Palubní letadla a vrtulníky / různí / 1:120

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 720
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Palubní letadla a vrtulníky / různí / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Letadlová loď. Obrovský plovoucí ostrov sloužící jako mobilní letecká základna. Během druhé světové války se staly letadlové lodi hlavní bojovou silou na moři. Od té doby tvoří základ námořních sil řady států. V současnosti brázdí moře kromě velkých letadlových lodí i menší vrtulníkové křižníky.

Zatímco za druhé světové války disponovaly letadlovými loděmi pouze námořnictva Spojených států amerických, Japonska, Velké Británie a Francie. Od padesátých let se letadlové lodě nebo vrtulníkové křižníky objevily ve stavu námořnictva také Argentiny, Brazílie, Kanady, Austrálie, Nizozemska, Ruska, Španělska, Itálie, Číny, Indie, Jižní Korei a Thajska.

A proč takovýto úvod? Letos jsme si totiž připomněli 100 let od uvedení první letadlové lodě do služby. Stalo se tak v červenci roku 1917, kdy byla dokončena britská letadlová loď HMS Furious přestavěná z křižníku. První přistání na její palubě proběhlo na začátku srpna téhož roku.

Touto cestou bych rád zahájil jeden obsáhlejší projekt, a to soubor modelů letadel a vrtulníků, které se za těch 100 let objevovaly a objevují na palubách letadlových lodí nebo vrtulníkových křižníků. Cílem projektu je postavit co možná nejvíc typů letadel a vrtulníků od letošního roku do roku 2022, kdy si připomeneme 100 let od zavedení první lodě stavěné od počátku jako letadlová do služby. Předlohou pro papírové modely se stala již řada letadel, tak s chutí do práce.

1. F4F Wildcat
Obrázek

Historie:
Naše putování za palubními letouny začneme u jednoho letošního kulatého oslavence z řad amerického námořního letectva. Wildcaty byly v prvních letech druhé světové války stěžejními americkými palubními stíhači. Přímým předchůdcem byl dvojplošník XF4F-1, který vznikl na základě soutěže na dodávku nové palubní stíhačky. V soutěži se ale objevil vážný konkurent v podobě stroje Brewster Buffalo. V roce 1936 tak byla celá koncepce stroje přepracována a vznikl návrh dolnoplošníku XF4F-2. Jeho prototyp vzlétl bez pár dní před 80 lety, ve čtvrtek 2. září 1937. Celou soutěž sice vyhrál letoun Buffalo, ale v roce 1938 byl u Grummanu objednán další vývoj jejich stroje. Zmodernizovaná verze XF4F-3 vzlétla poprvé v únoru 1939. Letoun brzy prokázal své letové kvality a tak o něj nakonec americké námořní letectvo projevilo zájem na úkor konkurenčního stroje Buffalo. Ještě téhož roku si americké námořnictvo objednalo 78 strojů, 91 letounů pak objednala Francie. Po francouzské kapitulaci stroje převzala pod označením Marlet Velká Británie. Americké jednotky začaly letouny zařazovat do služby od prosince 1940. Wildcaty sloužily u amerického námořnictva a námořní pěchoty, ve službách Velké Británie pak u Royal Navy a v Kanadě. V roce 1942 se v továrně Grumman začal vyrábět nový typ, letoun F6F Hellcat. Výroba Wildcatů tak byla licenčně převedena do koncernu GMC. Letouny se vyráběly v závodě v Lindenu ve státě New Yersey. Zde dále pokračoval vývoj letounu. V roce 1943 začaly být Wildcaty postupně na letadlových lodích nahrazovány stroji Hellcat a Corsair. Letouny stažené z palub velkých letadlových lodí byly přesouvány na eskortní letadlové lodě. Proto se ve službě udržely až do konce druhé světové války. Hromadné vyřazování ze služby přišlo s rokem 1945. Za šest let bylo vyrobeno celkem 7 885 letadel různých verzí.

Předloha:
Model nese označení F-13. K historii stroje jsem toho našel bohužel nemnoho. Alespoň tedy to málo, co víme. Toto označení v nedávné minulosti nesl stroj s civilní imatrikulací N315E. Jedná se o stroj s původním vojenským číslem 47030 (výrobní číslo 2183). Jde o stroj typu FM-2, který byl od roku 1943 vyráběn již zmíněným koncernem GMC v Lindenu. Roku 1951 dostává civilní imatrikulaci N1940M. V roce 1969 stroj dostává novou imatrikulaci N315E. Roku 1973 se dostává do Colonial Flying Field Muzea v Toughkenamonu v americkém státě Pensylvania. Zde dostává kamufláž odpovídající období prosince 1940 až května 1942 a volací znak F-13. V sedmdesátých a osmdesátých letech patřil mezi velmi aktivní letouny, co se týká účastí na leteckých dnech. V roce 2009 se dostává do Muzea vojenského letectva ve městě Virginia Beach v americké Virginii. Zde se mění jeho kamufláž na zbarvení odpovídající období roku 1944 a volací znak 30.

Stavba modelu:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Model plně odpovídá době, kdy vznikl. Pro zmenšeninu jsem použil model od Maleho modelarze z roku 1992. Originál je tištěn na dřevěnou desku, protože papír to připomíná jen z dálky. Trup, křídla i ocasní plochy sedí a navazují na sebe bez větších problémů. Asi nejvíc práce dal podvozek. Wildcat má poměrně složitý systém zatahování kol do trupu, k jeho ztvárnění jsem používal třísky. Nejhorším místem celého modelu byl překryt kabiny. Čelní sklo mi vůbec nechtělo pasovat do zbylé konstrukce. Nakonec jsem to nějak s použitím rezervních dílků dal dohromady. Výsledek má své rezervy, nicméně jsem s ním poměrně spokojený. Tou asi největší rezervou bylo moje úvodní rozhodnutí model realizovat jako čistostavbu bez přebarvování. Spodní plochy v šedé jsou bez větších problémů, horní plochy jsou ale barevně hodně nejednotné. Příště hold takto staré modely musím přebarvovat.

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Jirka Z.
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Palubní letadla a vrtulníky / různí / 1:120

Příspěvek od v.veverka »

Zdravím. Moc hezká miniaturka a těším se na další, tohle vlákno budu určitě sledovat!
Uživatelský avatar
mahdy
Příspěvky: 677
Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Bydliště: Kyjov

Re: Palubní letadla a vrtulníky / různí / 1:120

Příspěvek od mahdy »

Dobrá je ta cena modelu - přepočteno na dnešní kurz by stál přes 60 tisíc korun :shock: :shock: :shock: Jó, kde jsou ty časy kdy byl za korunu kýbl zlotých ....
Model pěkný, člověk by nevěřil jaký je to prcek. Nebýt tam srovnání s kačkou, tak tomu měřítku nevěřím.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Palubní letadla a vrtulníky / různí / 1:120

Příspěvek od kaktusak »

Tak tohle bude hodně velký projekt s malými letadly . Perfektní a neotřelý nápad . Rozhodně budu sledovat . Ale asi bych to nepřebarvoval , když to přebarvíš tak vylezou napovrch všechny nepřesnosti .
Uživatelský avatar
silverman
Příspěvky: 278
Registrován: pát 20.1.2012 23:21
Bydliště: Kladno

Re: Palubní letadla a vrtulníky / různí / 1:120

Příspěvek od silverman »

Moc pěkný plán a výborný začátek. Wildcat je pro letadlovky ikonické letadlo, i když na začátku jejich éry to byly ještě dvouplošníky. Oprav mně, ale prvním letadlem startujícím z letadlové lodi byl myslím Sopwith Pub?
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 720
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Palubní letadla a vrtulníky / různí / 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Tak jsem delší dobu přemýšlel, jak začít tento příspěvek. Jediná kloudná věc, která mě napadla, jsou úvodní slova z jedné písně Karla Gotta – „Čas letí jako bláznivý.“ Jinak nevím, jak bych uvedl skutečnost, že mezi dvěma modely letadel jsem měl prodlevu zhruba 2,5 roku, kdy jsem na svou oblíbenou kategorii modelů ani nesáhl. A další skoro dva měsíce uplynuly od dokončení modelu, než jsem našel čas o tom poreferovat… No nic, pojďme k modelu.

2. Douglas SBD-3 Dauntless
Obrázek

Historie:
Vývoj letounu začal v polovině třicátých let v důsledku soutěže amerického námořnictva na nový palubní střemhlavý bombardér, který by měl nahradit zastarávající letouny Vought SBU Corsair a Curtiss Helldiver. Vývoj probíhal od roku 1935 u společnosti Northrop a stroj dostal označení BT-1. Společnost Northrop byla ale roku 1937 převzata firmou Douglas, což bylo možná pro vznik tohoto letadla štěstím. Typ BT-1 totiž nepatřil mezi povedená letadla. Značně přestavěný a modifikovaný následný prototyp dostal označení XBT-2 a po ještě dalších úpravách pak konečně Douglas XSBD-1. Letoun poprvé vzlétl 1. května 1940. Bez větší prodlevy následovala objednávka od amerického námořnictva, a tak v roce 1940 zamířily stroje SBD-1 (57 kusů) k Marine Corps a na počátku roku 1941 typ SBD-2 (87 kusů) k U.S. NAVY. Již v době dodávek verze SBD-2 se dokončovala verze SBD-3, která se stala předlohou pro model. Oproti verzi 2 měla silnější pancéřování důležitých částí, samosvornou nádrž a čtveřici kulometů. Celkem bylo vyrobeno 584 letadel SBD-3. Mezi největší operační úspěchy tohoto typu patří zničení japonské flotily v bitvě u Midway v červnu 1942. Postupem času přišly ještě další modernizace, dokonce vznikla i verze A-24 pro americké letectvo (oblíbenosti a úcty, jaké se dostalo námořní verzi ale ani zdaleka nedosáhla). Letouny typu SBD sloužily kromě amerických sil také v Chile, Francii, Mexiku, Maroku, Velké Británii a na Novém Zélandu. Douglas SBD všech verzí byl vyráběn v letech 1940 až 1944. Vyrobeno bylo přes 5 900 letadel. Poslední stroje byly z aktivní služby vyřazovány v Mexiku v roce 1959. I to ukazuje, o jak úspěšný typ se jednalo.

Stavba modelu:
Obrázek Obrázek

Jako základ modelu mi posloužila vystřihovánka Maly Modelarz číslo 12 z roku 1999. Lepila se naprosto bez problémů. Model jsem nechal i v původních barvách jako čistostavbu.

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek


Jirka Z.
Uživatelský avatar
JoskaM
Příspěvky: 1635
Registrován: sob 21.1.2012 9:17
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Palubní letadla a vrtulníky / různí / 1:120

Příspěvek od JoskaM »

jo s jedním to si člověk vyhraje .-) tak se těším na Německé!
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“