310 0134 / martasesek / 1:64

Modely soutěžní kategorie VDT

Moderátor: jozkin

martasesek
Příspěvky: 43
Registrován: sob 28.1.2012 19:12

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od martasesek »

něco málo z mého minipidi depa:

hotové dvojkolí, prozatím ještě bez barvy. budou sloužit jako panorama depa. ty na loko nepřijdou
Obrázek

no a tady kola na mašince. zatím není ani sladěné pootočení kol vůči sobě a vůči levé a pravé straně. pohled z obou stran.
Obrázek Obrázek

snad se v pátek dostanu k obarvení a práce na rozvodu by pomalu mohly začít. zdraví marťas
martasesek
Příspěvky: 43
Registrován: sob 28.1.2012 19:12

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od martasesek »

tak po trošku delší době přikládám foto jednoduššího bratříčka, který je v podstatě hotov. už stačí jen schválit podobu a může jít ven.

celkový pohled, fotky z průběhu stavby nejsou.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Vašek
Příspěvky: 61
Registrován: ned 22.1.2012 16:45

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od Vašek »

Pro dorost je to moc pěkný model. Počítáš s barvou uvnitř budky nebo to necháš v bílé?
martasesek
Příspěvky: 43
Registrován: sob 28.1.2012 19:12

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od martasesek »

S interiérem se pro dorost nepočítá. Interiér má složitější verze, ta je na všech předházejících obrázcích. Tady si bude muset dorost poradit s barvou a obarvit si jej. To samé platí i u vnitřku komína. Je ale domluveno, že budou dvě verze rozvodů. Jedna verze je pouze z jednoho dílu a druhá verze je vrstvení, aby se docílilo plastičnosti. Každý si může rozmyslet sám, kterou verzi použije. Ale netuším v jakém nákladu bude vydána. To už je věcí spolku.
hank
Příspěvky: 265
Registrován: stř 25.1.2012 21:08

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od hank »

Kdyby si s tím kafemlejnkem někdo chtěl vyhrát:

Toto

Obrázek

je typák z Českomoravské ve stavu, jak vyjely lokomotivy č. 1 Litovel (ČSD 310.0134) a č. 2 Cholina (310.0135) z fabriky v r. 1913.

Původně ale měly tato dvojkolí:

Obrázek

Plná dvojkolí měly z výroby ještě i stroje (uvádím jen ty, co přešly k ČSD) 97.243, 248 a 251 - 253, tj. u ČSD 310.0129 - 133 pro dráhy (po řadě) rakouské státní dráhy kkStB, lokálka Jičín - Turnov, lokálka Vsetín - Velké Karlovice (tam byly dvě vyrobené r. 1908 v Českomoravské, 97.251 a 252, ČSD 0131 a 132) a lokálka Zaječí - Hodonín.

A kdyby naopak chtěl někdo "normálního" kafemlejnka, tak tady

Obrázek

je výkres komína, se kterým původně jezdily všechny kromě těch litovelských.

A snad ještě fotku původního stavu lokomotivy Cholina, jak ji vyfotili ve fabrice.

Obrázek

Ořízka byla červená, jinak byla lokomotiva celá černá včetně kol. (Na focení byla jedna strana dočasně natřena světle šedě.) Vidíte, že ty výrazné vodorovné řady nýtů na vanách v dnešním stavu vznikly dodatečně, zřejmě při nějakém přeplátování rezavých van v dílnách. Na fotkách pořízených v 70. letech v cukrovaru Bedihošť už je má.

Přeznačení na 310.0 se litovelské stroje dočkaly v r. 1931, kdy byla tamější lokálka zestátněna. U ČSD dostaly výstroj tlakové brzdy (kompresor) v l. 1935/6. (Kdyby chtěl někdo mašinu v původním stavu, musí si prodloužit levou vanu až po hranu dýmnice a dosadit ještě tlumič vysavače sací brzdy, to je na fotce to kulaté před budkou.) V Olomouci setrvaly až do r. 1939, pak se přes Brno a Jihlavu dostaly do Polné, kde sloužily zhruba od poloviny války až do r. 1951/2. 135 měla ještě jednu výjimku, neznámo kdy dostala přední vedení pístů (v Polné koncem války ho už měla). 134 pak byla u ČSD zrušena a prodána do cukrovaru Bedihošť. Tam jezdila do r. 1970, pak byla 11 let v Č. Třebové, 12 let v Kořenově, odtamtud se dostala r. 1993 do Turnova, kde ji zachránili a od r. 2003 jezdí v rámci muzejních jízd dodnes. 135 byla zrušena u ČSD až 1965, ale od r. 1952 ji z depa Brno zapůjčovali na různé vlečky na Moravě.

Obrázky jsou z knihy J. Koutného a M. Leštinského Parní lokomotivy řady 310.0, kromě továrního typáku, ten je z nové knihy Karla Zeithammera Česká stavba parních lokomotiv I. (1841 - 1930).

Kdybyste někdo potřebovali výkresy v lepším rozlišení nebo další podklady, pošlete SZ.

zdraví
hank
martasesek
Příspěvky: 43
Registrován: sob 28.1.2012 19:12

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od martasesek »

hank má pravdu, ty vodorovné nýty na vanách vznikly původně přeplátováním. Mašinka má ale nové vany, jenže výrobce, v domění že to tak má být, udělal znova ty vodorovné nýty. To je taková perlička. Jinak model vychází ze současného provozovaného stavu (přání klubu), ale udělat i původní jak vyjely z fabriky by nebyla vůbec špatná myšlenka (zkusím navrhnout). A nejen ty litovelské. Model je navíc určen i těm méně zkušenějším patlalům jako vzpomínka na výročí narození mašinky (100let), založení klubu (20let), znovuzprovoznění (10let) a výročí trati Turnov-Jíčín (110let). Toto jsou letos všechna kulatá výročí, která souvisí s touto krasavicí. To jsou hlavní důvody, proč není model původní mašinky z výroby a proč není detailnější a propacovanější.

Jedna věc je jistá, model bude k dispozici pouze ve vlaku a začne se prodávat nejpozději o hlavních prázdninách.

P.S. byl by zájem i o vozy? Ale ty nesouvisí s žádným výročí a rozhodně by nebyly k dispozici dříve než o hlavních prázdninách. Důvodem jsou práce na detailnější verzi 310 0134 a dalších vozidlech. Není ani jistota, že by to vydal klub.

zdraví marťas
hank
Příspěvky: 265
Registrován: stř 25.1.2012 21:08

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od hank »

martasesek: Prosím tě, mluvíš o klubu, o spolku, o prodeji modelu ve vlaku... Mohl bys to upřesnit? Mně zřejmě unikají nějaké souvislosti.

O vozy bych tedy měl zájem taky, máš na mysli standardní vozy prvního vybavení českých lokálek garantovaných Zemským výborem? Tj. průchozí "šestiokeňáky" Ci a BCi s plošinami, rozvor 6,5 m, k tomu kombinovaný služebně-poštovní DF s rozvorem 5,8 m? A nákladní vozy? Stačily by dva, "zetku" (tehdy ovšem řada G nebo Gg) starorakouské smíšené konstrukce o rozvoru 4 m a vysokostěnný vůz tehdejší řady Jk nebo Jkr (u ČSD různě, Vl nebo Vlk - s klanicemi nebo bez... podrobnější info dodám) o rozvoru 4,35 m (bez brzdy) nebo 4,9 m (brzda). A hned by tu byla kompletní souprava smíšeného vlaku na typické české nebo moravské lokálce před 100 lety...

zdraví
hank
martasesek
Příspěvky: 43
Registrován: sob 28.1.2012 19:12

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od martasesek »

Mohu upřesnit,

spolek se jmenuje Klub přátel železnic Českého ráje. Ten si model objednal k daným výročí. Co se týče prodeje ve vlaku je myšleno při historických jízdách mašinky. Více tady: http://www.3100134.cz/taxonomy/term/30" onclick="window.open(this.href);return false;

Stránky klubu jsou zde: http://www.3100134.cz/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vozy bych konstruoval taky ty spolkem současně provozovaný, více zde: http://www.3100134.cz/ov" onclick="window.open(this.href);return false; a http://www.3100134.cz/nv" onclick="window.open(this.href);return false;. Bohužel k daným vozům nemám řádku výkresu. Konstrukce by probíhala na úrovni měření a focení.
hank
Příspěvky: 265
Registrován: stř 25.1.2012 21:08

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od hank »

martasesek: Osobáky neměř, večer ti něco pošlu. S těmi nákladními vozy to bude horší, zkusím se zamyslet.

zdraví
hank
Uživatelský avatar
jozkin
Moderátor
Příspěvky: 137
Registrován: úte 20.12.2011 12:57

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od jozkin »

Tak ja určite tiež budem mať záujem o lokomotívu aj o vagóny - primárne o tie, čo spomína Hank, ale v zásade ma potešia akékoľvek vozne ČSD ;)
martasesek
Příspěvky: 43
Registrován: sob 28.1.2012 19:12

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od martasesek »

Tak a pro spolek hotovo. Už se připravuje tisk.

Obrázek Obrázek Obrázek

s přáním hezkého parního dne, marťásesek
Uživatelský avatar
Vašek
Příspěvky: 61
Registrován: ned 22.1.2012 16:45

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od Vašek »

Gratuluju, jednoduché, roztomilé ...
martasesek
Příspěvky: 43
Registrován: sob 28.1.2012 19:12

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od martasesek »

děkuji za pochvalu. A aby toho nebylo málo, je domluveno, že se bude dělat i verze z výroby, tedy se sací brzdou, bez kompresoru a s plnými koly (ne hvězdicovitými). Ve stejném duchu zpracování. Ten by mohl být do dvou měsíců od vydání této verze. Tak snad je se na co těšit.

marťásesek
Uživatelský avatar
jozkin
Moderátor
Příspěvky: 137
Registrován: úte 20.12.2011 12:57

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od jozkin »

Super, blahoželám k dokončeniu :) Bolo by možné poslať 2 výtlačky? (odpoveď stačí v SZ)
martasesek
Příspěvky: 43
Registrován: sob 28.1.2012 19:12

Re: 310 0134 / martasesek / 1:64

Příspěvek od martasesek »

Kdo by měl zájem, model je již k dispozici ve vlaku Spolku přátel železnic českého ráje nebo zkusit kontaktovat přímo spolek.

Marťásesek
Odpovědět

Zpět na „Železnice / Rail cars and engines“