Mogador / Modelik / 1:200 + USS Hornet / Szkutnik / 1:200 Hotovo
Napsal: úte 30.1.2018 8:37
Ahoj všem,
loď jsem ještě nestavě, ale už nějakou dobu se o nějaké přemýšlím. Jelikož stavim hlavně letadla, tak letadlová loď byla jasná volba. A jelikož jsou to hlavně vícemotorová letadla z druhý světový, tak to mohl být jedině USS Hornet s B-25 na palubě. Minulý rok vyšel hned u dvou vydavatelů, tak jsem měl i z čeho vybírat. Jelikož jsem si chtěl napřed vyzkoušet techniku stavby na něčem menším, přibral jsem ještě torpédoborec Mogador, který se mi dome nějakou dobu povaluje……
Mogador
Torpédoborce třídy Mogador (dvě lodě, Mogador a Volta) byly vyvrcholením Francouzkých předválečných konstrukcí tzv. „supertorpédoborců“. Jednalo se o lodě s velmi vysokou rychlostí (kolem čtyřiceti uzlů), silnou výzbrojí a velkým výtlakem. Svými rozměry a výzbrojí se už blížily spíše lehkým křižníkům. Zároveň ale postrádali jakékoli pancéřování. Obě lodě byly primárně určeny jako doprovod nových bitevních lodí třídy Dunkerque, s nimiž na začátku války často operovaly. Po kapitulaci Francie kotvil Mogador v severoafrickém přístavu Mers-el-Kebir, kde byl 3.6.1940 těžce poškozen zásahem těžkého granátu z Britské bitevní lodě. Ten sice sám nevybouchl, ale přivedl k výbuchu hlubinné nálože a loď v podstatě přišla o celou záď.
Po provizorních opravách loď odplula do Toulonu, kde probíhaly generální opravy a přestavba.
Ty se protáhly až do podzimu 1942. 27.11.1942 byl Mogador potopen spolu s ostatními loděmi v Toulonu. V roce 1943 ho ještě Italové vyzvedli, ale opraven nikdy nebyl a po válce byl sešrotován.
Výtlak, plánovaný: 2 884 tun
Výtlak, standardní: 3 045 tun
Výtlak, plný: 4 018 tun
Délka: 137.5 m
Šířka: 12.67 m
Ponor: 4.74 m
Posádka: 221 mužů
Rychlost: 39 uzlů
Výzbroj:
8x 138.6 mm/50 Model 1934 (4x2)
4x 37 mm/50 kanóny Model 1933 (2x2)
10x 550 mm torpédomet (2x3, 2x2)
4x 13.2 mm (2x2)
32 hlubinných náloži a 40 min
K modelu jsem si pořídil na zkoušku kostru od přítele lejzra, takže její sestavení šlo poměrně lehce. Trup jsem nijak nevyplňoval, což je místu znát a některá žebra vystrkují růžky….. Celkově to dopadlo líp, než jsem čekal, ale hůř než bych si představoval. Nejhorší byla překvapivě ta lišta znázorňující kýl – po prvním pokusu a následném servání jsem ji musel z části vyrobit znovu.
Hornet
CV-8 USS Hornet asi není třeba příliš představovat. Jedná se o letadlovou loď třídy Yorktown. Byla to poslední letadlová loď, jež americké námořnictvo zařadilo do služby před vstupem do války. Přestože byl ve službě jen rok a sedm dní, zúčastnil se Hornet úspěšně několika známých akcí: Doolittlův nálet na Japonsko, bitva u Midway a nakonec bojů u Šalamounových ostrovů, kde byl v bitvě u Santa Cruz 27.10.1942 potopen.
Výtlak, plánovaný: 20 000 T
Výtlak, standardní: 26 507 T
Výtlak, plný: 29 144 T
Délka: 251.4 m
Šířka: 34.75 m
Ponor: 7.47 m
Posádka: 2217 mužů celkem (včetně leteckého personálu)
Rychlost: 32.5 uzlů
Výzbroj:
8x 127 mm/38 Mk 12 (8x1)
16x 28 mm/75 (4x4)
27x 20 mm/70 Oerlikon Mk 4 (27x1)
90 letounů
Model Hornetu jsem si pořídil od Szkutniku. Model je poměrně detailní, tisk je pěkný na kvalitním papíře. Papír je různých tlouštěk – potah trupu je na tlustším, díly letadel naopak na tenčím. Zajímavostí jsou díly kostry vytištěné na samolepící folii. Pracuje se s tím pěkně, nekroutí se a hned můžete řezat. Na samolepkách jsou i paluby, což už je trochu problém – jsou totiž lesklé. Dle vydavatele měly být matné, leč tiskárna dodala tyto…. Z toho důvodu jsou k modelu přiložené paluby tištěné klasicky offset na čtvrtku. Zde jsem měl trochu problém – jeden arch palub mi chyběl, druhý pak měrně barvy poněkud rozhozené. Napsal jsem do Szkutniku a hned poslali nové, což oceňuji.
K modelu mam i některé detaily, částečně opět od přítele lejzra, radar + drobotinu na zbraně jsem pak sehnal od Eduarda (původně pro plastikový model…).
Tady jsem začal od letadel, nejprve B-25. První byl jeden předseriový kus na ověření technologie, ladil jsem hlavně zasklívání. Následovala první osmikusová série. Sedm jich ještě zbývá. Na ledadle je upraveno prosklení, podvozek, motory, vrtule a střelecká stanoviště… Není to žádná sláva, ale líp to nezvládám. U prvního kusu jsem navíc zapomněl na retuš vnitřní části přídě.
Finální (snad ) verze prosklení a první serie...
Kostru jsem si zde vyřezal růčo, použil zpevňující pásky na zesílení žeber(jsou součástí modelu) + pásky na vyplnění mezer mezi žebry. Výsledek mi zatím přijde lepší než u Mogadoru, ale stále je tam chyb jako máku….
loď jsem ještě nestavě, ale už nějakou dobu se o nějaké přemýšlím. Jelikož stavim hlavně letadla, tak letadlová loď byla jasná volba. A jelikož jsou to hlavně vícemotorová letadla z druhý světový, tak to mohl být jedině USS Hornet s B-25 na palubě. Minulý rok vyšel hned u dvou vydavatelů, tak jsem měl i z čeho vybírat. Jelikož jsem si chtěl napřed vyzkoušet techniku stavby na něčem menším, přibral jsem ještě torpédoborec Mogador, který se mi dome nějakou dobu povaluje……
Mogador
Torpédoborce třídy Mogador (dvě lodě, Mogador a Volta) byly vyvrcholením Francouzkých předválečných konstrukcí tzv. „supertorpédoborců“. Jednalo se o lodě s velmi vysokou rychlostí (kolem čtyřiceti uzlů), silnou výzbrojí a velkým výtlakem. Svými rozměry a výzbrojí se už blížily spíše lehkým křižníkům. Zároveň ale postrádali jakékoli pancéřování. Obě lodě byly primárně určeny jako doprovod nových bitevních lodí třídy Dunkerque, s nimiž na začátku války často operovaly. Po kapitulaci Francie kotvil Mogador v severoafrickém přístavu Mers-el-Kebir, kde byl 3.6.1940 těžce poškozen zásahem těžkého granátu z Britské bitevní lodě. Ten sice sám nevybouchl, ale přivedl k výbuchu hlubinné nálože a loď v podstatě přišla o celou záď.
Po provizorních opravách loď odplula do Toulonu, kde probíhaly generální opravy a přestavba.
Ty se protáhly až do podzimu 1942. 27.11.1942 byl Mogador potopen spolu s ostatními loděmi v Toulonu. V roce 1943 ho ještě Italové vyzvedli, ale opraven nikdy nebyl a po válce byl sešrotován.
Výtlak, plánovaný: 2 884 tun
Výtlak, standardní: 3 045 tun
Výtlak, plný: 4 018 tun
Délka: 137.5 m
Šířka: 12.67 m
Ponor: 4.74 m
Posádka: 221 mužů
Rychlost: 39 uzlů
Výzbroj:
8x 138.6 mm/50 Model 1934 (4x2)
4x 37 mm/50 kanóny Model 1933 (2x2)
10x 550 mm torpédomet (2x3, 2x2)
4x 13.2 mm (2x2)
32 hlubinných náloži a 40 min
K modelu jsem si pořídil na zkoušku kostru od přítele lejzra, takže její sestavení šlo poměrně lehce. Trup jsem nijak nevyplňoval, což je místu znát a některá žebra vystrkují růžky….. Celkově to dopadlo líp, než jsem čekal, ale hůř než bych si představoval. Nejhorší byla překvapivě ta lišta znázorňující kýl – po prvním pokusu a následném servání jsem ji musel z části vyrobit znovu.
Hornet
CV-8 USS Hornet asi není třeba příliš představovat. Jedná se o letadlovou loď třídy Yorktown. Byla to poslední letadlová loď, jež americké námořnictvo zařadilo do služby před vstupem do války. Přestože byl ve službě jen rok a sedm dní, zúčastnil se Hornet úspěšně několika známých akcí: Doolittlův nálet na Japonsko, bitva u Midway a nakonec bojů u Šalamounových ostrovů, kde byl v bitvě u Santa Cruz 27.10.1942 potopen.
Výtlak, plánovaný: 20 000 T
Výtlak, standardní: 26 507 T
Výtlak, plný: 29 144 T
Délka: 251.4 m
Šířka: 34.75 m
Ponor: 7.47 m
Posádka: 2217 mužů celkem (včetně leteckého personálu)
Rychlost: 32.5 uzlů
Výzbroj:
8x 127 mm/38 Mk 12 (8x1)
16x 28 mm/75 (4x4)
27x 20 mm/70 Oerlikon Mk 4 (27x1)
90 letounů
Model Hornetu jsem si pořídil od Szkutniku. Model je poměrně detailní, tisk je pěkný na kvalitním papíře. Papír je různých tlouštěk – potah trupu je na tlustším, díly letadel naopak na tenčím. Zajímavostí jsou díly kostry vytištěné na samolepící folii. Pracuje se s tím pěkně, nekroutí se a hned můžete řezat. Na samolepkách jsou i paluby, což už je trochu problém – jsou totiž lesklé. Dle vydavatele měly být matné, leč tiskárna dodala tyto…. Z toho důvodu jsou k modelu přiložené paluby tištěné klasicky offset na čtvrtku. Zde jsem měl trochu problém – jeden arch palub mi chyběl, druhý pak měrně barvy poněkud rozhozené. Napsal jsem do Szkutniku a hned poslali nové, což oceňuji.
K modelu mam i některé detaily, částečně opět od přítele lejzra, radar + drobotinu na zbraně jsem pak sehnal od Eduarda (původně pro plastikový model…).
Tady jsem začal od letadel, nejprve B-25. První byl jeden předseriový kus na ověření technologie, ladil jsem hlavně zasklívání. Následovala první osmikusová série. Sedm jich ještě zbývá. Na ledadle je upraveno prosklení, podvozek, motory, vrtule a střelecká stanoviště… Není to žádná sláva, ale líp to nezvládám. U prvního kusu jsem navíc zapomněl na retuš vnitřní části přídě.
Finální (snad ) verze prosklení a první serie...
Kostru jsem si zde vyřezal růčo, použil zpevňující pásky na zesílení žeber(jsou součástí modelu) + pásky na vyplnění mezer mezi žebry. Výsledek mi zatím přijde lepší než u Mogadoru, ale stále je tam chyb jako máku….