Tatra T3M / PRE, a.s. / M. Dudáš, M. Šrámek / 1:87 / HOTOVO
Napsal: čtv 2.8.2012 12:38
T3 (původní označení TIII) byla vyvinuta především kvůli velké hmotnosti svého předchůdce - typu Tatra T2 - který nebyl pro menší provozovatele s nekvalitním kolejovým svrškem ideální. Díky nadčasovému designu a kvalitní konstrukci se tento nový vůz stal synonymem slova tramvaj. T3 je totiž rekordman v počtu vyrobených kusů jednoho modelu tramvaje (přes 14 000 vyrobených vozů). I v současnosti je (zřejmě) nejrozšířenějším vozem na světě. Na svoji dobu patřila k nejmodernějším vozidlům, byly použity nové materiály (např. plasty a sklolaminát). T3 je jednosměrný čtyřnápravový motorový tramvajový vůz. V 90. letech proběhly u některých tramvají tzv. malé modernizace, které byly označeny jako Tatra T3m. Jejich hlavním účelem byla úprava interiéru pro cestující (nové sedačky, protiskluzová podlaha, nové osvětlení, atd.).
Technická data:
Výrobce: ČKD Praha, závod Tatra Smíchov
Výroba: 1962–1997
Vyrobeno kusů: 13 945 + 131 skříní
Délka (bez spřáhel): 14 000 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška skříně: 3 050 mm
Pohotovostní hmotnost: 16 000 kg
Max. rychlost: 65 km/h
Počet a výkon motorů: 4×40 kW
Míst k sezení: 23 / 36 (verze SU)
Míst k stání: 87 / 59 (verze SU)
Wikipedia, http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3
(Zdroj: Wikipedia, http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3)
Vystřihovánka byla vydána v roce 2006 a to pouze samostatně jako reklamní produkt jedné pražské energetické společnosti. Dostupnost kdyžtak někdo doplňte, nápis na obálce hlásá "Neprodejné!", zřejmě bude nutné zjistit co a jak přímo u společnosti. Můj kus mi daroval Michal Traj (kterému tímto ještě jednou děkuji). Předpokládám dostupnost například v muzeu pražské energetiky.
Díly a návodná kresba jsou na dvou listech A3 přeložených na formát A4, papír je matný, gramáž odhadem 140-160g/m2. Obálku tvoří jeden list A4 slabšího lesklého papíru, na přední straně je několik fotek modelu a doprovodný text, druhá strana je potištěna návodem. To vše zalepené ve fólii. Tisk je kvalitní ofsetový, modrá je opravdu "hluboká". Na mém kusu je to ještě o něco znatelnější, protože jsem stavěl z kopie na 140g/m2 ofsetovém papíru a výsledek je lehce tmavší. Díly detailů a pantografu jsou ve vystřihovánce dvakrát.
S délkou skoro 17cm to není nic uplně malého. Podložka není obdélník, ale prostor 10×19cm bez problémů zabere, na výšku pak centimetrů téměř 11. Jediné, na co je potřeba dávat pozor, je plocha podlahy a střechy. Zatímco na podlahu se lepí boky s přesahem (který se vepředu a vzadu plynule ztratí), střecha jakoby s přesahem počítala, ale barva zespodu chybí. Je potřeba to zavčasu zaretušovat. Přesah na podlaze je nakreslený jenom na jedné straně. Na té druhé má ale být také a vyjde tam, takže je lepší zatřít střed modrou barvou a osazovat podle boků. Boky jsou celkem velká plocha, takže lépe podlepit (já jsem použil i vzpěrné příčky). Až na díly 14 a 15, které by mohly být delší, už je to bez problémů. Jenom je dobré počítat s tím, že pásky kol a nárazníky mají délkovou rezervu. Tvarování zrcátka je zvláštní, ale přemluvit se dá. Držák pantografu jsem musel v oblouku doříznout, nechtěl sednout ke střeše. Blatníky 4 jsem asi o 1mm zúžil. Pozadí podložky je o něco větší, seřízl jsem asi 1,5mm ze strany.
Oproti originálu jsem upravoval pouze pantograf vyřezáním vzduchu. Na podložce jsem zkusil totéž u zábradlí, vyšlo to až na druhý pokus. Trubky nemají ani milimetr, vodorovné jsou ještě tenčí. Vím, pro někoho slabší čajíček, mě to dalo celkem zabrat. Ale má rubovou stranu
Technická data:
Výrobce: ČKD Praha, závod Tatra Smíchov
Výroba: 1962–1997
Vyrobeno kusů: 13 945 + 131 skříní
Délka (bez spřáhel): 14 000 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška skříně: 3 050 mm
Pohotovostní hmotnost: 16 000 kg
Max. rychlost: 65 km/h
Počet a výkon motorů: 4×40 kW
Míst k sezení: 23 / 36 (verze SU)
Míst k stání: 87 / 59 (verze SU)
Wikipedia, http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3
(Zdroj: Wikipedia, http://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3)
Vystřihovánka byla vydána v roce 2006 a to pouze samostatně jako reklamní produkt jedné pražské energetické společnosti. Dostupnost kdyžtak někdo doplňte, nápis na obálce hlásá "Neprodejné!", zřejmě bude nutné zjistit co a jak přímo u společnosti. Můj kus mi daroval Michal Traj (kterému tímto ještě jednou děkuji). Předpokládám dostupnost například v muzeu pražské energetiky.
Díly a návodná kresba jsou na dvou listech A3 přeložených na formát A4, papír je matný, gramáž odhadem 140-160g/m2. Obálku tvoří jeden list A4 slabšího lesklého papíru, na přední straně je několik fotek modelu a doprovodný text, druhá strana je potištěna návodem. To vše zalepené ve fólii. Tisk je kvalitní ofsetový, modrá je opravdu "hluboká". Na mém kusu je to ještě o něco znatelnější, protože jsem stavěl z kopie na 140g/m2 ofsetovém papíru a výsledek je lehce tmavší. Díly detailů a pantografu jsou ve vystřihovánce dvakrát.
S délkou skoro 17cm to není nic uplně malého. Podložka není obdélník, ale prostor 10×19cm bez problémů zabere, na výšku pak centimetrů téměř 11. Jediné, na co je potřeba dávat pozor, je plocha podlahy a střechy. Zatímco na podlahu se lepí boky s přesahem (který se vepředu a vzadu plynule ztratí), střecha jakoby s přesahem počítala, ale barva zespodu chybí. Je potřeba to zavčasu zaretušovat. Přesah na podlaze je nakreslený jenom na jedné straně. Na té druhé má ale být také a vyjde tam, takže je lepší zatřít střed modrou barvou a osazovat podle boků. Boky jsou celkem velká plocha, takže lépe podlepit (já jsem použil i vzpěrné příčky). Až na díly 14 a 15, které by mohly být delší, už je to bez problémů. Jenom je dobré počítat s tím, že pásky kol a nárazníky mají délkovou rezervu. Tvarování zrcátka je zvláštní, ale přemluvit se dá. Držák pantografu jsem musel v oblouku doříznout, nechtěl sednout ke střeše. Blatníky 4 jsem asi o 1mm zúžil. Pozadí podložky je o něco větší, seřízl jsem asi 1,5mm ze strany.
Oproti originálu jsem upravoval pouze pantograf vyřezáním vzduchu. Na podložce jsem zkusil totéž u zábradlí, vyšlo to až na druhý pokus. Trubky nemají ani milimetr, vodorovné jsou ještě tenčí. Vím, pro někoho slabší čajíček, mě to dalo celkem zabrat. Ale má rubovou stranu