Ať hledám, jak hledám, nikde to tu nevidím, takže i když to není úplně žhavá novinka, tady o ní zatím nejspíš nikdo (na rozdíl od zahraničních fór) nereferoval. Jde o železniční nákladní vůz řady Ghs/Oppeln v měřítku 1:25 výrobce Draccus Models.
GPM k vlastnímu modelu dodává i laserové doplňky a nápisy.
Německé vozy svařované konstrukce G(h)s/Oppeln (o rozdílu viz dále) a jim podobné (s plošinou nebo brzdařskou budkou) byly v různých variantách vyráběny od začátku 30. let až do konce války v tisícových sériích (uvádí se celkem skoro 30 000 kusů) a staly se tak vůbec nejpočetnějšími německými nákladními vozy správy DR období 1933 - 1945. Historicky jsou spjaty s vojenskou dopravou na všech evropských frontách WWII i s transporty do všech hitlerovských koncentračních a vyhlazovacích táborů. Značné množství vozů se v r. 1945 stalo válečnou kořistí a dost jich tak přešlo i k ČSD, kde byly provozovány až do 80. let, nejdříve jako řada Zr, po přečíslování v r. 1966 dostaly mezinárodní označení Gklm. Několik se jich u nás dochovalo dodnes a prezentovanému modelu odpovídá například tento vůz ze sbírky klubu KHKD:
Rozdíl mezi vozy Gs a Ghs je jen v dosazeném parním potrubí, jinak jsou na pohled stejné. Možnost jednoduché konverze modelu na provedení jiné železniční správy spočívající ve změně nápisů se nabízí sama.
Uzavřel bych tuto stručnou informaci s tím, že polský vydavatel tentokrát vydal model velmi užitečný i pro české a slovenské modeláře a vhodně doplňující především modely a diorámata na téma železniční a vojenské techniky.
Edit: Při hledání podkladů k tomuto textu jsem narazil na informaci, že NVA (Národní lidová armáda) DDR používala tyto vozy v 50. - 70. letech jako tzv. Mannschaftswagen pro vojenské přepravy osob. Vozy dostaly kamna a lavice, některé dokonce i kuchyňské vybavení.
A ještě jedna poněkud obskurní informace, z dnešního pohledu naprostá šílenost
V r. 1973, kdy se na přelomu července a srpna ve východním Berlíně konala světová monstrakce - X. Světový festival mládeže a studentstva, jich bylo v těchto úpravách údajně v provozu ještě 2500. Sloužily v soupravách vlaků pro tuzemské účastníky festivalu, kterých údajně 400 zvláštních vlaků složených z těchto vozů odvezlo zdarma ze všech koutů NDR do Berlína až 200 000. Aby se východoněmecké DR těmto přepravami nezahltily, účastníci festivalu nesměli používat pravidelných vlaků. Jak vidno, jsou-li v naší komunitě příznivci soudruhů z NDR, i oni si nepochybně přijdou na své...