SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od Listy »

A jdeme na finále! Nevím jak pro vás, ale pro mě jsou tyhle poslední fáze stavby vždycky dost stresující. Vlastně nejde o nic jiného, než pospojovat všechny ty předpřipravené sestavy dohromady. Jenže právě tady se láme chleba, teď se ukáže, jestli to celé vůbec stálo za to. Nejhorší přitom je, že se většinou jede „na první dobrou“, možnost dodatečné opravy je minimální a stačí i drobná chyba, aby úsilí několika předchozích měsíců přišlo vniveč :? . Proto se vyplatí důsledná příprava. Takže jsem si nachystal všech osm vzpěr – jejich dostatečnou pevnost zajišťují výztuhy z 0,5mm drátu – včetně kotvících bodů a také patřičný počet napínáků, vyrobených v osvědčené kombinaci natažená lízátková tyčinka + 0,2mm drátek:

Obrázek

Takže, spodní křídlo je na místě! Jeho poloha je dostatečně fixována centrálním nosníkem, v originále ocelovou trubkou, v mém případě kusem 1,5mm kulatiny. Už nyní je ale jasné, že mé obavy o pevnost a soudržnost kostry křídla byly oprávněné – tohle prostě samo o sobě držet nebude…

ObrázekObrázek

Hlavním pevným prvkem, od něhož se odvíjí poloha a postavení ostatních nosných ploch je „baldachýn“, tedy střední část horního křídla, natvrdo ukotvený čtyřmi vzpěrami. Jeho přesnou polohu je bohužel nutno zase jednou odhadnout, ve stavebních schématech je jen víceméně volně naznačená…

ObrázekObrázek

A teď teprve přichází ta pravá kanada :!: Poloviny horního křídla jsou ke střednímu dílu uchyceny opravdu na pevno a já doufal, že na ně budu moci zavěsit poněkud plandající křídla spodní. Jenže, co v tomhle případě znamená „na pevno“?! Takže přilepit horní křídla a honem to celé posichrovat výpletem. Pro hlavní napínací lana (ve skutečnosti zdvojená a spojená do svazku oválného průřezu) jsem opět použil gumové nitky zajišťující patřičný napnelismus. Tady je to ještě celé takové nedodělané, syrové… Bude potřeba si s výpletem trochu pohrát:

Obrázek

To, co následovalo potom, se dá jen těžko popisovat! Několik dlouhých večerů strávených snahou najít vyváženou kombinaci délky jednotlivých lan, jejich napínání a povolování, zkracování a nastavování tak aby celek nakonec dosáhl nejen patřičné pevnosti, ale také požadovaného tvaru a polohy jednotlivých nosných ploch vůči trupu i sobě navzájem. Pečlivě slepené a dokonale vyrovnané sestavy se zdánlivě bez důvodu deformovaly a kroutily do nejnevhodnějších patvarů. Několikrát se mi stalo, že se mi podařilo dosáhnout takřka dokonale uspokojujícího postavení všech komponent, jen proto, aby mi následné přidání posledního lanka celou geometrii zase totálně rozhodilo! Výsledek má k dokonalosti daleko a je spíše dílem kompromisu. Tak trochu mě uklidňuje vzpomínka na rozhovor s jedním skutečným mistrem modelářem - stavitelem plasťáků z WW1. Na můj dotaz, nakolik se na výpletových lanech projevovaly následky dilatace (tedy napínání a smršťování lanek v důsledku změn teploty), odpověděl: "No hele, hlavně nesmíš zapomenout, že to celý bylo ze dřeva, který samozřejmě pracuje, takže ono každý to éro bylo jinak pokroucený..." 8-) Každopádně díky použití gumových vláken je celek dostatečně pevný a zároveň pružný. Otázka je, co to udělá do budoucna a jestli se napětí v systému časem negativně neprojeví v deformacích nosných prvků. Přece jen papír je papír…

ObrázekObrázek

Teď zbývají už jen poslední detaily – vrtule (opět jsem si pohrával s myšlenkou vykrouhat ji z balsy… no snad příště) a druhý kulomet a je to, nestyda chmelnice může vyrazit do světa!

ObrázekObrázekObrázek

Na závěr si neodpustím pár postřehů. Nejprve asi zklamu všechny natěšené následovníky a to přiznáním, že ačkoli z vlákna to není patrné, ve skutečnosti mi celá záležitost zabrala cca tři a půl roku :roll: ! (samozřejmě s přestávkami kdy jsem ji opakovaně uložil k ledu, kolikrát třeba i na několik měsíců) Na samém začátku bylo nadšení z vystřihovánky, která slibovala jedinečnou možnost postavit něco neobvyklého a v našich zeměpisných šířkách nevídaného. Svou roli sehrála i touha otestovat své schopnosti a stvořit konečně „absolutní model“ - tak složitý, že už nelze nic doplnit a tak dokonale postavený, že už to líp nejde. Stavba samotná se však nakonec nesla v duchu nekonečného řetězu kompromisů, improvizací a proč to neříct i zklamání. Nebudu se opakovat, svůj názor na „nepřekonatelné“ polské modely jsem nedávno vyjádřil na jiném místě. Po celou dobu, kterou jsem s ním strávil, mě pronásledovala jedna otázka: Co vlastně (samozřejmě kromě komerčního zisku) autor vydáním tohoto modelu sledoval? Postupně jsem si vytvořil několik hypotéz (když nad tím tak přemýšlím, možná že platí nejen pro tento počinek):

1. Model navrhl někdo, kdo toho sice ví hodně o letadlech a jejich konstrukci, ale zato má jen povšechné představy o zákonitostech sestavování vystřihovánek. Tomu by odpovídalo například ne zrovna praktické rozvržení oboustranně podlepovaných dílů nebo umístění stykových ploch do tvarově nejnáročnějších míst.

2. Model naopak navrhl někdo, kdo se v oblasti papírového modelářství pohybuje na tak vysokém levelu, že se obejde bez maličkostí, jako jsou přesná schémata a podrobné návodové kresby. Rovněž mu není zatěžko improvizovat a tvořit věci takříkajíc za pochodu, pracovat s externími podklady a také vyrábět si potřebné součásti sám. Stejný přístup pak automaticky očekává i od těch, kdo si jeho výtvor pořídí.

3. Model navrhl někdo, kdo si zkrátka ukousl moc velké sousto! Jeho záměrem bylo evidentně předložit zákazníkům dokonalý materiál k tvorbě muzejního exponátu, ovšem úměrně tomu, jak mu postupně ubývaly síly, invence nebo možná chuť, začal stále více sahat ke kompromisům a náhradním řešením. Možná se také dost spěchalo na vydání, takže na některé klíčové součásti (sedadlo, nádrže) či nezbytná návodná schémata (uchycení ocasu) se prostě zapomnělo a u jiných (motor, podvozek) je třeba se smířit s maximálním zjednodušením.

4. Celé jsem to špatně pochopil! To, že autor přidal do vystřihovánky dva dvojlisty s obrovským množstvím dílů pro ztvárnění vnitřní konstrukce a že navíc zvolil měřítko 1:25, které si o superdetailní provedení přímo říká, nutně neznamená, že jde o nějaký HI-TECH model. Je to prostě jen takový návrh, jak letoun nebo některé jeho partie vylepšit. Nikdo ale rozhodně nepočítá s tím, že by to celé mělo jít opravdu sestavit „v plné palbě“.

Popravdě, docela by mě zajímalo, jak by si vedl model postavený klasicky, tedy s potahem. Já už to asi nezjistím, vzhledem k tomu, že jsem byl nucen některé části využít pro tvorbu „nahotiny“. Obávám se ovšem, že ani tak by to nebylo nic moc. Většinu chybějících dílů (sedadlo, části podvozku) bychom postrádali tak jako tak. Pravdou je, že kromě vložených dílů konstrukce není vystřihovánka nijak zvlášť detailní, už jsem viděl daleko propracovanější třiatřicetiny, od pětadvacítky bych očekával víc… Na druhou stranu, rozhodně nemíním nikoho odrazovat. Já sám jsem živoucím důkazem toho, že s průměrnou zručností, trochou zkušeností, špetkou trpělivosti a jistou dávkou sebezapření je i takovýto neobvyklý model sestavitelný. Jen až mě příště zase napadne pustit se do něčeho, co ještě nikdo nedělal … no však víte :!: !

Obrázek
dravec
Příspěvky: 272
Registrován: pon 3.3.2014 15:44

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od dravec »

Velká poklona. Sice toho umím dost, ale do takového díla bych se určitě nepustil.
Uživatelský avatar
Mimapnd
Příspěvky: 263
Registrován: ned 24.6.2012 9:59
Kontaktovat uživatele:

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od Mimapnd »

Krasne zlepeny eroplan a tvoje postrehy, to je ako slabikar. "Rad si citam tvoje modely." Trosku ma mrzi sklamanie z modelu (tentokrat myslim moje), lebo vysledok je naozaj pekny a dufam, ze ti na policke dlho vydrzi. Drzim palce a nech ti to lepi.
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2378
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od Brzdič »

Chlape úžasná práce a vytrvalost. Snad ti model v obstojném stavu vydrží co nejdéle. :)
Uživatelský avatar
hromadko.s
Příspěvky: 496
Registrován: sob 21.1.2012 9:56
Bydliště: Hlinsko v Čechách

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od hromadko.s »

Tak tohle se jen tak někde nevidí.
Krásná práce a vytrvalost. Gratulace :!:
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od v.veverka »

Jedním slovem: báječné... :o
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od Tapan »

Neuvěřitelné! Krásně se na to kouká. Gratuluji k dokončení, je to fakt pecka.
Uživatelský avatar
Aki
Moderátor
Příspěvky: 1731
Registrován: pát 20.1.2012 23:27
Bydliště: doma
Kontaktovat uživatele:

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od Aki »

tak tohle je hodně velkej masakr... nechápu a závidím tu trpělivost a šikovný ruce!
Uživatelský avatar
JesterZeleny
Příspěvky: 153
Registrován: stř 7.5.2014 11:15
Bydliště: Pardubice

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od JesterZeleny »

Klaním se Pane hluboce, tohle je přesně ta věcička, se kterou chce doma ve vitrínce machrovat každej. Suprová práce.. ;) .
Uživatelský avatar
bh69
Příspěvky: 68
Registrován: sob 4.2.2012 7:48
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od bh69 »

:shock:
Uživatelský avatar
silverman
Příspěvky: 278
Registrován: pát 20.1.2012 23:21
Bydliště: Kladno

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od silverman »

Parádně slepené a velice inspirující. :shock:
Rosťa
Příspěvky: 13
Registrován: pon 7.11.2016 17:56
Bydliště: Věřňovice - (karvinsko)
Kontaktovat uživatele:

Re: SE-5a / Orlik / 1:25 HOTOVO

Příspěvek od Rosťa »

Tohle je neskutečný skvost! Hluboká poklona!
Rosťa
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“