Obsluha: 1 (řidič-strojník)


Rozměry:
- délka: 9 460 mm
- šířka: 2 500 mm
- výška: 3 170 mm
- světlá výška: 320 mm

Brodivost: 800 mm

Maximální rychlost: 80 km/h
Spotřeba paliva: 75 l / 100 km

Jízdní dosah: 560 km

Nádrž:
- počet komor: tři, oddělené
- skutečný objem: 18 000 l
- maximální užitečný objem: 17 500 l

- čerpadlo: odstředivé, samonasávací, čtyřstupňové s mechanickými ucpávkami
- průtok čerpadlem: 20 l/s

Vlastnictví originálu:
Obrázek Obrázek

Stavba zahájena podle návodu nárazníkem a základním rámem. Ten jsem pro větší tuhost "vycpal" balzou:
Obrázek Obrázek Obrázek

Vše zatím jde dobře, teď se vrhnu na podvozek.
Naposledy upravil(a) Toptop dne ned 14.6.2015 10:43, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
fantomas666
Příspěvky: 151
Registrován: sob 21.1.2012 12:43
Bydliště: Olomouc

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od fantomas666 »

Nemáš strach, že ta páska při sundávání vezme sebou i tisk?
Toptop
Příspěvky: 379
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Toptop »

Neměla by, mám to odzkoušené. Koupil jsem před časem pásku, která skoro nelepí. Tehdy mě to namíchlo, ale teď se hodila :)
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 985
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od VašekS »

Ahoj.
Přeju hodně úspěchů při stavbě a budu nakukovat. :P ;)
Vašek
vojta78
Příspěvky: 855
Registrován: pát 20.1.2012 22:04
Bydliště: Šternberk

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od vojta78 »

Tento model mě zajímá. Mám jej v šupleti, zasednu do hlediště.
Na rámy též užívám tvrdší balzu. Dobrá věc. Držím palce při stavbě.
Toptop
Příspěvky: 379
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Toptop »

Zdravím vás, přátelé. Přináším pár dalších obrázků ze stavby, aby bylo vidět, že se aspoň něco děje. Svým tempem unaveného šneka jsem dokončil podvozek vozidla. Je to zcela standardní a zde mnohokrát prezentovaná osmsetpatnáctka od RW. Vše pěkně sedělo, žádný problém nenastal.

Obrázek Obrázek Obrázek

Momentálně je v podstatě hotový motor a chystám se na kabinu.

Obrázek Obrázek
Toptop
Příspěvky: 379
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Toptop »

Po delší době jsem tu opět s postupem.
Kabina je hotova, zbývá dodělat jen drobotinu (stěrače, majáky, blinkry).

Obrázek Obrázek

Až potud jsem stavěl celky notoricky známé, proto byl report velmi stručný. Teď začínám s nástavbou, kterou jsem (s výjimkou betastavby) ještě nikde neviděl, a proto se pokusím o detailnější rozbor stavby. Interiér nástavby hodlám udělat na pravé straně otevřený, neboť tam je to zajímavé. Levou nechám uzavřenou jednak proto, že na lopatě a krumpáči neshledávám nic tak dalece neodolatelného, a jednak proto, abych mohl výsledný model vystavit i v podobě "připraveno k jízdě".

Žebra podlepena a vyřezána.

Obrázek

Jelikož celková pevnost kostry (zejména u krajních žeber) mě neuspokojila, připravil jsem si z balzy několik špalíčků...

Obrázek

...kterými jsem následně celou kostru proložil a zpevnil.

Obrázek Obrázek

Jednotlivé špalíčky jsem přilepil tak, aby nezasahovaly až do krajů žeber, aby se mi pak na potahu nevyrýsovaly nějaké nepatřičné linky. S výsledkem jsem celkem spokojený; celá konstrukce je pěkně bytelná, souměrná. Snad se to pozitivně projeví v dalších krocích. Teď mě čekají dvě velmi adrenalinové záležitosti, totiž přední a zadní čelo a potažení celé kostry cisterny.
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1054
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od rybak »

Ahoj, máš to moc hezký. Můžu se zeptat, čím retušuješ tu khaki barvu?
Uživatelský avatar
Chimenes
Příspěvky: 458
Registrován: sob 21.1.2012 12:56
Bydliště: Ovčáry
Kontaktovat uživatele:

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Chimenes »

Vypadá to hodně dobře. Na ty čela jsem taky zvědav. Ať se daří.
Toptop
Příspěvky: 379
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Toptop »

rybak píše:Můžu se zeptat, čím retušuješ tu khaki barvu?
Retuš je standardní - mix vodovky a tempery. Ale ten proces namíchání toho správného odstínu, to tedy byla těžká alchymie. Nakonec je to celkem uspokojivé (byť rozhodně ne dokonalé), ale snad žádná barva se mi ještě nemíchala tak blbě, jako tahle...
Toptop
Příspěvky: 379
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Toptop »

Dnes přináším obě čela cisterny.

Od prvního otevření sešitu s modelem jsem měl právě z těchto dvou dílů největší respekt. A jedním dechem už dopředu prozrazuji, že vcelku neoprávněně. Zvolená konstrukce se totiž ukázala překvapivě funkční a blbuvzdorná :)

Od začátku jsem se rozhodl, že v průběhu celé stavby ponechám u "paty" čela (Anatomický paskvil, že? Ale vhodnější termín mě momentálně nenapadá) pruh bílého okraje a odstřihnu ho až po zkompletování. Vzhledem k rozměrnosti dílu a hloubce zastřižení až téměř k "patě" jsem se totiž (při vědomí vlastní šikovnosti) obával poškození či přetržení dílu. Také jsem si připravil hromádku trojúhelníčků z kancláku k podlepování spojů.

Obrázek

Začal jsem od středu dílu, tedy vršku cisterny, a pomalu postupoval střídavě do obou stran. Vždy jsem si vystřihl dva až tři trojúhelníky, zaretušoval hrany a pomocí kanclákového trojúhelníku slepil. Postup poněkud zdlouhavý, ale dalo se to přežít. Po zkompletování horní třetiny čela jsem přešel do spodní poloviny čela. Boční části, kde je zaoblení největší, jsem si nechal na konec. Pokud byste se někdo chtěl ptát proč tento postup, tak ze mě žádné racionální vysvětlení nevyrazíte. Prostě jsem to tak nějak podvědomě cítil...

Obrázek Obrázek

Po zkompletování bočních segmentů čela nastal okamžik pravdy - sejdeme se nebo se nesejdeme???

Obrázek

Sešli! Jak jsem předeslal v úvodu, stavba šla velmi dobře a při zachování základní přesnosti a pečlivosti by neměla průměrnému modeláři činit žádné problémy. Z porovnání stavby předního a zadního čela bych snad jen upozornil na význam dobrého předtvarování paty čela. U prvního jsem to trochu podcenil a pak jsem to komplikovaně doháněl při dokončování kompletace, u druhého jsem si na to dal pozor a stavělo se to vážně naprosto pohodově. Ve středu čela mi vznikl miniaturní otvor, který se snadno zaslepil zaretušovaným podlepem.

Obrázek Obrázek

Obě čela nasucho velmi pěkně lícují se základní kostrou, takže snad to tak bude i po napatlání Herkulem, o potahu nemluvě...

Obrázek
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Ričmond »

Myslím, že ses s čely popasoval dobře. To postupné tvarování mě zaujalo, asi by mně to nenapadlo ;-) Kabina vypadá taky pěkně, dobrá retuš.
Ať se daří.
Toptop
Příspěvky: 379
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Toptop »

Další progres.

Dnes se tedy moc chlubit nemůžu :( Zkompletoval jsem těleso nádrže. Na první pohled to nevypadá tak zle, ale při potahování kostry jsem kdesi potratil cca 1,5 mm, takže ve švu na spodku cisterny mám škvíru... Při zkouškách nasucho se mi to zdálo celkem v pohodě, ale naostro se to úplně nepovedlo. Zřejmě jsem díky obavám z nějakých deformací povrchu potah nedostatečně našponoval v těch hranách ve spodní části nádrže. Po obvodu nikde žádná viditelná bublina není, čela lícují velmi dobře, ale dole to prostě chybí.

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek

Dále jsem se pustil do bočnic nástavby. Jak jsem už předeslal, levá bude uzavřená, takže stavba velmi jednoduchá. I tak jsem narazil na drobný problém, který ovšem rovněž přičítám vlastní nešikovnosti. Sestavil jsem přední a zadní schránku, přilepil z rubu na bočnici. Vše sedělo. Když jsem chtěl vlepit střední díl, kousíček mi chyběl. Bylo to cca 0,7 mm. Spravila to drobná korekce a snad to není moc vidět.

Obrázek Obrázek

Poslední, co vám dnes ukážu, je levá bočnice s vyřezanými víky schránek. Docela thriller :)

Obrázek

Příště to snad bude veselejší, chystám se na tu chobotnici v pravém interiéru nástavby.
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 985
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od VašekS »

Moc povedené. Jen tak dál. ;)
Toptop
Příspěvky: 379
Registrován: sob 21.1.2012 11:10
Bydliště: Karlovy Vary

Re: Tatra T815 CA-18 / RipperWorks / 1:32

Příspěvek od Toptop »

Po nějakém čase jsem tu opět s dalším postupem. Času je málo a když nějaký je, využiju ho radši na lepení než na vkládání fotek a příspěvků. Až dnes jsem se donutil...

Práce na interiéru pravé nástavby byla věru zajímavá. Poprvé jsem pracoval s profily Evergreen a musím říci, že ačkoli se s nimi stále učím, pracuje se s nimi výborně a hned jsem si je oblíbil.

Nejprve jsem vyštrachal filtr ze staré myčky, který jsem si prozřetelně schoval, když nás zmiňovaná myčka opustila. Vyrobil jsem z něj ochannou síť hřídele čerpadla.

Obrázek Obrázek Obrázek

Pak už přišla řada na trubičky. Připravil jsem si všechny trubkové díly interiéru.

Obrázek Obrázek

A zde už celá sestava zabudovaná do interiéru pravé nástavby.

Obrázek

Na tomto místě se musím zmínit o drobné chybě, kterou jsem na modelu objevil a chci na ni upozornit případné další modeláře, kteří se do modelu pustí.

V mém předchozím příspěvku jsem se zmiňoval, že při kompletaci levé bočnice mi při vlepování středního dílu (podběh blatníku, díl 29fL) chybělo cca 0,7 mm. Vinu jsem připisoval svým volšovým rukám. Na pravé straně jsem si dával velký pozor a vše důkladně proměřil. Ukázalo se, že vnitřní díl 30eR, který se do dílu 29fR vlepuje, má mezi lomovými čarami rozměr 90,4 mm a mezi přepážky 29cR a 29dR pasuje naprosto přesně. Díl 29fR, který by měl vnitřní díl 30eR jakoby obepínat, má mezi lomovými čarami rozměr pouze 89,6 mm, takže ta sestava prostě nefunguje. Vyrobil jsem jednoduché schema - svislý řez inkriminovanou střední schránou pravé nástavby.

Obrázek

Takto by to mělo správně vypadat, ale vzhledem k tomu, že díl 29fR je kratší než 30eR, tak to nepasuje.

Vzhledem k tomu, že jsem levou stranu nechal zavřenou, bylo řešení prosté. Díl 29fR jsem nahradil interiérovým dílem 30eL z levé strany. Zde celá sestava schrán pravé strany.

Obrázek Obrázek

Následovala trocha adrenalinu při instalaci hlavních dílů nástavby na model.

Obrázek

Teď už to trochu vyhlíží jako cisternový automobil.

Obrázek Obrázek Obrázek

Nyní už "jenom" taková ta drobotina, kola, drátky a bude to. Začal jsem poklopy a zahrádkou (ta je zatím jen v polotovaru).

Obrázek Obrázek

Teď mě čeká žebřík a další neoblíbené drátkové díly...
Odpovědět

Zpět na „Vojenská technika“