Experimentální raketoplán XD-017 / ŠOK / ABC - Dokončeno

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Medium
Příspěvky: 399
Registrován: pon 30.1.2012 21:28

Experimentální raketoplán XD-017 / ŠOK / ABC - Dokončeno

Příspěvek od Medium »

Vystřihovánka "Experimentální raketoplán XD-017" vyšla v časopisu ABC na den přesně před 46 lety, 15. 11. 1970. Ba ne, nebylo to mé první ábíčko, ba ani nejsem pamětníkem těch let. Ale o výročí jsem se náhodou dočetl právě před chvílí v knize Papírová archeologie 2. Tak si dovolím vám model tohoto raketoplánu trochu blíže představit. Autory jsou opět pánové Václav Šorel a František Kobík, a šlo o jejich 3. vydaný počin na stránkách časopisu ABC.

Obrázek
Klasická ilustrace Františka Kobíka doprovázející vystřihovánku se dostala
tentokrát až na titulku ABC č. 6 patnáctého ročníku.


Vystřihovánka na první pohled vypadá jednoduše - pár velkých dílů, několik jakýchsi klínovitých profilů a křídla. Rozhodl jsem se stavět z kopie, díky čemuž jsem mohl v grafickém programu odstranit několik tiskařských vad a po vytisknutí se oživily barvy. Práci jsem zahájil sestavením hlavní části trupu. Zde bylo nutné akorát pečlivě natupo slepit špici, a zároveň jí i opakovaným nanášením lepidla zevnitř zpevnit. Myslím, že úvod se mi celkem povedl. Následovalo přilepení horní části trupu s kabinou a spodní části trupu. Střídání vnějších a vnitřních chlopní na jedné lepící linii není úplně ideální myšlenka pro bezchybné slepení, papíru jsem musel pomoci i drobnou silou. Ač bylo v návodu uvedeno, že by se měl trup v zádi uzavřít tryskami, tento krok nechám až na konec, abych se do útrob modelu dostal při přilepování součástek na trup.

Obrázek

Obrázek Obrázek

Pokračoval jsem slepením klínovité výškovky, směrovky a podvozkových částí, což bylo naprosto bez problémů. Při přilepování výškovek a směrovky jsem byl opravdu rád, že jsem nevlepil do zádě trysky a mohl tak krásně vše přilepit a zevnitř vše na potřebných místech přitlačit.
Obrázek Obrázek
Že poznáte kolečko? To asi každý. Ale že nevíte, co je ta noha na prkně, nebo spíše plechu? Uvidíme v závěru. Inu, u experimentálu se fantazii meze nekladou....
Obrázek

Zbývá poslední část - křídla. Popravdě jsem křídly začal hned jako s prvními, ale mordoval jsem se s nimi po celou stavbu modelu - leč až doteď neúspěšně. Nyní ale nastala ta chvíle, kdy je již prostě musím slepit, protože už není žádný díl, na který bych se mohl vymluvit, že ho udělám přednostně. Křídla tvoří jeden díl, kdy spodní strana má být rovina, horní má mít půlkapkový profil, uvnitř vše podpořeno žebry. Pečlivě jsem si vše připravil a nasucho vyzkoušel .... a ono to nesedlo. Nejdříve jsem upravoval žebra - nepomohlo. Tak jsem žebra vyhodil. Avšak ani tím jsem si nijak neulehčil cestu ke zdárnému slepení. Zkoušel jsem horní a spodní polovinu na sebe pasovat na podložce, ve vzduchu,... Prostě ne. Buď se křídla na okrajích vůbec nepřekrývala, a když jsem okraje zarovnal, měl jsem z nich vývrtku. Nedalo se nic dělat, musel jsem zvolit kompromis a lepit stylem "slep to jak padne". Namazal jsem okraje křídel, připlácl je k sobě tak, abych byl někde na průměru zkroucení a množství papíru nutného k zastřižení přesahů...ty zastřihnul a na geometrii se raději ani nedíval.
Křídlo jsem zapasoval do trupu, zevnitř modelu zalil spáry trup-křídlo lepidlem a považoval to za konec útrap. Ovšem nemá se chválit dne před večerem. Papír do sebe natáhl vlhkost lepidla a trup se mi nad křídly vyboulil na obou stranách ven. No, zmohl jsem se již jen na to, aby vyboulení bylo na obou stranách symetrické. Inu, u experimentálu se fantazii meze nekladou....že!

Obrázek Obrázek

Obrázek

Zbývalo dodatečně vlepit do zádi modelu motorové trysky (díly bylo nutné mírně upravit), model doretušovat a třetí výtvor "Experimentální raketoplán XD-017" z autorské dílny Václav Šorel - František Kobík byl hotový. Nebýt křídla, šlo by model označit víceméně za bezproblémový a rychlý pro slepení. O finální foto včetně variace na obálku ábíčka se postaral Standa Fajkus.

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Model na sobě nese reklamu na TORTELU Janu - šlo tehdy o trvanlivé pečivo, jako jsou bábovky, buchty a tomu podobné, snad dle italských receptur, proto byla v logu loďka gondola. Nešlo o ojedinělou reklamu na tyto pekařské produkty ve spoejní s vystřihovánkami v ABC. S Tortelou jsme se setkali již dříve u jednoduchého modely dodávky od V. Procházky, další model vytvořili opět V. Šorel a F. Kobík, a šlo o malou gondolu pojemnovanou přímo Tortela. Šlo vlastně o zmodelování siluety v logu produktu. Doplněním gondoly byl i článek představující produkci pod značkou Tortely. Vzpomene si ještě někdo na toto pečivo?

A z finálních fotek se také konečně dozvídáme, jak je velmi zajímavě vyřešen zadní podvozek raketoplánu. Lyžina, nebo spíše snowboardový prvek....autoři třeba plánovali raketoplán s přistáním směrovaným do arktických oblastí pokrytých sněhem. Nebo prostě u modelu vycházejícího v půlce listopadu po sv. Martinu přijíždějícím na bílém koni chtěli být autoři více tématičtí 8-) A nebo že by...?
Naposledy upravil(a) Medium dne ned 20.11.2016 9:58, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
MIO
Příspěvky: 270
Registrován: čtv 15.3.2012 19:51
Bydliště: Modra
Kontaktovat uživatele:

Re: Experimentální raketoplán XD-017 / ŠOK / ABC - Dokončeno

Příspěvek od MIO »

...alebo,že by sa čiste náhodou súdrúhovia inšpirovali imperialistickou X-15 :lol: :lol: :lol:

Obrázek

Podoba čisto náhodná ;)

Ale ináč pekný model ! Mal by som synovi tiež nejakú ŠOK-ovánku zlepiť
Uživatelský avatar
Medium
Příspěvky: 399
Registrován: pon 30.1.2012 21:28

Re: Experimentální raketoplán XD-017 / ŠOK / ABC - Dokončeno

Příspěvek od Medium »

Podobnost víc než jen náhodná?

Správně MIO, otázka na konci reportáže byla opravdu směřována na americký letoun North American X-15. S modelem od ŠOK toho má možná společného o trochu více. Názvy jsou si až nápadně blízké - americké X-15, ábíčkovské XD-017. Papírový model nese označení "experimentální raketoplán". Letadlo X-15 bylo taktéž experimentálním strojem. Byly vyrobeny pouze 3 stroje, z nichž se dochovaly první dva (umístěny jsou v amerických muzeích), poslední byl zničen při nehodě s úmrtím pilota. Piloti s X-15 dosahovaly výšek blížící se hranici vesmíru, 8 pilotů lítajících s těmito stroji bylo již označeno i za astronauty. Další experimentální specializací X-15 bylo překonávání rychlosti - pilot Major William J. „Pete“ Knight dosáhl rychlosti Mach 6,72, což zůstává dodnes nejvyšší rychlostí dosaženou letounem, pilotovaným lidskou posádkou. Díky X-15 američtí vývojáři získali poznatky snad ve všech možných oblastech letecké techniky - konstrukci strojů, metalurgie, ale také působení rychlosti na lidský organismus, vývoj navigačních programů, atd. - X-15 sloužila tedy jako experimentál pro následný kosmický vývoj, včetně raketoplánů.

A navíc, X-15 pravda neměla snowboard, ale lyžovala.
Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“