Messerschmitt Me 262 Schwalbe / GPM / 1:33 HOTOVO

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Messerschmitt Me 262 Schwalbe / GPM / 1:33 HOTOVO

Příspěvek od v.veverka »

Tak jsem se pustil do svého 1. poláka. I když trochu švindlem, naskenoval jsem ho a vytisknul si zkušební kousek.

Nejdřív stručně k předloze, víc nebude potřeba, protože je notoricky známá :D

Messerschmitt Me 262 Schwalbe (vlaštovka) byl německý dvoumotorový proudový stíhací letoun, bojově nasazený ke konci druhé světové války.

Obrázek Obrázek

Vývoj letounu začal již před válkou, konkrétně roku 1938, kdy Technický úřad RLM zadal u společnosti Messerschmitt AG projekt letounu se dvěma proudovými motory.[2]Dne 7. června 1939 předložila firma Messerschmitt představitelům Reichsluftfahrtministeria návrh konstrukce označené „Projekt P.1065“. Specialisté z RLM nařídili zhotovit dřevěný model, který byl dokončen 1. března 1940. Poté následovala objednávka na stavbu tří prototypů určených k letovým zkouškám a jednoho draku pro statické zkoušky.

Obrázek Obrázek

Specifikace (Me 262A-1a)

Obrázek

Technické údaje:
Posádka: 1
Rozpětí: 12,51 m
Délka: 10,58 m
Výška: 3,83 m
Nosná plocha: 21,7 m²
Hmotnost prázdného stroje: 4420 kg
Vzletová hmotnost (s 1800 l paliva): 6400 kg
Maximální vzletová hmotnost: 7060 kg
Pohonné jednotky: dva proudové motory Jumo 004B-1, každý o tahu 8,7 kN
Poměr tah/hmotnost (bez podvěsů, tj. při 6400 kg): 0,278
Geometrická štíhlost křídla: 7,21

Výkony:
Maximální rychlost: 870 km/h v 5 400 m
Dostup: 11 450 m
Stoupavost: 1200 m/min
Dolet (ve výšce 9000 m, s 1800 l. paliva): 1050 km
Dolet (u země, s 1800 l. paliva): 480 km

Výzbroj:
4× 30mm kanón MK 108
se zásobou 2×80 nábojů na zbraň (spodní dvojice kanónů) a 2× 100 nábojů (horní)
2 pumy do hmotnosti 250 kg (každá)
24 kusů raket R4M ráže 55 mm
Naposledy upravil(a) v.veverka dne stř 20.3.2019 12:31, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe, GPM, 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Tak tedy s chutí do toho a půl je hotovo...

Jak jsem říkal, naskenoval jsem originál a vytisknul si kopii na obyčejné inkoustové tiskárně, pohříchu se musím přiznat, že barevně to vybledlo, ale jako tréninkový model to bude stačit.

Návod je dost schématický a dost dlouho do něj brejlím než cokoliv udělám, přiznám se, že tedy dost tápu. Zajímalo by mě, jestli je to tím, že jsem natvrdlej a nebo tím, že prostě nemám praxi ve čtení návodů tohoto typu. Pořídil jsem i laserem řezané dřevěné díly a plastovou kabinku, ale to vše použiju až při lepení originálu GPM.

Začal jsem přední částí trupu, přepážky jsem podlepil kartonem a pustil se do vnitřní části kanonů a přední podvozkové šachty.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
TOm.a.s.h.
Příspěvky: 186
Registrován: sob 21.1.2012 0:50
Bydliště: Chýně

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe, GPM, 1:33

Příspěvek od TOm.a.s.h. »

Ahoj. Neboj, netápeš sám. Sám jsem to stavěl, a někde se tu bude asi pár fotek válet, a největší problém celého modelu jsou naprosto zesloněné návodné kresby. Ty jsou použitelné při stavbě asi tak jako ke stavbě Eiffelovky. Každopádně držím palce, na cvičném si vyzkoušíš co a jak a na ostro to bude fajn ;) Já už v Nerátkách koupil Vlaštovku od Halinskeho, ale odvahu na ni ještě nemám ;)
Uživatelský avatar
kiwiisek
Příspěvky: 176
Registrován: úte 24.1.2012 13:25

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe, GPM, 1:33

Příspěvek od kiwiisek »

Tak jestli je to Tvůj první model od sousedů , tak buď v klidu 8-)
Můj první model byl od Hala , protiletadlová 88sátka...taky jsem čučel , že "všude" chybí chlopně a návodný kresby , kreslený rukou a tlustejma čárama , jsem si musel vybarvit , abych věděl , co je co :lol:
Do té doby jsem lepil stylem 10% koukání do návodu - 90% lepení...
A u prvního poláka se ten poměr přesně otočil :lol:
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 626
Registrován: úte 3.1.2012 19:27
Bydliště: Doma

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe, GPM, 1:33

Příspěvek od Kuba78 »

Navodne kresby jsou slabinou vetsiny polskych modelu. Jeste vetsi tragedie jsou jejich psane navody typu "slepte dil 1a az 1z, pote opakujte pro dily 2 az 3000. Gratulujeme k dokonceni bitevni lodi". Cest vyjimkam.

Swalbinu lepim uz nejaky ten patek. Nesedi moc obsivka trupu vpredu, aspon u laserovanych zeber, pozor na to.
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe, GPM, 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Tak skoro celé nanovo. Pustil jsem se před časem do "Vlaštovky", ale bohužel jsem potratil již slepené celky někde cestou mezi Saudskou Arábií, Ománem a Českou republikou :D
Souběžně se patlám s Me 110 od Hala a tak jsem se po společné pauze dostal k tomu, že jsem opětovně vyřezal podlepené díly na kartonu 1 a 0,5 mm.

Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe / GPM / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Zdravím kolegové-

Tak jsem se zase po dlouhé době o Vánočním volnu pustil do restu - Me 262 od GPM.
Protože jsem ztratil již hotovou přední část trupu s vestavěnými kulomety, rozhodl jsem se dát tentokrát dohromady pouze vnitřní konstrukci trupu a nechat ho zavřený, tedy si zjednodušit práci.
Zkusil jsem "orámovat" kabinku pomocí transparentní oboustranné lepící pásky a musím říct (napsat), že jsem naprosto spokojený s výsledkem, žádné opatlaniny a práce byla velmi příjemná a rychlá.
Zkompletoval jsem kokpit, vlepil ho do trupu a trup sestavil až po ocasní část. Další zase až příště, bude-li čas...

Přeji Vám všem do roku 2018 jen to nej a nej, spoustu zdraví, úspěchů nejen modelářských a štěstí obecně!!!

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe / GPM / 1:33 HOTOVO

Příspěvek od v.veverka »

Po opravdu dlouhé době dobojováno...

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 626
Registrován: úte 3.1.2012 19:27
Bydliště: Doma

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe / GPM / 1:33 HOTOVO

Příspěvek od Kuba78 »

ale ty cerny pruhy na spodku tam puvodne nebyly, ze.. asi ti nesedl prechod kridlo-trup, co? a diky spatnymu uhlu kridla bys mel gondoly motoru neprirozene vytocene mimo osu letadla, tak si je musel nalepit spravne ale dole svitila bila plocha co?
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe / GPM / 1:33 HOTOVO

Příspěvek od v.veverka »

Kuba78 píše:ale ty cerny pruhy na spodku tam puvodne nebyly, ze.. asi ti nesedl prechod kridlo-trup, co? a diky spatnymu uhlu kridla bys mel gondoly motoru neprirozene vytocene mimo osu letadla, tak si je musel nalepit spravne ale dole svitila bila plocha co?
Vypadá, že už jsi ten model skládal, téměř naprosto přesně jsi to popsal... Byl jsem z toho tak na nervy, že jsem dost dlouho uvažoval o tom, že vlaštovku pošlu přímým letem do koše...
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 626
Registrován: úte 3.1.2012 19:27
Bydliště: Doma

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe / GPM / 1:33 HOTOVO

Příspěvek od Kuba78 »

Presneji receno stale skladam :-) velmi volnym tempem par let, ale trup a kridla uz mam hotove, zbyva jen dopasovat gondoly, podvozek a drobnosti. Trup k sobe celkem sedi az na prechod trup-kylovka, ale kridlo je tragedie - pokud ho udelas jen podle vnitrni kostry a pak se snazis udelat stred a napasovat na trup tak mizerie. V tomto gpm zklamalo. A myslim ze to neni problem nas dvou a nepresne stavby, prohledal sem temer vsechny stsvebni reporty a fotogalerie tohoto letadla na polskych a nemeckych fotech a temer nikdo nefoti hotovy model oddspodu a pokud ano, tak ne s detailem na prechod trup-kridlo.
Gpm proste hrube podcenilo vnitrni kostru kridla a prechodu, tak aby byl dodrzen uhel sipovitosti a ty prechody. V tomto je prece jen vlastovka od hala, ostatne stejne jako vicemene vsechny modely od Hala mnohem dal - kostra je udelana dobre aby vse sedelo. velka skoda, ze hal udelal velmi detsilni model, ale vykaslal se na odkrytovane zbrane a jumo.

Mam doma i to nocni becko od gpm, ale je to ta sama vystrihovanka jen upraveny trup a detaily. Pokud ji budu lepit premyslim, ze kridlo zacnu od kostry prilepene na trup a platovat od stredu smerem ven.. a sakra davat pozor na sip kridla.

Mimochodem co ten drat v kole hlavniho podvozku? To tam nema trcet takhle ven, navic to neni symetricke pres kolo a uz vubec to neni pevny drat :-) koukni se na detsailni fotky nejake swalbiny, to neni drat ale hadice.. navic vedouci od stredu do disku
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe / GPM / 1:33 HOTOVO

Příspěvek od v.veverka »

Kuba78 píše:Presneji receno stale skladam :-) velmi volnym tempem par let, ale trup a kridla uz mam hotove, zbyva jen dopasovat gondoly, podvozek a drobnosti. Trup k sobe celkem sedi az na prechod trup-kylovka, ale kridlo je tragedie - pokud ho udelas jen podle vnitrni kostry a pak se snazis udelat stred a napasovat na trup tak mizerie. V tomto gpm zklamalo. A myslim ze to neni problem nas dvou a nepresne stavby, prohledal sem temer vsechny stsvebni reporty a fotogalerie tohoto letadla na polskych a nemeckych fotech a temer nikdo nefoti hotovy model oddspodu a pokud ano, tak ne s detailem na prechod trup-kridlo.
Gpm proste hrube podcenilo vnitrni kostru kridla a prechodu, tak aby byl dodrzen uhel sipovitosti a ty prechody. V tomto je prece jen vlastovka od hala, ostatne stejne jako vicemene vsechny modely od Hala mnohem dal - kostra je udelana dobre aby vse sedelo. velka skoda, ze hal udelal velmi detsilni model, ale vykaslal se na odkrytovane zbrane a jumo.

Mam doma i to nocni becko od gpm, ale je to ta sama vystrihovanka jen upraveny trup a detaily. Pokud ji budu lepit premyslim, ze kridlo zacnu od kostry prilepene na trup a platovat od stredu smerem ven.. a sakra davat pozor na sip kridla.

Mimochodem co ten drat v kole hlavniho podvozku? To tam nema trcet takhle ven, navic to neni symetricke pres kolo a uz vubec to neni pevny drat :-) koukni se na detsailni fotky nejake swalbiny, to neni drat ale hadice.. navic vedouci od stredu do disku
Máš pravdu, ten drát (hadice) na disku hlavního podvozku je hodně předimenzovaný (jak velikostně, tak dispozicí), ale to je úmysl. Literaturu a jiné podklady samozřejmě mám, ale v tomto případě mně šlo o to, že jsem dopředu stavěl model do vitríny a má v ní předem určené tmavé ;) místo (vzhledem k tomu napojení křídla atd.). Kdybych udělal proporčně a umístěním těch hadic vše tak, jak má být, nebylo by to vůbec vidět a nemělo by to cenu vůbec dělat a já jsem chtěl, aby i přes sklo a s tím nulovým osvětlením vitríny bylo něco z rozvodu podvozkové části vidět. V tomto ohledu to plní naprosto svůj účel.
Nestavím žádné soutěžní modely, na to nemám (nikdy mít nebudu) a upřednostňuji jednoznačně vzhled ve vitríně než dokonalou věrnost předloze.
Asi jsem barbar, vím :D :D :D (mimochodem, žádný z mých modelů by nesnesl modelářovo oko při jenom trochu detailnějším zkoumání) a proto se všem znalým "lepu" omlouvám :roll:
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Messerschmitt Me 262 Schwalbe / GPM / 1:33 HOTOVO

Příspěvek od kaktusak »

Já jsem přesvědčený , že by jsi na soutěži ostudu neudělal .
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“