Bell X-1 / Orlik / 1:33

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Uživatelský avatar
Itchy
Příspěvky: 25
Registrován: ned 7.12.2014 13:29
Bydliště: Frýdek Místek

Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Itchy »

Bell X1

Původně jsem se chtěl pustit do stavby Fw-190 od GPM, ale při návštěvě polského Těšína jsem zapadnul do jednoho modelářského obchodu a narazil tam na tuhle krásku.

V období těsně po druhé světové válce došlo k významným pokrokům ve stavbě proudových a raketových motorů a byl zahájen závod o dosažení rychlosti zvuku. Tento závod stál několik životů zkušebních pilotů a bylo třeba vyřešit celou řadu dosud neznámých zákonitostí souvisejících s nadzvukovým obtékáním. Při přiblížení k rychlosti zvuku
a také při jejím překročení dochází ke skokovým změnám ve stabilitě a řiditelnosti letounu, což často vedlo k fatálnímu konci pokusu o let nadzvukovou rychlostí. Pokusy o překonání zvukové bariéry se odehrávaly na letecké základně Muroc (v současnosti základna Edwards) v Kalifornii.

Bell X1 byl experimentální letoun, se kterým byla dne 14. října roku 1947 pilotem Charlesem „Chuckem“ Yeagerem poprvé překonána rychlost M = 1 ve vodorovném letu. Letoun tehdy dosáhl rychlosti M = 1,015. Letoun byl speciálně zkonstruován pro účely výzkumu rychlostí v transsonické oblasti. Do letové hladiny byl vynášen v podvěsu pod upraveným bombardérem B-29. K pohonu sloužily čtyři raketové motory Reaction Motors XLR-11-RM3, spalující směs etylalkoholu a kapalného kyslíku. Tah se měnil postupným spouštěním čtyř spalovacích komor. Doba chodu motorů s tahem každého 26,7 kN byla cca 5 minut. Po spotřebování paliva se vracel zpět na letiště klouzavým letem.

Obrázek Obrázek

Chuck Yeager pojmenoval letoun Glamorous Glennis na počest své manželky. Pro zájemce o historii letectví a počátků kosmického programu doporučuju podívat se na film Správná posádka (Right Stuff). Zhruba první třetina filmu se věnuje pokusům o dosažení rychlosti zvuku a Glamorous Glennis v něm můžete vidět v celé své kráse.

V současné době je letoun k vidění v National Air and Space Museum ve Washingtonu, D. C.

Obrázek Obrázek

Zdroj: Antonín Píštěk, Ernst Mach a letectví; Wikipedie


Stavba:
vystřihovánka je docela nový počin vydavatelství Orlik. Obsahuje 4 strany A4 dílů + 2 strany žeber. Letoun je prožebrovaný opravdu bohatě jak můžete vidět z fotek. Návodných kreseb je dost a jsou i docela přehledné, takže se stavbou by neměl být žádný výrazný problém. Je to sice ještě dost brzo, ale už přemýšlím o nějaké podložce. Nejspíš udělám nějakou imitaci betonových panelů a do spár mezi panely nasypu trochu zeleného floku z koberce, který mi zbyl po stavbě podložky na Il-2. No tak držte palce… ;)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 627
Registrován: úte 3.1.2012 19:27
Bydliště: Doma

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Kuba78 »

jen takova drobnost - aniz bych chtel jakkoliv snizovat zasluhy Yeagera, tak dnes se veri ze prvnim pilotem ktery prekonal prokazatelne rychlost zvuku (krome neprokazanych spise nahodnych incindentu z valky pri stremhlavem letu, napriklad Mutke na Me-262) byl Lothar Sieber, 1.3.1945 na letounu Ba-349.
Uživatelský avatar
SKY
Příspěvky: 285
Registrován: pon 23.7.2012 15:47

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od SKY »

S tim Sieberem to je taky nepotvrzeny udaj, a mj se jednalo o nekontrolovany let/pad smerem k zemi po poruse jednoho z motoru, a dotycny to samozrejme po narazu do zeme neprezil.
Uživatelský avatar
Itchy
Příspěvky: 25
Registrován: ned 7.12.2014 13:29
Bydliště: Frýdek Místek

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Itchy »

Díky za komenty. O těcho nehodách, při kterých byla překonána rychlost zvuku jsem něco četl, ale je nutno uznat, že Yeager byl první, komu se to podařilo při vodorovném letu.

Pro zájemce přidám něco málo o zkušebním letu, které jsem se dočetl s zkusmo přeložil:

Pár dní před zkušebním letem, při kterém byla překonána zvuková bariéra si Yeager s manželkou vyjeli na projížďku na koních a když se pozdě večer vraceli zpět, dali si závod. Byla už tma a Yeager si nevšiml, že někdo mezitím zavřel vrata ohrady pro koně. Kůň jej shodil a Yeager si při pádu zlomil dvě žebra. Svému kamarádovi a inženýrovi projektu Jackie Ridleymu se svěřil, že kvůli bolesti nebude moct zavřít dveře letadla. Potom si zašel k doktorovi…tedy přesněji řečeno k veterináři, který mu žebra obvázal a slíbil, že o jeho zranění nikomu neřekne.
Ráno před letem mu Jackie Ridley uřezal asi 30 cm kus násady od smetáku a udělal mu z něj pomůcku pro zavření dveří letounu.
X-1 byla připoutána pod břicho bombardéru B-29. Pilotem B-29 byl Robert Cardenas, který byl také vedoucím projektu.

Když B-29 dosáhl výšky 8 000 stop, Yeager sestoupil do prostoru pumovnice a malým výtahem sjel k otevřenému průlezu do X-1. Přes silnou bolest se mu podařilo dostat se dovnitř, zapojit všechny systémy a kusem násady od koštěte uzavřel dveře. Po vystoupání do výšky 20 000 stop, Cardenas s B-29 přešel do pozvolného klesání pro dosažení předepsané rychlosti 250 mph, začal odpočítávat a vypustil X-1 z podvěsu.

Po vypuštění Yeager rychle spustil všechny čtyři spalovací komory, vystoupal do výšky 35 000 stop, ve které dvě komory opět vypnul, ve stoupání pokračoval až do výšky 42 000 stop a v této letové hladině opět zapnul třetí komoru. Při rychlosti M=0,92 zaznamenal obvyklé vibrace, údaj na rychloměru stoupal až k hodnotě M=0,97, kolem které začala ručička poskakovat (rychloměr byl kalibrován jen do hodnoty M=1,0…tolik k důvěře konstruktérů ohledně možnosti překonání rychlosti zvuku :-). Yeager se do rádia svěřil Ridleymu, že s rychloměrem je asi něco špatně a že ručička šíleně poskakuje. Ridley mu na to řekl ať do něj teda párkrát třískne, a že osobně si myslí, že má jen vidiny. Tak se tedy USAF dozvěděla o překonání rychlosti zvuku. Maximální rychlost letu byla 650 mph ve výšce 42 000 stop. Po klouzavém letu se letoun vrátil zpět na základnu.

Po letu byl Yeager tak vyřízený z bolesti ze zlomených žeber, že chtěl jet hned se svou manželkou domů. Členové týmu X-1 nechtěli nechat první na nadzvukový let jen tak bez oslavy, ale takřka okamžitě po přistání začaly být veškeré informace zahalovány pláštěm utajení a bylo rozhodnuto, že žádná oficiální oslava nebude. Místo toho se vydali k Yeagerovi domů, Yeager pro hosty namíchal džbán martini a bolest žeber jej brzy přešla. Tato neoficiální oslava potom pokračovala v domě člena týmu Dicka Frosta, kam Yeager dojel na staré polorozpadlé motorce a oslava nabrala pořádně na otáčkách.
Kolem osmé večer se rozhodli jet zpátky domů k Yeagerovi. Ten nebyl zrovna ve stavu, kdy by byl schopný řídit, zvláště pak motorku bez předního světla. Yeager jel šílenou rychlostí a brzy nechal kamarády daleko za sebou. Ti po nějaké době dojeli k jedné ostré zatáčce, kde uviděli velký oblak prachu. Nejnovějšího hrdinu USAF našli ležet na zemi a motorku na něm. V obavách z nejhoršího motorku zvedli a našli Yeagera, který nejen že neměl ani škrábnutí, ale ještě se smál jako blázen (co se říká o lidech pod vlivem a štěstí ? :-). Yeager nasedl zpátky na motorku jel domů, kde ho kamarádi našli, jak připravuje další džbán martini.

No, je nutno uznat, že Chuckovi Yeagerovi nechyběla odvaha a byl to „man with a big balls“. Představte si, že lezete ve výšce 8 000 stop, v rychlosti 250 mph a v ledovém větru do temného kokpitu letadla a čekáte, až vás ve vašem malém oranžovém letadle, které by se dalo přirovnat k okřídlené bombě, shodí z bombardéru. Vypustí vás a vy míříte směrem k nepoznanému. Více než polovina techniků, kteří se podílejí na projektu X-1, si myslí, že při testu zaklepete bačkorama. Myslí si, že při rychlosti M=1 se letoun rozpadne na kusy. A jste to vy se zlomenýma žebrama, který jim všem dokáže, že se pletli.

Yeager následně s X-1 podnikl dalších 21 letů. Při jednom z nich, kdy nebyl letoun vypouštěn z B-29, ale startoval vlastními silami z letiště, Yeager zapnul najednou všechny čtyři spalovací komory, X-1 se rozjel po runwayi a během pouhých 80 sekund po zážehu byl na rychlosti M=1,03 ve výšce 23 000 stop. Tehdy Yeager vytvořil rekord v rychlosti stoupání.

Zdroj: http://derekhorne.tripod.com/yeagerx1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Za možné nepřesnosti v překladu se omlouvám.

S modelem pokračuju konstrukcí kostry přední části a podvozkovou šachtou. Ještě je třeba trochu dotáhnout retuš:

Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Itchy dne ned 24.5.2015 12:21, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 627
Registrován: úte 3.1.2012 19:27
Bydliště: Doma

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Kuba78 »

nu, nerad bych se Honzo hadal, ale Sieberuv let je celkem dobre spocitany, takze rychlost zvuku prekrocil urcite, mozna dokonce i ve vodorovnem letu (i kdyz pravda, nikoliv uz jako letadlo ale spise pasazer nerizene strely :-)
ono celkove ten pribeh o priblizovani se a prekonavani zvukove bariery at uz nechtene (mutke, sieber, dittmar) ci zamerne (yeager, projekt m.52, atd) je dost fascinujici a ukazuje, ze ti piloti byli spise sebevrazi ci pokusni kralici, v te dobe se vedelo velmi malo o jevech ktere nastavaji blizko mach1 a ktere zpusobovaly neovladatelnost ci destrukce letadel a jelo se metodou pokus-omyl.
jedna zajimavost - yageruv pokus v modelarskem provedeni.. https://www.youtube.com/watch?v=5x291HbsyDI" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Itchy
Příspěvky: 25
Registrován: ned 7.12.2014 13:29
Bydliště: Frýdek Místek

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Itchy »

Jen tak na okraj ... dělám teď na kokpitu a při hledání fotek jsem narazil na jednu docela zajímavou. Možná, že zvukovou bariéru překonali jako první Han Solo a Žvejkal. ... ;)

Obrázek
Uživatelský avatar
silverman
Příspěvky: 284
Registrován: pát 20.1.2012 23:21
Bydliště: Kladno

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od silverman »

Dalším kandidátem na prvenství je Rudolf Opitz na Me.163B V18, dosáhl rychlosti 1 130 km/h a to 6. července 1944.

Nejednalo se v případě Han Sola a Žvejka spíš o rychlost světla? :lol:
Uživatelský avatar
Itchy
Příspěvky: 25
Registrován: ned 7.12.2014 13:29
Bydliště: Frýdek Místek

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Itchy »

To silverman: Han a Žvejkal opravdu spíše překročili rychlost světla, ale ta podobnost s výhledem z jejich lodi a z X-1 je zajímavá :)

Níže posílám nějaké foto z pokračující stavby kokpitu.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
khaRel
Příspěvky: 275
Registrován: sob 21.1.2012 13:17
Bydliště: Věžky
Kontaktovat uživatele:

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od khaRel »

OT: zde se hodí říct, že rychlost zvuku je v každém prostředí jiná. Jelikož Millenium Falcon létá i na površích planet (v některých záběrech jsem viděl, jak vygeneroval v atmosféře takovéto sonické kondenzační vajíčko), určitě rychlost zvuku překonal. A rychlost Mach 1 v prostředí blízkém vakuu bude velmi malá reálná rychlost, takže zcela jistě rychlost zvuku pokořili. Navíc Hvězdné války začínají vždy slovy "kdysi dávno v předaleké galaxii..", takže prvenství jim upřít určitě nepůjde :)

Jinak stavba vypadá velmi zajímavě, narozdíl od věrných replik je toto více modelové, ale mně se to líbí.
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 627
Registrován: úte 3.1.2012 19:27
Bydliště: Doma

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Kuba78 »

hvezdne valky jsou sice pohadka, ale vicemene v ni obcas plati taky zakladni fyzikalni zakony a rychlost svetla neprekrocili ani takovi frajeri jako Chewbacca a Han Solo. cestovani na velke vzdalenosti umoznil hypermotor ktery funguje na jinem principu (i kdyz samozrejme pohadkovem). Ani v technicky daleko propracovanejsim Star Treku nejsou warp rychlosti (ac udavane v nasobcich c) dosazeny prostym zrychlovanim na rychlost vyssi nez svetlo, ale jinymi technologiemi - at uz warp pohon ci napriklad kvantovy proudovy motor (transwarp) nebo cestovani cervi dirou. Rychlosti se sice nazyvaji "nadsvetelne" ale v podstate to neni prekroceni rychlosti na primou vzdalenost, ale jakesi "cestovani zkratkou".

kazdopadne, prvni oficialne dolozene prekroceni drzi skutecne chuck yeager (ac Sieber je vicemene jisty, neni to oficialni pokus). No a na prvni oficialni "prekroceni" rychlosti svetla si, jak moc dobre vime, musime pockat jeste necelych padesat let :-)
Uživatelský avatar
SKY
Příspěvky: 285
Registrován: pon 23.7.2012 15:47

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od SKY »

Bendre Bendre, ac si mel sexualni styk s lodi tak nevis ze jako palivo se pouzivaj vykaly vesmirneho tvora a nehejbe se lod nybrz prostor kolem ni :D :D
Uživatelský avatar
khaRel
Příspěvky: 275
Registrován: sob 21.1.2012 13:17
Bydliště: Věžky
Kontaktovat uživatele:

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od khaRel »

ano, Planet express ship funguje na výkaly a nepohybuje se, ale Millenium falcon létá na něco jiného (co, to fakt nevím), a ve star treku se lítá na deuterium.
Uživatelský avatar
SKY
Příspěvky: 285
Registrován: pon 23.7.2012 15:47

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od SKY »

ve SW maji ion(ovy) (nevim jak se to cesky sklonuje) motory. Ion motory konzumuji energii z energetických článků, kapalných chemických reaktantů, palubních generátoru, nebo prakticky jakéhokoliv jiného zařízení schopného poskytovat dostatečný energeticky výkon. Motor využiva vnitřní fúzní reakce k výrobě proudu vysoce nabitých částic, které unikaji přes vypouštěcí otvor motoru téměř rychlostí světla. Jinac tento pohon je lehce radioaktivni. Palivo pro velke lode a stanice se uvadi hyperhmota, ktera se brala v kontejnerech.
Uživatelský avatar
Kuba78
Příspěvky: 627
Registrován: úte 3.1.2012 19:27
Bydliště: Doma

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Kuba78 »

khaRel píše:ano, Planet express ship funguje na výkaly a nepohybuje se, ale Millenium falcon létá na něco jiného (co, to fakt nevím), a ve star treku se lítá na deuterium.
Dilithium.
Planet express lita sice na nibblerovy vykaly, ale zapomeli jste dodat ze kaka bobecky z temne hmoty.kdyz dojdou bobky, je dobrej i velrybi tuk..

Kazdopadne, vsechny tyhle fantaskni pohony mi pripadaji porad bezpecnejsi nez navliknout gumovy oblek, vsoukat se mezi nadrze s C-stoff a T-stoff a tise doufat, ze se smichaji az v komore walterova motoru a ne v kabine na pilotovi :-)
Uživatelský avatar
Itchy
Příspěvky: 25
Registrován: ned 7.12.2014 13:29
Bydliště: Frýdek Místek

Re: Bell X-1 / Orlik / 1:33

Příspěvek od Itchy »

Vidím, že se tu rozjela docela zajímavá diskuze :) .....no, odborník na pohony mezihvězdných lodí nejsem, tak raději jen nějaké info ze stavby. Dokončil jsem interiér kokpitu, říkal jsem si, jestli nezkusím trochu vylepšit přístrojovou desku ve stylu silvermana...orámované plastové kryty budíků, ale nakonec zvítězila moje lenost a dal jsem přednost autorskému pojetí. Dlouho jsem přemýšlel, co použít na kabely k přístrojům...nakonec jsem je udělal ze silonu tl. 0,3 mm, natřeného matně černou barvou na modely. Co na takové kabely používáte vy? Teď zbývá kokpit zakrytovat a můžu se pustit do oblepování trupu.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“