Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33 - 99% hotovo
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33 - 99% hotovo
Ahoj...
Rozhodl jsem se podělit o své zkušenosti s prací na mém provním papírovém modelu v životě... (NE POCHLUBIT!!!)
V každém případě jsem jaksi začal fotit až po tom, co jsem dotvaroval a slepil trup, proto absence obrázků z počátku stavby...
Něco k historii předlohy (Wikipedia):
Kawasaki Ki-61 Hien (japonsky: 飛燕, Vlaštovka) byl japonský stíhací letoun užívaný ve druhé světové válce. V japonské armádě dostal typ označení stíhací letoun typ 3 (三式戦闘機, Sanšiki sentóki). Spojenecké kódové jméno Ki-61 bylo Tony. Šlo o jediný japonský sériově vyráběný stíhací letoun s motorem chlazeným vodou.
První prototyp Ki-61 vzlétl v prosinci roku 1941 a zkoušky dalších prototypů probíhaly v průběhu roku 1942. Koncem roku 1942 se tyto letouny začaly sériově vyrábět, k vojenským jednotkám se dostaly až na začátku roku 1943. Na podzim téhož roku došlo k zesílení výzbroje a v průběhu války docházelo k dalším zlepšením a výrobě modernizovaných modifikací. Ki-61 si vysloužily respekt Spojenců v bojích nad Novou Guineou, Filipínami, Tchajwanem a Okinawou. Tvořily součást výzbroje protivzdušné obrany Tokia, avšak na létající pevnosti B-29 nestačily. Celkem bylo vyrobeno 3078 kusů strojů všech verzí.
Technické údaje
Typ: jednomotorový stíhací a stíhací-bombardovací letoun.
Motor: Kawasaki Ha-40, později Kawasaki Ha-140 s výkonem 1 119 kW
Výzbroj: dva kanóny Ho-5 ráže 20 mm, dva kulomety Ho-103 ráže 12,7 mm, dvě pumy po 250 kg
Rozpětí: 12,00 m
Délka: 9,16 m
Výška: 3,70 m
Nosná plocha: 20,00 m²
Hmotnost prázdného letounu: 2 840 kg
Vzletová hmotnost: 3 825 kg
Max. rychlost u země: 610 km/h
Cestovní rychlost: 400 km/h
Doba výstupu: 6 min / 5 000 m
Dostup: 11000 m
Dolet bez/s příd. nádrží: 1100 / 1600 km
Stavebnice:
Betexa - 2 modely - soupeři (asi nemá cenu víc psát, všichni jistě znáte) Jinak za tuto cenu fajn zábava
Je to můj první pokus o papíráka a slouží spíš k získávání zkušeností jak pracovat s papírem... Prosím tedy o shovívavost mistrů!!!
Musím na rovinu přiznat, že mě překvapila hlavně náročnost tvarování základních celků jako jsou trup atd. Jako bývalý plastikář jsem to nikdy řešit nemusel, tvary jsou dány výrobcem a jejich formami...
V tomto případě jsem tvaroval trup jen podle svých představ a několika obrázků, které jsem měl k dispozici. Absence vnitřní konstrukce kostry trupu(žeber) dala hodně prostoru mé nešikovnosti a představivosti
Musím se přiznat, že návod je také schematický a spasování jednotlivých dílů + umístění vnitřních celků do trupu je boj vyplývající ze stylu pokus-omyl... I když to určitě bude i mou nezkušeností...
Zjišťuji, že část mého modelářského vybavení je k ničemu a byl jsem nucen zase něco dokupovat... Sehnat v kamenném obchodě nůžky, bylo opravdové martyrium
Začal jsem podlepením výrobcem určených dílů, použil jsem karton z krabice od medovníku a lepil Herkulesem. Podlepené díly jsem vložil mezi dvě papírové desky, knihy a zatížil kanystrem se slanou vodu... Byl po ruce, chystal jsem se měnit vodu v akvárku
Vystříhal jsem trup a naohýbal ho dle své představy. Postupoval jsem podle návodu a trup začal kompletovat. Při opakované manipulaci se mně podařilo odtrhnout kryt chladiče, který je součástí hlavního dílu trupu a je s ním spojen pidi kouskem, který neodolal mé šikovnosti... spasování směrovky a výškovky mě naprosto uhranulo a měl jsem pocit, že hodím prozatímní výsledek do kamen
Kamna nemám, takže jsem pokračoval. Zkusil jsem "zasklít a otevřít" kabinku, takže jsem vystříhal rámečky a požil jen tak na zkoušku folii z obalu na CD. Není úplně čirá, blbě drží tvar, ale je to aspoň něco a vypadá to lépe než papír... nakonec nalepení rámečků, po ztvrdnutí lepidla jakýs takýs tvar udrží...
Jo, umístění kulometů jsem zvrtal, místo prolisů do trupu jsem vytvořil pravý opak, ale nebudu to opravovat...
Drobné opravy zbarvení a retuše hran, udělám najednou, až budu zkoušet některé povrchové úpravy... Ještě jednou připomínám, že účelem této stavby je vyzkoušet si stavební postupy, práci s papírem a podobně...
Rozhodl jsem se podělit o své zkušenosti s prací na mém provním papírovém modelu v životě... (NE POCHLUBIT!!!)
V každém případě jsem jaksi začal fotit až po tom, co jsem dotvaroval a slepil trup, proto absence obrázků z počátku stavby...
Něco k historii předlohy (Wikipedia):
Kawasaki Ki-61 Hien (japonsky: 飛燕, Vlaštovka) byl japonský stíhací letoun užívaný ve druhé světové válce. V japonské armádě dostal typ označení stíhací letoun typ 3 (三式戦闘機, Sanšiki sentóki). Spojenecké kódové jméno Ki-61 bylo Tony. Šlo o jediný japonský sériově vyráběný stíhací letoun s motorem chlazeným vodou.
První prototyp Ki-61 vzlétl v prosinci roku 1941 a zkoušky dalších prototypů probíhaly v průběhu roku 1942. Koncem roku 1942 se tyto letouny začaly sériově vyrábět, k vojenským jednotkám se dostaly až na začátku roku 1943. Na podzim téhož roku došlo k zesílení výzbroje a v průběhu války docházelo k dalším zlepšením a výrobě modernizovaných modifikací. Ki-61 si vysloužily respekt Spojenců v bojích nad Novou Guineou, Filipínami, Tchajwanem a Okinawou. Tvořily součást výzbroje protivzdušné obrany Tokia, avšak na létající pevnosti B-29 nestačily. Celkem bylo vyrobeno 3078 kusů strojů všech verzí.
Technické údaje
Typ: jednomotorový stíhací a stíhací-bombardovací letoun.
Motor: Kawasaki Ha-40, později Kawasaki Ha-140 s výkonem 1 119 kW
Výzbroj: dva kanóny Ho-5 ráže 20 mm, dva kulomety Ho-103 ráže 12,7 mm, dvě pumy po 250 kg
Rozpětí: 12,00 m
Délka: 9,16 m
Výška: 3,70 m
Nosná plocha: 20,00 m²
Hmotnost prázdného letounu: 2 840 kg
Vzletová hmotnost: 3 825 kg
Max. rychlost u země: 610 km/h
Cestovní rychlost: 400 km/h
Doba výstupu: 6 min / 5 000 m
Dostup: 11000 m
Dolet bez/s příd. nádrží: 1100 / 1600 km
Stavebnice:
Betexa - 2 modely - soupeři (asi nemá cenu víc psát, všichni jistě znáte) Jinak za tuto cenu fajn zábava
Je to můj první pokus o papíráka a slouží spíš k získávání zkušeností jak pracovat s papírem... Prosím tedy o shovívavost mistrů!!!
Musím na rovinu přiznat, že mě překvapila hlavně náročnost tvarování základních celků jako jsou trup atd. Jako bývalý plastikář jsem to nikdy řešit nemusel, tvary jsou dány výrobcem a jejich formami...
V tomto případě jsem tvaroval trup jen podle svých představ a několika obrázků, které jsem měl k dispozici. Absence vnitřní konstrukce kostry trupu(žeber) dala hodně prostoru mé nešikovnosti a představivosti
Musím se přiznat, že návod je také schematický a spasování jednotlivých dílů + umístění vnitřních celků do trupu je boj vyplývající ze stylu pokus-omyl... I když to určitě bude i mou nezkušeností...
Zjišťuji, že část mého modelářského vybavení je k ničemu a byl jsem nucen zase něco dokupovat... Sehnat v kamenném obchodě nůžky, bylo opravdové martyrium
Začal jsem podlepením výrobcem určených dílů, použil jsem karton z krabice od medovníku a lepil Herkulesem. Podlepené díly jsem vložil mezi dvě papírové desky, knihy a zatížil kanystrem se slanou vodu... Byl po ruce, chystal jsem se měnit vodu v akvárku
Vystříhal jsem trup a naohýbal ho dle své představy. Postupoval jsem podle návodu a trup začal kompletovat. Při opakované manipulaci se mně podařilo odtrhnout kryt chladiče, který je součástí hlavního dílu trupu a je s ním spojen pidi kouskem, který neodolal mé šikovnosti... spasování směrovky a výškovky mě naprosto uhranulo a měl jsem pocit, že hodím prozatímní výsledek do kamen
Kamna nemám, takže jsem pokračoval. Zkusil jsem "zasklít a otevřít" kabinku, takže jsem vystříhal rámečky a požil jen tak na zkoušku folii z obalu na CD. Není úplně čirá, blbě drží tvar, ale je to aspoň něco a vypadá to lépe než papír... nakonec nalepení rámečků, po ztvrdnutí lepidla jakýs takýs tvar udrží...
Jo, umístění kulometů jsem zvrtal, místo prolisů do trupu jsem vytvořil pravý opak, ale nebudu to opravovat...
Drobné opravy zbarvení a retuše hran, udělám najednou, až budu zkoušet některé povrchové úpravy... Ještě jednou připomínám, že účelem této stavby je vyzkoušet si stavební postupy, práci s papírem a podobně...
Naposledy upravil(a) v.veverka dne pon 17.11.2014 21:52, celkem upraveno 9 x.
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Naposledy upravil(a) v.veverka dne stř 8.10.2014 10:32, celkem upraveno 1 x.
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Fotky nacvičíš
Jinak tyhle Betexy jsou náhodou hodně vděčný, a opomíjený IMO dost neprávem.
Jinak tyhle Betexy jsou náhodou hodně vděčný, a opomíjený IMO dost neprávem.
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Díky za radu s těmi fotkami... Holt jedno po druhém...
A s těmi Betexami máš asi pravdu... Byl jsem trochu překvapen, že tady na foru jsem jich našel minimum...
A s těmi Betexami máš asi pravdu... Byl jsem trochu překvapen, že tady na foru jsem jich našel minimum...
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Pro začátek moc dobrý, a pokud je to opravdu tvůj první papírák v životě, tak smekám. Jestli mohu, tak ti trošku poradím. Určitě se neboj retušovat, možností jak je spousta. Nejjednodušší je retušovat vodovkama nebo temperama. Já používám tempery, protože lépe kryjí, vždy mi žena namíchá do víčka od malé zavařovačky příslušný odstín a já už si pak retušuju podle libosti. Modely pak vypadají o moc lépe. Nevím jestli používáš skalpel pokud ne určitě ho vyzkoušej, já už nůžky používám sporadicky. a ideální je nějaká řezací podložka. Tak doufám, že ti to moje tlachání třeba trošičku pomůže a doufám, že toho japončíka zdárně dokončíš a další modely budou následovat.
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Na papierovú prvotinu parádny progres...ešte doladiť retuš, pridať viac modelov a budú tu aj tebe hovorit Mistře Ako spomenul kolega vyššie, ak nepoužívaš skalpel, tiež odporúčam, chce to trochu cviku, ale nakoniec som aj ja zistil, že je to rýchlejšie a lepšie všeobecne. Potom ak môžem ešte poradiť, oplatí sa venovať čas tvarovaniu dielov, najlepšie to ide o hranu stola alebo krútením okolo valcového predmetu, poprípade valcovaním na dlani (hádam som sa vyjadril správne).
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Ahoj
tahle Betexácká serie letadel byla pro mně prvním impulzem pro papírová letadla. Ale pak jsem zjistil, že existují polské modely s propracovanější konstrukcí. Takže Betexa zůstala na dně skříně.
Na modelu máš kulomety na špatném místě. Měly by být uloženy ve výstřelných kanálech vzadu. A samotné výstřelné kanály (dílky č. 7 označený v návodu jako "kryty kulometů") by měly být prohnuté směrem dovnitř. Ale to už bys teď opravoval asi dost složitě ...
Celkově to vypadá dobře a zdá se, že se to ani nijak nekroutí.
Držím palce a těším se na pokračování
tahle Betexácká serie letadel byla pro mně prvním impulzem pro papírová letadla. Ale pak jsem zjistil, že existují polské modely s propracovanější konstrukcí. Takže Betexa zůstala na dně skříně.
Na modelu máš kulomety na špatném místě. Měly by být uloženy ve výstřelných kanálech vzadu. A samotné výstřelné kanály (dílky č. 7 označený v návodu jako "kryty kulometů") by měly být prohnuté směrem dovnitř. Ale to už bys teď opravoval asi dost složitě ...
Celkově to vypadá dobře a zdá se, že se to ani nijak nekroutí.
Držím palce a těším se na pokračování
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Díky za pochvalu, jste opravdu hodní kluci:))) Jinak kdysi, ještě na základce jsem lepil plast. modely a možná slepil i 2-3 věci z ábíčka, tuším, že to byl nějaký teréňáček, kosmická loď a snad nějaký tank:))) V každém případě se tady už poměrně dlouho kochám a teď se snažím kopírovat postupy jiných... Jo a pro zajímavost, na základce jsem měl ve třídě hezkou spolužačku a její tatínek dělal vystřihovánky a asi ho všichni znáte - L. Badalec:)))
Retuše se nebojím, jen se do toho chci pustit, až to bude v celku, abych pořád dokola nemusel uklízet barvy atd... Nehledě k tomu, že tempery si asi budu muset koupit... Nebudu-li je moct ukrást dětem:)))
Ohýbám pomocí plochých pinzet a tužek různých průměrů... na ohýbání hlavní jsem použil injekční jehlu, ale asi by bylo lepší je použít přímo (jehly)
Skalpely mám i modelářský nože s výměnnými čepelkami, ale přiznám se, že se zatím nějak bojím do papíru říznout...
Takže díky za rady a podporu...
Retuše se nebojím, jen se do toho chci pustit, až to bude v celku, abych pořád dokola nemusel uklízet barvy atd... Nehledě k tomu, že tempery si asi budu muset koupit... Nebudu-li je moct ukrást dětem:)))
Ohýbám pomocí plochých pinzet a tužek různých průměrů... na ohýbání hlavní jsem použil injekční jehlu, ale asi by bylo lepší je použít přímo (jehly)
Skalpely mám i modelářský nože s výměnnými čepelkami, ale přiznám se, že se zatím nějak bojím do papíru říznout...
Takže díky za rady a podporu...
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
o těch kulometech vím, psal jsem to už ve svém úvodním příspěvku... a opravovat by to opravdu nešlo:))) respektive se mně do toho nechce...))
Popravdě, když jsem to zjistil, málem jsem to rozšlapal:)))
A ta Betexa je pro začátek akorát... Já si teď ve sběrce objednal poláky i s příslušenstvím, ale učit se na modelelch, co stojí se vším všady 5-8 stovek, to mně přijde škoda...
Popravdě, když jsem to zjistil, málem jsem to rozšlapal:)))
A ta Betexa je pro začátek akorát... Já si teď ve sběrce objednal poláky i s příslušenstvím, ale učit se na modelelch, co stojí se vším všady 5-8 stovek, to mně přijde škoda...
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Máš pravdu, špatně jsem četl Ale u "testovací" stavby na tom zas tolik nesejde
Ukradni dětem klině i vodovky a vyzkoušej si retuš před slepením. Ušetříš si nervy na konci.
Ukradni dětem klině i vodovky a vyzkoušej si retuš před slepením. Ušetříš si nervy na konci.
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Rozhodně retušuj pokud to půjde před slepením, pak budeš mít o 100% méně práce a bude to i líp vypadat.
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Ja mám tenhle kousek zrovna taky na stole a bohužel tam pár věcí nesedí. Hlavně ten tunel pod kabinou jsem musel trošku seříznout. Jinak je to fajn práce, jen tak dále. Letadýlka od Betexy jsou graficky vděčné, ale ten Corsair má pár opravdu nesedících dílů, hlavne středový díl spodku křídel.
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Na začátek je to paráda. Osobně ti přidám taky pár postřehů, třeba se budou hodit.
Jak už psali kluci - nenechávej kompletní retuš až na závěr. Náběhovou a odtokovou hranu křídla a podobně přístupné věci na konec klidně nechej. Jsou ale místa, kde ti bude bílá hrana svítit a ty se k ní nebudeš mít šanci dostat, aniž bys zasáhnul do plochy modelu. Mluvím například o napojovacích místech trupu apod. A pokud není tisk laserový, tak zásah vodovkami (nebo jakoukoli jinou barvou do plochy) vždy uvidíš.
Skalpel není věc špatná (také používám v hojné míře), ale není samospasitelný. Já používám skalpely a nůžky tak 50 na 50 procent času. Třeba výřezy zasklení nebo dlouhé rovné hrany jsou ideální řezat skalpelem. Je dobré si k tomu pořídit kovové pravítko (u plastového můžeš mít časem vyříznuté kousky hrany a už nebudeš řezat rovně). Nůžky jsou pak ideální na zaoblené hrany a místa, kde v podstatě o nic nejde (třeba chlopně). Práce s nůžkami je podstatně rychlejší a třeba u trojúhelníkových chlopní i výrazně snadnější...
S chybějícími vnitřními výztuhami, které by měli dávat modelu správný tvar se setkáš i u polských modelů (že je model z Polska není ještě zárukou jeho stoprocentní dokonalosti a neotřesitelnosti konstrukce...). Osobně doporučuji - pokud ti připadá málo žeber do křídel nebo trupu, tak si udělat vlastní. Drtivá většina letadel, které jsou jako modely k dostání, jsou na internetu k nalezení v trojpohledových výkresech. Z těch se dá doplnit řada vnitřních prvků, které případně model nemá.
Na zasklení oblých kabin doporučuji Durofol tloušťky 0,2mm. Dá se sehnat v modelářských prodejnách - RC modeláři ho hojně používají na zasklení modelů. Pro rovné "tabulky" skla se dá využít spousta věcí - třeba takové ty plastové obaly, ve kterých se prodávají baterie a bůh ví co ještě (v podstatě hodně věcí je "zalisovaných" do plastového obalu).
To je tak všechno, co mě do úvodu napadá. Pevnou ruku a rád budu sledovat další postup.
Jirka Z.
Jak už psali kluci - nenechávej kompletní retuš až na závěr. Náběhovou a odtokovou hranu křídla a podobně přístupné věci na konec klidně nechej. Jsou ale místa, kde ti bude bílá hrana svítit a ty se k ní nebudeš mít šanci dostat, aniž bys zasáhnul do plochy modelu. Mluvím například o napojovacích místech trupu apod. A pokud není tisk laserový, tak zásah vodovkami (nebo jakoukoli jinou barvou do plochy) vždy uvidíš.
Skalpel není věc špatná (také používám v hojné míře), ale není samospasitelný. Já používám skalpely a nůžky tak 50 na 50 procent času. Třeba výřezy zasklení nebo dlouhé rovné hrany jsou ideální řezat skalpelem. Je dobré si k tomu pořídit kovové pravítko (u plastového můžeš mít časem vyříznuté kousky hrany a už nebudeš řezat rovně). Nůžky jsou pak ideální na zaoblené hrany a místa, kde v podstatě o nic nejde (třeba chlopně). Práce s nůžkami je podstatně rychlejší a třeba u trojúhelníkových chlopní i výrazně snadnější...
S chybějícími vnitřními výztuhami, které by měli dávat modelu správný tvar se setkáš i u polských modelů (že je model z Polska není ještě zárukou jeho stoprocentní dokonalosti a neotřesitelnosti konstrukce...). Osobně doporučuji - pokud ti připadá málo žeber do křídel nebo trupu, tak si udělat vlastní. Drtivá většina letadel, které jsou jako modely k dostání, jsou na internetu k nalezení v trojpohledových výkresech. Z těch se dá doplnit řada vnitřních prvků, které případně model nemá.
Na zasklení oblých kabin doporučuji Durofol tloušťky 0,2mm. Dá se sehnat v modelářských prodejnách - RC modeláři ho hojně používají na zasklení modelů. Pro rovné "tabulky" skla se dá využít spousta věcí - třeba takové ty plastové obaly, ve kterých se prodávají baterie a bůh ví co ještě (v podstatě hodně věcí je "zalisovaných" do plastového obalu).
To je tak všechno, co mě do úvodu napadá. Pevnou ruku a rád budu sledovat další postup.
Jirka Z.
Re: Ki - 61 HIEN (Tony) - Betexa 1:33
Ahoj...
Kluci díky za rady a postřehy... Je fakt, že spousta věcí je velice podnětná... Jen pro vysvětlení, věc se má tak, že pracuji na středním východě a proto jsem hledal něco, co bych mohl snadno vozit s sebou a nebylo to příliš prostorově náročné... přeci jenom cestovat s plast. stavebnicí, lepty atd + kompresorem, pistolemi a barvami by pro mě bylo poněkud složité a kupovat si tam všechno znovu, to by taky bylo mimo mísu... Jednou jsem náhodně zabrousil sem na vaše fórum a byl u vytržení z toho, co s papírem umíte udělat... To, že papíráky mají hotové vybarvení i s patinou a většinou perfektně barevně kopírují předlohu mě nadchlo... Těch pár věcí si mohu koupit i tam a vystřihovánku s příslušenstvím snadno vrznu do kufru... Kompresor opráším, až to tam zabalím, jestli tedy vůbec... Ten papír mě bere:)))
Ještě jednou díky za podporu a střihejte, lepte, ať se mám čím kochat a kde hledat inspiraci...
V.
Kluci díky za rady a postřehy... Je fakt, že spousta věcí je velice podnětná... Jen pro vysvětlení, věc se má tak, že pracuji na středním východě a proto jsem hledal něco, co bych mohl snadno vozit s sebou a nebylo to příliš prostorově náročné... přeci jenom cestovat s plast. stavebnicí, lepty atd + kompresorem, pistolemi a barvami by pro mě bylo poněkud složité a kupovat si tam všechno znovu, to by taky bylo mimo mísu... Jednou jsem náhodně zabrousil sem na vaše fórum a byl u vytržení z toho, co s papírem umíte udělat... To, že papíráky mají hotové vybarvení i s patinou a většinou perfektně barevně kopírují předlohu mě nadchlo... Těch pár věcí si mohu koupit i tam a vystřihovánku s příslušenstvím snadno vrznu do kufru... Kompresor opráším, až to tam zabalím, jestli tedy vůbec... Ten papír mě bere:)))
Ještě jednou díky za podporu a střihejte, lepte, ať se mám čím kochat a kde hledat inspiraci...
V.