Elektrický vůz 78 - Bovera / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOVO

Modely soutěžní kategorie VDT

Moderátor: jozkin

Odpovědět
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Elektrický vůz 78 - Bovera / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOVO

Příspěvek od yvan »

Elektrický vůz 78 byl původně součástí osmnáctikusové série pro elektrickou malodráhu v Ústí nad Labem. Elektrickou výzbroj dodala společnost Brown – Boveri (proto má tato tramvaj lidové označení Bovera). V roce 1969 byla předána do Liberce, kde sloužila jako pracovní vůz. Díky dopravnímu podniku města Liberec, členům BOVERACLUBU a sponzorům byla tramvaj zachráněna a rozsáhle zrekonstruována.

Technická data:
Celková délka skříně přes spřáhla: 10,7 m
Šířka skříně: 2,2 m
Počet míst k sezení: 20
Počet míst k stání: 40
Rok výroby: 1929
Výrobce: Ringhofferovy závody

ABC.cz, http://www.abicko.cz/clanek/3d-modely/6 ... overa.html

Obrázek
(Zdroj: http://www.idnes.cz)

Vystřihovánka vyšla v ABC 16. ledna 2006 jako součást série Historické tramvaje. Autorem je Michal Dudáš. Vystřihovánka obsahuje 57 číslovaných dílů. Později vyšla i samostatně pod hlavičkou Dopravního podniku města Liberce, a.s. a Boveraclubu. Toto vydání je na zhruba 120g/m2 papíru, oproti ABC vydání má subjektivně jasnější barvy a ostřejší přechody. Druhá stránka s díly je, nevím proč, vytištěná i s nějakou světle modrou vrstvou, což sice ovlivňuje barevnost bílých ploch, ale díky rozložení dílů jsou všechny díly s bílou na první straně, takže se to týká jenom ploch pro lepení.

Stavba tentokrát, alespoň pro mě, až tak pohodová nebyla. Je to ale postupem lepení. Původně jsem chtěl na podlahu přilepit vnitřní díly interiéru a celek pak "obalit" vnějškem a zaklopit střechou. Po zkušenostech a troše trhání to však nelze doporučit. Problémy s návazností dílů vyřešil druhý způsob. Nejdříve jsem zkompletoval vnější díly karoserie s vnitřními přepážkami se dveřmi a k těm jsem následně přilepil díly vnitřních stěn. Nutno dodat, že tyto díly (4 a 5) jsem po několikátém zkoušení na každém svislém konci ořízl asi o dvě desetiny milimetru a chlopně pro lepení podlahy jsem odřízl. Celek jsem pak nalepil na spodní díl střechy a uzavřel natupo podlahou. Chlopně jsem odřízl kromě střechy prakticky všude, protože "díky" papíru z ABC je v podstatě nutností jakoukoli rovnou plochu podlepit, takže lepení natupo není problém. Chlopně u 4 a 5 pro nalepení střechy sedly kresbou přesně, až na ty prostřední, které by podle mě měly být minimálně o půl milimetru delší. Vidět to ale prakticky nebude. Díly podlahy 9 je dobré vyzkoušet podle dílů přepážek a přilepit až k nim. Mám tušení, že na druhé straně kousek plochy chybí, ale nevidím tam :) Střecha sedí přesně. Návod se, pokud jsem si všiml, o přesnějším postupu nezmiňuje, já jsem zvolil slepení všech dílů k sobě a následné postupné přilepení na vůz směrem od středu. Detaily na střeše jsou taktéž lepeny natupo, jde to i z toho mírně řečeno nevhodného papíru, chlopně na tak malé ploše prostě překážejí. Podložka je bez větších problémů, boční a zadní díly jsem podlepil čtvrtkou, díly panelů a chodníku taktéž, chlopně a bok pro přilepení stěny 49 jsem nepoužil. Horní podkladová plocha je podlepená na 1mm, na spodní díl jsem použil 2mm karton (hmotnost se pozitivně projevila :) ). Už zmíněné díly chodníku a panelů nemají všechny stejnou délku. Respektive dva z nich jsou asi o 0,5mm delší, ty je potřeba zkrátit (určitě ten nejblíže pozorovatelí a pak jeden z těch dvou kratších). Kvůli kresbě jsem ubral na obou stranách zhruba stejně. Postavičky nemají rovné kontaktní plochy, takže je to trochu složitější práce. Doporučuji před přilepením zkontrolovat svislost na šikmém povrchu a případně lehce seříznout boty :) Ještě se mi trochu nezdá "nesvislost" panelů s číslem, ale to nevím, jak dalece jde o nedostatek.

Jediné, co jsem oproti původnímu plánu upravil, je vyřezání vzduchu u spěchající slečny vlevo. Pravda, drží jenom na špičce jedné boty, ale drží :) Pantograf dává na výběr jednodušší a složitější verzi, já jsem použil složitější; jednodušší jsem rozřezal a použil na rubovou stranu. Madla vedle dveří by byly realizovatelné z drátku, ale já jsem chtěl zachovat papírovou formu. Profíci by ještě mohli vyřezat vzduch z madel uvnitř, já jsem si to s tím papírem nakonec pro jistotu rozmyslel. Na fotkách trochu klame perspektiva, což je dáno tím, že ulice není v rovině. Snažil jsem se fotit tak, aby byly vidět věci, které jsem já zjišťoval z několika zdrojů, neboť kresba a návod nestačí. Tedy která tabulka směru je na které straně, jak má být ohnutý panel zastávky, kterým směrem je kryt předního světla, že lišty 21 mají širší stranu dole a tak podobně.

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

EDIT: Upraveny nefunkční odkazy a přidány informace o druhém vydání.
Naposledy upravil(a) yvan dne úte 24.7.2012 9:41, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Luisa
Příspěvky: 149
Registrován: úte 24.1.2012 21:43
Bydliště: Ostrava!!!

Re: Elektrický vůz 78 - Bovera / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOT

Příspěvek od Luisa »

Krásné, moc krásné... miluju lokalky a tahle je krasavice
Uživatelský avatar
bedatruhlar
Příspěvky: 497
Registrován: pát 20.1.2012 22:36
Bydliště: kyjovsko

Re: Elektrický vůz 78 - Bovera / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOT

Příspěvek od bedatruhlar »

Luisa. a já myslel že Akiho :D :P
Odpovědět

Zpět na „Železnice / Rail cars and engines“