Ačkoliv nerad rozdělávám další model předtím, než jiný dokončím (Tatra na to stále čeká ), tak tentokrát jsem udělal výjimku. Loni jsem totiž dostal od svých kamarádů dvě starší abíčka (z roku 1989, stejně jako já ). A v jednom z nich, konkrétně v č. 24, ročník 33, byl model historické lokomotivy Moravia od pana Vyškovského. Kamarádům se velice líbil a vždy, když jsme náhodou zabrousili v rozhovoru na téma papírové modelářství - ani jeden se mu tedy nevěnuje, jenom já - tak jsme se dostali i k Moravii. Rozhodl jsem se tedy, že lokomotivu slepím a dám jim ji dodatečně jako dárek k narozeninám (oba je měli o prázdninách, takže se to hodí).
Pár slov o předloze modelu:
Lokomotiva Moravia byla vyrobena v roce 1837 v lokomotivce Roberta Stephensona v Newcastlu a odtud byla poslána v bednách přes Terst do Rajhradu. Stala se tak úplně první parní lokomotivou na našem území. Spolu s Moravií byla do bývalého Rakousko-Uherska poslána i lokomotiva Austria. Zkušební jízda byla provedena 11. listopadu 1838, vedla z Rajhradu do Brna. O měsíc a čtyři dny později lokomotiva vezla slavnostní vlak u příležitosti zahájení provozu na této trati.
Lokomotiva byla typu Mercury a měla ležatý kotel s izolací proti sálání z prkének a dvojčitý parní stroj. Lokomotivní rám měl dubové postranice okované železnými pláty. Hnaná osa byla dvakrát zalomená, vyrobená z pěti dílů.
Moravia sloužila na trati až do roku 1842, kdy došlo ve Francii k havárii lokomotivy stejného typu, přičemž zemřelo 55 osob. Příčinou neštěstí byla prasklá hnaná osa. Z toho důvodu byly všechny stroje této konstrukce staženy z provozu, lokomotiva Moravia byla pak až do roku 1847 používána jako posunovací. V roce 1849 byla zrušena a o tři roky později zlikvidována.
Vlastní stavba:
Protože jsem nestavěl z originálu, zde přikládám dvě fotografie jako důkaz toho, že jej vlastním:
Vystřihovánku jsem naskenoval a nechal vytisknout v jednom copy centru v Dejvicích na papír gramáže 160 g/m^2. Tisk byl proveden na laserové tiskárně a myslím, že to modelu hodně prospělo. Ovšem parádně vypadají minimálně tři různé odstíny zelené (to je ovšem neduh původního tisku, se kterým jsem prostě nic ne(na)dělal).
Stavbu jsem zahájil lokomotivou. Abych model oživil, vyřezal jsem vzduch všude, kde to šlo - tj. v kolech a zábradlí. Listová pera u přední i zadní nápravy jsem vyrobil vlastní. Kolům jsem též pořídil okolky (až později jsem zjistil, že chybně oboustranné, správně by měly být jen na vnitřní části kola ). Všechno sedělo velice dobře (samozřejmě ne na desetinu milimetru, přecijenom je to ručně kreslený model, ale na milimetr určitě ).
U tendru byla stavba podobně bezproblémová jako v případě lokomotivy. Menší zádrhel byl v tom, že jeho kola jsou o maličko užší než u lokomotivy. Normálně by to bylo vcelku jedno, ale protože jsem chtěl posadit vláček na závěr na koleje, musel jsem tento problém řešit. Udělal jsem to tak, že jsem použil pásky pro kola lokomotivy z druhého výtisku. Když jsem měl tendr celý hotový, zjistil jsem, že navíc rozchod kol je asi o 2 mm menší než u lokomotivy... .
A na závěr ein paar Fotos hotového modelu. Nejprve interierové:
A exterierové:
Kromě podstavečku (vlak bez kolejí, to je jako loď bez vody ) jsem splácal i stylovou škatuli, aby bylo mašinku v čem transportovat do Prahy:
Lokomotiva Moravia / Richard Vyškovský / 1:43 HOTOVO
Moderátor: jozkin
Re: Lokomotiva Moravia/ Richard Vyškovský /1:43 / HOTOVO
Moc pěkný, taky jsem ji kdysi měl spatlanou. Hezký podstavec i krabice.
Re: Lokomotiva Moravia/ Richard Vyškovský /1:43 / HOTOVO
Nikdy bych neřekl, že se mi tenhle model bude líbit, ale v tvém podání je to paráda!
Re: Lokomotiva Moravia/ Richard Vyškovský /1:43 / HOTOVO
Tleskám! Parádní kousek. Na vyškovánku vypadá překvapivě "hi-fi".