Právě je sob 17.8.2019 20:06

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 9.3.2015 14:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Příspěvky: 578
Bydliště: Praha
Obrázek
Dlouho jsem zvažoval, zda toto vlákno založit, jestli ho vůbec založit a konečně, v jaké sekci ho založit. Protože ještě nejsem definitivně rozhodnut nad stylem vydávání modelů, zakládám jej zde v sekci železničních modelů.

Zhruba před dvěma lety jsem se pozastavil nad faktem, že dosud se pořádně nikdo nevěnoval modelům úzkorozchodné železnice, přestože ještě před nějakými 15 lety se s nimi mohl každý setkat v kdejaké cihelně nebo pískovně. Dnes se v běžném provozu používá již nemnoho posledních lokomotiv. Některé se podařilo řadě nadšenců napříč republikou zachránit, mnohé ale skončili za pár korun ve výkupnách šrotu… V tomto vlákně se budu snažit představit některé typy úzkorozchodných lokomotiv a vozidel, včetně náhledu modelu (a možná i s dalšími informacemi). Všechny modely jsou nyní připravovány v měřítku 1:32 pro průměrně zdatné modeláře (nejsou to jenom krabičky, ale zároveň se nejedná o nějaké "high-level" modely).

1. BN-15R

Veškeré mé snažení odstartovala tato nevelká lokomotiva, jejíž prototyp spatřil světlo světa v roce 1958. Sériová výroba začala v roce 1960 v závodě ČKD v Praze-Radotíně. Odtud se v roce 1962 přestěhovala do závodu ČKD v Zábřehu na Moravě. V roce 1963 se rodiště opět stěhuje, výrobu zahajují Turčianské strojárne Martin v závodu Lučenec. Zde výroba definitivně končí v roce 1970. Celkem vzniklo asi 350 kusů. Lokomotiva se primárně používala na drážkách s rozchodem 500 až 600 mm, výjimečně i na rozchodu 900 mm.

Model vznikl ve spolupráci se skanzenem těžby a dopravy vápence v Českém krasu Solvayovy lomy. Model je v podstatě hotov a připraven na další zpracování.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

2. Nákladní vůz „Kiplora“

Společně s lokomotivou BN-15R vznikal i model výklopného vozíku, který se obecně nazývá „Kiplora“. Výklopné vozíky tohoto typu vyráběla před rokem 1945 takřka každá větší strojírna a rozměrově a částečně i vzhledově se lišily. Po roce 1945 byla výroba lehce usměrněná, protože se nadále vozíky vyráběly podle německé normy DIN. V tomto období patřili mezi výrobce podniky například v Praze-Radotíně nebo Vysočanech, dále v Teplicích, Duchcově nebo třeba Rimavské Sobotě. Vozíky se stavěly na rozchod kolejí 500 až 800 mm. Standardně se stavěly na objem 0,75 až 1,5 m3.

Model opět vzniká ve spolupráci se Solvayovými lomy, jako rozměrový podklad je použit předpis ČMD z ledna 1940. Model je víceméně v bílé verzi hotov, zbývá doladit pár detailů.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

3. DH-120

Vývoj nových modelů se pak zhruba na skoro rok a čtvrt zastavil, protože se mi podařilo znechutit si konstrukci modelů snahou udělat jeden z vozů v měřítku 1:25. Nicméně – na podzim loňského roku jsem se ke konstrukci vrátil a dal dohromady lokomotivu DH-120.

Lokomotiva se vyráběla v železničních dílnách Poldi SONP, Kladno v letech 1971 až 1992. Celkem bylo vyrobeno 78 kusů, jezdily na rozchodech 600 až 800 mm (v upravené verzi s rozšířeným rámem i na 900 mm rozchodu). V současnosti patří mezi nejrozšířenější stále používané lokomotivy (ještě se používají v Chomutově, Kladně a dalších městech).

Model vznikl ve spolupráci se Solvayovými lomy podle typového výkresu z roku 1987. Model je v tuto chvíli v nejlepším stavu rozpracovanosti a doufám, že na letošní Muzejní noci bude „puštěn“ na veřejnost.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

4. Orenstein & Koppel MD-2

Orenstein & Koppel byla přední německá inženýrská společnost, zabývající se zejména železničními vozy a lokomotivami, eskalátory a těžkým strojírenstvím. Zajímavostí je třeba fakt, že eskalátory této značky jsou použité v Kongresovém centru v Praze (bývalý Palác kultury). Výroba lokomotivy MD2 byla zahájena v letech 1933 až 1934. Za druhé světové války se lokomotiva vyráběla pod označením KML 5. Vyráběla se i v Praze-Vysočanech, kde byli lokomotivy montovány ze součástek dodaných z jiných továren koncernu O&K. Používala se na rozchodech 450 až 610 mm.

Model vznikl ve spolupráci se Solvayovými lomy. V sobotu jsem při konfrontaci se skutečným strojem našel pár chyb a omylů, které ale nemají žádný velký dopad do konstrukce. Model je tedy konstrukčně takřka hotov.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

5. Orenstein & Koppel MD-3

Jde o další typ předválečných lokomotiv z německé továrny O&K. Detailnější informace k této lokomotivě jsem zatím nehledal.

V tuto chvíli vznikal model jen podle fotek a plánků z internetu. Finální dokončení je tedy ve hvězdách – existující stroj se nachází na Moravě a tím pádem nemám zdroj informací a konfrontaci modelu s realitou zrovna za rohem…
Obrázek Obrázek

6. ALD-2

Zatím posledním dokončeným je model důlní elektrické lokomotivy ALD-2, jejíž prototyp vznikl v roce 1955. V letech 1956 až 1959 se vyráběla v ČKD závodu Vinohrady, v letech 1960 a 1961 v ČKD, závodě Radotín. V roce 1964 převzaly výrobu Turčianské strojárne Martin, závod Lučenec. Lokomotiva se vyráběla ve třech provedeních – ALD-2 jako nevýbušné důlní, ALD-21 s menšími rozměry, určená hlavně pro rudné doly a ALD-22, která byla určena do provozů, kde nehrozí riziko výbuchu důlních plynů. Stavěly se zároveň dvě varianty rozchodu – pevný 450mm u ALD-21 a stavitelný v rozmezí 450 až 600 mm u ALD-2 a ALD-22.

Model vznikl ve spolupráci se Solvayovými lomy. Model jsem zatím se skutečným strojem nekonfrontoval. Teprve poté mohu říci stav modelu, nakolik jsem trefil podle plánku vzhled a proporce.
Obrázek Obrázek

To je prozatím vše, ale další modely se postupně připravují… V současnosti rozkresluji tři motorové lokomotivy, jeden vagón a jednu lokomotivu s poněkud špinavějším provozem... :roll:

Jirka Z.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 9.3.2015 18:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Příspěvky: 532
Bydliště: Marienbad
drobnost k DH120 - díra v předním čele kapoty s mřížkou chladiče sahá až za závaží přišroubované na čelník rámu.

Obrázek

Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 9.3.2015 19:11 
Offline

Registrován: stř 25.1.2012 21:08
Příspěvky: 217
AmatER: No a vidíš to, dal jsi sem dvě fotky každej pes jiná ves, z nichž jedna jedna potvrzuje, co říkáš, a druhá to popírá a potvrzuje autorovu maketu. Což ovšem nepřekvapuje, po určité době v provozu nevypadaly stejně snad kterékoli dvě náhodně vybrané stejné lokomotivy z kterékoli náhodně vybrané průmyslové/polní/lesní/důlní úzkorozchodky.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 9.3.2015 19:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 1.9.2014 21:03
Příspěvky: 99
Bydliště: Klatovy / Plzeň
Obávam se, že to je právě to potvrzení AmatERových slov. Lokomotiva nahoře nemá na čelníku to závaží, kdežto ta níž ano. Za jejím závažím pokračuje maska níž ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 9.3.2015 19:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 7.1.2012 11:11
Příspěvky: 105
Bydliště: Svitavy
Mám takový dojem že ta MD-3 jezdí tady u nás za rohem v Mladějově ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 9.3.2015 20:31 
Offline

Registrován: stř 25.1.2012 21:08
Příspěvky: 217
Laďuša: Aha, tak to jsem asi nepochopil... Chceš zřejmě říct, že na tom modelu je děrovaný předek kapoty "odskočený" dozadu za přední hranu rámu, což je opravdu asi jinak než ve skutečnosti... Koukám na její výkres do katalogového listu, jestli to autor dělal podle výkresu, tak tam to moc jasné není, ale taky to vypadá "odskočeně".


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 9.3.2015 20:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 29.5.2012 8:27
Příspěvky: 857
Bydliště: Český Krumlov
Zajímavý námět a moc pěkné modely . Těším se na pokračování :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.3.2015 9:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Příspěvky: 578
Bydliště: Praha
To Matys: Ano, MD-3 jezdí v Mladějově. Snad se mi tam podaří nějak přes léto naplánovat výlet a uvidím, co a jak dál.

Ostatním děkuji za podnětné info. O tomto problému vím, zjistil jsem to při srovnání se skutečným strojem v sobotu. Naštěstí je to jen drobný zásah do konstrukce. Stejně tak zvažuji, zda zmenšit zasklení v čele a zadní straně budky (podle typového výkresu je sklo skoro od kraje do kraje, ale v reálu je menší...).

Jirka Z.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.3.2015 22:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Příspěvky: 578
Bydliště: Praha
Ještě jsem zapomněl na jednu fotku, kdy v sobotu vyjely najednou všechny dokončené lokomotivy... ;)
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 11.3.2015 12:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Příspěvky: 1585
Bydliště: Brno
Moc pěkná fotka. ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 22.3.2015 23:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 22.1.2012 15:18
Příspěvky: 196
Bydliště: Liberec
Jirko, konečně je to venku... ale to měřítko !!! Držím pěsti, kdybys potřeboval testera, tak se hlásím ;-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 6.4.2015 22:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Příspěvky: 578
Bydliště: Praha
Ondro, děkuji. Když jsem viděl koleje a měl po ruce všechny modely, tak jsem si nemohl pomoci… ;)

Děkuji, Vojto. Časem se určitě s betou ozvu. Co se týká měřítka. V podstatě celý loňský rok jsem na rozkreslování modelů úzkorozchodek ani nesáhl. Důvodem byla snaha připravit model vagonu DM-12 v měřítku 1:25. Práce na detailech a celková konstrukce mi tuto snahu tak znechutily, že jsem znovu na přípravu modelů sáhl až loni na podzim. Takže pardon, ale větší měřítko určitě nééééééé… :roll:

Dneska jsem vyrazil za Velikonoční idylkou do Solvayových lomů. No, počasí do jarní nálady mělo chvílemi docela daleko.
Obrázek

Ale hlavní cíl byl splněn. Tím bylo nafocení dalšího připravovaného modelu. A jak jsem psal na konci minulého příspěvku, šlo o stroj s trochu špinavějším provozem, a to díky uhlí a sazím. Nově připravovaným modelem je totiž parní lokomotiva

7. Orenstein & Koppel 40HP Ct

Tento typ se objevuje již v exportním katalogu, který firma Orenstein & Koppel vydala někdy v letech 1899 až 1909. Lokomotiva byla hojně využívána v zemědělských, stavebních a průmyslových provozech zejména v první polovině minulého století.
Obrázek Obrázek Obrázek

Lokomotiva sice ještě není zcela dokončena, ale bude k vidění na Chodově. Detailnější foto dodám během týdne..

Jirka Z.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 7.9.2015 22:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Příspěvky: 578
Bydliště: Praha
O uplynulém víkendu se na akci v Solvayových lomech představilo několik nově připravených modelů. Dnes budou mít premiéru i zde na fóru.

8. BN-60H

Nejprve představím zástupce povrchové dopravy. Je jím motorová lokomotiva BN-60H. Byla vyráběna v podnicích ČKD Praha, závod Radotín; ČKD, závod Zábřeh na Moravě; Turčianské strojáne Martin, závody Lučenec a Hliník nad Hronom. Lokomotiva se používala na drahách s rozchodem 600 až 760mm. Prototyp spatřil světlo světa v roce 1960, sériová výroba trvala od roku 1963 do roku 1973. Celkem bylo vyrobeno 115ks.

Model vznikl ve spolupráci se skanzenem Solvayovy lomy.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

9. BN-60H

Také druhý model povrchové lokomotivy je typu BN-60H, ovšem s jinou kapotáží.

Model vznikl ve spolupráci se skanzenem Solvayovy lomy.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

10. Metalist B345

Hlavně jsem ale rozšiřoval počet modelů důlní dopravy. Prvním zástupcem důlní techniky, který představím je akumulátorová lokomotiva Metalist B345. Tímto strojem sice víceméně opustíme výrobní program československých společností, ale lokomotiva se u nás poměrně hojně používala. Vyráběla ji východoněmecká továrna pro výrobu důlních strojů BBA sídlící v Aue. Stroje se hojně používaly v Německu, Československu nebo třeba Sovětském svazu. U nás byly využívány například na Příbrami. Prototyp byl vyroben v roce 1950.
Obrázek Obrázek

11. Metalist B346

A ještě jednou východoněmecký Metalist, tentokrát v dvoukabinovém provedení.
Obrázek Obrázek


12. JDV („Hunt“)

Asi tím nejznámějším a nejtypičtějším zástupcem důlní kolejové techniky jsou vozy JDV (tedy jednotný důlní vozík), lidově nazývané jako Hunt. Jde o pevné vozíky sestávající ze svařované korby a podvozku. Vozy se vysýpaly překlopením celého vozu v otočném výklopníku. Vozíky se běžně používaly na drahách o rozchodu 450 až 700mm. Celkově se vyrábělo přibližně 50 různých verzí. Rozvory se u podvozků používaly v délkách 375 až 500mm, délka vagónů se pohybuje v rozmezí 1350 až 1900mm. Objem korby byl vyráběn v rozpětí 0,54 až 1,8m3.

Já pro modely použil podvozkový rám s rozvorem 450mm a délkou 1600mm. Celkově jsem připravil tři kubatury korby. Nejmenší je JDV0,80,4 o objemu 0,8m3.
Obrázek

Druhým JDV1,06,2 s objemem 1,06m3.
Obrázek Obrázek

JDV1,06,2 ještě jednou, tentokrát s přivařeným plechovým víkem. Tyto vozíky se používaly pro dopravu a uložení materiálu.
Obrázek

Třetí velikostí je vozík JDV1,60,0 s objemem 1,60m3. Tento model budu ještě upravovat, mám špatně proveden tvar korby.
Obrázek

13. DH-70 D

Zatím poslední dokončený model je důlní lokomotiva DH-70 D poháněná spalovacím motorem. Lokomotiva byla vyráběna v nevýbušném provedení, kdy byla startována stlačeným vzduchem. U lokomotivy se používal vodou chlazený šestiválec Škoda 6S 110 CO o výkonu 53kW. Lokomotivy vyráběly Turčianské strojáne Martin, závod Hliník nad Hronom. Tato lokomotiva je v porovnání s ostatními důlními Goliášem. Zatímco třeba ALD-2 má na délku kolem 2 metrů, dvoukabinový Metalist B346 2,7 metru, tak DH-70 má celých 5,4 délkových metrů. Prototyp byl vyroben v roce 1965, do sériové výroby se ale dostala až v roce 1974. A vyrábí se dodnes. Slovenská společnost PHS strojárne v současnosti vyrábí verzi DH-70 D3.
Obrázek Obrázek

Včera odpoledne se důlní novinky sjeli před štolou v Solvayových lomech ke společné fotografii.
Obrázek

Jirka Z.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 8.9.2015 8:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 29.5.2012 8:27
Příspěvky: 857
Bydliště: Český Krumlov
:o P A R Á D A 8-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.1.2017 0:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Příspěvky: 578
Bydliště: Praha
Po dlouhé době opět představím několik nově připravených konstrukcí. Obě ještě nedokončené lokomotivy byly k vidění v Neratovicích.

14. BNE-50

Tou první je povrchová lokomotiva BNE-50. Lokomotiva se vyráběla v letech 1950 až 1954 v Praze-Radotíně. Vyráběla se pro rozchody 600 až 760mm, některé byly dodatečně upraveny i pro větší rozchod.

Model vznikl ve spolupráci se skanzenem Solvayovy lomy.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


15. BND-15

Druhým modelem je důlní lokomotiva BND-15 v jednokabinovém provedení. Prototyp spatřil světlo světa v roce 1954, sériově se pak tyto lokomotivy vyráběly v Radotíně, Zábřehu na Moravě a Lučenci v letech 1954 až 1967. Stavěly se na třech typech náprav – pro rozchody 450 až 520mm, 520 až 600mm a 580 až 620mm. Celkem bylo postaveno 576 lokomotiv BND-15.

Model vznikl ve spolupráci se skanzenem Solvayovy lomy.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz