Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:200

Modely soutěžní kategorie L

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:200

Příspěvek od Dolly »

Do flotily plné bitevních lodí, torpédoborců a ponorek připlouvám s touto malou loďkou. Model je zpracován ve stejném měřítku jako všechny ty "H.M.S"," USS", či "IJN", tedy 1:200, takže je to proti nim modýlek takřka do dlaně. Model je zpracován ve dvou verzích - v původní civilní a ve verzi po militantní bolševické přestavbě na dělovou loď. Pokud mě bude přát odhodlání a trpělivost, chtěl bych paralelně stavět obě dvě verze.

Obrázek Obrázek

Na úvod z historie parníku:

V roce 1905 obchodní dům Borel a synové objednal v Saratově, v továrně inženýra Bary, postavení remorkéru pro jejich volžskou paroplavbu. Loď byla postavena podle nejdokonalejších plánů té doby. Parník měl ocelový trup s kostrou z pravoúhlych rámů se zaoblením spodních rohů. Podpalubí se dělilo na příďový kolizní prostor, příďové obytné kajuty, strojovnový oddíl, kotelnový oddíl, mazutovou jámu, nebo cisternu, záďové obytné kajuty, a záďový kolizní prostor.
Parník byl osazen parním strojem systému „Kompadur“, pára se vyráběla ve dvou oddělených kotlech, které stejně jako stroj byly vyrobeny ve Švýcarsku. Před kotelnou na hlavní palubě se nacházelo samočinné parní čerpadlo dvojčinného systému „Kameron“. Čerpadlo bylo potřebné k přečerpávání mazutu a k odčerpávání vody z trupu. Parník byl poháněn dvěma kolesy s naklápěcími lopatkami na společné ose.
Po stranách paluby byly rošty vyložené na konzolách. Na nich byla kolesová pouzdra s kolesnicovými kajutami, kde byla část posádky a kajuta kapitána. Na přídi se nacházela hospodářská nástavba se spižírnou, koupelnou a latrínou. Střechy kolesnicových kajut a hospodářské nástavby byly překryty plošinou, na které se nacházel kapitánský můstek. Po stranách byla požární vědra s vodou, na zábradlí pověšeny záchranné kruhy. Na střeše kotelny za komínem na podpůrné konstrukci byl upevněn hák, na který se upevňovala lana vlečných člunů. Záďová část neměla nástaveb, kromě budky schodiště do podpalubí. Paluba byla osazena oblouky pro vedení vlečných lan. Pod oblouky byly ukládány kontejnery se zbožím. Na příďovém čelenu byla zavěšena kotva, která se navíjela ručním rumpálem. Na každě straně bylo po třech úvaznících a dále byla uložena smotaná úvazová lana. Loď se řídila jednoduchým kormidlem, náhon ke kormidelnímu kolu obstarával řetěz ve vodítkách po stranách paluby. Kapitánský můstek byl se strojovnou propojen hlásnou rourou a lodním telegrafem. Loď pojmenovali lidským jménem – VÁŇA.

Remorkér se plavil na řekách Volze a Kamě, tahal čluny s dřívím, moukou, solenými rybami a dalším mírovým zboží od Rybinsku po Astrachaň a zpět. Tak tomu bylo do podzimu 1914. V srpnu 1914 začala 1. světová válka. Dříví a sudy se solenými rybami byly nahrazeny vojenským materiálem a zbraněmi, civilní pasažéry vystřídali rekruti a vojáci. Trasa se změnila, teď parník Váňa jezdil z Nižního Novgorodu do Permu, Saratova a Carycinu, kde továrny zásobovaly armádu zbraněmi. V r. 1917 továrny zastavovaly výrobu, dělníci stávkovali a obchodníci ukryli zboží v očekávání lepších časů. Zastavil se i parník Váňa v přístavu v Nižním Novgorodu. Stát zůstal do konce června r. 1918.

Nová bolševická vláda potřebovala upevnit svoji moc na celém území Ruska, ty, kteří nesouhlasili s její politikou, shledávali nepřáteli pracujícího lidu. V zemi začala občanská válka. Pro obranu socialistického zřízení se narychlo organizovala Rudá Armáda. Bojové akce byly převážně vedeny na železnicích a splavných řekách, po kterých se mohla přesunovat vojska znepřátelených stran. Pro obranu řek Rudí i Bílí formovali vojenské flotily z lodí a člunů k tomu vhodných. Z lodí se k tomu nejlépe hodily remorkéry, na jejichž paluby bylo možné postavit děla a přeměnit je na ozbrojené parníky. 29. června 1918 Nižněgorodské místní vedení vodní dopravy předalo znárodněný remorkér Váňa do rukou komisaře Volžské vojenské flotily N. G. Markina, povolaného na rozkaz ministra obrany Trockého na organizaci obrany na Volze.

N. G. Markinovi se remorkér Váňa zamlouval a přenesl na něj svůj štáb. Remorkéru bylo přiděleno pořadové číslo 5 a byl nazván ozbrojeným parníkem. Přestavěn byl v závodě „Nižněgorodský teplochod“ v podmínkách zoufalého nedostatku materiálu a času. Aby bylo možné jej vyzbrojit, bylo třeba zmenšit příďovou hospodářskou nástavbu, odstranit oblouky na záďové platformě a vstupní předsíň do podpalubí – bránily v rozmístění plarforem pro děla a v rozhledu pro kulomety. Pod dělovými platformami bylo zapotřebí zpevnit palubu podporami. Na palubu z tmavého teaku položili železné pláty pancíře tl. 8 mm. Pancířem byly rovněž opatřeny parapetní části nástaveb a kapitánského můstku. Parník byl přebarven tmavě zeleným ochranným nátěrem.

Na stožáru, který byl z hospodářské budky přenesen na palubu, trikolóra obchodního loďstva Ruska ustoupila rudé vlajce se zlatými písmeny R.S.F.R.

Zkušenost prvních bojů ukázala, že Váňa No.5, pro posílení obranyschopnosti, potřebuje změnit výzbroj. V dílnách ukořistěných doků vyrobili doplňkoné ochranné štíty pro 6 kulometů Maxim na trojnožkách. Po dobytí Kazaně „Váňa No. 5“ odjel do Nižního Novgorodu a na přezbrojení. Minonosky z Baltu přivezly člun s nákladem námořních děl a munici. Vyzbrojený parník byl vybaven 2x 75 mm děly Kane namísto dvou kolových polních kanónů vzor 1902. 37 mm dělo systému Maclay na podstavci bylo nahrazeno protiletadlovým 47 mm kanónem Hotchkiss. Z paluby byly odebrány kulomety Maxim na kolech a polní dělo 37 mm systému Maclay na kolech.

Za boje pod Kazaní, bylo ozbrojenému parníku uděleno nové jméno „Váňa – Komunista“, ovšem nedočkal se jeho oficiálního udělení. 1. října 1918 při průzkumné plavbě u obce Opilý Bor, dělová loď byla zasažena skrytou dělostřeleckou baterií protivníka a začala hořet. 48 přeživších členů posádky z 76 bylo zachráněno minonoskou „Prytkyi“. Komisař N. Markin v boji zahynul.

Po skončení občanské války byl parník vyzdvižen, opraven a přestavěn na civilní osobní loď a předán do města Čardžev (v dnešním Turkmenistánu, dnes pravděpodobně město Turkmenabat, pozn. překl.). Tam se dlouho plavil na řece Amu-Darji pod jménem „Komsomolec“ do r. 1968, kdy řeka přestala být splavnou. Jeho zrezivělý trup je možné i dnes ještě vidět na vyschlém písčitém dně.

Technická data:

Max. délka: 60,20 m
Délka na vodorysce: 53,32 m
Šířka na vodorysce: 7,32 m
Max. šířka na kolesnicích: 15,15 m
Výška bortu: 2,57 m
Min. ponor: 0,70 m
Ponor s palivem: 0,86 m
sultanbobo
Příspěvky: 76
Registrován: čtv 11.9.2014 10:16

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od sultanbobo »

Tak ten kolesák je naprosto úžasný.Budu sledovat.
Uživatelský avatar
MARTANEK41
Příspěvky: 369
Registrován: úte 24.1.2012 15:19

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od MARTANEK41 »

Vítej a těším se na fotky. :-)

Taky jsem zvědavý na vydavatele .... tisk, barvy, detaily.
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od Dolly »

Díky pánové za zájem. Ke konkrétnímu dotazu na kvalitu chci říct, že model je graficky velice líbivý, papír ale není asi úplně to pravé, drobné dílky se po vyříznutí třepí na růžcích a na ohybech, takže nebude příliš pevný ve vláknech.

Jinak je model štědře vybaven laserovými díly, především kostra trupu a hlavně díly koles, rámy okének a konzoly vyložených částí paluby a další detaily. Významným dílem je paluba s vyloženými rošty. Standardně je nakreslená a perforování je vyjádřeno graficky, laserový díl má prořezanou strukturu. Model je malý, ale velice detailně zpracovaný. Některé dílky jsou lehce teoretické, dopředu zatím nevím, jak je budu vyrábět.

Začal jsem obligátně trupem. Dno nemá plné výplně, tak vkládám postupně balzu, aby se neprověšovala obšívka.Záhy jsem zjistil, že trup je cca o 5 mm delší, a přesahuje přes palubu. Díly obšívky však sedí na kratší trup, což mě podezření potvrzuje. Takže v příštím dílu budu trup řezat vejpůl a zkracovat.

Obrázek Obrázek

Rovněž se mě nezdají díly obšívky nad vodoryskou. Na přídi se zužují. Každý, kdo někdy potahoval lodní trup, tak ví, že na předku se obšívka naopak rozšiřuje. Trup je zkosený a přepona je vždy delší. Zkouším to nanečisto s xeroxovými kopiemi. Zdá se že obšívku vyříznu větší a domaluju černou u civilní verze, u militantní verze budu buď opatrně domalovávat zelenou, nebo použiju rezervní barevné plochy.

Obrázek

Trup zatím odkládám k ledu a zpracoval jsem nahrubo všechny hlavní nástavby. Postupně na ně budu nastrojovat detaily. Na obrázcích je to všechno sestavené na palubu nasucho. U civilní verze jsem rovněž nalepil zvýšené borty, ale nezdají je mě tvarově. Mají být spíše prohnuté dolů, ale tady jsou spíše vyboulené a degradují typický elegantní tvar lodních trupů té doby. Takže budu muset odpárat a sestřihnout do nějakého lepšího tvaru. Zvláště ten zadní bort je nějak předimenzovaný v porovnání s nákresem.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od Dolly »

Dokončená kotelna parníčků :

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od kaktusak »

Dolly píše: papír ale není asi úplně to pravé, drobné dílky se po vyříznutí třepí na růžcích a na ohybech, takže nebude příliš pevný ve vláknech.
O tohoto vydavatelství lepím ve VDT " Belaze " a papír se chová úplně stejně jak popisuješ ty .


Jinak jedeš parádně . Poctivě sleduji .
luky1978
Příspěvky: 70
Registrován: úte 16.10.2012 8:48
Bydliště: Klecany

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od luky1978 »

Také bedlivě sleduji. Zatím to máš dobrý. Jenom škoda, že ty fotky nemáš trošku ostřejší.
Zkusil bych při focení nastavit větší clonové číslo, tak F10+. Jesli to tedy tvůj foťák umožňuje.
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od Dolly »

kaktusák :
Nemám praktické srovnání, ale když vidím, jaké detaily produkují moji momentální sousedé na lodičkách, kromě nesporného daru od Boha, asi to bude i o kvalitě papíru a asi tu budou velké rozdíly. Některé detaily bych vůbec nevyřezal. Trochu jsem si pomohl, když jsem řezal dvířka včetně pantů a zámků - oblemcal jsem je na těch výstupcích vteřiňákem (i z rubu) a pak se to jakž takž povedlo vyříznout. Bez toho by se ty miniaturní výstupky nemilosrdně vycupovaly. Mluvím o detailech velikosti cca 0,5 mm.

luky1978 :
Problematika focení by vydala na samostatné téma. Fotím jedním z nejkvalitnějších kompaktů s optikou Leica, ale : jednak v bytě za ponurého listopadového odpoledne. Dále je problém s hloubkou pole ostrosti u makrosnímků. To je obecný problém při focení modelů. Pokouším se to kompenzovat focením z větší vzdálenosti při uplatnění zoomu. Ale zúmuju pouze do f = 90 mm, takže pak už jedu pouze na digitální zoom. Fotit se stativem, na manuál, a dát si větší clonové číslo, to by jistě pomohlo, kdybych se snažil. :mrgreen: Metodou pokus - omyl se třeba i v tomto zlepším . . . . Vím, že mí sousedé fotí ty své Ťik - ťak bombóny brilantně. :oops:
luky1978
Příspěvky: 70
Registrován: úte 16.10.2012 8:48
Bydliště: Klecany

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od luky1978 »

Tak je vidět, že to znáš, jenom se nechce :). Když zvedneš clonové číslo, tak je stativ nutnost. To už by v ruce neudržel ani špičkovej neurochirurg.
Ještě bych doporučil fotit do RAWu. Při vyvolání fotky z RAWu si pak nastavíš vyvážení bílé, délku expozice a spoustu dalších atributů.Tím dosáhneš toho,
že ta fotka bude pěkně světlá a je jedno čím na to svítíš.
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od Dolly »

luky1978 : přiznám se, že toho o formátu RAW a jeho využitelnosti moc nevím a manuál k mému fotoaparátu má asi 220 stran. Ale díky za tip, mám se co učit . . . . 8-)

Trupy jsem oba přeříznul a zkrátil o 5 mm a znovu slepil. Potáhnul jsem jeden trup a druhý trup je připraven. Okénka jsem zasklil. Nejdříve jsem je propíchnul špendlíkem, pak protočil jehlovým pilníkem na žádaný průměr. Potom jsem z rubu vyšklebený papír napustil vteřiňákem a odříznul žiletkou. Pak jsem otvor načisto znovu zabrousil. Na "zasklení" jsem do otvoru zrubu natáhnul škraloup Herkulesu a nechal vyschnout. Myslím, že je to realističtější, než kdybych okénka podlepil fólií, jak jsem původně chtěl.

Příště nalepím paluby a budu dělat příhradové konzoly vyložených platforem na zádi a na kolesnicích. Už jsou vyřezány laserem, tak se těším.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od Dolly »

Jak jsem avizoval, zpracoval jsem příhradovinu vyložených částí paluby. Chválabohu to bylo již vyřezáno laserem z kartonu o síle cca 0,4 mm. Musel jsem ale do každé konzolky vlepit zesílení vnitřních prutů. Nevím proč, asi byly prvky více namáhané na vzpěr jinak dimenzovány. Každopádně je to tak plastičtější. Je to prďácké, vysekávám poklonu tvůrcům modelu.

A jak jsem se již dříve zmínil, kupíroval jsem zvýšené borty. Ten zadní radikálně cca o 1/3 výšky, přední jsem pouze sestříhnul do plynulejšího tvaru. Teď už se mě to líbí, teď už to má proporce elegantní lodě, nikoliv proporce parníčku do vany - viz předchozí snímky.

Obrázek Obrázek

A aby bylo na co koukat, tak znovu nástavby nasucho postavené na palubách. Pouze pro objektiv aparátu. Kapitánský můstek nemá ještě podpor, tak trochu padá dolů.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od Dolly »

Obligátní lodní bižutérie - žrout času a postup vpřed minimální. Šup s tím vším honem na palubu!

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2378
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od Brzdič »

Vypadá to jak vánoční cukroví. :D
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od Dolly »

Brzdič:
Jó na lodičkách jsou občas celé plechy cukroví. Tohle se naštěstí vešlo do krabičky od paměťové karty.(To levé)

Bižuterie je nastrojená na palubách. Na přídi zeleného parníčku je vidět nanečisto zkusmo slepený lodní kanón.

Obrázek Obrázek

Na přídi jsem vyrobil kotevní čelen s kotevními řetězy. V návodu byla předepsaná velikost článků 0,8 x 1,2 mm. Inu co se dá dělat - měl jsem pouze 0,9 x 1,1 mm :roll: . Ale pohoda, řetízek pěkně proklouznul otvorem průměru 1,0 mm na konci čelenu. Na podzim jsem ten řetízek koupil na veletrhu v Lipsku asi za 6 E pro tuto stavbu. Nechápu, jak to někdo mohl vyrobit, pouhým okem ty články sotva vidím.
Rovněž jsem musel udělat řetězy náhonu ke kormidlu včetně vodítek. Jsou vidět po obvodu zadní paluby a způsobily mě menší modelářskou krizi. V návodu byl předepsán rozměr článků 0,6 x 1,0 mm ( :o :shock: :o To je ve skutečnosti 12 x 20 cm ! Takový řetěz by utáhl ledatak traktor.) Takový řetízek fakt neumím, tak jsem skroutil do sebe dva prameny mosazného drátku prům. 0,2 mm a nabarvil. Myslím že v tom měřítku je to celkem OK. Vodítka byla ve vystřihovánce sada proužků cca 0,5 x 4 mm a nevěděl jsem co s tím, tak jsem nakonec smotal kolem drátku několik ruliček a nakrájel jsem je žiletkou na kolečka o síle cca 0,6 mm. Ve vystřihovánce je zpracován převod na páku kormidla. Poněkud nesmyslně, když to stejně přijde zalepit deklem, ale na jedné zádi jsem to pro foťák narychlo ledabyle udělal.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Dolly
Příspěvky: 113
Registrován: pon 21.1.2013 17:49
Bydliště: Praha 5 - Zličín

Re: Říční kolesový remorkér "Váňa"/Бумажное моделирование/1:

Příspěvek od Dolly »

Dnešní vstup je akční, je ve znamení prezentace palebné síly zeleného bitevního parníčku. Vystřihovánka umožňuje postavit model ve dvou etapách výzbroje. První etapa je od července r. 1918, kde převažují polní zbraně, druhá etapa je v říjnu 1918, kdy byl parník vyzbrojen lodními kanóny.

Obrázek Obrázek

1. etapa:

1. 2x polní kanón 75 mm vzor 1902
2. rychlopalný kanón McClean (Maklen) 37 mm na kolové lafetě
3. rychlopalný kanón McClean 37 mm na lodní lafetě
4. 2x kulomet Maxim na kolové lafetě
5. 6x kulomet Maxim na trojnožkách

2. etapa:

1. 2x lodní kanón Kane 75 mm
2. jednohlavňový kanón Hotchkiss 47 mm předělaný na protiletadlový kanón
3. dělostřelecký dálkoměr
4. 6x kulomet Maxim na trojnožkách

A ještě pár obrázků ze stavby před barvením:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Lodě / Ships“