Sopwith F.1 Camel / Maly Modelarz / 1:48

Modely soutěžní kategorie LKT

Moderátoři: old_Mr_Grim, numi

Odpovědět
Listy
Příspěvky: 96
Registrován: čtv 12.4.2012 20:32

Sopwith F.1 Camel / Maly Modelarz / 1:48

Příspěvek od Listy »

Bigglesova chmelnice

Asi nemá cenu rozebírat fakt, že Sopwith Camel patří mezi nejznámější letadla první světové války. Rychlý, obratný a robustní stroj nasazený ve velkých počtech dopomohl mnoha pilotům k mnoha vzdušným vítězstvím, našel uplatnění jako bitevník, lehký bombardér i palubní letoun. Na všeobecné známosti a popularitě „velbloudích stíhaček“ má značnou zásluhu i série knih o poručíku „Bigglesi“ Biggleswortovi, kterou v meziválečném období napsal anglický spisovatel William Earl Johns.

Obrázek

Osobní vzpomínka: Bylo to tuším v roce 1987, co jsem se ze stránek časopisu Letectví+kosmonautika dozvěděl o existenci knih popisujících příběhy slavného letce, které se (slovy autora článku) „pro celé generace čtenářů staly nezapomenutelným zážitkem a počátkem celoživotní lásky k letectví“. Následoval malý povzdech nad tím, že v „dnešní době“ se už jen sotva dočkáme jejich opětovného vydání. Leč čas oponou trhnul a za pár let se nový čtenáři mohli s Bigglesem opět setkat, nejen prostřednictvím komiksu v tehdejším ABC, ale i díky znovu vydaným knihám s původními "máyovskými" ilustracemi. Já osobně jsem tehdyjakožto vojín základní služby obětoval značnou část žoldu na zakoupení dvojice těchto literárních skvostů. Nebudu to protahovat, první knihu jsem přečetl asi do třetiny, druhou jsem snad ani neotevřel! Asi jsem už nebyl ta správná věková skupina … :roll:

Obrázek

Přesto jsem na "velblouda" nezanevřel a vyvolil si ho jako další objekt pro modelové ztvárnění. Sešit z nakladatelství „Maly Modelarz“ obsahuje díly pro stavbu jednoho letadla v tradičním měřítku 1:33 (já se opět uchýlil k zmenšení do „čtvrtky“). Na výběr máme ze dvou variant, lišících se barevnými detaily. Zvolil jsem tu pro mě atraktivnější - se šachovnicí na ocase, ale to je samozřejmě věc názoru.

Obrázek

Takže začínáme tradičně kokpitem. Palubku jsem se pokusil vytunit metodou známou ze stavby plastiků. Desku tedy tvoří dvě vrstvy, v první jsou vyřezané otvory, na druhé se pak nacházejí budíky „zasklené“ kouskem lepící pásky. Je to zároveň jedno ze dvou míst, na kterých jsem našel zjevnou autorovu chybu – rubový díl palubní desky by měl být zrcadlově obrácený.

Obrázek

Kostra trupu připravená k potažení:

Obrázek

Až při lepení modelu jsem si plně uvědomil, odkud pochází pojmenování „velbloud“ (samozřejmě že kvůli „hrbu“ kryjícímu kulomety, ale dokud to člověk nevidí takříkajíc na vlastní oči…):

Obrázek

Dál je to taková ta klasika – dozadu ocas (řádně „zadrátovaný“), dopředu motor …

Obrázek

… nahoru kulomety, dolů podvozek:

Obrázek

Při konstrukci křídel jsem postupoval metodou vyzkoušenou u předchozího modelu: namísto soustavy nosníků a žeber jsem na sebe nalepil několik vrstev, které jsem do konečné podoby doladil žiletkou a jemným smirkem:

Obrázek

Kompletace a usazení nosných ploch bývá pro mě vždy nervy drásající záležitost. Přechod křídlo-trup je tradičně náročnou partií (což platí i u většiny plastiků), proto je třeba si na této linii se spodními křídly trochu pohrát a sem tam něco přiříznout – pokud bychom je přilepili bez úprav, vyšlo by nám díky dozadu se zužujícímu trupu křídlo nikoli rovné, ale s mírným šípem. A to nemluvím o poměrně značném vzepětí spodních ploch… Co se týče mezikřídelních vzpěr, dost pomůžou drátěné výztuhy a jejich mírně přesahující konce, které lze využít jako čepy pro uchycení do otvorů v křídle. A máme tu poslední číslo programu – výplet. Opět jsem pracoval převážně s polystyrénovým vláknem vytaženým z rámečku, pouze na nejdelší lanka (některá jsou dokonce zdvojená) jsem kvůli zachování požadovaného „napnelismu“ použil gumovou nitku.

A tady už je konečný výsledek. Nemusíte se mnou souhlasit, ale já bych řek, že to jako „velbloud“ vypadá.

ObrázekObrázekObrázek

Pokud bych měl provést stručné osobní zhodnocení, řekl bych: za nemnoho peněz dostatek muziky! 8-) Stavba zabrala něco okolo čtyřiceti hodin a většina z nich byla opravdu příjemně strávených. Vyzkoušel jsem si pár nových věcí a postupů a posunul se zase o nějaký ten level výš. A co je nejdůležitější, rozhodně jsem neztratil chuť věnovat se tomuto pro mě relativně novému oboru i nadále, takže příště u nějaké další chmelnicena shledanou!


Obrázek
bernie
Příspěvky: 690
Registrován: úte 14.2.2012 11:15

Re: Sopwith F.1 Camel / Maly Modelarz / 1:48

Příspěvek od bernie »

roztomile povedené

nebo snad

povedeně roztomilé

Prostě na to máš a těším se na další chmelení i jiné tvé práce
Pavel Pejša
Příspěvky: 602
Registrován: sob 7.1.2012 13:12

Re: Sopwith F.1 Camel / Maly Modelarz / 1:48

Příspěvek od Pavel Pejša »

moc pěkný letadýlko
Stuler
Příspěvky: 76
Registrován: čtv 26.1.2012 9:51

Re: Sopwith F.1 Camel / Maly Modelarz / 1:48

Příspěvek od Stuler »

Super, podarilo sa ti to!
Uživatelský avatar
Daniel
Příspěvky: 1015
Registrován: úte 29.5.2012 8:27
Bydliště: České Budějovice

Re: Sopwith F.1 Camel / Maly Modelarz / 1:48

Příspěvek od Daniel »

Krásná práce 8-)
Uživatelský avatar
L 3000
Příspěvky: 88
Registrován: sob 21.1.2012 21:28
Bydliště: Brno

Re: Sopwith F.1 Camel / Maly Modelarz / 1:48

Příspěvek od L 3000 »

Nádhernej Camel :-)
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Sopwith F.1 Camel / Maly Modelarz / 1:48

Příspěvek od Lukáš »

Byť by mne asi nejvíc zajímal nějaký pokrok na nosiči raket, jak před nějakým časem na formulkách, tak nyní zde z výsledku přímo vyzařuje, jak se tím bavíš. Líbí se mi to.
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: Sopwith F.1 Camel / Maly Modelarz / 1:48

Příspěvek od Ričmond »

Já v tom teda velblouda nevidím, ale slepené je to pěkně :)
Odpovědět

Zpět na „Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space“