Polikarpov I-16 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33 HOTOVO

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Polikarpov I-16 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33 HOTOVO

Příspěvek od v.veverka »

Zdravím kolegové, k rozdělanému Me-210 jsem se v ČR přes svátky nedostal a protože jsem si ho zapomněl zabalit s sebou do Rijádu, pustil jsem se do jiného "ptáčka". Tentokrát je to volně stáhnutelný model malého meziválečného stíhače I-16 od vydavatelství Modely kartonowe v měřítku 1:33
Obrázek Obrázek

Něco málo informací o notoricky známe předloze předloze:
Polikarpov I-16 byl sovětský jednomístný jednomotorový stíhací letoun dolnoplošné koncepce zkonstruovaný N. N. Polikarpovem. Ve třicátých letech 20. století se stal jedním ze symbolů sovětské konstruktérské školy a nejvýkonnější sovětskou stíhačkou v tomto období.
Stíhací letoun I-16 vychází z prototypu letounu CKB-12, který vyvinula konstrukční kancelář Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova. Jednalo se o samonosný jednoplošník, který poháněl hvězdicový devítiválec M-22 o 450/480 koních. Prototyp, zalétaný 31. prosince 1933 Valerijem Pavlovičem Čkalovem, vykazoval na svou dobu dobré výkony, ale parametry prvních sériově vyráběných strojů byly srovnatelné s dvouplošníky I-15. Jejich výroba se začala roku 1934 jako I-16 typ I. Jednalo se o vůbec první dolnokřídlý stíhací letoun moderní koncepce, zavedený v sériové výrobě. Téhož roku 18. února poprvé vzlétl nový prototyp (CKB-12bis), který měl podstatně lepší technické parametry a vlastnosti. Pohon obstarával americký motor Wright R-1820-F-3 Cyclone o výkonu 532 kW. Ten byl do sériové výroby zaveden pod označením I-16 typ 4, avšak nastal zde jeden významný problém - sovětská polní letiště neměla takové parametry, které by umožňovaly vzlet a přistání tohoto moderního letadla, které na to potřebovalo cca 250 m.

Tento problém se podařilo vyřešit až v roce 1935. Od července tohoto roku byla zavedena výroba verze I-16 typ 5 s modifikovaným krytem motoru typu Watter a výzbrojí dvěma kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm. V roce 1935 byl jeden stroj I-16 typ 1 přestavěn na bitevní letoun CKB-18. Byl vybaven pancéřovou kabinou, motorem M-22 a jeho hlavňovou výzbroj tvořila čtveřice kulometů PV-1 ráže 7,62 mm. Do sériové výroby nebyl zaveden.

Po zkouškách experimentálních prototypů I-16P, které byly vybaveny dvěma kanony ŠVAK ráže 20 mm zabudovanými v centroplánu křídla (P jako pušečnyj, kanonový) a dvěma synchronizovanými kulomety ŠKAS nad motorem, přešla sériová výroba na produkci I-16 typ 12 z roku 1936. Dva kanóny ŠVAK zůstaly zachovány, avšak byly přemístěny do centroplánu vedle obou kulometů. Ve stejném roce vznikl na platformě I-16 rychlý střemhlavý letoun CKB-29 (SPB) s motorem Wright Cyclone F-3 s pneumatickým ovládáním podvozku a vztlakových klapek. Ty byly na rozdíl od sériových strojů odděleny od křidélek a mohly se sklápět do většího úhlu jako aerodynamické brzdy.

Na něj navazující I-16 typ 6 z roku 1937 obdržel silnější motor M-25A (536 kW) a zesílenou konstrukci. Kabina již nebyla krytá jako u předešlých typů, zůstal pouze čelní štítek, používaný až do konce výroby I-16. Stalo se tak na žádost pilotů.

Vývoj letadla I-16 však dále pokračoval, byly vyráběny nové typy s různými obměnami a zlepšeními. Rovněž roku 1937 se začal vyrábět I-16 typ 10 s motorem M-25V o výkonu 552 kW. Výzbroj kulometů nesená prozatím jen v křídlech byla doplněna o další dva synchronizované kulomety ŠKAS nad motorem. Kostra draku byla zesílena, standardem se stal kryt vrtulového náboje. Vlastnosti při vzletu a přistání zdokonalily vztlakové klapky.

Technické údaje I-16 pozdějších variant:
Charakteristika: jednomístný stíhací a bombardovací letoun.
Pohon: hvězdicový pístový devítiválcový motor Švecov M-63 o výkonu 820 kW.
Výzbroj: dva kanóny ráže 20 mm a dva kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm, závěsníky pod křídly pro šest raket RS-82.
Rozpětí: 9,00 m
Délka: 6,04 m
Nosná plocha: 14,54 m²
Hmotnost prázdného letounu: 1 475 kg
Vzletová hmotnost: 1878 kg
Maximální rychlost: 489 km/h
Dostup: 9900 m
Dolet: 440 km, s přídavnými nádržemi 700 km
Obrázek

A teď k samotné vystřihovánce:
Předloha: Model I-16 type 10 - Generálmajor Ivan A. Lakajev, hrdina Sovětského svazu, 1941
Vydavatel - Modely Kartonowe
Měřítko 1:33
Free model ke stažení
Vystřihovánky nabízí 3 varianty markingu, na 3 stránkách jsou vytištěné společné díly a pak jsou v nabídce 3 strany s rozdílnými díly upravenými dle konkrétního zbarvení. Dále je doplněna 3mi stránkami poměrně přehledného návodu.

Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) v.veverka dne pon 14.3.2016 12:11, celkem upraveno 4 x.
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 Generalmajor I.A.Lakajev hrdina

Příspěvek od v.veverka »

Tak s chutí do toho.
Vystřihovánku jsem jako již tradičně vytisknul na inkoustovce Canon na papír ve formátu A4 a gramáži 200.
Jsou toho celkem 4 listy
Začal jsem dle návodu kokpitem a podlepením a vyřezáním - vystříháním dílů konstrukce trupu. Použil jsem různé tloušťky kartonu podle toho, které a kam díly přijdou.
Myslím, že kokpit je navržen celkem slušně a je docela dobře vybaven.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Nijak kokpit nevylepšuji, jen jsem nahradil očky z hliníkového drátku konstrukci na pedálech a pak jsem si uvědomil, že to stejně nebude vidět :D
Uživatelský avatar
JesterZeleny
Příspěvky: 153
Registrován: stř 7.5.2014 11:15
Bydliště: Pardubice

Re: Polikarpov I-10 type 10 Generalmajor I.A.Lakajev hrdina

Příspěvek od JesterZeleny »

Čau chlape! Seber odvahu a pusť se klidně do něčeho většího. Myslím, že na nějakýho Hala v pohodě máš, jenom trošku míň tlač na pilu při tvarování. Jinka I-16 je mazel, tak držím palce a teším se na výsledek ;) .
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 Generalmajor I.A.Lakajev hrdina

Příspěvek od v.veverka »

JesterZeleny píše:Čau chlape! Seber odvahu a pusť se klidně do něčeho většího. Myslím, že na nějakýho Hala v pohodě máš, jenom trošku míň tlač na pilu při tvarování. Jinka I-16 je mazel, tak držím palce a teším se na výsledek ;) .
Zdarec... Právě proto, že trochu moc tlačím na pilu, ještě se do žádného Hala nepouštím :D Ne, je v plánu, ale mám teď na patlandu necelé tři týdny, tak jsem se pustil do tohoto krásnýho "buřtíka"... Jakmile doma splácnu Me262, tak je v pořadí Dauntless od Hala :) Na druhou stranu, když vidím těch stran a dílů, nevím, nevím...
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Tak trocha patlání na kokpitu, vlastně jsem jen naznačil rukojeti ovládacích páček a značně zjednodušeně udělal pásy na sedačce z papírové vložky z cigaretové krabičky... Všechno jsem trošku pobarvil pastelkami a zvýraznil některé hrany...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

O pár drátků doplněný díl s napodobením motoru, doplněný o pár drátků pro oko... V tomto případě nebude opravdu vidět vůbec nic. :D

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Tak jsem se pustil do čumáku... Dal jsem si poměrně hodně práce s vyřezáním předního krytu motoru a lepením na tupo... Vzhledem ke způsobu, jakým jsem lepil ten plochý kryt a první pásek tvořící boční část jsem úplně zapomněl, že otvor na tom plochém krytu má lícovat se svislou osou na horní části předku mezi výstřelnými otvory a hlavněmi kulometů... Nejdřív jsem myslel, že to vytisknu znovu a předělám, leč jsem se rozhodl na to vyprdnout. V tomto případě mně jde o to vyzkoušet si lepení na tupo a jiné postupy, které využiji při další práci a můj Saudský hangár tuhle chybu naprosto bez problémů unese :D
Jinak jak jsem předpokládal, skrz ten čelní kryt motoru není dovnitř téměř vůbec vidět, takže kdo budete chtít vylepšovat ten motor, tak to děláte jen pro vlastní pocit jako já :D

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) v.veverka dne pát 22.1.2016 9:13, celkem upraveno 1 x.
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od Tapan »

Člověče, lepšíš se, model od modelu je to hodně znát...
Uživatelský avatar
silverman
Příspěvky: 284
Registrován: pát 20.1.2012 23:21
Bydliště: Kladno

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od silverman »

Létající cihla. Hmmm... Těším se na finále. Při tvojí rychlosti tu bude co nevidět. :D
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Pustil jsem se do trupu, jsem zvědav co z toho vyleze, jen tak zkusmo přikládané na sucho to moc nesedí, čeká mně broušení přepážek atd...

Jinak děkuji za komentáře, jsem rád, že je pokrok trochu vidět, mně to skoro nepřijde :D Co se týče dokončení, tak doufám, že to doladím do 4.2.2016. To letím do ČR a hurá s dětmi na hory...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Tak jsem dolepil jednotlivé sekce trupu...
Spousta přeměřování a upravování, ale nakonec jsme to splácnul... A uvidíme, jak to bude vypadat dál...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

A je tu další díl seriálu... :D
Pustil jsem se do kompletování trupu. Je to poprvé, co jsem lepil trup z jednotlivých "modulů". Přesto že jsem se opravdu snažil pracovat co nejpřesněji, tak to ve výsledku teak nevypadá :( Nenavazující barevná pole snad zakryje později další materiál, studoval jsem na jiném fóru stavbu stejného modelu a vyšlo to úplně stejně...
Po slepení trupu jsem zjistil, že jsem zapomněl umístit vnitřní konstrukci pod výfuky do dílu s motorem, takže přišla na řadu hrubá síla a odtržení celého dílu, jednotlivé díly jsem vlepil pomocí zahnuté pinzety otvorem v přepážce, který jsem hrubě zvětšil tak, abych mohl uvnitř tubusu operovat... Nakonec se podařilo...
Další na řadě byla konstrukce na hřbetě trupu a zkompletování celé této konstrukce vč. směrovky... to šlo v celku bez problémů, pomalu jsem si zvyknul lepit natupo... Ještě jsem v této etapě "zasklil" čelní štítek, ale nalepím ho až nakonec, vzhledem ke křehkosti jeho konstrukce...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1057
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od rybak »

Zajímavé. Vystřihovánka nevypadá tak koukavě jak o bestra.
Tu kabinu zase lepíš maskolem?
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

rybak píše:Zajímavé. Vystřihovánka nevypadá tak koukavě jak o bestra.
Tu kabinu zase lepíš maskolem?
Ten Bestr je, bych řekl, lépe řešen, co se trupu týče... Ale tohle jsem stáhnul proto, že je tam jiný způsob lepení právě trupu a i nějaká vnitřní konstrukce křídel a taky abych trochu potrénoval to luštění polských návodů :D :D
A máš pravdu, zase Maskol, nedělá fleky a i když někde máznu na "sklo" po vyschnutí je úplně transparentní a není to vidět...
Naposledy upravil(a) v.veverka dne úte 26.1.2016 20:20, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Další přišlo na řadu sestavení vnitřní konstrukce křídel. Začal jsem pravým. K tomu určené díly jsem podlepil různými druhy kartonu a po řádném proschnutí je vyřezal a slepil. Použil jsem zbytečně moc tlustý karton a dost jsem se nadřel, nehledě k tomu, že se ten silnější nějak drolil. Na levé křídlo jsem použil jiný, ale pro dnešek jeho podlepením skončil... Další až příště :D :D :D

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Tak vnitřní konstrukce druhého křídla...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“