Úzkorozchodná železnice / Jirka Z. / 1:32
Napsal: pon 9.3.2015 14:36
Dlouho jsem zvažoval, zda toto vlákno založit, jestli ho vůbec založit a konečně, v jaké sekci ho založit. Protože ještě nejsem definitivně rozhodnut nad stylem vydávání modelů, zakládám jej zde v sekci železničních modelů.
Zhruba před dvěma lety jsem se pozastavil nad faktem, že dosud se pořádně nikdo nevěnoval modelům úzkorozchodné železnice, přestože ještě před nějakými 15 lety se s nimi mohl každý setkat v kdejaké cihelně nebo pískovně. Dnes se v běžném provozu používá již nemnoho posledních lokomotiv. Některé se podařilo řadě nadšenců napříč republikou zachránit, mnohé ale skončili za pár korun ve výkupnách šrotu… V tomto vlákně se budu snažit představit některé typy úzkorozchodných lokomotiv a vozidel, včetně náhledu modelu (a možná i s dalšími informacemi). Všechny modely jsou nyní připravovány v měřítku 1:32 pro průměrně zdatné modeláře (nejsou to jenom krabičky, ale zároveň se nejedná o nějaké "high-level" modely).
1. BN-15R
Veškeré mé snažení odstartovala tato nevelká lokomotiva, jejíž prototyp spatřil světlo světa v roce 1958. Sériová výroba začala v roce 1960 v závodě ČKD v Praze-Radotíně. Odtud se v roce 1962 přestěhovala do závodu ČKD v Zábřehu na Moravě. V roce 1963 se rodiště opět stěhuje, výrobu zahajují Turčianské strojárne Martin v závodu Lučenec. Zde výroba definitivně končí v roce 1970. Celkem vzniklo asi 350 kusů. Lokomotiva se primárně používala na drážkách s rozchodem 500 až 600 mm, výjimečně i na rozchodu 900 mm.
Model vznikl ve spolupráci se skanzenem těžby a dopravy vápence v Českém krasu Solvayovy lomy. Model je v podstatě hotov a připraven na další zpracování.
2. Nákladní vůz „Kiplora“
Společně s lokomotivou BN-15R vznikal i model výklopného vozíku, který se obecně nazývá „Kiplora“. Výklopné vozíky tohoto typu vyráběla před rokem 1945 takřka každá větší strojírna a rozměrově a částečně i vzhledově se lišily. Po roce 1945 byla výroba lehce usměrněná, protože se nadále vozíky vyráběly podle německé normy DIN. V tomto období patřili mezi výrobce podniky například v Praze-Radotíně nebo Vysočanech, dále v Teplicích, Duchcově nebo třeba Rimavské Sobotě. Vozíky se stavěly na rozchod kolejí 500 až 800 mm. Standardně se stavěly na objem 0,75 až 1,5 m3.
Model opět vzniká ve spolupráci se Solvayovými lomy, jako rozměrový podklad je použit předpis ČMD z ledna 1940. Model je víceméně v bílé verzi hotov, zbývá doladit pár detailů.
3. DH-120
Vývoj nových modelů se pak zhruba na skoro rok a čtvrt zastavil, protože se mi podařilo znechutit si konstrukci modelů snahou udělat jeden z vozů v měřítku 1:25. Nicméně – na podzim loňského roku jsem se ke konstrukci vrátil a dal dohromady lokomotivu DH-120.
Lokomotiva se vyráběla v železničních dílnách Poldi SONP, Kladno v letech 1971 až 1992. Celkem bylo vyrobeno 78 kusů, jezdily na rozchodech 600 až 800 mm (v upravené verzi s rozšířeným rámem i na 900 mm rozchodu). V současnosti patří mezi nejrozšířenější stále používané lokomotivy (ještě se používají v Chomutově, Kladně a dalších městech).
Model vznikl ve spolupráci se Solvayovými lomy podle typového výkresu z roku 1987. Model je v tuto chvíli v nejlepším stavu rozpracovanosti a doufám, že na letošní Muzejní noci bude „puštěn“ na veřejnost.
4. Orenstein & Koppel MD-2
Orenstein & Koppel byla přední německá inženýrská společnost, zabývající se zejména železničními vozy a lokomotivami, eskalátory a těžkým strojírenstvím. Zajímavostí je třeba fakt, že eskalátory této značky jsou použité v Kongresovém centru v Praze (bývalý Palác kultury). Výroba lokomotivy MD2 byla zahájena v letech 1933 až 1934. Za druhé světové války se lokomotiva vyráběla pod označením KML 5. Vyráběla se i v Praze-Vysočanech, kde byli lokomotivy montovány ze součástek dodaných z jiných továren koncernu O&K. Používala se na rozchodech 450 až 610 mm.
Model vznikl ve spolupráci se Solvayovými lomy. V sobotu jsem při konfrontaci se skutečným strojem našel pár chyb a omylů, které ale nemají žádný velký dopad do konstrukce. Model je tedy konstrukčně takřka hotov.
5. Orenstein & Koppel MD-3
Jde o další typ předválečných lokomotiv z německé továrny O&K. Detailnější informace k této lokomotivě jsem zatím nehledal.
V tuto chvíli vznikal model jen podle fotek a plánků z internetu. Finální dokončení je tedy ve hvězdách – existující stroj se nachází na Moravě a tím pádem nemám zdroj informací a konfrontaci modelu s realitou zrovna za rohem…
6. ALD-2
Zatím posledním dokončeným je model důlní elektrické lokomotivy ALD-2, jejíž prototyp vznikl v roce 1955. V letech 1956 až 1959 se vyráběla v ČKD závodu Vinohrady, v letech 1960 a 1961 v ČKD, závodě Radotín. V roce 1964 převzaly výrobu Turčianské strojárne Martin, závod Lučenec. Lokomotiva se vyráběla ve třech provedeních – ALD-2 jako nevýbušné důlní, ALD-21 s menšími rozměry, určená hlavně pro rudné doly a ALD-22, která byla určena do provozů, kde nehrozí riziko výbuchu důlních plynů. Stavěly se zároveň dvě varianty rozchodu – pevný 450mm u ALD-21 a stavitelný v rozmezí 450 až 600 mm u ALD-2 a ALD-22.
Model vznikl ve spolupráci se Solvayovými lomy. Model jsem zatím se skutečným strojem nekonfrontoval. Teprve poté mohu říci stav modelu, nakolik jsem trefil podle plánku vzhled a proporce.
To je prozatím vše, ale další modely se postupně připravují… V současnosti rozkresluji tři motorové lokomotivy, jeden vagón a jednu lokomotivu s poněkud špinavějším provozem...
Jirka Z.