Stránka 1 z 5

Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: čtv 6.2.2014 23:23
od Standa F.
Kdo jezdíváte na papírácké soutěže a máte to neskonalé pozemské štěstí, že jste organizátory, komisaři u přejímky či rozhodčími, jistě jste narazili na problém dilematiózní - kam zařadit TENHLE vykutálený model - je to malá dopravní technika? Nebo pásovec? Nebo mu raději urvu kola a dám ho mezi domečky?

Už ve "zlatých" dobách CPM za časů panování sv. Václava J. ( 8-) ) jsme uvažovali o přehledu precedensů, čili vzorových rozhodnutí, který by rozhodčím i modelářům usnadnil toto dilema. Říct si a ustanovit, kam zařadit na první (i druhý) pohled obtížně zařaditelný model.

Naposled tento impuls vznikl loni na akci Neratovice, díky Šidimu a Růžence. Za jejich laskavého dohledu jsem nafotil pár takových kočkopsoidních modelů (a připojil pár dalších ze svého fotoarchivu), u kterých by mohl hloubavější organizátor, rozhodčí či slepovatel propadnout těžké depresi, KAM S NÍM.

Podívejme se, co praví Pravidla pro soutěžní posuzování papírových modelů, která zazněla a vepsala se do dokumentů na Setkání členů CPM v červnu 2002. Žádný další lepší či novější dokument nemám(e). Jeďme tedy podle něj - definice z Pravidel jsou uvedeny níže kurzívou.

Prosím tady o odborné názory - nejlépe kolegů, kteří už mají za sebou nějaké rozhodcovské ostruhy. Pokud se domluvíme na přesunu tady mnou "nastřelených" modelů do jiných kategorií, provedu nápravu a může zde vzniknout určitý návod pro řešení potíží. Pokud byste chtěli probrat další sporné modely, pište zde a připojte foto, přehled budeme doplňovat (asi nemusíme probírat raritní zběsilosti typu Howl's Moving Castle, pohyblivý zámek - čili spíše se držme praktických příkladů):

1) MA - malá architektura = jednotlivé stavby nečlenitého vzhledu

"Malá" neznamená velikost modelu, ale jednotlivost vymodelované budovy. Praxe už dlouho ukazuje, že takto stručné ohraničení nestačí. Co jednotlivá stavba členitějšího vzhledu? Co "dvojdomky" - obstály by v soutěži s komplikovaným hradem? Neobstály, srovnávali bychom nesrovnatelné. Proto se přikláníme u staveb drobnějších předloh k malé architektuře - ve stylu "jedna věž", "jeden sevřenější útvar stavení":

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


2) VA - velká architektura = stavební komplexy a jednotlivé stavby značně členitého vzhledu

Problémy jsou obecně se statky, kostely a nepříliš členitými hrádky/zámečky:

Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek


3) MDT - malá dopravní technika = modely dopravní techniky, u jejichž předloh není potřebné k provozu či řízení zvláštních oprávnění nebo je vyžadován řidičský průkaz skupin A či B

Pokud si vybavuji, tato definice nahradila dřívější popisy (též u VDT - velké dopravní techniky), které uváděly hmotnost či nosnost skutečného vozidla. Možná dokonce zatížení nápravy...? Pak se stávalo, že těžší vysokozdvižný vozík spadal do VDT. Dnes bychom jej díky charakteru modelu dali do MDT:

Obrázek


4) L - lodě = modely techniky, jejichž předlohy jsou konstruovány pro řízený pohyb ve vodním prostředí

Klasickým případem je zde verneovská vzdušná loď Albatros od Ládi Badalce. Ač nevodní to stroj, svým charakterem se více blíží lodi, tudíž bychom jej dali sem:

Obrázek


5) D - diorámata = komplex, případně soubor modelů, jehož jednotlivé části (modely) lze zařadit do dvou či více kategorií, nebo jednotlivý model, případně soubor modelů zasazených do krajinného celku, jehož plocha převyšuje plochu průmětu modelu na podložku

Pravidla to říkají a letitá praxe vcelku potvrzuje, že když je model MDT, VDT, PT, LKT a L pevně spojen s podložkou, je brán jako dioráma. V hraničních případech se dá tolerovat, že modelář se může sám rozhodnout, zda svůj model bací mezi diorámata nebo mezi konkrétní modely, třeba k pásové technice. Nechal bych zde prostor řediteli akce a hlavnímu rozhodčímu.

Častějším případem je statek nebo jiný kus architektury na podložce se stromečky, případně i figurkami - zde bych ponechal volbu na modeláři, zda svůj výtvor dá do VA (MA) nebo do D.

Pokud výjev nezobrazuje situaci v jistém prostředí, obsahuje jen úspornou podložku a model je na ní přilepen, přikláním se k tomu, že nebude považován za dioráma. Takový model ale bude "bit" na mistrovských akcích, kdy je pro hodnocení nutný pohled zespodu - to platí pro kategorie MDT, VDT, PT, LKT a L. Domečkům "pod sukně" nekoukáme.

Obrázek

Klasický problém - kam s figurkami. Běžně se tato kategorie na akcích neotevírá a přitom rozličných figurek vyšla halda. Zde bych ponechal prostor pro ředitele akce a hlavního rozhodčího soutěže, zda figura bude modelem pouze výstavním, nebo se dá mezi diorámata. Vzpomínám si, že kdysi se figurky dávaly dokonce do architektury, ale to je zřejmě přežitek a spíše výraz lehkého zoufalství.

Obrázek

Děkuji za spolupráci! StF

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: pon 10.2.2014 18:39
od AmatER
technická ad vysokozdvih - na řízení vysokozdvižného vozíku je potřeba speciální oprávnění, tudíž by do MDT nepatřil ani podle tohohle pravidla. To oprávnění se týká i elektrických paleťáků, které jsou běžné v supermarketech... kde s nima ale v reálu jezdí kdekdo, aniž by ty papíry opravdu měl.
(Odkaz není reklamou, to je první relevantní odkaz k tématu, co vybleje gůgl.)

Spíš to chce použít logiku. Prostě tohle
Obrázek
je už 100% VDT, tohle
Obrázek
je ještě MDT.

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: pon 10.2.2014 19:14
od pahejl69
Jasně Amatere budeme to dělit podle řidičáku :lol: Baráky podle nájmu a letadla podle doletu.....
Na nějaké té soutěži jsem byl a tak nějak jsem tě na mnoha nepotkal např. při hodnocení a tak nechápu tvou potřebu vymýšlet nějaké přitroublé pravidlo ( Lokomotiva je také VDT a řídit jí nemůže leckdo takže super velká dopravní?)
Mám pro tebe jedno pravidlo co mi není rovno po tom je mi ......

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: pon 10.2.2014 20:26
od Standa F.
Klid, kluci, v poho - díky za ty obrázky vozíků - toto jsou takové hraniční předlohy. Ty kurzívou psané popisy kategorií výše byly vymyšleny dost dávno a nepovažuji je už dnes za stoprocentně životaschopné. Navíc, asi žádný pořadatel je už dnes nemá při přejímce po ruce.

Tak 90% modelů se zařadí na soutěžní stoly snadno, u zbylých se může váhat.

Spíš než zkoumání řidičáků a speciálních oprávnění nechť (logicky) převažuje charakter modelu - dovedu si představit situaci, že komplikovaný, členitý a velký vozík by spadl mezi VDT a jeho menší a jednodušší bráška, třeba bez interiéru kabiny, by spadl do MDT. Klíďo píďo.

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: pon 10.2.2014 22:36
od AmatER
Pahejl - to bude asi tím, že papírová modelařina je pro mě oddech a ne každodenní boj o pochybnou formu slávy na soutěžích ;) Na oba ty vysokozdvihy je potřeba koukat optikou toho, že ač jsou oba všehrab, vepředu mají dvojmontáž a bednu zvedají pomocí vidlí, je ten první čtyřikrát větší, než ten druhý...

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: úte 11.2.2014 16:52
od Šidi
Rozdělení podle řidičáků je sice pěkné, ale napřed je musíme podle celkové hmotnosti vozidla přidělit. Hranice je 3,5 t. Vysokozdvižné vozíky se spalovací motorem patří váhově většinou do VDT, ale aby jsme se vyhnuli dohadům, tak jsou v MDT.
MDT - automobily do 3,5 t celkové hmotnosti (Hamry všech velikostí, většina je ale nad 3,5t), motocykly, trojkolky, malotraktory, kola, kočárky, koloběžky, trakaře, kolečka, vozíky, malé vleky, povozy, kočáry, aerosaně na lyžích, děla s kolama i bez kol apd.
VDT - auta nad 3,5 t, autobusy, lokomotivy, vagóny, silniční a stavební stroje, většina traktorů, drtivá většina OT atd.

P.S. brněnská sanitka MB Spriter je 10 kg pod 3,5t, ale pražská je nad 3,5t, obě dáváme do MDT.

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: úte 11.2.2014 18:31
od kaktusak
Využiji tohoto vlákna , abych se zeptal . To které kategorie mám přihlásit tohle francouské vozidlo . VDT nebo MDT ? Váha 3950 kg takže VDT , ale tvarově to připomíná spíš MDT . Takový francouský Hamr .

Obrázek

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: úte 11.2.2014 20:02
od Šidi
Není co řešit. VDT.

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: úte 11.2.2014 20:56
od kaktusak
O.K. díky za rychlou odpověd .

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: stř 12.2.2014 10:14
od Tomys
Mě spíš zajímá rozdělení letecké, kosmické a popřípadě sci-fi rakety. V Nerátkách kdosi zahudroval že vyhrál v letecké model B- Wingu. Nebudem si nalhávat. Zadlouženě. Ale. Kam ho dát? Dokud nebude oficiální kategorie sci-fi a ostatní, nelze jinak.
Je pravda, že v Brně opět bude Alienspapercraft. To je ale čistě soukroměá iniciativa Honzy a spol.

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: stř 12.2.2014 16:42
od JoseFxx
Také by mě zajímala jedna věc. Kam zařadit tento model když by neměl podložku?
Obrázek

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: stř 12.2.2014 17:12
od Šidi
Může to být kolová technika (jako náklad veze letedlo), podle celkové hmotnosti malá nebo velká. V dokumentaci býva technický popis originálu.

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: stř 12.2.2014 17:15
od Zrzek
Josefe - nahoď název modelu. Tím bych začal.

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: stř 12.2.2014 18:42
od JoseFxx
Model se jmenuje Lippisch P.13a + Scheuch Schlepper.

Re: Kategorie sporných modelů - PRECEDENSY

Napsal: stř 12.2.2014 19:19
od Zrzek
Vzhledem k tomu, že stěžejním modelem je ten Lippisch p.13a, tak bych to prvotně zařadil mezi letadla.