Parní lokomotiva 422.002 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOVO

Modely soutěžní kategorie VDT

Moderátor: jozkin

Odpovědět
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Parní lokomotiva 422.002 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOVO

Příspěvek od yvan »

Lokomotivy řady 422 byly vyráběny od roku 1918. Používaly se převážně na vedlejších tratích. Poslední lokomotiva série byla vyřazena z provozu ČSD v roce 1970.

Technická data:
Výkon: 383 kW
Nejvyšší rychlost: 50km/h
Výrobce: Vídeňské Nové Město, Floridsdorf, PČM, Krauss Linc, St.E.G.
Nejvyšší rychlost: 50km/h
Přezdívka: malej bejček

iABC.cz, http://www.abicko.cz/clanek/3d-modely/8 ... 2-002.html

Obrázek
(Zdroj: Muzeum ČD Lužná http://jobe.cz/vlakyavlacky/vlaky/luzna/luznaondex.htm)

Vystřihovánka vyšla v ABC 16. října 2007 jako součást série Historická železnice. Autorem je Michal Dudáš. Vystřihovánka obsahuje 104 číslovaných dílů. Návodných kreseb je k tomuto modelu více, takže pro zájemce je všechno ZDE.

Návod doporučuje podlepit díly podbarvené červeně papírem tloušťky 0,8 - 1mm. To není dobrý nápad. Díly 23, 27, 31 a 36 se na té tloušťce opravdu špatně tvarují pro přilepení na kotel (0,5mm je až dost), totéž platí o dílech 81 a 82 (tam bych zvážil pouze karton, pokud vůbec). Díl 1 je o něco málo delší, než podlaha 2, ale dá se to schovat. Kabina sedí přesně, ale lepení a tvarování je z použitého papíru poněkud náročnější operace. Plášť 9 je zhruba o 1mm delší, než potřebná část obvodu 10. Dílu 25 chybí na délku skoro 2mm pro celý obvod komína. Stupačky 66 jsou obě stejné, jednu jsem rozřízl a přilepil natupo. Kulaté díly jsem lepil natupo (kromě písečníků a parojemu). Díly 42 mají o něco větší průměr, než je pásek 41 schopen nabídnout, doporučuji nechat rezervu aspoň 0,5mm. Díl 87 by prozměnu potřeboval jednu až dvě desetinky milimetru na obvodu ubrat. To nejhorší je ale díl 33 a 34. Čelo 34 je na průměru dobře o 1mm menší. Chlopně jsem naštěstí náhodou neodřezal, takže bylo co doretušovat, ale udělat to, díl by obvodem 33 lehce a s rezervou propadl, což by asi způsobilo nervové potíže (lepil jsem to jako v podstatě poslední díl). Čili radím říznout kolečko o něco větší a zatřít. Zbylé dva solitéry na kotli vcelku sedí, problém je ale v tom, že pro natvarování na kotel je potřeba dole trochu smáčknout. Tvarování je prostě jakoby pro větší průměr kotle. Nic hrozného, ale šlo by se na to připravit. Díl 84 je podle kresby nepřilepitelný, někde jsem našel fotku, podle které by měl díl "ležet" na vodojemu 14, takže jsem ho zkrátil asi o 1,5mm a přilepil (83 je dlouhý akorát). Z kresby taktéž není patrné, kde má mít díl světel 71 rovnou plochu, takže pro laiky, je to nahoře. Obvod světel vychází o 2mm kratší, než pásek 69, přebytek jsem použil jako chlopeň. Znázornění dílů 89 a 90 taky není nic moc, přilepil jsem je na linky na kabině, tedy delší dozadu. Díl 43 jsem ve svislém směru ke kabině zkrátil asi o 1mm, aby nevznikla u uhlí díra.

Kola a táhla jsou samostatnou kapitolou. Červené tečky jako značky pro bod na kolejnici se mi nezdají jako šťastné řešení. Decentní linka, ideálně bílá, by byla myslím vhodnější a zaretušovaná by tolik nebila do očí. Tím spíš, že tečky zasahují do kresby obruče. K postupu jenom tolik, že bych příště slepil kola s táhly 61 a 63 a až po nalepení na podvozek bych dopasoval ostatní táhla. Ty jsou mimochodem školou řezání a vypichování, pokud stejně jako já seznáte, že vám nestačí pouze kreslené mezery. Co jsem naopak kreslené ponechal jsou okna. Návod sice nabádá pokročilé modeláře k vyřezání a nahrazení fólií, ale to jsem si po zralé úvaze rozmyslel. Vyřezat mřížky na zadních oknech by nebyl na použité gramáží dobrý plán a nechat zadní okna kreslené a zbytek s fólií bych nemohl. Navíc zůstal zachován obrázkový nádech. Nakonec u tramvaje jsem skla taky nechal.

Podstavec sedí bez chybičky. Jediné, co mě VELMI nepříjemně překvapilo a rozladilo byl ve stěně budovy místy lehce, tu ale i znatelněji prosvítající jistý kocour Mourisson, toho času komiksový hrdina výrazných to černých linií s červeným pláštěm. Na fotce to naneštěstí nezůstalo bez odezvy, byť to svítí víc, než v reálu. Škoda. Fotky nejsou naprostá špička, ale je to prostě celé šedé.

Obrázek Obrázek
Obrázek

EDIT: Přidal jsem ke stavbě ještě něco málo, na co jsem si vzpomněl.
Naposledy upravil(a) yvan dne ned 22.7.2012 16:20, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Tomáš S.
Příspěvky: 998
Registrován: sob 21.1.2012 21:39
Bydliště: Uherský Brod

Re: Parní lokomotiva 422.002 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOV

Příspěvek od Tomáš S. »

Povedla se ti, těším se na komplet foto všech... ;) :!:
Uživatelský avatar
V.E.N.A.
Příspěvky: 304
Registrován: sob 21.1.2012 14:33
Bydliště: Vysoké nad Jizerou (Krkonoše)

Re: Parní lokomotiva 422.002 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOV

Příspěvek od V.E.N.A. »

Ta k dostání když sem prošvihl ABC asi není a nebude že?
Uživatelský avatar
Luisa
Příspěvky: 149
Registrován: úte 24.1.2012 21:43
Bydliště: Ostrava!!!

Re: Parní lokomotiva 422.002 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOV

Příspěvek od Luisa »

V.E.N.A: Já jsem ji minulý týden sehnala :D
Zkus bazar

yvan: Krásné jako vždycky, už jich mám pár doma, taky se do toho brzo pustím. Moc se mi líbí...
Uživatelský avatar
Vítek
Příspěvky: 74
Registrován: pát 20.1.2012 22:31
Bydliště: Zlín

Re: Parní lokomotiva 422.002 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOV

Příspěvek od Vítek »

Dobrá práce. Sjíždí ti ty mašinky jak z výrobního pásu. ;)

Ten chlápek mi připomíná Aloise Nebela. :D
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Parní lokomotiva 422.002 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOV

Příspěvek od yvan »

Děkuji za pochvalu.

Sehnatelné to určitě je, stačí hledat nebo zadat poptávku, bude jich dost.

Z pásu sjížděly ty první dvě letošní (M120.001 a Bovera), to byly víkendovky. Tohle už bylo na delší pás a ještě kus toho pásu odjede, než se odhodlám na tu poslední páru :)
Odpovědět

Zpět na „Železnice / Rail cars and engines“