Právě je čtv 17.10.2019 20:23

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 1.12.2013 23:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Příspěvky: 27
Bydliště: Doksy
Ahojky kamarádi.
Asi bych se měl představit, protože i když toto forum sleduji už nějaký ten pátek, tak teprve nyní jsem našel odvahu zde prezentovat svou modelařinu. Jmenuji se Milan Martinec, jsem ročník 1959, bydlím v Doksech, pracuji jako truhlář a přes léto jezdím jako kapitán na lodích na Máchově jezeře.
Rozhodl jsem se pro vlastní tvorbu modelů železničních vozidel, protože není u nás vydavatel těchto modelů, a z polských šmikajd jde udělat jen něco málo lokomotiv. Jednu už mám uspěšně za sebou, je to přestavba lokomotiuvy BR 52, v Polsku značené jako TY-2, u nás číslem 555, spíše známou pod názvem Němka. Ostatních polských lokomotivv, ze kterých by šlo přestavbou udělat stroje, které jezdily na našich tratích, je málo a u nás jezdily jen dva či několik lokomotiv a to ještě jen velmi krátkou dobu. Proto ta cesta vlastní tvorby.

Tak a teď k tomu motorovému vozu:

Dvounápravové osobní motorové vozy této konstrukce měly nahradit nejednotný vozový park předválečných vozů především na místních tratích. Příprava výroby začala probíhat tajně již za okupace pracovníky Ústřední konstrukční kanceláře Righofferových závodů Praha.
Byly vyráběny v letech 1948 až 1951 v závodě Tatra Kopřivnice (inventární čísla 001 až 340) a v letech 1954 až 1956 ve Vagónce Studénka (inventární čísla 341 až 549). Celkem bylo vyrobeno 549 vozů. Vozy se lišily v detailech podle výrobce (např. jiné větráky na střeše, uspořádání agregátů pod vozem atd.). Vozy byly ve 3 třídě, po jejím zrušení koncem 50-tých let ve 2 třídě. Skříň vozu byla ve vínové barvě, střecha šedá, pod okny po celém obvodu byl béžový pruh. Ve výrobě byly na boky kresleny velké pěticípé hvězdy, které byly při hlavních opravách nahrazeny menšími.
Během provozu se tyto vozy díky jednoduché konstrukci a nenáročné údržbě staly velkým přínosem na mnoha tratích. Sloužily na vedlejších tratích, ale i na hlavních a dokonce i v rychlíkové dopravě. Později bylo více než 80 vozů přestavěno na prohlížecí vozy trolejového vedení (M131.2). Ve dvou byly zkušebně použity naftové motory ML 643 s převodovkou Praga 2M 70. Současně s nimi byly vyráběny přípojné vozy řad Blm a BDlm, které odpovídaly vozové části motorových vozů.
Udržely se v pravidelném provozu do jara roku 1984, kdy byly nahrazeny modernějšími vozy řady M152.0 (řada 810).
Pohon zabezpečoval dvanáctiválcový naftový motor Tatra T111, typ T 301 s čtyřstupňovou synchronizovanou převodovkou německého původu Mylius.

TECHNICKÁ DATA:
Výrobce: Tatra Kopřivnice a Vagónka Studénka
Rok výroby: 1948-1956
Motor: druh - čtyřtaktní s přímým vstřikem paliva
typ - TATRA 111 - T 301
počet válců - 12 do V
vrtání/zdvih - 110/130 mm
otáčky - 1 600 ot/min
výkon - 112 kW (155 koní)
chlazení - vzduchové
Přenos výkonu: mechanický
Délka: 12 100 mm
Hmotnost prázdného vozu: 16 200 kg
Počet míst k sezení: 48
Uspořádání pojezdu: A 1 (jedna náprava hnací, jedna náprava běžná)
Maximální provozní rychlost: 60 km/hod


Přezdívky: Hurvínek, Kredenc, Splašená bedna
Zdroj : Internetový technický magazín, autor Ivan Procházka.

Myslím si, že fotky přeci jen napoví více, než slova a tak tady nějaké jsou


ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Ještě bych si dovolil nabídnout jednu věc, jednoduchý přípravek na ohýbání a tvarování nosníků či různých profilů. Myslím, že se to nechá použít ve všech kategoriích modelářství. Ušetří opravdu mnoho práce a vztekání a nosníky jsou ohýbány přesně a rovně. potřebujete jen dva pásky z plexiskla o síle 5 mm a o šířce 50 mm, délka je na uvážení každého jednoho z modelářů, já mám dvě délky a to 300 a 200 mm. Je třeba seříznout hrany pod úhlem 45 stupňů a při svrtání na stahovací šroubky dodržet přesnost, aby vrcholy seříznutých hran přesně lícovaly k sobě. Fotky asi napoví více, tak tady jsou.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Nechá se ohýbat i několik profilů najednou. ;)
Tak to je zatím vše a ahojky příště. :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 1.12.2013 23:23 
Offline

Registrován: sob 21.1.2012 10:33
Příspěvky: 846
Bydliště: Zlín / Brno
Paráda. Už se těším na pokračování ;)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 2.12.2013 13:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 9.10.2012 0:12
Příspěvky: 31
Nejlepší týdenní reportíky konečně i v CZ. Díky za ně. :)
Na "Němce" jsem mohl oči nechat, kdybych nesledoval její stavbu, tak neuvěřím, že je z papíru.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 3.12.2013 16:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Příspěvky: 517
Bydliště: Kyjov
Tento počin se mi obzvlášť líbí. Samozřejmě jako fanda železnice budu sledovat a těšit se na každé pokračování.
Hurvajze jsme měli zaparkovaného před SOU Železničním ve Valticích a chodili jsme do něj tajně kouřit :oops: kdoví kde skončil :?:
Bude v budoucnu vystřihovánka nějakým způsobem dosažitelná?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 4.12.2013 22:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Příspěvky: 27
Bydliště: Doksy
Ahojky.
Checker píše:
Nejlepší týdenní reportíky konečně i v CZ. Díky za ně. :)
Na "Němce" jsem mohl oči nechat, kdybych nesledoval její stavbu, tak neuvěřím, že je z papíru.


Tady Tě kamaráde asi trošku zklamu, myslím, že budu moc a moc rád, pokud budu stíhat reporty po čtrnácti dnech. Týden tak trvá kreslení a týden pak řezání a lepení, popřípadě nástřik barvou. Mnohdy se při tom lepení musím vracet zpět do šmikajdy a dělat korekce v nakreslených dílech. Ale budu se snažit na tom makat, aby to trochu odsýpalo. Jinak díky za slova chvály stran té Němky, moc si toho vážím. :)

mahdy píše:
Tento počin se mi obzvlášť líbí. Samozřejmě jako fanda železnice budu sledovat a těšit se na každé pokračování.
Hurvajze jsme měli zaparkovaného před SOU Železničním ve Valticích a chodili jsme do něj tajně kouřit :oops: kdoví kde skončil :?:
Bude v budoucnu vystřihovánka nějakým způsobem dosažitelná?


Mahdy, Hurvínek také byl nedílnou součástí mé mladosti a mám moc hezké zážitky z cest s tímto vozem, teletina, toulavé kanady, kytary, fajn parta a krásné písničky. :)
Jinak bych chtěl samozřejmě tento model dát jako free, volně ke stažení. Jen jsem zvědav, kdo se do něj pustí. Rozhodně to nebude procházka růžovou zahradou a bude to vyžadovat hodně kreativity od stavitele modelu, protože i když se opravdu snažím o přesnost kreslení a solidní návodovku, přeci tam jen bude občas nějaká ta nepřesnost :oops: a pak bude záležet na tom, jak se s tím dokáže dotyčný modelář poprat a jestli to nakonec nevzdá. Je to teprve můj druhý pokus o takovouto práci, první byl model Invicty, a samozřejmě zkušeností s tím moc nemám, ale snad se to podaří dotáhnout do zdárného konce. :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 4.12.2013 22:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Příspěvky: 27
Bydliště: Doksy
štefíno píše:
Paráda. Už se těším na pokračování ;)


Díky Štefíno, však když vidím tvou práci na té Zamračené, tak jsem jak bernardýn, jak slintám. taky bych chtěl jednou zvládnout to kreslení modelu jako ty. To je naprostá mňamka. :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 5.12.2013 0:05 
Offline

Registrován: sob 21.1.2012 10:33
Příspěvky: 846
Bydliště: Zlín / Brno
Nooo...jooo...myslím na ni, nebojte :lol: ;) Ty možná závidíš kreslení, já zase tvůj talent pro detail a povrchovou úpravu :) Už se těším až zkouknu Němku za rok v Liberci...tam zase budu slintat já :lol:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 5.12.2013 11:53 
Offline

Registrován: stř 25.1.2012 3:48
Příspěvky: 56
Bydliště: Kyjov
Nádhera, to musím mít! :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 8.12.2013 18:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Příspěvky: 27
Bydliště: Doksy
Tak jsem malinko popojel na stavbě modelu Hurvínka. Rám je opravdu složitý, je tvořen různými profily a navíc není upevněn na ploše podlahy ale na podlahových polštářích, takže to slepení trvalo trochu déle, než bych si představoval, nehledě k potřebným úpravám a korekcím v nakreslené šmikajdě, aby to vše alespoň nějak sedělo. Nu dopadlo to takhle:

ObrázekObrázekObrázekObrázek

Pak následovalo patlání konzol náprav a jejich přilepení na rám.

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Pak už jen nástřik základovkou

ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Dávám trošku více fotek, protože si myslím, že by to mohlo pomoct případným dalším stavitelům tohoto modelu, pokud by jim nebylo jasné z návodovky jak postupovat. :) Jinak bych chtěl teď se pustil do patlání náprav a odpružení vozu, to odpružení je dost složité, je to spousta drobných dílků, tak to snad klapne. Tak to je zatím vše. Ahojky. :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 8.12.2013 21:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 22.1.2012 16:45
Příspěvky: 57
Opět tiše zírám ... Mám dotaz - ty konzoly jsi před řezáním napouštěl? Čím?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.12.2013 22:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 22.1.2012 15:18
Příspěvky: 199
Bydliště: Liberec
Balu, jsem rád, že prezentuješ i na českém fóru!!! Jak jsem říkal v Neratovicích, jsem unešený z Tvé tvorby, takže budu sledovat.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 23.12.2013 23:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 11.12.2012 23:36
Příspěvky: 27
Bydliště: Doksy
Ahojky kamarádi.
Vašek píše:
Opět tiše zírám ... Mám dotaz - ty konzoly jsi před řezáním napouštěl? Čím?

Vašku, já jsem to napustil dvakrát řidším nitrolakem. Ona ta pevnost je asi i dána tím, že je to lepené z profilů. Jinak by to šlo napustít i vteřiňákem, ale já ho neměl zrovna po ruce.

FreeVoj, díky.

Tak a teď něco k modelu. Kousek jsem popojel ve stavbě. Myslím, že netřeba moc komentovat postup stavby, je to vidět na fotkách. Jen jsem chtěl poznamenat, že ta revezní skříň na zadní nápravě, je lepená ze dvou polovin, z důvodů zesílení těla skříně v místě, kde jsou obě poloviny spojeny šrouby. Protože ten tvar je opravdu složitý, tak jsem použil tento postup. Postup výroby kol jsem nedělal, protože je to všeobecně používaný způsob v patlání kol železničních vozidel. Jinak jsem sem dal nějaké obrázky skutečné předlohy, ze kterých jsem také vycházel při patlání.

Tak a teď ty fotky:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Výroba kol, náprav a reverzní skříně.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Patinování jsem udělal více méně jen lehké, byť to znečištění je ve skutečnosti daleko větší. Ale méně znamená více a dopatinovat to mohu vždycky.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek

Přišly mi i poštou figurky, takže tématicky - "někde v dílně..........." :)
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Takže kamarádi, to je zatím vše, teď bych se chtěl pustit do patlání vzduchových válců. Jinak všem vám bych chtěl popřát prožití krásných, klidných a spokojených svátků Vánočních. :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.12.2013 9:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Příspěvky: 517
Bydliště: Kyjov
Jestli u podvozků na Karla a u Leopolda píšou, že je to masakr, tak co je potom tohle :shock:
Jak by řekl můj syn - megahustýýýýýýýýýýýýýý
Asi jsme před učňákem měli jinýho Hurvajze, protože ten náš měl jenom 2 nápravy :lol:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.12.2013 10:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 9:17
Příspěvky: 1227
Bydliště: Kralupy nad Vltavou
NO tak to je parádička....krása pohledět..


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 24.12.2013 10:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Příspěvky: 1623
Bydliště: Kyjov
Asi tak . Pokud bys dal pod ty nápravy nějakou vhodnou podložku , tak nikdo nepozná , že je to jen model . LUXUS


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz