50 let. ..... velmi relativní pojem. Pro člověka zásadní část jeho existence, ale například v kontextu s geologickými změnami na planetě je to jen takové mrknutí oka, a ve vesmíru - to ani nestojí za řeč. Ale vraťme se zpátky do našeho času, kdy počítáme pomalu každou vteřinu. Přesně 50 let je doba, po kterou čekala vystřihovánka nakreslená arch. Jaromírem Svobodou na svojí slavnostní premiéru, na start svojí veřejné kariéry. Ze 2 stránek rozkreslených dílů, určených k vystřižení a slepení, se modelářům na jejich stolech zrodí Nákladní vlak. Lokomotiva, otevřený nákladní vůz, mrazírenský vůz a cisterna. Nic složitého, avšak právě ono půl století dává vystřihovánce jakýsi prazvláštní podtón výjimečnosti. Dává nám možnost v době počítačově kreslených modelů přesných na desetinky milimetru nahlédnout na vystřihovánku, jenž vznikla v dobách (dnes již) pravěkých papírové modelařiny. Pokud někdo váhá, kde vlastně tato vystřihovánka vyšla, tak odkáži na poslední díly Papírové archeologie Standy F. a spol..
Náhled na vystřihovánku, návodnou kresbu - do které jsou vepsány i některé instrukce k sestavení.
Uvidíme, jak stavba bude probíhat. Kolik se vyskytne chyb a záludností. Přeci jen, dnes jsme zvyklí na ty
většinou naprosto přesné konstrukce, kterých se ručně pomalu ani nedalo dosáhnout.
Nákladní vlak /arch. J. Svoboda/ 1:120/ Papírová archeologie
Moderátor: jozkin
Nákladní vlak /arch. J. Svoboda/ 1:120/ Papírová archeologie
Naposledy upravil(a) Medium dne čtv 2.5.2013 13:06, celkem upraveno 1 x.
Re: Nákladní vlak / arch. J. Svoboda / Papírová archeologie
Zdar Michale,
tak jen jako maličké povzbuzení - model se lepí celkem pohodově, jen bych doporučil ignorovat dnes už opravdu překonané "zámečky". Lokomotivku i vagónky jsem poctivě vyztužoval, jsou to poměrně velké plochy, tak se to vyplatí. A to si vezměme, že původní model byl podstatně větší.
tak jen jako maličké povzbuzení - model se lepí celkem pohodově, jen bych doporučil ignorovat dnes už opravdu překonané "zámečky". Lokomotivku i vagónky jsem poctivě vyztužoval, jsou to poměrně velké plochy, tak se to vyplatí. A to si vezměme, že původní model byl podstatně větší.
Re: Nákladní vlak /arch. J. Svoboda/ 1:120/ Papírová archeol
RoBertino díky za podporu. Pokud bys nebyl proti, občas Tě tady poprosím o drobnou radu.
RoBertino doporučil nepracovat se zámečky. S jejich použití jsem nepočítal hned od začátku ani já. Sice to již není úplně 100% zpracování vystřihovánky tak jak byla zamýšlená. ale hned první díly ukázaly, že drobné nepřesnosti by tomuto zámečkovému způsobu ani moc nepřáli. Zámečky jsem nahradil klasickými chlopněmi. Zde je jen důležité zamyslet se nad tím, kde si chlopně udělat.
Ukázka čela kapoty motoru. Z obrázku je jasné, kde zrovna v tomto místě odstranit chlopně, a kde si vyrobit vlastní.
Je dobré se nenechat zmást původními chlopněmi, které byly nakreslené pouze jako kus papíru pro zachycení zámečků.
Začal jsem karosérií lokomotivy. Pokud jde o kabinu, zde jsou na první poskládání jemné nepřesnosti u střechy. Ale když na jednom místě trochu přitlačíte, jinde mírně povolíte, tak se to dá dostat do bezvadného stavu. Následovala kapotáž motorové části. Tady napíši jen zmínku, že čelo je o chlup kratší, a tak vznikne trošku masivnější hrana po slepení. Jedná se o levou svislou hranu čela - ovšem kvalitní retuš vše bezvadně schová. Větší problém u kapoty nastane až ve chvíli, kdy ji chcete spojit s kabinou. Zjistíme, že napravo (ve směru jízdy) je kapota vyšší než kabina. Takže nyní bude následovat pokus o drobnou korekci této nepřesnosti.
Pracuji se 2 výtisky. Jeden jako zkušební, druhý na ostrou stavbu. Ale není to zbytečná investice a ztráta, zkušební výtisk najde v budoucnu ještě své další důležité uplatnění.
Rada hned z prvních kroků stavby. Retušování hran částí, které se lepí na jiné místo, je dobré barvit až po zkusmém složení na sucho. Zde se vyskytují mírné nepřesnosti v návaznosti kresby. Takže je důležité retušovat podle toho, z kterého pohledu vlastně hrana bude vidět, aby navazovala barva retuše na kresbu ze správné strany pro diváky.
RoBertino doporučil nepracovat se zámečky. S jejich použití jsem nepočítal hned od začátku ani já. Sice to již není úplně 100% zpracování vystřihovánky tak jak byla zamýšlená. ale hned první díly ukázaly, že drobné nepřesnosti by tomuto zámečkovému způsobu ani moc nepřáli. Zámečky jsem nahradil klasickými chlopněmi. Zde je jen důležité zamyslet se nad tím, kde si chlopně udělat.
Ukázka čela kapoty motoru. Z obrázku je jasné, kde zrovna v tomto místě odstranit chlopně, a kde si vyrobit vlastní.
Je dobré se nenechat zmást původními chlopněmi, které byly nakreslené pouze jako kus papíru pro zachycení zámečků.
Začal jsem karosérií lokomotivy. Pokud jde o kabinu, zde jsou na první poskládání jemné nepřesnosti u střechy. Ale když na jednom místě trochu přitlačíte, jinde mírně povolíte, tak se to dá dostat do bezvadného stavu. Následovala kapotáž motorové části. Tady napíši jen zmínku, že čelo je o chlup kratší, a tak vznikne trošku masivnější hrana po slepení. Jedná se o levou svislou hranu čela - ovšem kvalitní retuš vše bezvadně schová. Větší problém u kapoty nastane až ve chvíli, kdy ji chcete spojit s kabinou. Zjistíme, že napravo (ve směru jízdy) je kapota vyšší než kabina. Takže nyní bude následovat pokus o drobnou korekci této nepřesnosti.
Pracuji se 2 výtisky. Jeden jako zkušební, druhý na ostrou stavbu. Ale není to zbytečná investice a ztráta, zkušební výtisk najde v budoucnu ještě své další důležité uplatnění.
Rada hned z prvních kroků stavby. Retušování hran částí, které se lepí na jiné místo, je dobré barvit až po zkusmém složení na sucho. Zde se vyskytují mírné nepřesnosti v návaznosti kresby. Takže je důležité retušovat podle toho, z kterého pohledu vlastně hrana bude vidět, aby navazovala barva retuše na kresbu ze správné strany pro diváky.
Re: Nákladní vlak /arch. J. Svoboda/ 1:120/ Papírová archeol
Jak napovídá snímek mé pracovní podložky, po dlouhé době veškeré "povinnosti" dovolily vrátit se zpět k nákladnímu vlaku. Poběhlo několik pokusů, jak nejlépe eliminovat zmíněnou chybu v návaznosti kapoty a kabiny. Prozatím to vypadá tak, že mé snažení bylo úspěšné. Zvládl jsem ještě kontrolní sestavení podvozku, takže kompletace "naostro" by mohla proběhnout bez zásadnějších problémů.