SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od Listy »

Místo předmluvy: Nebývá u mě v poslední době zvykem presentovat stavbu doposud nedokončeného modelu. V tomto případě jsem se ale rozhodl udělat výjimku. Hlavním důvodem je skutečnost, že se mi, navzdory vší snaze o stručnost, popis peripetií stavby rozrostl do míry, kterou už prostě jeden příspěvek nepobere! Z vlastní zkušenosti vím, že i od nejnadšenějšího čtenáře lze vyžadovat jen omezenou dávku pozornosti.

Chmelnice anglická a úplně nahatá!

Royal Aircraft Factory – Scout Experimental 5a jak zní plný název, je bezesporu jedním z emblematických typů první světové neboli, jak se v anglosaském prostředí říká, Velké války. Přitom v okamžiku jeho prvního bojového nasazení, začátkem roku 1917, to na extra dlouhou kariéru nevypadalo. Letoun byl pomalý a neobratný a uvažovalo se o jeho brzkém stažení od frontových k výcvikovým jednotkám. Pak ale došlo k nahrazení původního motoru Hispano Suissa 8a výkonnější pohonnou jednotkou Hispano-suissa 8b (nebo jejími licenčními verzemi) s jejímž příchodem se teprve z letounu stal skutečně plnohodnotný rychlý a obratný stíhač, který se mohl klidně postavit německým Fokkerům a Albatrosům. Byl vyráběn v ohromných počtech a do konce války se stal jedním z hlavních Britských typů a piloti Královských leteckých sborů na něm dosáhli mnoha vzdušných vítězství. Pro mě osobně pak má ještě navíc kouzlo s nádechem nostalgie – pokud si pamatuju, bylo to vůbec první letadlo, o jehož modelové ztvárnění jsem se coby zhruba desetiletý pokusil, tehdy ještě nikoli z papíru ale za pomocí plastikové stavebnice SMĚR.

Obrázek

Sešit vydavatelství ORLIK skrývá hned několik překvapení. To první číhající přímo na obálce se týká měřítka modelu. Jedná se totiž o pětadvacetinu, takže pokud, tak jako já, tento údaj přehlédnete, klidně se vám stane, že si pořídíte kousek sice atraktivní, kterým však svou sbírku klasických třiatřicítek rozhodně neobohatíte :!: Vysvětlení zvoleného poměru zmenšení může poskytnout anonce v rohu úvodní strany: „Seria: historia lotnictwa“. Co je tím míněno, seznáme záhy po otevření sešitu. Ten totiž obsahuje nejen čtyři strany součástí pro stavbu klasického modelu, ale i to co by nám mělo umožnit stvořit doslova „muzejní exponát" tedy dva dvojlisty obsahující díly kompletní dřevěné kostry letounu. Pak tu máme ještě čtyři stránky návodných kreseb a vrchol všeho – „megaposter“ neboli dvojlist s černobílou (!) reprodukcí obrázku z titulní stránky (poněkud vybledlý a nevýrazný a vůbec – marně přemýšlím kdo a kam by si něco takového pověsil… :lol: )

Obrázek

Naskýtá se nám tedy jedinečná možnost postavit letoun v provedení, které je v modelářském světě známo pod označením strip down, čili volně česky „bez potahu“. Pamětníci si možná vzpomenou, že model této koncepce nám byl poprvé představen někdy v první polovině osmdesátých let na stránkách ABC v reportáži z norimberského veletrhu jako novinka firmy Hasegawa. Tuším, že se dokonce jednalo o identický typ, provedený pochopitelně v plastiku v měřítku 1:8, takže skutečně spíš muzejní exponát než domácí mazlíček! O nějakých deset let později se myšlenky chopila tuzemská firma Eduard a vrhla na trh sérii „vysvlečených“ prvoválečných letounů ve čtvrtce (1:48), aby na jejich filigránské konstrukci demonstrovala do té doby nevídané a nedosažitelné možnosti, které přinášela nová technologie – fotoleptání z mosazného plechu. Ať tak či tak, doposud jsem neslyšel, že by se v našich končinách někdo pokusil něco podobného vytvořit z papíru. A protože příležitostí slípnout něco originálního, či ještě lépe dosud nevídaného není ani v naše oboru nikdy dost, řekl jsem si: a proč vlastně ne?

Už jen letmý pohled na archy s „dřevěnými“ díly odhaluje krutou pravdu – tohle bude běh na dlouhou trať! Nutno uznat, že autor nám situaci nikterak neulehčuje. Písemný návod chybí úplně, v grafické podobě je tu (zdá se) vše, ovšem o nějaké přehlednosti či dokonce intuitivnosti stavby si můžeme nechat jen zdát! Bohužel i zde narazíme na některé typické prvky „polské školy“ – chybné očíslování některých dílů, stejné číselné označení různých podsestav, možnost postavit jednotlivé celky v různém stupni náročnosti, ovšem bez jakéhokoli upozornění co k čemu vlastně použít, nutnost upravovat rozměry součástí „na místě“… Zkrátka a dobře: model dla zaawansowanych (pro ty kdo neovládají polský jazyk: model pro pokročilé a já za sebe dodávám velmi :!: ).

Obrázek

Ale dost nářků, patlejmež! Popravdě řečeno, nebyl jsem si tak docela jistý, jednak svou schopností, dát tohle všechno vůbec dohromady a také schopností použitého materiálu, udržet alespoň základní tuhost a celistvost jednotlivých konstrukčních celků. Proto jsem se rozhodl začít asi nejnáročnější sestavou, tvarově i pevnostně, tedy nosnými plochami. Pokud by se ukázalo, že papír namáhání neunese a křehká soustava nosníků a žeber se bortí či samovolně ohýbá, musel bych sáhnout k alternativnímu řešení, tedy příslušnou část zpracovat klasicky (tzn. „jako s potahem“) a „průhledné“ udělat jen některé vybrané partie, přinejmenším alespoň zástavbu motoru a trup v okolí pilotního prostoru – takže bych se mohl konečně vyřádit na všech těch detailech a blbůstkách, které zůstávají normálně neviditelné! Tak uvidíme… Každopádně na konci snažení by mělo vzniknout něco takového (foceno ve Kbelích):

Obrázek

Nejnáročnější součásti každého křídla jsou tyto tvarově složité podélné nosníky – vyřezávání zaoblených otvorů je opravdu chuťovka!

Obrázek

Do nich by měla být pomocí zámků „zacvaknuta“ jednotlivá žebra, ale protože je evidentní, že síla několikrát podlepeného papíru by tu nedělala dobrotu, raději jsem žebra rozdělil na jednotlivé segmenty a ty lepil zvlášť. Apropo – má cenu zdůrazňovat, že vyřezávání a následné retušování nekonečného množství žeber je taky neuvěřitelný opruz? :?

Obrázek

Následuje sekládání dohromady...

ObrázekObrázek

...náběžná hrana (opět s nespočtem výztuh)

ObrázekObrázek

a samozřejmě křidélko

ObrázekObrázek

Ještě přidáme nějaká ta jinak skrytá výztužná lanka a kladky pro vedení ovládání řídících ploch a křídlo je hotové. Je to sice poněkud kostrbaté, ale v rámci zvolené technologie (a mých dovedností) poměrně uspokojující ;) . A hlavně je to i dostatečně pevné, minimálně dost na to, aby to jakožto vitrínový model po nějaký čas udrželo požadovaný tvar.

ObrázekObrázek

Takže fajn, přidáme další tři poloviny křídla (horní a dolní se mírně liší způsobem ukotvení a polohou žeber). U středního dílu horního křídla nám práci trochu ulehčí náběžná hrana tvořená rezervní nádrží – mimochodem, autor na ni nejspíš trochu pozapomněl, takže jsem ji musel vyrobit „od nuly“ dle dostupných podkladů :roll: … A když jsme v tom, tak rovnou i obě poloviny VOP, jejichž konstrukce je v podstatě kopií sestavy hlavních křídel, až na to, že je zase o něco menší a titěrnější…

Obrázek

Takže po zhruba dvou měsících práce jsem měl na stole toto:

ObrázekObrázek

Než se přesuneme k trupu, malá odbočka. Samozřejmě jsem se nespoléhal pouze na materiály obsažené přímo v zakoupeném sešitě a už v nejranější fázi příprav ke stavbě jsem se vydal pro rozum a inspiraci na síť. Některé velmi kvalitní a platné odkazy jsem získal od odborníků (např.http://www.wwi-models.org/Images/Miller/render/SE5a/) , jiné jsem z hlubin virtuálního prostoru vydoloval sám (třeba již jednou zmiňované stránky http://www.wingnutwings.com/) . Po shlédnutí mnoha a mnoha historických i současných fotografií, výkresů, pérovek, kreseb a videí jsem dospěl k několika zajímavým poznatkům:

1. Žádné, ani to nejpodrobnější vyobrazení neukazuje vše, co byste potřebovali vidět.
2. Každý výkres či nákres se alespoň v několika detailech liší od ostatních výkresů a nákresů téhož stroje.
3. Existují detaily (obvykle ty, na jejichž přesném ztvárnění vám nejvíc záleží), které na žádném nákresu ani fotografii nenajdete.
4. (a to platí pro všechny letouny z Velké války) fotografiemi strojů předváděných na různých aishow a leteckých dnech se nemá cenu zatěžovat, jde bez výjimky o více či méně věrné repliky.

Pokud chcete opravdové a nezpochybnitelné detaily skutečného stroje, podle nichž by se dal postavit historicky věrný model, pak nezbývá než se spolehnout na walkaroundy vzniklé v některém z proslulých světovým muzeí – nicméně i tak platí zásady popsané v bodech 1 – 3. I když, ono s tou historickou věrností je to u takto pojatého modelu silně na pováženou. Faktem je, že úplně odstrojený, doslova „nahatý“, ale přesto kompletní stroj by bylo možno zahlédnout právě jen v nějakém tom muzeu, za války maximálně snad v školicím středisku. V praxi byly jednotlivé podsestavy – křídla, trup, ocasní plochy potahovány samostatně a teprve jako hotové konstrukční celky pospojovány k sobě. Tím, že by někdo seskládal holou kostru celého letadla, by v roce 1917 nic nezískal. Podobné je to i s některými konstrukčními detaily, které se montovali až na kompletní drak (např. kování nebo drátěné výztuže mezi křídly), bez kterých by ale výsledek nevypadal dostatečně „chmelnicovitě“. A pak je tu samozřejmě výzbroj, která přišla na řadu až úplně nakonec. Podtrženo – sečteno. Je evidentní, že to, co se chystám postavit, nemůže být v žádném případě posuzováno jako dokonalý model reálného objektu, nýbrž pouze jako „trojrozměrné ztvárnění“ hypotetické představy o konstrukčním řešení historického stroje. Prosím případné kritiky mého konání, aby to měli na zřeteli 8-) !

Obrázek
Naposledy upravil(a) Listy dne sob 1.10.2016 21:05, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od kaktusak »

Ani kdyby to všechno bylo vypáléné laserem , tak bych se to toho nepustil .
Podle mě je to asi jedna z nejtěžších staveb papírového modelu , který jsem viděl .
Nafe_CZ
Příspěvky: 817
Registrován: čtv 27.2.2014 15:18

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od Nafe_CZ »

Neuvěřitelná práce!
Uživatelský avatar
old_Mr_Grim
Moderátor
Příspěvky: 801
Registrován: pon 12.12.2011 11:48
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od old_Mr_Grim »

Listy, tak na tohle se těším, už mi tu leží dlouho a pokaždý, když se rozhoduju kterej dlaší model postavím, tak je v užším výběru právě SE5ka. Držím palce.
Uživatelský avatar
kiwiisek
Příspěvky: 176
Registrován: úte 24.1.2012 13:25

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od kiwiisek »

Tak tohle znám jen jako leptaný sady , občas se to objeví jako ***kroť se ve výrazech!*** pro plastikáře , ale teda papír ? :o :shock: :shock:
Masakr :!: :!:
Uživatelský avatar
Vojta Č.
Administrátor
Příspěvky: 1356
Registrován: pon 5.12.2011 16:28
Bydliště: Matka měst

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od Vojta Č. »

Takhle nahatý je to slušný peklo, o tom žádná. Až jsi mě přiměl vyndat ze skříně Sopwith Triplane ze stejné série, prohlídnout, TÁKHLE si oddechnout, že jsem ho koupil i s laserama a zase přemýšlet o tom, že bych ho rozvrtal. Ať se ty velký chmelnice aspoň jednou potkaj ;)
Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od Listy »

Díky za všechny pozitivní reakce a povzbuzení. Jak brzy seznáte, mám jich zapotřebí :!:

Po sestavení křídel jsem si dal pár týdnů padla a teprve po náležité rekonvalescenci jsem se pustil do trupu. Takže nejprve bočnice. Podlepit, vyřezat, zaretušovat – nic pro klepající se ruce, ale alespoň to ušetří spoustu času a nervů při slepování jednotlivých „prkýnek“

Obrázek

Jednou z věcí, která mi od počátku naháněla strach, bylo ztvárnění drátěných výztuh uvnitř trupu. Za normálních okolností jsou pod potahem neviditelné, nicméně u „nahatého“ letadla se jim vyhnout nelze. Abych si ušetřil čas a nervy, rozhodl jsem se provést výplet bočnic již v této fázi. Do každého rohu je vlepeno očko z 0,2 mm drátku, jimi pak bylo protaženo nylonové vlákno, následně zasunuté do svorky z „mikrotrubičky“ vytažené nad svíčkou z duté tyčinky od lízátka, vše pojištěno kapičkami vteřinového lepidla a nakonec nabarveno hustou temperou. Napoprvé to byla fakt hrůza, vyplést jedno „okýnko“ mi trvalo asi dvacet minut, ale velmi rychle jsem získal praxi… 8-)

Obrázek

Pospojování trupu do základního tvaru pomocí několika příčných nosníků byl oproti tomu docela relax…

Obrázek

Pak následovala druhá fáze výpletu, tentokrát napříč trupem. Navzdory tomu, že jsem se rozhodl vynechat veškerý plátěný potah (který je v případě papírového modelu hlavním nosným prvkem), vykazuje celek poměrně uspokojivou tuhost. Přední část je navíc pojištěna jednak poměrně masívním motorovým ložem, jednak pevnými díly potahu – v originále plechovým pod motorem a dřevěným pod nádrží a přední části kokpitu.

Obrázek

Dalším obavy vzbuzujícím konstrukčním celkem byla sestava výztuh zadní části hřbetu trupu, nicméně nakonec s ní bylo méně potíží, než jsem čekal. A hurá na to, nač se u každého letadla těším nejvíce – vybavení pilotního prostoru. Bohužel, i zde se opět ukázalo, co jsem už dávno tušil. Navzdory na obalu proklamované „muzeálnosti“ není tento počinek nakladatelství ORLIK ničím víc než jen polotovarem :evil: ! Nikde to není vidět víc než právě v kokpitu. Tak například řídící páka je odfláknutá doslova trestuhodně. Stejné je to se zadní stranou palubní desky. A třeba sedadlo pilota úplně chybí! Nad tím, že v návodných kresbách není ani náznak toho, kudy by měla být vedena táhla ovládacích prvků, se ani nemá cenu rozčilovat… A jsme zase u toho. V této chvíli má stavitel modelu v podstatě dvě možnosti (tedy vlastně tři, ale tu nejsnáze se nabízející, tedy celý ten krám zmuchlat a hodit do koše, zatím vynecháme :twisted: ). Za prvé opět se ponořit do studia podkladů, nákresů a fotografií a všechny chybějící nebo chybně navržené součásti vyrobit od nuly v detailnosti a kvalitě odpovídající jeho touze po autentičnosti. Za druhé, mávnout nad tím rukou a smířit se se skutečností, která byla ostatně již naznačena výše – tohle prostě už z definice věci není dokonalý model! K vlastní hanbě přiznávám, že jsem zvolil cestu menšího odporu. Není to poprvé, kdy se očekávaná fajnová prácička zvrhla v „boj o přežití“ a snaha o dokonalé ztvárnění předlohy postupně degradovala na touhu zachovat alespoň něco z už vydané námahy a model dokončit v alespoň trochu důstojné kvalitě… Takže jsem jen vytunil hlavici knyplu (dodány spouště kulometů, držadlo opleteno tenkým drátkem) a pomocí drátu namotaného na kulatiny různého průměru ztvárnil orámování „budíků“ . Sedadlo jsem vypustil - prostě ho ještě nenamontovali ;) Musím přiznat, že tahle fáze stavby mi přinesla největší zklamání :cry: Letecké kokpity jsou disciplínou samy o sobě. Leckdy se jedná o obdivuhodnou a doslova filigránskou práci, která má však i svůj tragický rozměr. I ten sebelépe a sebedokonaleji vypiplaný kokpit nakonec zmizí v útrobách letounu a většinou z něho bude vidět prd! "Strip down" stavba je jedinečnou příležitostí, jak nad tímto neúprosným zákonem stavby (nejen) leteckých modelů zvítězit. Škoda, že nám v této snaze autor hází klacky pod nohy!

ObrázekObrázek

Sestavení kostry svislé ocasní plochy proběhlo v podstatě bez problémů, až na dva nepatrné detaily. Jednak šablony, podle kterých by měly být vyrobeny některé nepapírové díly, opomněl autor zvětšit do patřičného měřítka, takže jejich skutečnou velikost a polohu musíme odměřit přímo na modelu. Za druhé, a to je horší, když jsem hotovou sestavu SOP porovnal s výkresy skutečného stroje, došel jsem k neradostnému poznání: vše je jinak! Například tam, kde jsou podle autora modelu kovové trubky, byly ve skutečnosti dřevěné nosníky! Jinde sice nosníky jsou, ale v úplně jiné pozici, než by měli být. Prostě tady už se nedá mluvit o tom, že se konstruktér uchýlil k zjednodušení, on si prostě vyloženě vymýšlí :!: To se ostatně potvrdilo i v případě uchycení obou polovin svislé ocasní plochy – ve vystřihovánce žádné neexistuje. A protože příslušnou partii nezachycuje ani žádná návodná kresba, nezbývá, než se opět ponořit do studia externích podkladů, tedy výkresů skutečného letounu, které se ovšem v této části s modelem výrazně rozcházejí… a tak pořád dokola :roll: . Ještě že aspoň ostruha je, zdá se, na svém místě

ObrázekObrázek

No, a když Pán Bůh dá a nervy dovolí, příště se popasujeme s podvozkem, motorem a vůbec zbytkem trupu...
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2378
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od Brzdič »

Na tohle se kouká móóóc hezky, :)
Uživatelský avatar
silverman
Příspěvky: 278
Registrován: pát 20.1.2012 23:21
Bydliště: Kladno

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od silverman »

Hmmm... Tak to je opravdu paráda :!: Taky mám tenhle model v archívu, ale určitě tam dlouho zůstane :)
Držím palce.
Uživatelský avatar
old_Mr_Grim
Moderátor
Příspěvky: 801
Registrován: pon 12.12.2011 11:48
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od old_Mr_Grim »

To jsou krásný orgie. Koukám na to zas a znova.
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1054
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od rybak »

A sakra, tady se zase klube nějaké megadílo.
Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od Listy »

Podvozkové nohy jsou vyztužené 1mm kartónem, seřezaným a zbroušeným tak, aby výsledek dal dohromady patřičný profil. Spodní část je opět poněkud zjednodušená. Podle některých fotografií se v této partii nacházely dosti masivní aerodynamicky tvarované „bačkory“ (zřejmě kryty gumového odpružení), jiné stroje si vystačily s o poznání menšími vřeteny. Právě toto řešení jsem se pokusil napodobit.

ObrázekObrázek

Osa je v místě průchodu nohama, tak jako ve skutečnosti, odpružena gumovým svazkem (vlákno vytažené z krejčovské gumy). Kola jsem se nakonec rozhodl postavit i s potahem, na sestavování drátěných výpletů jsem vážně neměl chuť. Pneumatiky jsou z kartónu, navrstveného, zbroušeného, vytmeleného, znovu přebroušeného a nabarveného temperou.

Obrázek

Jednou z konstrukčních částí dodávající letounu jeho typický vzhled je tento masívní čelní chladič. Ten je v původní vystřihovánce ztvárněn poměrně věrně a jeho seskládání nečiní problémy (včetně zaoblené horní části)

Obrázek

To se však vůbec nedá říct o motoru :!: Po pravdě řečeno, když jsem shromáždil všechny dostupné části a zahloubal se do návodových kreseb, musel jsem si přiznat, že vůbec netuším, jak by tohle mělo jít dohromady! A nejen to. Pokud bych se měl spokojit jen s údaji poskytnutými autorem modelu, nejspíš bych z nich vůbec nevydedukoval ani to, jak má vlastně vypadat konečný výsledek :? . Jako jediné použitelné řešení se tedy jevilo postavit vlastní motor od nuly. Kvalitních podkladů je naštěstí na síti dostatek (například zde:http://fighters.forumactif.com/t60019-r ... e-hasegawa).

ObrázekObrázek

Rovnou se přiznám, že jsem se ani nesnažil vytvořit přesnou maketu pohonné jednotky (vzhledem k různým zaoblením a vypouklinám by to byla z papíru opravdu fuška), a spokojil jsem se pouze s co nejvěrnějším postižením typických vizuálních znaků. Hlavním stavebním materiálem byl kartón různých tlouštěk, potrubí je z umělohmotných profilů, kabely opět vytažené z „trenýrkové“ gumy. Celek i detaily jsou barveny modelářskými barvami VALEJO. Základní rozměry jsem odměřil z původních dílů vystřihovánky, ale nejspíš někdo někde udělal chybu – obávám se, že ve výsledku je motor o malounko menší (hlavně kratší), než by měl být :roll: .

ObrázekObrázek

Co se týká hlavní palivové nádrže, tady jsem si byl jistý od začátku – ve vystřihovánce prostě není. Naštěstí na tuto skutečnost přišel dávno přede mnou neznámý dobrodinec, který si dal tu práci, aby ji zkonstruoval a hodil na web, kdež jsem ji před nějakým časem při prohlížení free download odkazů šťastnou náhodou objevil. Její tvar není sice úplně přesný, ale po mírném vytunění ji lze s úspěchem použít.

Obrázek

V trupu nám zbývá ještě kulomet Lewis, což je jedna z mála záležitostí, za kterou je možno tvůrce modelu pochválit – propracovaný celek s mnoha hezkými detaily kterému, alespoň podle dostupné dokumentace nic nechybí.

Obrázek

A protože ani sestavení a umístění pouzdra na nábojové pásy z vystřihovánky nečiní žádné potíže, můžeme si představit trup esépětky kompletně pohromadě:

ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
old_Mr_Grim
Moderátor
Příspěvky: 801
Registrován: pon 12.12.2011 11:48
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od old_Mr_Grim »

Marku, ty normálně nejsi normální :D To je naprosto suprový
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od v.veverka »

Tohle je level, který mě dostává na jedné straně do extáze a na druhé straně do deprese :D Paráda...
Markulin
Příspěvky: 1274
Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Bydliště: Hodonín

Re: SE-5a/ Orlik / 1:25

Příspěvek od Markulin »

Další z bláznů jako jsou ti od lodiček...... no ale každopádně je to dokonalé!
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“