Zdravím vas, modeláři,
Obracím se na vás s dotazem ohledně právní stránky tvorby modelů. Řekněme, že tvořím model podle skutečné předlohy - příkladem může jednoduše třeba být Škodovka a její model octavia. Pokud si dělám model pro sebe, tak v tom žádný velký problém nevidím a asi bych to ani neřešil. Neřešil bych to ani v případě, že bych výsledek vzal sestavený na výstavu. Ovšem jak je to v momentě, kdy bych daný neslepený model chtěl prodávat, popřípadě publikovat v nějakém časopise?
Právní stránka věci
Moderátor: spida
Re: Právní stránka věci
Chtějí poplatek za autorská práva, hlídají si to a poplatek je dost velký.
Re: Právní stránka věci
Zase jak kdo. Mám info od Mega Graphicu - Škodovka je v tomhle dost ostrá a přísná, hlídá a řeší každý logo, uzavírá nějakou licenční smlouvu za dost peněz (řádově pár desítek tisíc) na rok. Audi naproti tomu bylo dost velkorysý a na černou poštovní okruhovku poslalo jenom "OK, dělejte co umíte, nemáme nic proti". S Karosou (resp. s Vysokým Mýtem) se co si pamatuju autobusy taky řešily.
Jak a jestli věci řeší ostatní autoři a vydavatelé (a jak se k tomu staví třeba Tatra), nevím.
Jinak v časopise by to měl být problém redakce, mít tyhle věci ošetřené.
Jak a jestli věci řeší ostatní autoři a vydavatelé (a jak se k tomu staví třeba Tatra), nevím.
Jinak v časopise by to měl být problém redakce, mít tyhle věci ošetřené.
Re: Právní stránka věci
No, takže vzhledem k tomu, že zisky z prodeje modelů jsou takové jaké jsou, je asi lepší rýsovat modely fiktivní nebo vzhledově podobné, ovšem bez značek. Bohužel. Pravděpodobně to je také jeden z dalších nemalých důvodů, proč třeba v abc vychází jen to, co tam vychází a ne nic pořádného. Nedokáži si představit, že by byli ochotní platit několikanásobek ceny modelu ještě za licenci.
Re: Právní stránka věci
Mno, přístup embéček mě ani moc nepřekvapuje. V minulosti si pamatuji, jak chtěli příplatek i za rádio, který už měli ostatní dávno v základu. A dneska je to možná podobný.
Já nevim. Souhlas asi ano, ale platba? Doufám, že u jiných "duševních vlastníků" je to jiné. To, že vytvořim model něčeho, tak tím výrobci/prodejci předlohy rozhodně nekonkuruji, spíš naopak přispívám k propagaci. Takhle to chápu já, ale možná mám zkreslený pohled modeláře.
Nikdo z vydavatelů si určitě ze zisku luxusní vilu nepostavil.
Já nevim. Souhlas asi ano, ale platba? Doufám, že u jiných "duševních vlastníků" je to jiné. To, že vytvořim model něčeho, tak tím výrobci/prodejci předlohy rozhodně nekonkuruji, spíš naopak přispívám k propagaci. Takhle to chápu já, ale možná mám zkreslený pohled modeláře.
Nikdo z vydavatelů si určitě ze zisku luxusní vilu nepostavil.
Re: Právní stránka věci
A jak by to bylo v případě nějakého starého vozu, který se vyráběl v Liazu, ale nesl z obchodních důvodů značku a logo Škoda? Třeba Škoda 706 RT, RTO, atd. A ještě mne napadají trolejbusy ze Škody Ostrov. Je to sice dnes úplně jiný firma, logo ale používá stejné.
Re: Právní stránka věci
Logo Škoda = IMHO chráněná ochranná známka (ani ne tak ten náklaďák, autobus nebo trolejbus, ale právě ten okřídlenej šíp, kterej tam někde budeš chtít namalovat). Čili složitý.
(Offtopic: což mi připomíná zcela od věci Euro Truck Simulator 2, kterym občas zabíjim čas na modelování a jeho tahače Majestic se čtyřcípou hvězdou (a pak se s Mercedesem taky nějak domluvili a po aktualizaci se to už jmenuje Mercedes a má to správnou hvězdu...). Takže nejen modeláři to řeší.)
(Offtopic: což mi připomíná zcela od věci Euro Truck Simulator 2, kterym občas zabíjim čas na modelování a jeho tahače Majestic se čtyřcípou hvězdou (a pak se s Mercedesem taky nějak domluvili a po aktualizaci se to už jmenuje Mercedes a má to správnou hvězdu...). Takže nejen modeláři to řeší.)