železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25 / HOTOVO

Modely soutěžní kategorie VDT

Moderátor: jozkin

Odpovědět
mulda
Příspěvky: 203
Registrován: úte 13.11.2012 3:01
Bydliště: Karlovy Vary
Kontaktovat uživatele:

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od mulda »

Vypadá to fakt super a po shlédnutí Tvého vlákna uvažuji o koupi (vždycky jsem model obcházel obloukem)
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Pánové děkuji všem za chválu, jsem rád, že se dílo líbí. Opravdu si toho vážím, obzvlášť když jsem se k lepení vrátil po tak dlouhé době a navíc hned můj první polák. Hned to nakopne k další činnosti ;)
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Další postup, dokončen muniční sklad, včetně jeřábu a přepravního vozíku na munici.

Zde je onen zmiňovaný přepravní vozík. Doplněno nýtování. Spodní část vozíku je po jeho otočení vidět, ale nijak se s tím ve vystřihovánce nepočítá. Já jsem si tedy oskenoval a poté vytiskl vrchní část vozíku a jeho nohy a ty poté nalepil z rubu, abych spodní část nemusel vybarvovat nebo jinak retušovat. Sice odstín barvy z tisku je krapet odlišný než originál, ale daleko lepší než celou spodní část vozíku barvit.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Rameno jeřábu jsem doplnil o kladku, která je vyrobena z černého kartonu, podlepeného na potřebnou tloušťku, resp. dvě různé tloušťky. Kruhovými výsečníky jsem vysekal dvě velikosti koleček a z těch potom slepil samotnou kladku. Stejný postup jsem použil i na kladku háku. Samotný hák jsem si taky vyrobil, nejsem ale moc spokojený s jeho finálním tvarem, asi ho ještě předělám. Ramenem jeřábu je pak protaženo lanko, jeden konec opatřen oným hákem, druhý konec namotán a přilepen na buben navíjecího mechanismu jeřábu. Ochranný rám kolem lana pod ramenem jeřábu měl být z papíru, to se mi ale vůbec nelíbilo, tak jsem ho vyrobil z drátu. Základna jeřábu doplněna o nýtování.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Zde již jeřáb i s municí. Zábradlí vyrobeno z drátu z jízdního kola. Oproti originálu upraveno zábradlí kolem jeřábu, kdy jsem ho protáhl až za základnu jeřábu. V originále se počítá pouze bočním zábradlím. Zábradlí i řetěz nabarven syntetickou barvou přibližného odstínu. Černou barvu jsem použil stejnou Revellku, jako již na předchozí drátěné díly, "žlutou" barvu Humbrolku jsem koupil v kamenném obchodě v Brně. Vzal jsem si s sebou kousek barevného dílu a srovnával odstíny přímo v prodejně. Až jsem byl překvapen, jak se mi podařilo chytit ten správný odstín. ;) Jak si vzpomenu, ještě nafotím lahvičky s barvou a jejím označením.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

A nakonec muniční sklad umístěný na podvozku.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Fčíl mě čeká samotné dělo. Pohrávám si s myšlenkou vyrobit i vnitřek hlavně s vývrtem. Chci se zeptat místních expertů, zda někdo neví, kolik drážek má mít vývrt hlavně Leopolda? Žádný dobový obrázek se mi bohužel najít nepodařilo. Našel jsem jen obrázek vývrtu hlavně z jakéhosi snad kovového modelu, kde jsem napočítal 12 drážek. Na druhou stranu ale kolega papírový lepič na slovenském fóru, který lepil tento stejný model, vlepil vývrt s 9-ti drážkami, tak teď nevím. Prosím tedy o radu. :?
bohmart
Příspěvky: 2
Registrován: pon 27.5.2013 8:25
Kontaktovat uživatele:

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od bohmart »

Lepší bude si ty drážky spočítat na původní předloze ;) http://usarmy.vo.llnwd.net/e2/-images/2 ... 100100.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Super mockrát díky, i když mezitím jsem se už za přispění Pana Troglodytese přesvědčil o tom co jsem tak nějak tušil. Drážek je fakt 12. Nojono jako by se tahle fotka sviňa přede mnou schovávala ;) Takže díky ještě jednou, už se na tom pracuje...
Uživatelský avatar
Mythal
Příspěvky: 6
Registrován: sob 18.1.2014 8:27
Bydliště: Praha

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od Mythal »

Moc pěkná práce, jde ti to vážně od ruky. Už se těším na další postup :)
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Dnes jen krátce. Dokončil jsem vývrt hlavně s drážkováním. Protože nemám poměrovou kostku, tak jsem použil poměrovou gumovou velrybu, kterou jsem si půjčil od synka :D Hlaveň totiž pěkně sedí v ocasu velryby a nikam neujíždí ;)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Na hrubo mám slepeny jednotlivé díly děla bez doplňků. Po postavení všech dílů na sebe se z toho stala celkem slušná roura od kamen, za chvíli nebudu mít kde fotit :) Jen pro představu - spodní hrana kuchyňské linky na poslední fotce je ve výšce 88 cm.
Obrázek Obrázek

Pro dnešek vše, zase někdy příště...
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od Ričmond »

Máš to pěkné, drážkování je super a je to pěkný macek ;-)
Jenom se musím zeptat, podle té poslední fotky to vypadá, že je ta hlaveň trošku zalomená doprava (hned u toho prvního dílu nad podložkou) nebo se mi to zdá :?: Aby to třeba nedělalo neplechu v nějakém uchycení..
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Děkuji, a nezdá se ti to, opravdu je spodní díl zalomený. Ale nutno dodat, že díly jsem jen na sucho bez lepení na sebe poskládal kvůli focení a zapomněl jsem se o tom zmínit 8-) Jednotlivé díly slepím k sobě až po dolepení doplňků jako jsou výztuhy, žebrování apod. V celku by se s tím dost těžko manipulovalo. Na to by byl potřeba už samostatný pokoj :)
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Zdravím všechny příznivce tohoto sportu,

lepení jsem nepověsil na hřebíček, jen se mi do toho dostaly další neodkladné záležitosti, jako přestavba bytu a malování, diplomová práce ženy apod., takže k lepení se skoro vůbec nedostanu. I přesto se mi podařilo dokončit dělo. Prozatím pro lepší manipulaci zůstává rozděleno na dvě části.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Zde pohled zespodu...
Obrázek ObrázekObrázek

Obrázek Obrázek Obrázek

Pohled z "komína" dolu. Ještě že netrpím závratěmi... :D
Obrázek

Pro dnešek zatím vše. Vzhledem k tomu, že mě čeká stěhování, tak se obávám, že tomu lepení v blízké budoucnosti moc nedám. Prosím tedy věrné sledovače a nakukovače o trpělivost. :oops: Zase někdy příště čau.
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Ahojte všichni, po delší odmlce jsem opět zde. Byt je přestěhován a protože se žena učila na státnice, tak jsem při hlídání synátora vyšetřil trošku času na lepení.

Dokončil jsem držák děla...
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

... a zkompletoval jsem ho s dělem.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

:!: Minule jsem zapomněl upozornit na nepřesnost ve vystřihovánce u samotného děla. Na boky děla se lepí jakési výztuhy a pláty, nebo jak to nazvat a podlepují se na 0,5 mm. Místo na na dělu určené k přilepení výztuh a plátů je však malé, soudruzi z PLR zřejmě nepočítali s větší tloušťkou a proto po přilepení zůstaly na dělu bílá místa. Nezbývá než zaretušovat nebo dolepit proužky barevného papíru. Naštěstí si od začátku stavby nechávám "barevný odpad" ;) Více vidět na fotkách.
Obrázek Obrázek

Takhle vypadá komplet dělo s držákem. Zatím jsou dvě části děla jen na sucho k sobě přiloženy kvůli focení.
Obrázek

Dále jsem si podlepil samotné bočnice děla. Nutno dodat, že to je fakt macek, necelých 90 cm na délku. Protože jsem nesehnal tak velký 1 mm karton, musel jsem si ho musel vyrobit ze čtvrtky a kancelářského papíru. Při podlepování padly za vlast 4 velké tuby Koresu :? Nejdříve jsem na "homemade" karton nalepil jednu kompletní bočnici, která se skládá ze tří dílů. Tuto jsem poté vyřízl, obrysy překreslil na karton a do obrysových čar vlepil zbývající 3 bočnice abych co nejvíce zachoval jejich stejný tvar. I tak mi při lepení tak velkých dílů nějaká ta desetinka milimetru ulítla vedle. Uvidíme, jestli nebo spíš jak velkou neplechu to bude dělat dále.
Obrázek Obrázek

Prozatím vše, příště naviděnou snad dříve než za dva měsíce ;)
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Čaute,

pro dnešek jen letem světem. Sice to není z papíru, ale bez toho by to nebylo ono ;) Od ženy jsem kdysi dávno k narozeninám dostal desku, nechal jsem si ji ohoblovat, zbrousil ji a přetřel lazúrou a nechal udělat akvárko, aby to Lepoldovi na čestném místě před zelenou stěnou v obýváku slušelo a moc se na něj při tom neprášilo. 8-)
Obrázek Obrázek Obrázek

... a již brzy další nášup...
Zatím patlu zdar
Uživatelský avatar
mahdy
Příspěvky: 677
Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Bydliště: Kyjov

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od mahdy »

Zajímavý dárek neohoblovaná deska. Levný dárek a jakou udělá radost. :lol:
Jinak stavbu sleduju od začátku a musím konstatovat, že to máš moc dobrý. Taky mám 2 Leoše v placatým stavu, tak snad někdy aspoň na jednoho dojde řada.
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Díky. Joo radost to byla veliká, i když to nebylo až takové překvapení, vzhledem k tomu, že jsem si ji nechával sám řezat 8-) Ale je potřeba se naučit radovat se i z maličkostí. A o to, jestli to je levný dárek bychom mohli živě diskutovat. Kdyby se sečetly všechny ty doplňky, které jsem k Leopoldovi dokoupil, tak by to dalo na další 3 až 4 výtisky :| Ale co bych pro něj neudělal a navíc ty investice při mém tempu lepení jsou rozmělněny do poměrně dlouhého časového úseku, tak to není takový šok pro peněženku :lol:
Ale dost plkání a více patlání. Dolepil jsem jednotlivé díly zvedacího mechanismu děla, více na foto...

:arrow: píst, táhla a vzpěry...
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

:arrow: U tohoto lešení se opět nepočítá s tím, že rub bude viditelný skrz díry. Následoval tedy již klasický trik oskenovat si díly, vytisknout, potom díly vyřezat a rub polepit oskenovanými díly. Koncová opěra je pouze přiložena na sucho...
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

:arrow: Servomotor. Bočnice doplněny o nýty...
Obrázek Obrázek Obrázek

:arrow: a takhle nějak by celý mechanismus měl vypadat po sestavení dohromady. Zatím opět jen na sucho.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Teď si musím udělat pořádek a místo na stole, protože mě čekají bočnice ;) Jde se uklízet
Zatím čaute...
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: železniční dělo Leopold K5 (E) / GPM / 1:25

Příspěvek od zkooter »

Přátelé kamarádi, tak jsem po měsíční periodě opět tu s aktuálním reportem ze stavby.

Zkompletoval jsem bočnice a spojil je pomocí žeber k sobě.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Jednu z bočnic jsem si před slepením oskenoval, abych měl nějaký ten materiál na „retuš“. Prostor mezi jednotlivými díly bočnic jsem potom zespodu vylepil oskenovaným a vytištěným papírem, protože v krytu spodní části děla jsou otvory, kterými je vidět skrz. Krkolomně napsáno, ale z fotek snad bude jasno.
Obrázek

Zakryl jsem vrchní a částečně i spodní část bočnic. Spodní prozatím jen z části, protože dále přijde zasunout zvedací mechanismus děla – o tom dále.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Malý problém byl v napasování vrchní části na výřezy v bočnicích, do kterých později přijde nasadit zábradlí. Někde to prostě sedlo a někde ne. Musel jsem tedy dolepovat pásky, případně seřezávat. Popravdě jsem s ohledem na velikost modelu měl daleko větší strach z toho, jak to sedne, ale není to žádná tragédie
Obrázek Obrázek

Další oříšek bylo zasunutí zvedacího mechanismu děla. Připadal jsem jak Mirek Dušín když se snažil vyndat ježka z klece jen s tím rozdílem, že já se ho snažil vsunout. V návodu je sice popsán postup, kdy bych měl na jednu bočnici nalepit všechny žebra a díly zvedacího mechanismu a všechno potom přikrýt druhou bočnicí. Nedokážu si ale představit, jak bych to při takové velikosti všechno dohromady napasoval a nerozhodil si geometrii. Zvolil jsem tedy postup, který jsem odkoukal od předchozích lepičů, a to slepit nejdříve bočnice a zvedací mechanismus potom vsunout mezi ně. Není to prča, ale jde to. Zde je postup pro případné další lepiče:

Obrázek :arrow: Pomocí osky spojit komplet servomotoru a pojezdu s táhly, které později budou zvedat samotné dělo a táhla vsunout do patřičných otvorů v žebrech

Obrázek :arrow: Na pojezd nasunout lešení, po kterém zvedací mechanismus jezdí a vsunout servomotor mezi žebra

Obrázek :arrow: Zároveň s tím zasunout lešení na své místo a přilepit.

Potom jsem zakryl celou spodní část, ale o tom až příště.
Zkoušel jsem nasunout i dělo do takto zkompletovaného mechanismu a mělo by to jít. Sice dře to, ale jde to. ;) Pro dnešek vše...
Odpovědět

Zpět na „Železnice / Rail cars and engines“