Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
Moderátoři: old_Mr_Grim, numi
Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
Dívej, dívej, dívejte se, nad lesem se něco nese
Tisíc koní, tisíc koní, nad námi se honí, honí …
..spi si hochu pod širákem, když už to máš nejradši
Ráno jak zázrakem agropilot vápnem tě popráší …
Z 37 asi není nutné zvlášť představovat. Zejména pro mou (dnes bohužel již střední) generaci se jedná o nedílnou součást vzpomínek na dětství. Pokud jste totiž v dobách kolektivního hospodaření bydleli poblíž nějaké té rozsáhlejší zemědělsky obdělávané plochy, bylo téměř jisté, že se nad ní dříve nebo později „práškař“ objeví. Stejně tak není nutné zdůrazňovat, že se jedná o letoun, jemuž byla dána do vínku nejen velká užitečná zátěž (až 800 Kg), ale i výkony a obratnost, díky nimž se v rukou zkušených pilotů mění doslova v akrobatické náčiní, kterému není zatěžko přistávat či vzlétat z kdejaké polní cesty, zatáčet „na fleku“, přeskakovat remízky a elektrické vedení, či v případě příznivého protivětru téměř stát ve vzduchu. Připočteme li k tomu zvukový doprovod tvořený hlubokým bručením mohutného hvězdicového motoru (díky němuž mi v čelním pohledu vždycky tak trochu připomínal druhoválečné palubní letouny), pak je jasné, že každý nízký průlet Čmeláka byl malým představením, které jsme si jako kluci prostě nemohli nechat ujít . Hvězdicový motor zmiňuji záměrně, pamětníci jistě potvrdí, že při nasazení modernější verze AGRO TURBO, vyznačující se dlouhým čumákem a vysokým hvízdáním, byl pro pozorovatele výsledný efekt míň než poloviční.
Snad právě kombinace výše uvedených faktů, stejně jako mé vlastní dojmy vyvolané sledováním filmů jako Vesničko má středisková či v úvodu citovaný Trhák, skrytě ovlivňovala mé uvažování, když jsem během loňského léta přemýšlel, jakým že směrem napříště popostrčit autora populárních vystřihovánek. Představoval jsem si model relativně jednoduchý (právě v té době vrcholili práce na DANĚ), jehož předloha však bude dostatečně atraktivní, pokud možno původně česká a většině tuzemských patlalů důvěrně známá. Čmelák byl z tohoto hlediska logickou volbou. Samotná realizace se poněkud protáhla (z důvodů, jež budou doufám záhy odhaleny na jiném místě tohoto DF), nicméně nakonec byla dotažena ke zdárnému konci a vy teď můžete ohodnotit výsledek.
Ke stavbě samotné pouze několik poznámek. Protože se jedná o model přece jen jednodušší (míněno co do počtu dílů a rozsahu tiskových stran), než bývá u ripperů zvykem, dovolil jsem si tentokrát ten luxus, že jsem se pustil do paralelky, tedy stavby hned dvou modelů najednou .
Důvodem bylo jednak to, že jsem jeden kus potřeboval jako pevnou součást připravované diorámy, jednak snaha dokumentovat skutečnost, že i samotná vystřihovánka dovoluje postavit model ve více verzích, lišících se nejen náročností stavby ale i určením předlohy. Takže zatímco „dioramatický“ kus představuje čmeláka práškovacího a také poněkud zjednodušeného – uzavřený prostor za nádrží a zakapotovaný motor, samostatně vystavovaný kus je čmelákem vybaveným pro postřik a je postavený tak říkajíc v plné palbě.
Interně snad mohu prozradit, že v rámci betatestů , které tentokrát byly opravdu velmi náročné, vzniklo několik verzí trupu včetně nejjednodušší tedy bez interiéru. Ani se mi nechce věřit, co všechno mi po dokončení dvou „ostrých“ kusů na stole zbylo :
Jo, a když už byla řeč o motoru – je pochopitelně zpracován s typicky ripperovskou podrobností a logicky patří k nejnáročnějším partiím modelu.
Přesto se však nemohu ubránit pocitu, že je tu tak trochu zbytečný. Čmelák je prostě ikonou a pohled na jeho typické linie jistě zahřeje srdce nejen pamětníků. Rozbití tradičních tvarů odkapotováním přídě je z tohoto pohledu možno označit za zločin (ostatně srovnání fotografií obou verzí to dokládá víc než jasně) !
Tím se dostáváme k závěrečnému hodnocení. Snad se nebude autor zlobit, když napíšu, že nový Čmelák tak trochu klame tělem. Hubený sešit skrývá na první pohled malé letadlo s hranatými tvary a jednoduchým zbarvením. Ale pozor, pořád je to produkt RIPPER WORKS, se vším, co k tomu patří Nebyl by to snad dottore, aby i zdánlivě jednoduchý model nevybavil opravdu vypiplanými detaily - například pilotní prostor klidně snese srovnání se svými plastovými protějšky.
Několika náročným partiím se nevyhneme ani při stavbě easy verze (úchyty na trupu, podvozkové nohy). Navíc i zde platí to, co u všech papírových letadel: nezbytná je absolutní přesnost a dodržení geometrie, nepřesnosti se nesčítají, ale rovnou násobí . Odměnou je však atraktivní model, který navíc může krásně doplnit sbírku zemědělské techniky, jejíž obliba u modelářů i vydavatelů již několik let roste.
Upraven název vlákna. moderátor Zrzek
Tisíc koní, tisíc koní, nad námi se honí, honí …
..spi si hochu pod širákem, když už to máš nejradši
Ráno jak zázrakem agropilot vápnem tě popráší …
Z 37 asi není nutné zvlášť představovat. Zejména pro mou (dnes bohužel již střední) generaci se jedná o nedílnou součást vzpomínek na dětství. Pokud jste totiž v dobách kolektivního hospodaření bydleli poblíž nějaké té rozsáhlejší zemědělsky obdělávané plochy, bylo téměř jisté, že se nad ní dříve nebo později „práškař“ objeví. Stejně tak není nutné zdůrazňovat, že se jedná o letoun, jemuž byla dána do vínku nejen velká užitečná zátěž (až 800 Kg), ale i výkony a obratnost, díky nimž se v rukou zkušených pilotů mění doslova v akrobatické náčiní, kterému není zatěžko přistávat či vzlétat z kdejaké polní cesty, zatáčet „na fleku“, přeskakovat remízky a elektrické vedení, či v případě příznivého protivětru téměř stát ve vzduchu. Připočteme li k tomu zvukový doprovod tvořený hlubokým bručením mohutného hvězdicového motoru (díky němuž mi v čelním pohledu vždycky tak trochu připomínal druhoválečné palubní letouny), pak je jasné, že každý nízký průlet Čmeláka byl malým představením, které jsme si jako kluci prostě nemohli nechat ujít . Hvězdicový motor zmiňuji záměrně, pamětníci jistě potvrdí, že při nasazení modernější verze AGRO TURBO, vyznačující se dlouhým čumákem a vysokým hvízdáním, byl pro pozorovatele výsledný efekt míň než poloviční.
Snad právě kombinace výše uvedených faktů, stejně jako mé vlastní dojmy vyvolané sledováním filmů jako Vesničko má středisková či v úvodu citovaný Trhák, skrytě ovlivňovala mé uvažování, když jsem během loňského léta přemýšlel, jakým že směrem napříště popostrčit autora populárních vystřihovánek. Představoval jsem si model relativně jednoduchý (právě v té době vrcholili práce na DANĚ), jehož předloha však bude dostatečně atraktivní, pokud možno původně česká a většině tuzemských patlalů důvěrně známá. Čmelák byl z tohoto hlediska logickou volbou. Samotná realizace se poněkud protáhla (z důvodů, jež budou doufám záhy odhaleny na jiném místě tohoto DF), nicméně nakonec byla dotažena ke zdárnému konci a vy teď můžete ohodnotit výsledek.
Ke stavbě samotné pouze několik poznámek. Protože se jedná o model přece jen jednodušší (míněno co do počtu dílů a rozsahu tiskových stran), než bývá u ripperů zvykem, dovolil jsem si tentokrát ten luxus, že jsem se pustil do paralelky, tedy stavby hned dvou modelů najednou .
Důvodem bylo jednak to, že jsem jeden kus potřeboval jako pevnou součást připravované diorámy, jednak snaha dokumentovat skutečnost, že i samotná vystřihovánka dovoluje postavit model ve více verzích, lišících se nejen náročností stavby ale i určením předlohy. Takže zatímco „dioramatický“ kus představuje čmeláka práškovacího a také poněkud zjednodušeného – uzavřený prostor za nádrží a zakapotovaný motor, samostatně vystavovaný kus je čmelákem vybaveným pro postřik a je postavený tak říkajíc v plné palbě.
Interně snad mohu prozradit, že v rámci betatestů , které tentokrát byly opravdu velmi náročné, vzniklo několik verzí trupu včetně nejjednodušší tedy bez interiéru. Ani se mi nechce věřit, co všechno mi po dokončení dvou „ostrých“ kusů na stole zbylo :
Jo, a když už byla řeč o motoru – je pochopitelně zpracován s typicky ripperovskou podrobností a logicky patří k nejnáročnějším partiím modelu.
Přesto se však nemohu ubránit pocitu, že je tu tak trochu zbytečný. Čmelák je prostě ikonou a pohled na jeho typické linie jistě zahřeje srdce nejen pamětníků. Rozbití tradičních tvarů odkapotováním přídě je z tohoto pohledu možno označit za zločin (ostatně srovnání fotografií obou verzí to dokládá víc než jasně) !
Tím se dostáváme k závěrečnému hodnocení. Snad se nebude autor zlobit, když napíšu, že nový Čmelák tak trochu klame tělem. Hubený sešit skrývá na první pohled malé letadlo s hranatými tvary a jednoduchým zbarvením. Ale pozor, pořád je to produkt RIPPER WORKS, se vším, co k tomu patří Nebyl by to snad dottore, aby i zdánlivě jednoduchý model nevybavil opravdu vypiplanými detaily - například pilotní prostor klidně snese srovnání se svými plastovými protějšky.
Několika náročným partiím se nevyhneme ani při stavbě easy verze (úchyty na trupu, podvozkové nohy). Navíc i zde platí to, co u všech papírových letadel: nezbytná je absolutní přesnost a dodržení geometrie, nepřesnosti se nesčítají, ale rovnou násobí . Odměnou je však atraktivní model, který navíc může krásně doplnit sbírku zemědělské techniky, jejíž obliba u modelářů i vydavatelů již několik let roste.
Upraven název vlákna. moderátor Zrzek
Re: Z 37 Čmelák / RIPPER WORKS / BETATEST 1:32
A když se to tak vezme, je to i půvabná pocta vynikajícímu slovenskému herci, který již bohužel není mezi námi.
Re: Z 37 Čmelák / RIPPER WORKS / BETATEST 1:32
Já bych k tomu s dovolením přidal svou osobní vzpomínku - když se začínal v Letu v Kunovicích Čmelák v roce 1965 vyrábět, bylo mi 10 let a většina níže jmenovaných byli v Hradišti mí sousedi - na lidi, ke kterým jsem jako kluk s obdivem vzhlížel: Na trio kunovických zkušebních pilotů (se směsí úcty a slováckého humoru se jim říkalo "zvěřinec") ing. Svinku, Srnce a ing. Vlka (který později tragicky zahynul při zalétávání Turboletu), na šéfkonstruktéra ing. Smrčka a konstruktéra ing. Slavětínského i - pochopitelně v první řadě - na mého dnes už bohužel nežijícího tátu, který jako strojní inženýr v Kunovicích strávil celý svůj profesní život. A se Čmelákem je svázáno především jméno Františka Srnce, který s ním při jedné propagačně-prodejní akci doletěl až do Indie.
Nezbývá než dodat, že bych se ke konci svého života v souvislosti s prací českých techniků ještě rád dožil podobných úspěchů, jakými byla většina kunovických letadel.
zdraví
hank
Nezbývá než dodat, že bych se ke konci svého života v souvislosti s prací českých techniků ještě rád dožil podobných úspěchů, jakými byla většina kunovických letadel.
zdraví
hank
Re: Z 37 Čmelák / RIPPER WORKS / BETATEST 1:32
Neměla by ta imatrikulace být víš??? Scénu z filmu si teď sice navybavuji ale na modelu se mi zdá hodně nízko.
Re: Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
Jarku. Letadlo je v pohodě. Líbivé. ( Už zase chvála na RW ode mne. Asi erupce ) To co řešíš je fakt kravina.
- hromadko.s
- Příspěvky: 496
- Registrován: sob 21.1.2012 9:56
- Bydliště: Hlinsko v Čechách
Re: Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
Tak tady taky musím s Tomysem souhlasit (a to nejsem Sparťan)
Teď koukám na film Prázdniny pro psa a Čmelák tam taky přeletěl.
Je to prostě legenda Vlastně žijící legenda, jen letos jsem ho viděl na různých místech několikrát
A máš to moc pěkný, i to diorámko
Teď koukám na film Prázdniny pro psa a Čmelák tam taky přeletěl.
Je to prostě legenda Vlastně žijící legenda, jen letos jsem ho viděl na různých místech několikrát
A máš to moc pěkný, i to diorámko
Re: Z 37 Čmelák / RIPPER WORKS / BETATEST 1:32
Ach jo... Do gramatiky vzhledem k pokročilé noční hodině rýt nebudu, takže odpovím takto...jarek píše:Neměla by ta imatrikulace být víš??? Scénu z filmu si teď sice navybavuji ale na modelu se mi zdá hodně nízko.
Když se kouknu na libovolný obrázek čmeldy (třeba tento: http://www.flugzeuginfo.net/acimages/z3 ... lrybka.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; ), tak je imatrikulace na modelu skutečně "nějak jinak".
Takže se zkusím kouknout na výsek z příslušného filmu (například zde, mezi 0:00 a 0:01 - http://www.youtube.com/watch?v=vaZyor6_Q9M" onclick="window.open(this.href);return false; ) a zjistím, že imatrikulace je tam, kde má být. Což ovšem není tak překvapivé vzhledem k tomu, že jsem právě podle této předlohy postupoval.
A na závěr můj standardní povzdech - ještě že to fórum máme, vždyť jinak by tazatel místo psaní dotazu na fórum musel strávit i několik desítek sekund tím, že by si odpověď na svůj dotaz našel sám...
P.S. Omlouvám se za rozvleklý a sarkastický příspěvek, možná by stačilo napsat OMG, UTFG, http://www.youtube.com/watch?v=vaZyor6_Q9M" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
OK omlouvám se..
Re: Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
Omlouvám se za zas... tématu, ale staví "Štefana" ještě někdo další a z ostré vyškubávánky? Nesedí mi budíky v kabině, konkrétně budíček úplně vpravo pod obloukem desky je mimo oproti otvoru v desce. I porovnáním pouhým okem mi připadá být ten budík o dost blíž svému sousedovi než odpovídající "ďoury" v palubovce. Nebo jsem totálně levej?
Re: Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
rovnaky problem mal aj kolega u nas
Re: Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
Listy: Když ti zbylo tolik materiálu, nechceš zkusit dioráma rozšířit na téma "skupinové nasazení Čmeláků"?
http://www.youtube.com/watch?v=8DWapRcxrpc" onclick="window.open(this.href);return false;
zdraví
hank
http://www.youtube.com/watch?v=8DWapRcxrpc" onclick="window.open(this.href);return false;
zdraví
hank
Re: Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
Nikdo to nelepí...? Mně ho přinesl Ježíšek, tak jsem se do něj dal, a teď vysílám SOS: Jak má prosím být přesně umístěn díl 6h???
Re: Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
Možná s křížkem po funuse ,ale kokpit nemá rámování je tam jen uvnitř konstrukce z duralových trubek a to plexisklo je ohnuté z jednoho kusu viz:
http://www.flickr.com/photos/gerryhill/5399253934/" onclick="window.open(this.href);return false;
A nebo tady na teto fotce z muzea v německu
http://www.flickr.com/photos/gerryhill/5399253934/" onclick="window.open(this.href);return false;
A nebo tady na teto fotce z muzea v německu
Re: Z 37 Čmelák / RipperWorks / 1:32 Betatest
Pokud by se chtěl někdo inspirovat a vrhnout se na rozsáhlejší "tuning" modelu, nebo pokud si prostě chcete nechat zase jednou trochu klesnout čelist , můžu vřele doporučit vlákno u kolegů plastikářů http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=57&t=63885. Kromě vodítka v podobě vlastní stavby je tam docela slušná porce odkazů nebo přímo obrázků různých částí Čmeldy včetně solidních fotek kokpitu (např. stránky 3, 5, 9..., ale projděte komplet, stojí to za to).