Dobrý den. I já jsem velice rád, že projekt této krásné lokomotivy opět ožil. Rád bych si ji postavil, i když v mém případě to asi bude doživotní dílo.
Taky bych rád věděl, o jakou se vlastně jedná výrobní sérii. Pokud pomineme oba prototypy, pak se lokomotivy jednotlivých sérií lišily počtem bočních výztuh
a počtem a umístěním hlavních vzduchojemů a nádrže, případně tím, zda měly parní generátor nebo jen balast (bednu s pískem).
Velice se mi líbily podvozky a nechápal jsem, že jsou pouze papírové. Postupem času jsem si všimnul, že se autor dopustil několika drobných opomenutí.
Nevím, zda podvozky odpovídají konkrétní lokomotivě, ale porovnávám podvozků lokomotiv řad T478.1, T478.3 a T466.2 jsem zjistil, že se nakonec všechny podvozky unifikovaly.
Následujícím výčtem nedostatků nechci v žádném případě napadat jinak perfektně odvedenou práci autora. Též nevím, zda by v průběhu jejich nové stavby sám tyto nedostatky nějakým způsobem neopravil.
Bylo by mi však líto, kdyby měl mít takto pojatý projekt zbytečné nedostatky, případně by se při opravě po jejich zjištění muselo zasahovat do již dokončené sestavy podvozků.
Ti stavitelé, kteří si již podvozky postavili, si je mohou doladit k dokonalosti.
Zjištěné chyby/odlišnosti:
1) Chybí vodorovná výztuha mezi horní hranou ok pro uchycení tlumiče a boční stranou oka pro uchycení brzdové páky.
2) Chybí šikmá výztuha mezi tělem rámu podvozku a deskou nesoucí oka uchycení tlumiče a brzdové páky.
3) Oka pro uchycení brzdové páky mají špatný tvar (mají mít lichoběžníkový tvar - delší připevňovací hranu) a mají mít 2x větší tloušťku než oka pro uchycení tlumiče.
4) Deska nesoucí oka uchycení tlumiče a brzdové páky nemá správný tvar v oblasti přechodu ze spodní části do oblasti pod oky připevnění brzdové páky.
5) Chybí držáky trubek písečníků - u finálního modelu by nebylo za co tyto trubky na vnějších stranách podvozků uchytit. Zároveň byly držáky použity i pro případné zachycení vodorovných táhel brzdových zdrží, pokud by došlo k jejich uvolnění.
Na vnitřní straně kola toto záchytné zařízení též chybí, podle fotek tam bylo oko ze silnějšího drátu (nějaké samo-domo vyrobené v depu).
6) Kryty mazacích otvorů kyvných ramen mají rozměr 200x100mm (jsou stejného průměru jako místo, kam se přidělávají) - na první fotce tohoto fóra jsou ty kryty zjevně o trochu menší
7) Podle fotek jsem zjistil, že středový mazací šroub může být větší nebo menší než ty připevňovací. Připevňovací jsou na klíč 30.
8) Podle příruček pro obsluhu motorových lokomotiv řad T478.1 a T478.3 se pro připevnění krytů používaly pouze 2 šrouby (vlevo dole a vpravo nahoře) na zbylých dvou pozicích byly čepy.
9) Chybí čep otáčení vnitřních brzdových pák - nyní jsou ramena ve vzduchu, což by při brzdění nefungovalo. S tím souvisí chybějící otvory v podélnících podvozků.
10) Na jedné straně podvozku musí mít vnitřní brzdové páky oko pro připojení řetězu od ruční brzdy - pak bylo jedno, na které straně kabiny dané lokomotivy bylo kolo ruční brzdy.
11) Spodní držáky trakčních motorů jsou přivařeny až na spodní hraně příčky podvozků.
12) Oka pro připevnění tlumičů na kyvná ramena jsou příliš úzká - mají být asi 2x silnější než ta horní.
Téměř všechny výše popsané nedostatky lze dohledat na stránce
http://joschua.rajce.idnes.cz/MOTOROVA_ ... IVA_T478.3" onclick="window.open(this.href);return false; v části věnované podvozku lokomotivy (str.27 a dále).
Zároveň doporučuji prohlédnout si i výkres trakčního motoru. Myslím si, že původní kryt rotoru (díl č.11) je zcela špatně vytvořený. V tomto místě je komutátor a víko musí být uzavřené.
Toto víko má žebra a ne prolisy.
Fotky podvozků jsou na:
http://liborzaj.rajce.idnes.cz/Podvozky/
http://liborzaj.rajce.idnes.cz/Trakcni_motory/.
Omlouvám se za trochu delší příspěvek. Možná, že už to nikdy neudělám.