Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Listy »

Chmelnice, jež se stala ikonou (i když to vlastně ani chmelnice není…)

… a ten rudý trojplošník, co Rychthoffena znal
Stoupavost měl děsnou, až se každý pilot bál

Taxmeni, Calamity Jane IV – Rytíři nebes

Nevím, jestli si někdy někdo dal tu práci, aby sestavil žebříček „mediálních hvězd“ mezi zbraněmi. Na jeho nejvyšších příčkách by jistě nechyběly tanky Tiger a T-34, pistole Parabelum, samopal AK-47, stíhačka MIG15, bombardér B29, nebo bitevní loď Bismarck (další zástupce si může doplnit každý dle své osobní preference). Osobně se domnívám, že existuje jeden konkrétní typ válečného stroje, který v souboji o čelo hitparády nejčastěji zobrazovaných bojových prostředků hravě strčí všechny soupeře do kapsy. FokkerDr.I se stal nezastupitelným symbolem nejen vzdušných bojů první světové války, nýbrž i celého tohoto konfliktu vůbec. Jak jsme měli v nedávné době stého výročí vypuknutí Velké války možnost se přesvědčit, bez obrázků červeného trojplošníku nad krajinou zjizvenou zákopy se neobejde žádná publikace, encyklopedie či dokumentární film pojednávající o období 1914 – 18. Skutečnost, že i tvůrci Hollywoodských trháků žijí v představě, že všechna německá esa létala výhradně na pestře pomalovaných Fokkerech (viz film Flyboys) je jen dalším dokladem neoddiskutovatelného faktu – dreidecker je prostě ikonou! Bylo tedy jen otázkou času, kdy se objeví také v mojí sbírce prvoválečných chmelnic.

Obrázek

Protože se jedná o typ opravdu notoricky známý, odpustím si tentokrát historicko-technické pojednání a pustíme se rovnou do stavby modelu. Na papírnickém trhu je Dreidecker zastoupen hned v několika provedeních, lišících se jak zbarvením, tak měřítkem i úrovní zpracování. Já si vybral počinek vydaný pod hlavičkou polského ORLIKu a to především kvůli jeho barevné úpravě – přece jen těch Red Baronů už bylo víc než dost! Model vyšel v klasické třiatřicítce a já si ho naordinoval jako takovou letní, prázdninovou oddychovku 8-) .

Obrázek

Pokud jsme předlohu modelu označili jako notoricky známou, pak ani jeho stavba nepřináší žádná překvapení. Trup – to je klasická čtyřboká krabička, „kokpit“ je spartánský, jen sedadlo, pedály a knypl s poměrně složitě tvarovanou rukojetí. Palubní deska chybí, její místo zaujímá masivní schránka na kulometné pásy, další důkaz, že na těchto letounech mohli létat jen opravdu výjimeční piloti, kteří se více než na údaje přístrojů mohli spolehnout na vlastní cit a zkušenosti.

ObrázekObrázek

Jak jsem řekl, sestavení trupu je bez problémů, totéž platí i pro potah

Obrázek

Záludnosti nepřináší ani ocas s odhalenými ovládacími lanky, ani podvozek. Zakrytované boky kol nám ušetří práci s vyplétáním, pneumatiky jsou tentokrát skutečně gumové, stočené z bužírky zakoupené v prodejně pro šikovné ruce.

Obrázek

Z motoru jsem měl trochu strach, přece jen je to asi nejsložitější podsestava modelu, i jeho kompletace se ale obešla bez potíží a to včetně přítomnosti mnoha nepapírových součástí – přívodů paliva, ventilových táhel a výfukového potrubí.

Obrázek

Ke ztvárnění v originále oblého motorového krytu jsem rovněž přistupoval se značnou skepsí (viz poučka o neohýbatelnosti papíru ve dvou rovinách současně), je ale pravda, že i zde díky rozvržení na dostatečný počet segmentů odvedl autor vystřihovánky dobrou práci. Díky tomu všemu jsem na konci prvního prázdninového týdne měl trup letounu v podstatě kompletní:

Obrázek

Tak jako každý modelář, i já navzdory letitým zkušenostem občas narazím na záležitost, která člověka donutí předefinovat význam slova pakárna :? ! V případě Fokkera to byl problém věrohodného ztvárnění pláště dvojice kulometů. Ten je jak známo perforovaný pravidelnými řadami oblých otvorů. Původní záměr vyřešit tento trabl zakoupením komerčně nabízených plechových doplňků pro plastikové modely ztroskotal zase jednou na jejich momentální nedostupnosti. Pokus kontaktovat výrobce laserem řezaných součástek se rovněž minul účinkem a tak mi nezbylo, než vzít skalpel a se zatajeným dechem řezat a řezat. Výsledek není ideální, ale pro mé potřeby postačí. Příště bude možná lepší překopírovat součástku na tenčí papír. (A nebo se přece jen najde někdo, kdo by byl schopen pláště kulometů vyrobit, ať už řezáním z papíru nebo leptáním z plechu? V tom případě, bych se přimlouval i za kruhové zaměřovače a napínáky výztužných lan…)

ObrázekObrázek

Křídla vznikla již dříve popsanou metodou, tedy vybroušením balsového základu, na něž jsou nalepeny pásky imitující žebra pod potahem.

Obrázek

V podstatě jedinou adrenalinovou záležitostí se ukázal kryt na přechodu trup – prostřední křídlo. Je třeba jej naohýbat do poměrně složitého tvaru, což bohužel není z návodných kreseb zcela zřejmé. Sám jsem si s ním poradil až po té, co jsem si na síti vyhledal několik fotek již postaveného modelu. Vzniklé drobné nepřesnosti naštěstí zakrývá dvojice kulometů… ;) Kompletace nosného systému proběhla absolutně bez problémů. Nezbývá než znovu smeknout před genialitou holandského konstruktéra, který si, navzdory jednomu „přebývajícímu“ křídlu vystačil jen se čtyřmi hlavními vzpěrami a dvěma „véčky“. Tady skutečně platí, že v jednoduchosti je krása! Práci nám rovněž usnadní téměř totální absence viditelných výztužných lanek, která nás zase přivádí k paradoxu vyjádřenému v názvu tohoto vlákna – ačkoli se Dreidecker stal už asi provždy symbolem „chmelnic“, tedy letadel z Velké války, od sám si toto pojmenování vlastně nezaslouží… :lol:

ObrázekObrázek

Pohodová stavba pro prázdninový čas dospěla k závěru. Až na výše popsané drobnosti (kryt přední části trupu, pláště kulometů) jsem nezaznamenal žádné zádrhele, takže ji všem „chmelnicomilům“ jednoznačně doporučuji. Vždyť nemít ve sbírce prvoválečných letounů „ten německej trojplošník“, to snad ani nejde…

ObrázekObrázek
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
JakubSDK
Příspěvky: 1663
Registrován: stř 5.6.2013 15:44
Bydliště: Nymburk

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od JakubSDK »

Ahoj,

gratuluji k dokončení krásného trojplošníku, pěkně a čistě slípnuto ;)

P.S. vždy mě fascinovalo umístění kulometů, že si nikdy tu vrtuli nerozstříleli při palbě :) dokážete mi to někdo osvětlit, určitě to je frekvencí střelby+rychlost otáček vrtule :?: :?: snad nebudu za blbce, ale fakt mě to zajímá...

Ať se ti daří Jakub.
Uživatelský avatar
Vojta Č.
Administrátor
Příspěvky: 1356
Registrován: pon 5.12.2011 16:28
Bydliště: Matka měst

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Vojta Č. »

Hezká práce, vypadá to jako legrace, ale tak jednoduchý to není, kor aby to bylo takhle čistý.
Oceňuju vysoký podíl ruční práce na těch kulometech, já jsem si to zbaběle koupil od Leszka Góry na nějaké výstavě, takže ano, dá se to sehnat vypálené a ani to nestojí moc, co si tak pamatuju.
Jinak JakubSDK: googluj "synchronizovaný kulomet" a dozvíš se ;) ty první byly v podstatě velmi jednoduchý, spoušť kulometů byla napojena na osu vrtule, takže ten výstřel vyšel ve správněji moment.
Uživatelský avatar
JakubSDK
Příspěvky: 1663
Registrován: stř 5.6.2013 15:44
Bydliště: Nymburk

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od JakubSDK »

Díky Vojto ;)
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Brzdič »

Moc pěkný kousek. :)
Uživatelský avatar
Daniel
Příspěvky: 1015
Registrován: úte 29.5.2012 8:27
Bydliště: České Budějovice

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Daniel »

Moc pěkné - jak model, tak i report ze stavby. Díky moc a těším se na další tvoje stavby. 8-)
Uživatelský avatar
silverman
Příspěvky: 282
Registrován: pát 20.1.2012 23:21
Bydliště: Kladno

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od silverman »

Dreidecker Josepha Jacobse. Moc pěkně slepeno!
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

Paráda... :shock:
Uživatelský avatar
old_Mr_Grim
Moderátor
Příspěvky: 801
Registrován: pon 12.12.2011 11:48
Bydliště: Jindřichův Hradec

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od old_Mr_Grim »

Krásně slípnuto Marku. A ta podložka tomu dala šmrnc :)
chuan
Příspěvky: 395
Registrován: úte 24.1.2012 22:26
Bydliště: Praha

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od chuan »

Moc pěkně slepený éro
Zapopanec
Příspěvky: 1
Registrován: sob 24.10.2015 10:46

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Zapopanec »

JakubSDK píše:Ahoj,

gratuluji k dokončení krásného trojplošníku, pěkně a čistě slípnuto ;)

P.S. vždy mě fascinovalo umístění kulometů, že si nikdy tu vrtuli nerozstříleli při palbě :) dokážete mi to někdo osvětlit, určitě to je frekvencí střelby+rychlost otáček vrtule :?: :?: snad nebudu za blbce, ale fakt mě to zajímá...

Ať se ti daří Jakub.
No, synchronizace střelby přes okruh vrtule byl v prvních dvou letech války docela ořech - piloti Dohody to řešili docela vtipně - vyztužením kořenů listů vrtule kovem, který měl střely odrážet. Na druhé straně zákopů však posedávál jistý pan Fokker, který přišel s mechanickým přenosem informace o poloze vrtule přes vačku až je spoušti kulometu a poprvé tohoto vynálezu použil u E.II/E.III. Kadence střelby se nemění, akorát se střelba "pozastavuje" v okamžiku, kdy je potřeba uvolnit místo listu vrtule. Elegantní řešení problému... https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Synchro ... %C5%99elby" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
v.veverka
Příspěvky: 263
Registrován: ned 12.5.2013 19:13

Re: Fokker Dr.1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od v.veverka »

krásný éro... :-))
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“