Elektrický motorový vůz 109 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOVO

Modely soutěžní kategorie VDT

Moderátor: jozkin

Odpovědět
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Elektrický motorový vůz 109 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HOTOVO

Příspěvek od yvan »

Motorový vůz ev. č. 109 dodaly Ringhofferovy závody v roce 1901 jako součást pravidelných dodávek nutných pro rozšíření provozu po elektrifikaci tratí koňské dráhy. Od roku 1928 sloužil jako kolejový brus (v roce 1963 dostal ev. č. 4063).

Technická data:
Celková délka skříně přes spřáhla: 8,41 m
Šířka skříně: 2,13 m
Počet míst k sezení: 16 + 4
Počet míst k stání: 6 + 12
Rok výroby: 1901
Výrobce: Ringhofferovy závody

Muzeum městské dopravy v Praze, http://www.doprava.cx/galerie/detail.ph ... brazek=024

Obrázek
(Zdroj: Muzeum městské dopravy v Praze, http://www.doprava.cx/galerie/detail.ph ... brazek=024)

Vystřihovánka vyšla v ABC 14. září 2004 jako první model série Historické tramvaje. Autorem je Michal Dudáš. Vystřihovánka obsahuje 69 číslovaných dílů. Návod a kresby jsou k dispozici na webu ABC ZDE. Později vyšel model i samostatně v roce 2006 pod hlavičkou Dopravního podniku hlavního města Prahy. Oproti vydání v ABC má sešitová verze trochu méně výrazné barvy, celkově je výtisk laděn více do zelena, což je zřetelné hlavně u šedých dílů jak tramvaje, tak podložky. A samozřejmě je na tužším papíru, pro některé díly řekl bych až příliš.

Ve srovnání s ostatními pozdějšími modely, jak tramvají, tak lokomotiv, je tento kousek na špici v množství nepapírových dílů, většinou použitých jako doplnění detailů, bez kterých se stavba obejde. Tyto díly nejsou mezi díly uvedeny jako šablony, ani nemají pozice na dílech papírových. Není to žádný nedostatek, jenom je dobré přečíst si návod a mít návodnou kresbu. Takže vy, co to neděláte, udělal bych v tomto případě výjimku ;) Konkrétně se jedná o výhybkové tyče, řetězy, elektrické zásuvky a ovládací lanko. Vůbec návod obsahuje užitečné informace, třeba já jsem podle návodu spíš nejel (byť jsem ho četl) a spřáhla mám kratší, než by bylo asi dobré :roll:

Pokud jde o stavbu samotnou, už návod doporučuje vše podlepit kancelářským papírem a některé další díly tvrdým papírem. Já jsem v podstatě všechno podlepil, hlavní prvky konstrukce kabiny kartonem 1mm, podložku jako obvykle, díly pro načernění černým papírem, oboustranné díly jsem nechal a zbytek je podlepen oním kancelářským, vyjma dílů označení vozu. Chybky jsou jen kosmetické, díly 16 a 17 jsou asi o 0,5mm delší, než jejich podklad. 16 jsem ořízl lehce po stranách, 17 jsem zkrátil uprostřed, kde spoj zakryje tabulka. Délka střechy sedí na kabinu, ale nesedí místa pro přilepení chlopní, takže těmi se nenechte zmást. Díl chodníku a ulice 57 je kratší, než všechny díly navazující (podklad, další díly povrchu, pozadí i rámeček). U sešitové verze to není tak moc. Já jsem všechny delší části o těch několik desetin milimetru zkrátil, protože retušovat ten chodník bych si na nějakých 0,8mm netroufl. Na jiné nesrovnalosti jsem nenarazil. Úpravy jsem nedělal, pouze jsem místo špejle vytvořil zásuvky papírové. Jediné, co mě trochu mrzí je, že kladka přesahuje rozměr podložky, konkrétně pozadí. Není proto tak jednoduché umístění do případné krabičky, což mám v budoucnu v plánu. Rozdíl je několik milimetrů.

Obrázek Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
Medium
Příspěvky: 399
Registrován: pon 30.1.2012 21:28

Re: Elektrický motorový vůz 109 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HO

Příspěvek od Medium »

Perfektní a precizní práce (jako ostatně je Tvým zvykem) u všech tramvajek. Snad jen u této pražandy škoda, že jsi neprořezal šedivý vzduch u mříží ve dveřích (ovšem nejsem si jistý, jestli by tím nedošlo k odhalení nějakých bílých míst autorem nevybarvených). Vzhledem k tomu, že zmiňuješ několik chybiček, či že jsi vše podlepil, naskýtá se jeden dotaz - stavěl jsi z abíčkovských vystřihovánek, či později samostatných vydání na pevnějším papíru?
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Elektrický motorový vůz 109 / ABC / M. Dudáš / 1:87 / HO

Příspěvek od yvan »

Díky nejen za slova chvály, ale i za ta pozdější vydání ;)

Nechal jsem je do archivu, to by byla škoda rozstříhat. Všechny kusy ze série jsou z vydání v ABC. Papír sice JE dost tenký, ale u detailů se to hodí a když si člověk zvykne, tak podlepením jde všechno eliminovat.

Taky mě napadlo to vyřezat :) Nezdá se, ale ta podložka má na délku 11cm. I ve 2D ta tramvaj vypadá o dost větší, slepená je celkem malá, otvor dveří je široký 8mm. Vyřezání nic nebrání, za zavřenými dveřmi sice chybí druhý schod, který se vlepuje natupo, ale ty by nebyl problém vyrobit. Mě odradilo to, že ty nejtenčí prvky "dveří" jsou široké tak kolem 0,2mm. To bych asi nevyřezal a kdyby, stoprocentně bych to nezaretušoval 8-)

Z drátku by to šlo, ale to bych si zase slepil prsty, než bych dal dohromady čtyři dobré kusy :roll:
Odpovědět

Zpět na „Železnice / Rail cars and engines“