Rada ohledně metod a software pro modelování

Rady, poznatky a zkušenosti při stavbě a konstrukci papírových modelů

Moderátor: spida

Svara21
Příspěvky: 12
Registrován: čtv 3.3.2016 17:18

Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Svara21 »

Zdravím, vytvářím bakalářského práci na téma "3D model hradu a následná tvorba výstřih oválný vymodelovaného hradu". V teoretické části mám shromáždit metody tvorby papírové vystřihovánky a typy softwarů, které slouží k tvorbě papírové vystřihovánky. Neposkytl by mi někdo informace o těchto softwarech( alespoň názvy). Dále, nevíte někdo o realizovaných modelech hradních komplexu (ve světe) i s vytvořenou vystřihovánkou??? Moc díky
Uživatelský avatar
Vojta Č.
Administrátor
Příspěvky: 1356
Registrován: pon 5.12.2011 16:28
Bydliště: Matka měst

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Vojta Č. »

Ahoj,
tady najdeš skoro všechno.
A taková technická rejpavá, bakalářská práce se nepíše kvůli popsanejm stránkám, ale kvůli tomu, aby ses naučil pracovat s informacema _TY_. Tak nezkoušej ostatní, aby dělali práci za tebe. Hledej jednak tady (tipy a triky), a jednak v sekci Architektura - Hrady, zámky, tvrze. Najdeš toho, že nebudeš vědět, co s tím ;)
Uživatelský avatar
Kamil
Příspěvky: 148
Registrován: ned 10.1.2016 21:08

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Kamil »

@Svara21 - mírně OT, nějak se mi nezdá ten název, nedává smysl. Jednak to nenavazuje na sebe a také a proč je to omezeno na oválný? BTW, o SW jsem psal zde: viewtopic.php?f=26&t=5282" onclick="window.open(this.href);return false;

Použij tuto kouzelnou funkci:
Obrázek
Svara21
Příspěvky: 12
Registrován: čtv 3.3.2016 17:18

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Svara21 »

Omlouvám se, má to být: 3D model hradu a následná tvorba výstřihovánky z 3D modelu hradu
Svara21
Příspěvky: 12
Registrován: čtv 3.3.2016 17:18

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Svara21 »

Ahoj řekl bych, že jsem se jen slušně zeptal. Po nikom samozřejmě nechci, aby dělali práci za mě. A a bych to upřesnil, software jako Sketchup(plus všechny pluginy), Pepakura Designer i Rhinoceros jsem našel a prostudoval. Avšak většina vystřihovánek se dělá ve 2D editorech. Tak proto jsem psal na toto forum zda někdo neví i o jiných software, ale jde mi o vytvoření ve 3D a převedení do papírové vystřihovánky. A opravdu jsem nenašel ve světě hrad který by byl vytvořen ve 3D programu(kromě Sketchup) a z něj udělána vystřihovánka.
Jirka
Příspěvky: 153
Registrován: sob 21.1.2012 20:29
Bydliště: Pacov

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Jirka »

Jestli se ptáš na software, který umožní tvorbu vystřihovánek tak je to docela jednoduché - jakýkoliv grafický 2D editor (na fóru je borec, který dělá modely i ve Wordu) a nebo 3D konstrukční program, který je schopen rozvinout 3D model do plochy. Speciální software pouze pro papírové modely asi neexistuje (i když možná bych o jednom věděl ;) ). Stačí hledat na fóru :)
Naposledy upravil(a) Jirka dne čtv 10.3.2016 20:27, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1054
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od rybak »

Si děláš pr... z toho se dá udělat titul. Se nedivím, že to školství jde do ....
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Tapan »

rybak: smyslem bakalářské práce je ověřit, zda je student schopen pracovat s informacemi, tedy si je poshánět, dát jim nějakou strukturu a vytvořit smysluplný odborný nebo "odborný" text na zadané téma, nějaký vědecký nebo praktický přínos se neočekává. Bakalářské práce se píšou o kdejakých chujovinách, tohle se ještě dá. Viz např.:
https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/158884/
Diplomka už by se měla zabývat skutečným řešením konkrétního problému a nebýt pouhou rešerší, tomu by mělo odpovídat i téma. Ovšem zde zdůrazňuji "měla by se".
Uživatelský avatar
Kamil
Příspěvky: 148
Registrován: ned 10.1.2016 21:08

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Kamil »

@tapan - souhlas, podle mě je to na bakalářku velmi pěkné téma. Pokud by pokračoval, tak jako diplomka může být ten program na tvorbu vystřihovánek.
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Tapan »

Kamile, nějaký komplexnější program na tvorbu vystřihovánek mi jako diplomka přijde docela hardcore, ale realistický by byl třeba nějaký hezký plugin do existujícího software. Třeba do toho Wordu :-D
Uživatelský avatar
Kamil
Příspěvky: 148
Registrován: ned 10.1.2016 21:08

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Kamil »

@tapan Nedávno jsem to hledal. Většina těchto aplikací nemodeluje, ale využívá vytvořené modely vytvořené v jiných nástrojích, a jejich úkol je tedy převést (rozvinout) například výstup z http://www.sketchup.com/" onclick="window.open(this.href);return false; do roviny, vygenerovat chlopně apod. Viz odkaz v mém prvním příspěvku.

PS: Já dělal na bakalářku jednoduchý 3D editor :-)
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Tapan »

Kamile, asi nějaká lepší škola, já měl Bc. práci obyčejnou rešerši. Téma navíc bylo zároveň moje hobby, takže jsem ji napsal po odpolednech asi za 3 týdny prakticky z patra :-) Je pravda, že navazující jsem měl na jiné univerzitě a úroveň školy byla úplně jinde, jsou velké rozdíly. Ale jsme v tomhle vlákně trochu OT...uživateli Svara21 se omlouvám.
Uživatelský avatar
Kamil
Příspěvky: 148
Registrován: ned 10.1.2016 21:08

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Kamil »

Ahoj, narazil jsem na tahle celkem zajímavá videa:

Modelování Caterpillar 785c ve SketchUp: https://www.youtube.com/watch?v=XTJvbvCiht0" onclick="window.open(this.href);return false;
Úprava 3D modelů z internetu v Pepakura pro generování vystřhovánky: https://www.youtube.com/watch?v=GYPVbgzEZgw" onclick="window.open(this.href);return false;
Pokud máte někdo řezací plotter, tak jak optimálně generovat soubory pro vyřezávání (triky s vrstvami, barvami apod.): https://www.youtube.com/watch?v=hcrnMARsPA0" onclick="window.open(this.href);return false;

Článek, ne video: Complete beginners guide to papercraft /Pepakura: https://elementcrafts.wordpress.com/201 ... nt-page-1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kamil
Uživatelský avatar
poil532
Příspěvky: 62
Registrován: pon 2.1.2017 14:36

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od poil532 »

Zdravím.
Je to sice vlákno, které je trochu "zanedbáváno", ale zkusím to tu oživit. Ne že bych se nudil, ale občas potřebuji změnit druh pracovního vytížení.
Takže někdy narazím na zajímavé architektonické podklady. Bohužel hotový model je nedostupný. Co teď?
Ano, Blender. Program nejen na tvorbu papírových modelů. On ten program toho umí skutečně hodně. Je to ale omezeno výkonem "železa".
Animované filmy na tom určitě dělat nebudu. Teď k věci. Ovládání "Blenderu" je potřeba trénovat. Není to program, který používá "standartní" klávesové zkratky (Windows),
On byl totiž primárně určen pro Linux. Ovládání je pomocí klávesových zkratek a myšky, i když všechny funkce lze také vyhledat v menu.
Což je ale trochu zdlouhavé a rozhodně se vyplatí, si občas něco pamatovat. Mnoho lidí tato filozofie odradila Blender používat.

Obrázek

Co že to je vlastně na obrázku? Menu po obvodu vysvětlovat nebudu. Na to jsou návody na internetu. V levé polovině obrázku je 3D model.
Je dobré dodržovat určité věci, jako třeba, že model by měl být hlavně z trojúhelníků. Čtyřúhelníky zakázány nejsou, musí se jen hlídat jejich "plochost".
Model je tvořen budovou paláce, modifikovanou věží a pospojovány ohradní zdí. Celé je to vlastně skořepina se dnem. Což není úplně vhodné
na papírové modely a musí se to trochu následně upravit.
Rozřezání do plochy dělám ručně. Sice byl plugin, ale moc mne nenadchl. Při ručním zadání si navíc kontroluji chyby. To je ta pravá strana.
Střih je pak nutné rozmístit na A4 v rozlišení tak 600dpi, což je na šířku cca 5000 pixelů. Díly lze vybrat a otáčet. Měnit velikost jen u všech najednou, protože jsou
vzájemně v měřítku. Ty které se nevejdou, lze uskladnit mimo zvýrazněnou plochu a dát na další list. Vpravo jsou opravdu všechny díly
pro slepení, včetně půdorysu. Model je v tomto stadiu možné snadno upravovat a výsledek v ploše hned vidíte. Lze také modelovat na půdorys,
který lze vložit pod model. Blender umí i model kompletně texturovat, pokud to dá uživatel. Tak daleko ale zas nejsem.
A který že to je hrad. Jestli vám něco říká Chateau Guedelon, víte o co jde. Parta "šílenců" obnovuje hrad původní historickou technologií.
Model není zcela přesný, páč modeluji pocitově. I návodovou kresbu lze vytvořit přímo z programu. Další úpravy a tisk "páchám" v Gimpu.
Modely lze přímo exportovat např. ve formátu *.stl
Upozornění! Blender standartně automaticky neukládá ani při ukončení. Takže ukládat, ukládat a ....ukládat.
Blender je "Open source" (i Gimp), takže příspěvek autorům je dobrovolný. To docela překvapí, když uvážím, co všechno program umí.

Ukázky z modelování v Blender.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Robert Blaschke
Příspěvky: 155
Registrován: pon 14.3.2016 15:52

Re: Rada ohledně metod a software pro modelování

Příspěvek od Robert Blaschke »

poil532 píše:Mnoho lidí tato filozofie odradila Blender používat.
Ej veru, aj mňa prvé zoznamovanie sa s Blenderom od neho odradilo. A tiež tá depresívna tmavošedá farba prostredia. Mimochodom, dá sa to zmeniť na bielu?
Odpovědět

Zpět na „Stavba, konstrukce, tipy a triky“