Douglas A-20 Havoc / Fly Model / úprava 1:120

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 720
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Douglas A-20 Havoc / Fly Model / úprava 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

V poslední době sahám při stavbě letadel hodně k modelům z produkce polského vydavatelství Fly Model. Důvodem jsou zejména typy letadel, které si vydavatelství vzalo jako vzor pro své modely. Jde o víceméně neokoukané předlohy. To samé platí i o modelu letounu Douglas A-20 Havoc, který vyšel pod pořadovým číslem 94.
Obrázek


Úvodem lehký nástin historie – letoun vznikl na základě výběrového řízení na lehký víceúčelový bombardér v roce 1937. V říjnu 1938 pak vzlétl prototyp pod označení Model 7B. Výroba probíhala v letech 1939 až 1944. Celkem spatřilo světlo světa bezmála 7,5 tisíce letadel různých verzí, z toho lehce přes 2 tisíce létalo v ozbrojených silách USA. Z dalších uživatelů stojí za zmínku Velká Británie, Francie a Sovětský svaz (celkem v těchto zemích létalo zhruba 3,5 tisíce letadel různých verzí).

Předlohou pro model je letoun Douglas A-20G Havoc pojmenovaný Little Joe výrobního čísla 43-22200. Zbarvení odpovídá stroji 389. squadrony 312. skupiny bombardérů patřící pod 5. leteckou armádu. Stroj byl vyroben v roce 1943. Prošel 150 bojových misí v oblasti Nové Guinei a Filipín. Roku 1945 byl přebudován na verzi CA-20G – byla odstraněna výzbroj a pumovnice, do letounu bylo nainstalováno sezení pro 6 cestujících. V lednu 1946 byl vyřazen z činné služby, prodán z armády a dostal civilní imatrikulaci NL63004. V následujících letech změnil majitele celkem sedmkrát, až se v roce 1961 dostal do muzea. Zde byl opět přebudován, a to na původní bojovou verzi. Letoun přežil až do současnosti – je umístěný v Národním muzeu letectva Spojených států amerických na letecké základně Wright-Peterson v Ohiu ve Spojených státech amerických.

Stavba proběhla bez větších problémů. Pouze při použitém měřítku bylo docela zážitek vytvarovat zasklení střelecké věže. Trochu problém jsou fotky – stavbu jsem začal loni v rámci zimního Patláka, pak model ležel v šuplíku až do letošního jindřichohradeckého Patlavíkendu a další činnost následovala na Model Hobby. Doma jsem udělal jen zasklení kabin. Protože stavba probíhala na akcích, tak jsem postup nefotil. Tentokrát tak mohu nabídnout až fotky hotového stroje. Příště se polepším a budu fotit i průběh stavby.
Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek


Jirka Z.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Douglas A-20 Havoc / Fly Model / úprava 1:120

Příspěvek od kaktusak »

Dobrá práce . Můžu prosím poprosit o nějaké měřítkové srovnání ? Koruna , pětikoruna a pod. Aby se vidělo jak je to "" velké "" . Díky moc .
Uživatelský avatar
JakubSDK
Příspěvky: 1663
Registrován: stř 5.6.2013 15:44
Bydliště: Nymburk

Re: Douglas A-20 Havoc / Fly Model / úprava 1:120

Příspěvek od JakubSDK »

Ahoj, paradni poletucha a podle posledni fotky bych si tipnul rozpeti kridel kolem 12-15cm.

Jakub.
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 720
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: Douglas A-20 Havoc / Fly Model / úprava 1:120

Příspěvek od Jirka Z. »

Dávám fotku pro představu velikosti. Zas tak malý drobek to není, rozpětí je opravdu 15 centimetrů.

Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Douglas A-20 Havoc / Fly Model / úprava 1:120

Příspěvek od kaktusak »

Díky Jirko .
Uživatelský avatar
silverman
Příspěvky: 278
Registrován: pát 20.1.2012 23:21
Bydliště: Kladno

Re: Douglas A-20 Havoc / Fly Model / úprava 1:120

Příspěvek od silverman »

Předloha parádní. Provedení v této velikosti je opravdu obdivuhodné. :shock:
Měřítko je ale podle mého :ugeek: už dost na hraně... na papír.
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“