Polikarpov I-16 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33 HOTOVO
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
Polikarpov I-16 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33 HOTOVO
Zdravím kolegové, k rozdělanému Me-210 jsem se v ČR přes svátky nedostal a protože jsem si ho zapomněl zabalit s sebou do Rijádu, pustil jsem se do jiného "ptáčka". Tentokrát je to volně stáhnutelný model malého meziválečného stíhače I-16 od vydavatelství Modely kartonowe v měřítku 1:33
Něco málo informací o notoricky známe předloze předloze:
Polikarpov I-16 byl sovětský jednomístný jednomotorový stíhací letoun dolnoplošné koncepce zkonstruovaný N. N. Polikarpovem. Ve třicátých letech 20. století se stal jedním ze symbolů sovětské konstruktérské školy a nejvýkonnější sovětskou stíhačkou v tomto období.
Stíhací letoun I-16 vychází z prototypu letounu CKB-12, který vyvinula konstrukční kancelář Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova. Jednalo se o samonosný jednoplošník, který poháněl hvězdicový devítiválec M-22 o 450/480 koních. Prototyp, zalétaný 31. prosince 1933 Valerijem Pavlovičem Čkalovem, vykazoval na svou dobu dobré výkony, ale parametry prvních sériově vyráběných strojů byly srovnatelné s dvouplošníky I-15. Jejich výroba se začala roku 1934 jako I-16 typ I. Jednalo se o vůbec první dolnokřídlý stíhací letoun moderní koncepce, zavedený v sériové výrobě. Téhož roku 18. února poprvé vzlétl nový prototyp (CKB-12bis), který měl podstatně lepší technické parametry a vlastnosti. Pohon obstarával americký motor Wright R-1820-F-3 Cyclone o výkonu 532 kW. Ten byl do sériové výroby zaveden pod označením I-16 typ 4, avšak nastal zde jeden významný problém - sovětská polní letiště neměla takové parametry, které by umožňovaly vzlet a přistání tohoto moderního letadla, které na to potřebovalo cca 250 m.
Tento problém se podařilo vyřešit až v roce 1935. Od července tohoto roku byla zavedena výroba verze I-16 typ 5 s modifikovaným krytem motoru typu Watter a výzbrojí dvěma kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm. V roce 1935 byl jeden stroj I-16 typ 1 přestavěn na bitevní letoun CKB-18. Byl vybaven pancéřovou kabinou, motorem M-22 a jeho hlavňovou výzbroj tvořila čtveřice kulometů PV-1 ráže 7,62 mm. Do sériové výroby nebyl zaveden.
Po zkouškách experimentálních prototypů I-16P, které byly vybaveny dvěma kanony ŠVAK ráže 20 mm zabudovanými v centroplánu křídla (P jako pušečnyj, kanonový) a dvěma synchronizovanými kulomety ŠKAS nad motorem, přešla sériová výroba na produkci I-16 typ 12 z roku 1936. Dva kanóny ŠVAK zůstaly zachovány, avšak byly přemístěny do centroplánu vedle obou kulometů. Ve stejném roce vznikl na platformě I-16 rychlý střemhlavý letoun CKB-29 (SPB) s motorem Wright Cyclone F-3 s pneumatickým ovládáním podvozku a vztlakových klapek. Ty byly na rozdíl od sériových strojů odděleny od křidélek a mohly se sklápět do většího úhlu jako aerodynamické brzdy.
Na něj navazující I-16 typ 6 z roku 1937 obdržel silnější motor M-25A (536 kW) a zesílenou konstrukci. Kabina již nebyla krytá jako u předešlých typů, zůstal pouze čelní štítek, používaný až do konce výroby I-16. Stalo se tak na žádost pilotů.
Vývoj letadla I-16 však dále pokračoval, byly vyráběny nové typy s různými obměnami a zlepšeními. Rovněž roku 1937 se začal vyrábět I-16 typ 10 s motorem M-25V o výkonu 552 kW. Výzbroj kulometů nesená prozatím jen v křídlech byla doplněna o další dva synchronizované kulomety ŠKAS nad motorem. Kostra draku byla zesílena, standardem se stal kryt vrtulového náboje. Vlastnosti při vzletu a přistání zdokonalily vztlakové klapky.
Technické údaje I-16 pozdějších variant:
Charakteristika: jednomístný stíhací a bombardovací letoun.
Pohon: hvězdicový pístový devítiválcový motor Švecov M-63 o výkonu 820 kW.
Výzbroj: dva kanóny ráže 20 mm a dva kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm, závěsníky pod křídly pro šest raket RS-82.
Rozpětí: 9,00 m
Délka: 6,04 m
Nosná plocha: 14,54 m²
Hmotnost prázdného letounu: 1 475 kg
Vzletová hmotnost: 1878 kg
Maximální rychlost: 489 km/h
Dostup: 9900 m
Dolet: 440 km, s přídavnými nádržemi 700 km
A teď k samotné vystřihovánce:
Předloha: Model I-16 type 10 - Generálmajor Ivan A. Lakajev, hrdina Sovětského svazu, 1941
Vydavatel - Modely Kartonowe
Měřítko 1:33
Free model ke stažení
Vystřihovánky nabízí 3 varianty markingu, na 3 stránkách jsou vytištěné společné díly a pak jsou v nabídce 3 strany s rozdílnými díly upravenými dle konkrétního zbarvení. Dále je doplněna 3mi stránkami poměrně přehledného návodu.
Něco málo informací o notoricky známe předloze předloze:
Polikarpov I-16 byl sovětský jednomístný jednomotorový stíhací letoun dolnoplošné koncepce zkonstruovaný N. N. Polikarpovem. Ve třicátých letech 20. století se stal jedním ze symbolů sovětské konstruktérské školy a nejvýkonnější sovětskou stíhačkou v tomto období.
Stíhací letoun I-16 vychází z prototypu letounu CKB-12, který vyvinula konstrukční kancelář Nikolaje Nikolajeviče Polikarpova. Jednalo se o samonosný jednoplošník, který poháněl hvězdicový devítiválec M-22 o 450/480 koních. Prototyp, zalétaný 31. prosince 1933 Valerijem Pavlovičem Čkalovem, vykazoval na svou dobu dobré výkony, ale parametry prvních sériově vyráběných strojů byly srovnatelné s dvouplošníky I-15. Jejich výroba se začala roku 1934 jako I-16 typ I. Jednalo se o vůbec první dolnokřídlý stíhací letoun moderní koncepce, zavedený v sériové výrobě. Téhož roku 18. února poprvé vzlétl nový prototyp (CKB-12bis), který měl podstatně lepší technické parametry a vlastnosti. Pohon obstarával americký motor Wright R-1820-F-3 Cyclone o výkonu 532 kW. Ten byl do sériové výroby zaveden pod označením I-16 typ 4, avšak nastal zde jeden významný problém - sovětská polní letiště neměla takové parametry, které by umožňovaly vzlet a přistání tohoto moderního letadla, které na to potřebovalo cca 250 m.
Tento problém se podařilo vyřešit až v roce 1935. Od července tohoto roku byla zavedena výroba verze I-16 typ 5 s modifikovaným krytem motoru typu Watter a výzbrojí dvěma kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm. V roce 1935 byl jeden stroj I-16 typ 1 přestavěn na bitevní letoun CKB-18. Byl vybaven pancéřovou kabinou, motorem M-22 a jeho hlavňovou výzbroj tvořila čtveřice kulometů PV-1 ráže 7,62 mm. Do sériové výroby nebyl zaveden.
Po zkouškách experimentálních prototypů I-16P, které byly vybaveny dvěma kanony ŠVAK ráže 20 mm zabudovanými v centroplánu křídla (P jako pušečnyj, kanonový) a dvěma synchronizovanými kulomety ŠKAS nad motorem, přešla sériová výroba na produkci I-16 typ 12 z roku 1936. Dva kanóny ŠVAK zůstaly zachovány, avšak byly přemístěny do centroplánu vedle obou kulometů. Ve stejném roce vznikl na platformě I-16 rychlý střemhlavý letoun CKB-29 (SPB) s motorem Wright Cyclone F-3 s pneumatickým ovládáním podvozku a vztlakových klapek. Ty byly na rozdíl od sériových strojů odděleny od křidélek a mohly se sklápět do většího úhlu jako aerodynamické brzdy.
Na něj navazující I-16 typ 6 z roku 1937 obdržel silnější motor M-25A (536 kW) a zesílenou konstrukci. Kabina již nebyla krytá jako u předešlých typů, zůstal pouze čelní štítek, používaný až do konce výroby I-16. Stalo se tak na žádost pilotů.
Vývoj letadla I-16 však dále pokračoval, byly vyráběny nové typy s různými obměnami a zlepšeními. Rovněž roku 1937 se začal vyrábět I-16 typ 10 s motorem M-25V o výkonu 552 kW. Výzbroj kulometů nesená prozatím jen v křídlech byla doplněna o další dva synchronizované kulomety ŠKAS nad motorem. Kostra draku byla zesílena, standardem se stal kryt vrtulového náboje. Vlastnosti při vzletu a přistání zdokonalily vztlakové klapky.
Technické údaje I-16 pozdějších variant:
Charakteristika: jednomístný stíhací a bombardovací letoun.
Pohon: hvězdicový pístový devítiválcový motor Švecov M-63 o výkonu 820 kW.
Výzbroj: dva kanóny ráže 20 mm a dva kulomety ŠKAS ráže 7,62 mm, závěsníky pod křídly pro šest raket RS-82.
Rozpětí: 9,00 m
Délka: 6,04 m
Nosná plocha: 14,54 m²
Hmotnost prázdného letounu: 1 475 kg
Vzletová hmotnost: 1878 kg
Maximální rychlost: 489 km/h
Dostup: 9900 m
Dolet: 440 km, s přídavnými nádržemi 700 km
A teď k samotné vystřihovánce:
Předloha: Model I-16 type 10 - Generálmajor Ivan A. Lakajev, hrdina Sovětského svazu, 1941
Vydavatel - Modely Kartonowe
Měřítko 1:33
Free model ke stažení
Vystřihovánky nabízí 3 varianty markingu, na 3 stránkách jsou vytištěné společné díly a pak jsou v nabídce 3 strany s rozdílnými díly upravenými dle konkrétního zbarvení. Dále je doplněna 3mi stránkami poměrně přehledného návodu.
Naposledy upravil(a) v.veverka dne pon 14.3.2016 12:11, celkem upraveno 4 x.
Re: Polikarpov I-10 type 10 Generalmajor I.A.Lakajev hrdina
Tak s chutí do toho.
Vystřihovánku jsem jako již tradičně vytisknul na inkoustovce Canon na papír ve formátu A4 a gramáži 200.
Jsou toho celkem 4 listy
Začal jsem dle návodu kokpitem a podlepením a vyřezáním - vystříháním dílů konstrukce trupu. Použil jsem různé tloušťky kartonu podle toho, které a kam díly přijdou.
Myslím, že kokpit je navržen celkem slušně a je docela dobře vybaven.
Nijak kokpit nevylepšuji, jen jsem nahradil očky z hliníkového drátku konstrukci na pedálech a pak jsem si uvědomil, že to stejně nebude vidět
Vystřihovánku jsem jako již tradičně vytisknul na inkoustovce Canon na papír ve formátu A4 a gramáži 200.
Jsou toho celkem 4 listy
Začal jsem dle návodu kokpitem a podlepením a vyřezáním - vystříháním dílů konstrukce trupu. Použil jsem různé tloušťky kartonu podle toho, které a kam díly přijdou.
Myslím, že kokpit je navržen celkem slušně a je docela dobře vybaven.
Nijak kokpit nevylepšuji, jen jsem nahradil očky z hliníkového drátku konstrukci na pedálech a pak jsem si uvědomil, že to stejně nebude vidět
- JesterZeleny
- Příspěvky: 153
- Registrován: stř 7.5.2014 11:15
- Bydliště: Pardubice
Re: Polikarpov I-10 type 10 Generalmajor I.A.Lakajev hrdina
Čau chlape! Seber odvahu a pusť se klidně do něčeho většího. Myslím, že na nějakýho Hala v pohodě máš, jenom trošku míň tlač na pilu při tvarování. Jinka I-16 je mazel, tak držím palce a teším se na výsledek .
Re: Polikarpov I-10 type 10 Generalmajor I.A.Lakajev hrdina
Zdarec... Právě proto, že trochu moc tlačím na pilu, ještě se do žádného Hala nepouštím Ne, je v plánu, ale mám teď na patlandu necelé tři týdny, tak jsem se pustil do tohoto krásnýho "buřtíka"... Jakmile doma splácnu Me262, tak je v pořadí Dauntless od Hala Na druhou stranu, když vidím těch stran a dílů, nevím, nevím...JesterZeleny píše:Čau chlape! Seber odvahu a pusť se klidně do něčeho většího. Myslím, že na nějakýho Hala v pohodě máš, jenom trošku míň tlač na pilu při tvarování. Jinka I-16 je mazel, tak držím palce a teším se na výsledek .
Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33
Tak jsem se pustil do čumáku... Dal jsem si poměrně hodně práce s vyřezáním předního krytu motoru a lepením na tupo... Vzhledem ke způsobu, jakým jsem lepil ten plochý kryt a první pásek tvořící boční část jsem úplně zapomněl, že otvor na tom plochém krytu má lícovat se svislou osou na horní části předku mezi výstřelnými otvory a hlavněmi kulometů... Nejdřív jsem myslel, že to vytisknu znovu a předělám, leč jsem se rozhodl na to vyprdnout. V tomto případě mně jde o to vyzkoušet si lepení na tupo a jiné postupy, které využiji při další práci a můj Saudský hangár tuhle chybu naprosto bez problémů unese
Jinak jak jsem předpokládal, skrz ten čelní kryt motoru není dovnitř téměř vůbec vidět, takže kdo budete chtít vylepšovat ten motor, tak to děláte jen pro vlastní pocit jako já
Jinak jak jsem předpokládal, skrz ten čelní kryt motoru není dovnitř téměř vůbec vidět, takže kdo budete chtít vylepšovat ten motor, tak to děláte jen pro vlastní pocit jako já
Naposledy upravil(a) v.veverka dne pát 22.1.2016 9:13, celkem upraveno 1 x.
Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33
Člověče, lepšíš se, model od modelu je to hodně znát...
Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33
Létající cihla. Hmmm... Těším se na finále. Při tvojí rychlosti tu bude co nevidět.
Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33
Pustil jsem se do trupu, jsem zvědav co z toho vyleze, jen tak zkusmo přikládané na sucho to moc nesedí, čeká mně broušení přepážek atd...
Jinak děkuji za komentáře, jsem rád, že je pokrok trochu vidět, mně to skoro nepřijde Co se týče dokončení, tak doufám, že to doladím do 4.2.2016. To letím do ČR a hurá s dětmi na hory...
Jinak děkuji za komentáře, jsem rád, že je pokrok trochu vidět, mně to skoro nepřijde Co se týče dokončení, tak doufám, že to doladím do 4.2.2016. To letím do ČR a hurá s dětmi na hory...
Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33
A je tu další díl seriálu...
Pustil jsem se do kompletování trupu. Je to poprvé, co jsem lepil trup z jednotlivých "modulů". Přesto že jsem se opravdu snažil pracovat co nejpřesněji, tak to ve výsledku teak nevypadá Nenavazující barevná pole snad zakryje později další materiál, studoval jsem na jiném fóru stavbu stejného modelu a vyšlo to úplně stejně...
Po slepení trupu jsem zjistil, že jsem zapomněl umístit vnitřní konstrukci pod výfuky do dílu s motorem, takže přišla na řadu hrubá síla a odtržení celého dílu, jednotlivé díly jsem vlepil pomocí zahnuté pinzety otvorem v přepážce, který jsem hrubě zvětšil tak, abych mohl uvnitř tubusu operovat... Nakonec se podařilo...
Další na řadě byla konstrukce na hřbetě trupu a zkompletování celé této konstrukce vč. směrovky... to šlo v celku bez problémů, pomalu jsem si zvyknul lepit natupo... Ještě jsem v této etapě "zasklil" čelní štítek, ale nalepím ho až nakonec, vzhledem ke křehkosti jeho konstrukce...
Pustil jsem se do kompletování trupu. Je to poprvé, co jsem lepil trup z jednotlivých "modulů". Přesto že jsem se opravdu snažil pracovat co nejpřesněji, tak to ve výsledku teak nevypadá Nenavazující barevná pole snad zakryje později další materiál, studoval jsem na jiném fóru stavbu stejného modelu a vyšlo to úplně stejně...
Po slepení trupu jsem zjistil, že jsem zapomněl umístit vnitřní konstrukci pod výfuky do dílu s motorem, takže přišla na řadu hrubá síla a odtržení celého dílu, jednotlivé díly jsem vlepil pomocí zahnuté pinzety otvorem v přepážce, který jsem hrubě zvětšil tak, abych mohl uvnitř tubusu operovat... Nakonec se podařilo...
Další na řadě byla konstrukce na hřbetě trupu a zkompletování celé této konstrukce vč. směrovky... to šlo v celku bez problémů, pomalu jsem si zvyknul lepit natupo... Ještě jsem v této etapě "zasklil" čelní štítek, ale nalepím ho až nakonec, vzhledem ke křehkosti jeho konstrukce...
Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33
Zajímavé. Vystřihovánka nevypadá tak koukavě jak o bestra.
Tu kabinu zase lepíš maskolem?
Tu kabinu zase lepíš maskolem?
Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33
Ten Bestr je, bych řekl, lépe řešen, co se trupu týče... Ale tohle jsem stáhnul proto, že je tam jiný způsob lepení právě trupu a i nějaká vnitřní konstrukce křídel a taky abych trochu potrénoval to luštění polských návodůrybak píše:Zajímavé. Vystřihovánka nevypadá tak koukavě jak o bestra.
Tu kabinu zase lepíš maskolem?
A máš pravdu, zase Maskol, nedělá fleky a i když někde máznu na "sklo" po vyschnutí je úplně transparentní a není to vidět...
Naposledy upravil(a) v.veverka dne úte 26.1.2016 20:20, celkem upraveno 1 x.
Re: Polikarpov I-10 type 10 / Modely Kartonowe / 1:33
Další přišlo na řadu sestavení vnitřní konstrukce křídel. Začal jsem pravým. K tomu určené díly jsem podlepil různými druhy kartonu a po řádném proschnutí je vyřezal a slepil. Použil jsem zbytečně moc tlustý karton a dost jsem se nadřel, nehledě k tomu, že se ten silnější nějak drolil. Na levé křídlo jsem použil jiný, ale pro dnešek jeho podlepením skončil... Další až příště
Tak vnitřní konstrukce druhého křídla...
Tak vnitřní konstrukce druhého křídla...