Vážení kolegové,
Vzhledem k nedávné absenci slovutného mistra slova Fajkuslava Stanjuse, dlícího v rozverné cestovní služebně, jsem využil situace nemaje na triku další zarovnávání PA (myšlena Papírová archeologie, nikoli Poklad Aztéků) a rozhodl se zase jednou do něčeho střihnout. Vzhledem k mé dávné lásce k vláčkům to vyhrála – jak jinak – lokomotivka kouřová.
Při té příležitosti musím podotknout, že na zdejším fóru, stejně jako předchozí staré verzi PM, se prakticky nevyskytuje autor Miloš Haman. Chápu, podobně jako u Ladislava Müllera jde o tvorbu, se kterou je nutné se trochu poprat a hojně dodělávat. Což nakonec dokazuje i moje první seznámení s tímto autorem při jeho premiéře na stránkách ABC v podobě historického stroje značeného dle ing. Kryšpína 233.0.
233.0
Muzeum lokomotiv, jak byly (alespoň zpočátku) Hamanovy lokomotivy zastřešeny, jsem se rozhodl doplnit o další poměrně letitý „steam vehikle“ nesoucí číslo 320.0. Dle autorského kódu by mělo jít o třetí Hamanův model. Takticko-technickými daty vás nehodlám unavovat, opisovat z wikipedie či jiných zdrojů mi nepřijde až tak zajímavé, tak pouze přikládám ukázku z fenomenálního Technického atlasu ABC, kde uvedený stroj detailně popsal Josef Janata.
Technický Atlas ABC, kresba Josef Janata.
Jak už bylo řečeno, Hamanovy modely nejsou předmětem zběsilých bitev na Aukru.cz, odklepnuto.cz či eBay.com, takže se mi v mé sbírce nashromáždilo dva a více originálů. Neodolal jsem tedy možnosti opět jednou šmiknout do původní vyleptávánky přímo ze stran ABC. Přeci jenom dodám, že až na jeden „přečnívající“ díl jde o stránkový model v měřítku 1:74. A ještě než popíšu jeho seskládání, pokusím se otupit nejostřejší hroty výčitek od znalců železnice nejen na slovo, ale na celý odborný popis vzatých: rozhodl jsem se postavit mašinku tak, „jak běží a leží“. Jistě by šla spousta dílů nahradit, další náležitě „vytunit“, ale s ohledem na model č. 1 jsem se rozhodl pro úpravu pietní – a sice slepit tuto tendrovku co nejlépe, a finito.
Předchozí trápení s první Hamanovou mašinkou už k mé osobě vyslalo patřičné varovné signály – proto první důležitý krok znamenal vytvořit kostru pro základ lokomotivy. Vím dobře, jak se obyčejný papír kroutí, proto přišel ke slovu kartón, seskládaný do příhradové konstrukce, zajišťující dostatečnou pevnost a tvar. Skutečně pak při jednom explozivním vzteklém intermezzu jsem si mohl dovolit spustit svou pěst na tento díl prudčeji, než bývá zvykem – a odnesl jsem to pouze otiskem daného základu do malíkové hrany mé nešikovné paže.
Podobné vyztužení následovalo i v bočních vodojemech obepínající kotel.
Tyto díly neměly zásadní nesrovnalosti a pasovaly celkem bez problémů. Ty nastaly až při kompletaci dyšen a komínu. Tam, jsa už ostříleným „kominíkem“ bylo potřeba pečlivě porovnávat, protože několik milimetrů sem či tam nehrálo roli. Hlava komínu byla o 3 mm delší, dyšna nejblíže budce jenom o dva. Projevovalo se to tak, že po patřičném zkroužení nemálo přebývalo, ale jak jsem zdůraznil, byl jsem na to připraven.
Jedinou náhradu jsem zvolil ve ventilovém systému a u píšťal – tady jsem původní díly zavrhl. Rovněž jsem neprostříhával dveře do budky, upřímně řečeno řada 320.0 není zase až tak bohatě zdokumentovaná a než se dopustit faux-pas a udělat otevírání dvířek na špatnou stranu jsem se rozhodl pro verzi zavřenou.
Nuž tedy, třistadvacítka je hotova a vyjíždí mezi lačné chrty Papírového modelářství. A snad nebude rozdrásána sžíravými poznámkami ještě před první zatáčkou.
Lokomotiva 320.0 / Miloš Haman, ABC / 1:74
Moderátor: jozkin
- Standa F.
- Administrátor
- Příspěvky: 1207
- Registrován: pon 5.12.2011 16:02
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lokomotiva 320.0 / Autor: Miloš Haman (ABC) / 1:74
No vidíš, Robi, určitě Ti patří medaile "Za chrabrost" a zvláštní Livingstonova šerpa "Za prošlapávání nezmapovaných chodníčků".
Máš docela talent na slepení modelu tak, aby vypadal, že byl slepen před 30 lety ( ) => určitě využijeme, až se dobabráme v Pap. arch. k těmto hamastrojům.
Jen tak dál a od Hare Krišníčka si nechej naložit pod stromeček poutavou příručku "Jak retušovat vodovkama štětečky rozličnými s půvabnou elegancí tak, aby model poskočil svým krystalickým zjevem ze sklepa do výstavních síní Louvru" (... možná už bude rozebraná).
Ještě dodám, že tato dřevitá klasika vyšla v ABC č. 16/26 v dubnu 1982.
Máš docela talent na slepení modelu tak, aby vypadal, že byl slepen před 30 lety ( ) => určitě využijeme, až se dobabráme v Pap. arch. k těmto hamastrojům.
Jen tak dál a od Hare Krišníčka si nechej naložit pod stromeček poutavou příručku "Jak retušovat vodovkama štětečky rozličnými s půvabnou elegancí tak, aby model poskočil svým krystalickým zjevem ze sklepa do výstavních síní Louvru" (... možná už bude rozebraná).
Ještě dodám, že tato dřevitá klasika vyšla v ABC č. 16/26 v dubnu 1982.
Re: Lokomotiva 320.0 / Miloš Haman, ABC / 1:74
Ach jo,
dělal jsem retuše
nic zlého netuše,
že činím pramálo,
to se mi nezdálo.
Knížečku zakoupím,
řádně se poučím,
mašinku vylepším,
a sám se polepším.
dělal jsem retuše
nic zlého netuše,
že činím pramálo,
to se mi nezdálo.
Knížečku zakoupím,
řádně se poučím,
mašinku vylepším,
a sám se polepším.
Re: Lokomotiva 320.0 / Miloš Haman, ABC / 1:74
Sám jsem ji lepil už tenkrát kdysi roku onoho (kde je jí konec...) a pamatuju si dodnes, že mi neseděl písečník (to je to hranaté pod druhým parním dómem před budkou) a tím pádem ani ten druhý parní dóm.
Čímž se dostávám jako starý mašinkář ke správné terminologii: dyšna je ta část komína, co není vidět, protože je částečně v dýmnici. A to, čemu říkáš dyšny, tj. ty dva hrby na kotli, jsou ve skutečnosti parní dómy.
Ale jinak dobrý.
zdraví
hank
Čímž se dostávám jako starý mašinkář ke správné terminologii: dyšna je ta část komína, co není vidět, protože je částečně v dýmnici. A to, čemu říkáš dyšny, tj. ty dva hrby na kotli, jsou ve skutečnosti parní dómy.
Ale jinak dobrý.
zdraví
hank
Re: Lokomotiva 320.0 / Miloš Haman, ABC / 1:74
Hle, kromě mizerných retuší si ještě dovolím mást plénum špatnou terminologií.
Prosím tedy přítomné, aby místo každé dyšny vložili parní dóm a děkuji za opravu.
Až budu páchati další Hamanovku, budu chytřejší.
Jinak ony dómy, hlavně ten krabičkový segment pod tím blíže budce, ten se musel tedy hodně upravovat a narovnávat, aby tam sedl jak zadeček na smaltovaný nočník. Ale je pravda, že i přes plno nedostatků má toto Muzeum železnic ozajstný pövab. Možná se i k té 233.0 ještě jednou vrátím.
Prosím tedy přítomné, aby místo každé dyšny vložili parní dóm a děkuji za opravu.
Až budu páchati další Hamanovku, budu chytřejší.
Jinak ony dómy, hlavně ten krabičkový segment pod tím blíže budce, ten se musel tedy hodně upravovat a narovnávat, aby tam sedl jak zadeček na smaltovaný nočník. Ale je pravda, že i přes plno nedostatků má toto Muzeum železnic ozajstný pövab. Možná se i k té 233.0 ještě jednou vrátím.